Jump to content

Kjøp av en mercury 90 hk fra 1987, hva syns dere?


xHermansen

Recommended Posts

Jeg sitter nå og vurderer kjøp av en merrcury 90 hk fra 1987. Har nå en evinrude 70 fra 1991.

Hvordan tror dere disse er i forskjell på bensinforbruk osv? Det skal være på en hurrycane 470.

 

Kan vel legge til at med 70 hk så måtte jeg alltid gi full gass opp i plan med noen i, og måtte kjøre den ganske hardt for og få noe fart. Noe jeg burde slippe med 90 hk.

Men har noen erfaringer med mercury 90 hk? og kunne fortalt med noe om bensinforbruket ved snill kjøring?

Link to post
Ja, mulig det er rekke sekser. Dette har jeg rett og slett glemt og sjekke.

Har liksom innbilt meg at dette er en 3 sylindret motor.

 

:yesnod: 1987 er nok en god klassisk rekke sekser det, en av de siste som ble produsert ( siste var i 88 ).

 

90 hk modellen går for å være en sterk motor med godt moment, dog ingen turtalls ræcer.

Kom med integrert powertrim ( de eldre hadde extern ), ADI tenning, det nye motorfeste ( samme som V-6ern ), siste ledd på R6 evolusjonen.....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
med motordeksel type makrell i tomat så e det i alle fall et øredøvende spetakkel! la ikkje nåken få deg til å tro noe annet !

Musikk, lyden av en symfoni :yesnod:

 

Hvis de mot formodning skulle plage noen så er det ikke verre en å legge på noen lyd dempings matter, var det på de litt eldre modellene.....ble fjernet pga kostnads innsparinger....

 

 

Arne Kjetil

Link to post

dette er og forblir en dritt motor!!!!!!!!!

er alltid problemer med de.

er ikke dette noe alle vet??

vurderte selv en båt for noen år siden med en mercury fra midten av 80-tallet,og samtelige av mine kammerater som har peiling på motor frarådet meg denne motoren..

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
dette er og forblir en dritt motor!!!!!!!!!

er alltid problemer med de.

er ikke dette noe alle vet??

Sikkert derfor den kun ble produsert i nærmere 20år.........

Sikkert også derfor den fikk tilnavnet "Tower of power" .

 

 

Javel den krever litt av brukeren, men nevn en motor som ikke gjør det...

 

Den trenger alltid en god impeller ellers går 1ern ( ingen termostat ), pga kjøle systemet liker den heller ikke lange luftige svev ( er vel den største havari årsaken bland yngre brukere )

Den må ha rett propell, for stor propell og 3ern går .

Vil ha god bensin/olje .

 

Med rett propell, god bensin og korrekt justert går den leeenge ( hvis den blir brukt ansvarlig ( ansvarlig betyr ikke nødvendigvis luse kjøring :lol: )) .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Ja, har også hørt dette er gode motorer med tøff lyd.

Men det jeg bekymrer meg for, er om jeg kommer til og bli helt satt ut av bensinforbruket. er jo nå vant til den evinrude 70 hk som jeg har.

Ja, den bruker jo også mye, men det er til og leve med :tongue:

 

(Ikke nå kom og si at jeg må få meg en 4 takt :boxing: hehe.

 

Jeg kommer jo også til og kjøre roligere nå. Med tanke på at jeg ikke trenger så mye gass for og komme opp i plan og holde grei fart.

Hva mener folket her som har litt peiling? :)

Link to post
Vil da tro at toppfarten blir endel høyere med denne.. klarer rundt 36 knop nå. Og har da hørt om disse båtene som passerer 50 knop med 90 hk.

dette var vel litt opptimistisk..

vi må huske på at dette er en gammal dritt motor fra midten av 80 tallet.

tror du skal være mer enn fornøyd hvis du kommer i plan.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Han går fra 70 til 90Hk, og dere mener han ikke vil få noe mer i toppfart, bare øket forbruk ??? Har dere en slags faglig begrunnelse for denne typen meninger?

 

Dersom motoren har god komp på sylindrene(dvs tette stempelringer) og ingen lekkasjer/falsk luft i veivhus e.l., hva mener dere skulle være dårligere enn på en yngre totakter?

 

Så lenge kompen er god og det sier BANG på riktig tidspunkt har han vel fremdeles 90hk i motoren, som er bortimot 25% økning fra hva han har nå. Vi snakker totakt, verdens enkleste teknologi. Synes det er litt mye tulleinnlegg her nå...

 

En hurrycane 470 er en lett båt laget for å gå fort. Jeg har selv en Dalla Pieta 16' som er samme båttype. Disse gjør med 50hk standard motorer ca 45-50 knop i V50 offshore klassen. Med 90hk går de rundt 70 knop (Norgesrekkorden satt på Songevannet er 72 knop med 90Hk). Så at hans båt med 90Hk, riktig propell osv bør lukte på 50 knop er vel ikke urealistisk.

 

Monter en vanntrykksmåler og riktig propell, så er du tydeligvis godt berget.

 

Og prut som bare det... :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...