Jump to content

Uttern D55 - Bensinpåfylling

Morty

Recommended Posts

Takk for svar. Med 19" ligger jeg på max. 5200 rpm, og ca. 36 kn.

Spørs om det ikke likevel kan bli bedre fart om jeg får turtallet opp 500 rpm..

Blir interessant å høre resultatet. Du får mer fart og en økning på minst 400 rpm. Hvordan ligger antikavitasjonsplata (antiventilasjonsplata) i forhold til laveste punkt på hekken`? Ligger den fortsatt under eller noenlunde jevnt. Spent på resultatet. :yesnod:

Ingen problemer med fylling på min 2008 Uttern d55, hverken fra kanne eller pumpe.

Referere til en tråd jeg hadde tidligere der jeg ikke oppnår fullt turtall på min 115 Optimax.

Har nå fått byttet fra 19" til 17"propell, men enda ikke rukket å prøve den. Håper dette kan hjelpe på turtall og toppfart.

Noen med erfaring ang. 17" på denne ? Motor står vel i nest nederste hull, som iflg forhandler skal være riktig..

Fikk ikke tid til båten denne helga, så jeg har ikke kontrollert lufteslangen. Men løsningen ligger helt sikkert der.

Vedr. motorpos. turtall og fart, kan jeg opplyse at på standard 19" alum. propell oppnår jeg ca 5300 MED KALESJE og sjø/vind. Motoren (115 opti) er heist ihvertfall ett hakk, om ikke to...

Hastigheten lå vel på beskjedne 33 knop.

Det dårlige resultatet skyldes vel tildels kalesjen, men like mye at jeg har mye ruer (allerede) bakerst.

- ja ikke jeg alså, men båten... :crazy:

Forrige eier var nok ikke så ivrig med penselen i år... :smash:

Så snart det blir "badevære" skal jeg prøve å få bort groingen og sjekk toppfart UTEN kalesje. :diving:

Båten drar nokså hardt mot styrbord ved hastigheter opp mot 30 kn. så det er ikke noen utpreget fornøyelse å holde den på kurs i topp speed. Har dette noe med den forhøyde motorposisjon å gjøre, mon tro?

Synes også den er uvanlig "død" på trimmingen. Vanskelig å få opp baugen.

På den annen side, fin i sjøen. Myk og tørr.

Morty

Mvh Morty

Hei, hvis du har heist den 2 hull blir vel trimmingen ganske begrenset med en alu. prop. :yesnod:

Sikkert!

Men det er ikke jeg som har "heist" den.

Jeg kjøpte den "brukt" (innbytte) for noen få uker siden, og har ikke tuklet med den.

Bare merket meg at ett sett, muligens to sett hull står frie under de som nå benyttes.

Morty

Mvh Morty

Hei `Emmer`, er ikke i tvil om at du vil bryte "lydmuren" 40 knop. Du kan prøve i nederste hull først. Fordelen med det er at du kan tilte mer ut for å prøve deg frem. Har selv heist min motor 1 hull (alu. prop) med det resultat at den er lite regulerbar før den "spinner". Vurderer å bytte til stål. lykke til. :flag:

Blir interessant å høre resultatet. Du får mer fart og en økning på minst 400 rpm. Hvordan ligger antikavitasjonsplata (antiventilasjonsplata) i forhold til laveste punkt på hekken`? Ligger den fortsatt under eller noenlunde jevnt. Spent på resultatet. :yesnod:

Hei igjen!

Nå har jeg vært ute og testet med 17"

Tidligere med 19" fikk jeg max rpm 5300, toppfart 36kn.

Med 17" ble tallene 5750 rpm, toppfart 37kn. Dette er GPS målinger.

Dette er målinger med full tank, to voksne personer (a 85kg) i båten.

Det er mao nesten ikke merkbar forskjell på ytelse med de to propellene.

Er det noe mer som kan gjøres for å oppnå bedre toppfart ? Eller mulig det ikke er mere å hente på dette oppsettet.

