Jump to content

Saltstraumen - ikke til å spøke med!

rogeri

Recommended Posts

Saltstraumen er kanskje norges mest spektakulære naturfenomen og etter min mening norges beste dykkerplass. Den er også ved en anledning ranket som en av verdens ti beste dykkersteder (så vidt jeg kan huske).

Redningsvest her gir forøvrig samme sikkerhet som refleks ved flystyrt. Trøsten for de pårørende er at liket flyter opp. Har selv under et dykk opplevd å bli dratt nedover til 40 meters dyp i ukontrollert hastighet mens luftboblene går nedover! Strømmen tar deg dit den vil.

• 8 år senere...

Havnet inne på dette innlegget ved en tilfeldighet, er vel mange som får en notice på en gammel sak nå ? Antar denne saken omhandler de to bildene som enda vises her - i så fall var jeg kollega med denne karen på den tia. Litt gøyal twist på saken, han unnlot å fortelle kona om dette, når de kjørte over broa senere den dagen "straumen e sterk i dag", hvor han svarte "har sett den sterkere" ? Påfølgende dag var bildet klistret over hele forsiden på lokalavisa, og jeg hørte bare et høyt SMEKK på jobb, når hun stormet inn døra og ga han en lusing over ene kinnet fordi han ikke hadde fortalt det til henne. Han fikk for øvrig motorstopp, og hadde 2 flytevester på seg når han endelig fikk slep. 

Nå er vel flere blitt kjent med Saltstraumen etter minutt-for-minutt sendingen, men litt kjapp info om noen enda lurer! Straumen er livsfarlig, virkelig! Har selv hatt en nesten-ulykke der, og pappa har hatt et forlis der. Men samtidig er den veldig håndterbar med noen forholdsregler. På "utover" så renner den ut som en elv ut i storhavet, og er som en elv, og trekker ikke noen ting ned. På "innover" presser den seg inn, og da oppstår det store kjeler, de største jeg har sett er kanskje 40 meter i diameter. Men samtidig ble det for 10-15 år siden drevet bodyrafting her, hvor dem hoppet ut i kjeler med en form for overlevelsesdrakt. Men det ble slutt på det etter protester i fra lokalbefolkningen, og det er klart marginene i noe sånt er små om noen mister oppdriften. Straumen kan fint forseres hele tiden om man har en båt med nok motorkraft, bør nok ha noe som gjør 25 knop+. Men om du ikke har gjort det før, vær klar for å bli litt redd, båten kastes frem og tilbake av kreftene, så båten føles som en slengdukke. Gamlegutta har en imponerende måte å bare plassere båten i straumen på, og bare slå av motoren og la seg føre forutsigbart igjennom mens dem fisker. Turistfiskerne er ikke så farlige, båtene er godt vedlikeholdt, og det har ingen/liten hensikt å fiske hvor det er farlig å oppholde seg. Problemene oppstår om man skal forsere straumen, og får motorstopp. 

Hyppig forekommende på youtube iallefall:

http://www.youtube.com/watch?v=ARyqgsiQaUg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...