Motoren står i nest nederste hull (mener jeg).

La merke til at det er en anelse groing under båten (som egentlig sitter ganske lett ved skrubbing med kost).

Hei `Emmer`, hadde trodd du ville greid 40 knop med denne proppen. Turtallet ble jo riktig, økte med 450 rpm som jeg ca: antydet. Du nevner antydning til groe. Her skal det ikke mye til før du mister et par tre knop.

Regner med at du har tiltet ut det du kan. Hvis den står i nest nederste hull får man lite igjen for tiltingen med en alu. prop. Som siste utvei for å bryte "lydmuren"bør du gå for en stålpropeller. Lykke til. :flag:

Hei.

Takker for tips. Denne er bunnsmurt fra leverandør, importør trur jeg. Mulig det kan være noe der,men det blir nok ikke sjekket før oppsett.

Stålpropell er vel en kostbar affære?, så jeg sier meg vel fornøyd med tingenes tilstand.

Da jeg skal levere tilbake den propellen jeg ikke vil bruke, blir det vel kanskje riktig for meg å kjøre med 17" ?

Har forstått det slik at det uansett er mest optimalt å kjøre med propell der jeg får brukt hele turtallsregisteret ?

Masse spørsmål her, men som "uvitende" er jeg veldig takknemmelig for alle svar du gir.

Ikke veldig mye tips å få fra forhandler, som virker svært opptatt til tider..

• 2 uker senere...

Først dette med bensinpåfylling:

Lufteslangen var full av bensin. Blåste først i utløpet og det var lett og merke av bensin stengte luftingen.

Blåste ut proppen uten problemer.

Deretter sjekket jeg slangens posisjon. Den "hang" godt og ville nok lage propp ved første overfylling.

Dessuten var tilkoblingen til tanken helt løs. Ikke rart det luktet en del bensin....

Demonterte det hele og skrudde stussen godt inn i tanken. Festet derettert med slangeklemma. Selve slangen måtte også henges opp med strips, så den fikk en jevn stignning oppover mot skrog gjennomføringen.

Fyllte bensin i går og det funket fint!.

Ellers har jeg lest at strengen her svinser innom fart og trimm etc.

Min motor er hevet 2 hull, slik at nederste kavitasjonsplate ligger 10-15 mm OVER bunn- nivå.

Jeg får 5.300 O/min men ikke mer enn 32 knop med standard propellen i alum.

Båten er en del grodd, så jeg tipper jeg ville fåt et par knop mer med glatt bunn.

Båten er forøvrig solgt, og jeg skal hente en ny D66 med 150 hk Verado om kort tid hos Bakken Motor.

Gleder meg.

Morty

Mvh Morty

Da jeg skal levere tilbake den propellen jeg ikke vil bruke, blir det vel kanskje riktig for meg å kjøre med 17" ?

Har forstått det slik at det uansett er mest optimalt å kjøre med propell der jeg får brukt hele turtallsregisteret ?

Hei, anbefaler at du beholder 17 P propellen. Som du selv sier så får du det mest optimale resultat med denne propellen.

Lykke til. :yesnod:

Selve slangen måtte også henges opp med strips, så den fikk en jevn stignning oppover mot skrog gjennomføringen.

Ellers har jeg lest at strengen her svinser innom fart og trimm etc.

Jeg får 5.300 O/min men ikke mer enn 32 knop med standard propellen i alum.

Båten er forøvrig solgt, og jeg skal hente en ny D66 med 150 hk Verado om kort tid hos Bakken Motor.

Gleder meg.

Morty

Når det gjelder Uttern 550 er det tydelig at det har blitt slurvet med slangemonteringen. Ellers er det litt rart at det ikke var mulig å få høyere turtall enn 5300 rpm.?

Ellers gratulerer med ny Uttern D66 med Verado 150. Her får du en topp båt og motor. Lykke til. :flag:

p.s. (Har vurdert denne båten selv)

Redigert av chagall (see edit history)
Når det gjelder Uttern 550 er det tydelig at det har blitt slurvet med slangemonteringen. Ellers er det litt rart at det ikke var mulig å få høyere turtall enn 5300 rpm.?

Ellers gratulerer med ny Uttern D66 med Verado 150. Her får du en topp båt og motor. Lykke til. :flag:

p.s. (Har vurdert denne båten selv)

Ja, enig. 5300 o/min er ikke mye å skryte av. Men husk at det er en del groe under båten. Det bremser. Og vanlig Alum. propell

Ellers er jeg faktisk litt usikker på om dette kan ha med oljekvaliteten som motoren får, å gjøre.

Forrige eier har bukt en Evindrude EC-W3 synt Olje, som jeg tor het X-50

Den anbefales til alle 2-taks innsprøytningsmotorer, og Optimax er vel det.

Med kun denne olja på tanken. fikk jeg ikke mer enn 5.000 o/min på motoren og såvidt 30 knop. Det er dårlig, right?

Så kjøpte jeg ny olje for å være sikker på å ha full tank. (visste ikke hvor mye forrige eiere hadde helt på)

Ble da anbefalt en litt annen olje X-100 (?) av samme fabrikat. Dette er en olje som kan halvere forbruket på E-Tech motoren til Evinrude, hvis man omprogrammerer den. Denne olje har også max spec hele veien i flg den techn. specifikasjon på dunken.

Denne olja er brun, mens den som het X-50 er blågrå.

Det gikk på ca 2 liter på tanken. Vet ikke helt hvor mye som da sto igjen.

i hvertfall merket jeg faktisk forskjell, da den nye oljen ga litt mer futt i motoren, og fart og turtall har økt med et par tre knop og 400 o/min. Er dette mulig?

Kan også være at noe av groingen detter av da båten nå omsider er i bruk?

Men det er langt igjen til 38-39 knop som enkelte snakker om.

Morty

Mvh Morty

Hei

Si meg brått en ting Morty...

Det med oljen, tcw-3 som forje eier hadde brukt på den.

Er det den Uttern D55 ? og på den var det mercury 115hk optimax?

I tilfelle så kan det være fatalt om den er gått på vanlig tcw-3 olje!

Optimax, e-tec, tldi, noen flere.. hvertfall innsprøytnings 2-taktere skal kjøres kun på DFI-totaktsolje (DFI=Direct Fuel Injektion)

Har en kjenning som kjøpte seg en Tohatsu 50hk TLDI, som gikk i stykker pga at han kjørte på vanlig tcw-3 olje.

Men det som står i min manual på min 115hk optimax:

DFI-totaktsolje ikke er tilgjengelig, anbefales det å bruke TC–W3 Premium Plustotaktsolje

fra Mercury eller Quicksilver. Det kan oppstå alvorlig motorskade ved bruk av olje med dårlig kvalitet enn anbefalt

men nå har vel du solgt den D55.. og kjøpt:

Får bare håpe at forje eier ikke har kjørt forlenge med tcw-3 olje sånn at det ikke kommer tilbakemelding om at optimaxen har rivet seg.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Hei

Si meg brått en ting Morty...

Det med oljen, tcw-3 som forje eier hadde brukt på den.

Er det den Uttern D55 ? og på den var det mercury 115hk optimax?

I tilfelle så kan det være fatalt om den er gått på vanlig tcw-3 olje!

Optimax, e-tec, tldi, noen flere.. hvertfall innsprøytnings 2-taktere skal kjøres kun på DFI-totaktsolje (DFI=Direct Fuel Injektion)

Har en kjenning som kjøpte seg en Tohatsu 50hk TLDI, som gikk i stykker pga at han kjørte på vanlig tcw-3 olje.

Men det som står i min manual på min 115hk optimax:

men nå har vel du solgt den D55.. og kjøpt:

Får bare håpe at forje eier ikke har kjørt forlenge med tcw-3 olje sånn at det ikke kommer tilbakemelding om at optimaxen har rivet seg.

Hei Ken Bjørk.

Nå blir jeg litt usikker her. Og lett nervøs..

Mener det står i manualen at men skal bruke tc-w3 olje? Husker jeg feil? Er ikke denne for Direkteinnsprøytningsmotorer?

Jeg kjøpte imidlertid en annen, etter anbefaling av en annen kunde. (Ekspeditøren hadde ikke peiling)

Og den andre olja var som sagt benevnt X-50 og var brunlig i farge.

Kan du huske fargen på den "rette" oljen?

Eller for å si det på en annen måte; Vil en olje som anbefales for E-tech motorer, også passe for Optimax?

Der er ihvertfall den oljen jeg fyllte på og lot gå videre til ny eier.

Mvh

Morty

Mvh Morty

Det som står i manualen min er at om det blir tomt for olje, og ikke annet er tilgjengelig. Så kan man kjøre Tcw-3. Men frem til man får skaffet dfi olje.

Er greit å kjøre ett merke olje er nå min mening, men så lenge det er olje som er beregnet for DFI-motorer. (alt etter som leverandører/forhandlere rundt seg har)

Her nær meg, har forhandler bare Quiksilver dfi olje.

Mens den evinrude var det vel.. uansett, den xd-50 og xd-100 er beregnet kun for DFI-motorer den også.

Fargen på Quiksilver dfi oljen er rødbrun.

XD-50 var blå mener jeg å huske.

Quiksilver dfi oljen

Tcw-3 oljen er ikke for DFI-motorer nei.

Får selv tak i og gjorde før, billig tcw-3 via jobb fra shell.

Jeg ringte og snakket med shell, og de sa nei på at de ikke enda hadde dfi olje, og nei til at jeg ikke skulle kjøre tcw-3 på dfi motor, likt som står i manual.

For det var den ikke laga for sa han.

Ta en tlf til forje eier å spørre hvor lenge/mye tcw-3 olje han har brukt på motoren.

Hei igjen Ken Bjørk

Da tror jeg forrige eier har brukt feil olje og overlatt restene av denne kanna til meg.

Motoren har neppe brukt mer enn denne ene dunken da den pr. dags dato kun har kjørt 29 timer...

olja som "fulgte med" var blå, men den jeg benyttet var brun/rød, ja, akkurat slik du beskriver.

Dette forklarer ihvertfall hvorfor turtallet ikke ville opp i mer enn 4950 med den gamle olja.

Med 50 % påfyll av DFI olje fikk jeg 5300 og regner vel da med at dette bedrer seg ytterligere da den riktige olja forhåpentligvis brenner bort eventuelle avleiringer.

Uff. Skumle greier dette her.

Morty

Mvh Morty

Ok 29 timer ja. Skal hjelpe deg med at jeg X-fingrene og håpe det går bra for motoren da.

Den tohatsu TLDI`n jeg snakka om som gikk i gryna pga tcw-3 oljen, den ble kjørt til den stoppa på... noen og 50 eller 60 timer

Men det gikk bra for tohatsu hadde trykk feil på en salgsblekke/reklame som han eier raska med seg fra shappa samme dag som han henta motoren, og i den stod det blantanna tcw-3 under anbefalt olje på TLDI. men det var trykkfeil i blekka og han klaska den i bordet og da dekte de hele reppen uten noe tull.

Ja det er skummle greier dette, det skulle vært merka skikkelig på kanner dette at tcw-3 = kun gammel type 2 takt.

Ja, enig. Og jeg synes vel og at et mistekrev til betjening er at de kan skille mellom disse hovedtyper av olje.

Hadde det ikke vært for en kunde i butikken, hadde jeg kanskje kjørt videre på tcw olja.!

Huff og huff.

Ja, takker for X'ede fingre Ken Bjørk. Og enda mer for oppklarende info. Jeg var ikke klar over at disse moderne motorene gikk på høyspesifiserte oljer.

Morty

Mvh Morty

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...