xHermansen Startet 9.Juli.2008 Del på Facebook Startet 9.Juli.2008 Jeg sitter nå og vurderer kjøp av en merrcury 90 hk fra 1987. Har nå en evinrude 70 fra 1991. Hvordan tror dere disse er i forskjell på bensinforbruk osv? Det skal være på en hurrycane 470. Kan vel legge til at med 70 hk så måtte jeg alltid gi full gass opp i plan med noen i, og måtte kjøre den ganske hardt for og få noe fart. Noe jeg burde slippe med 90 hk. Men har noen erfaringer med mercury 90 hk? og kunne fortalt med noe om bensinforbruket ved snill kjøring? Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Merc. 90 fra 87`er vel en rekkesekser det. Herlig lyd og utseende men er vel kanskje ikke den mest bensingjerrige 90 hester`n. Her må nok Droll bidra med kunnskapene sine om Merc. Sitér dette innlegget Link to post
xHermansen Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Ja, mulig det er rekke sekser. Dette har jeg rett og slett glemt og sjekke. Har liksom innbilt meg at dette er en 3 sylindret motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 med motordeksel type makrell i tomat så e det i alle fall et øredøvende spetakkel! la ikkje nåken få deg til å tro noe annet ! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Ja, mulig det er rekke sekser. Dette har jeg rett og slett glemt og sjekke. Har liksom innbilt meg at dette er en 3 sylindret motor. 1987 er nok en god klassisk rekke sekser det, en av de siste som ble produsert ( siste var i 88 ). 90 hk modellen går for å være en sterk motor med godt moment, dog ingen turtalls ræcer. Kom med integrert powertrim ( de eldre hadde extern ), ADI tenning, det nye motorfeste ( samme som V-6ern ), siste ledd på R6 evolusjonen..... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 med motordeksel type makrell i tomat så e det i alle fall et øredøvende spetakkel! la ikkje nåken få deg til å tro noe annet ! Musikk, lyden av en symfoni Hvis de mot formodning skulle plage noen så er det ikke verre en å legge på noen lyd dempings matter, var det på de litt eldre modellene.....ble fjernet pga kostnads innsparinger.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Suggen (i sundet) Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Har hatt flere gamle svarte motorer i ymse størrelser jeg, og synes vel ikke de bråker noe mere enn andre gamle totaktere. Hvis det er mulig å prøvekjøre, så vil du høre at "spetakkelet" er ordentlig gromlyd. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 musikk/støy ..einaste eg veit at øresus i time etterpå er konsekvensen Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 dette er og forblir en dritt motor!!!!!!!!! er alltid problemer med de. er ikke dette noe alle vet?? vurderte selv en båt for noen år siden med en mercury fra midten av 80-tallet,og samtelige av mine kammerater som har peiling på motor frarådet meg denne motoren.. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Droll Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) dette er og forblir en dritt motor!!!!!!!!!er alltid problemer med de. er ikke dette noe alle vet?? Sikkert derfor den kun ble produsert i nærmere 20år......... Sikkert også derfor den fikk tilnavnet "Tower of power" . Javel den krever litt av brukeren, men nevn en motor som ikke gjør det... Den trenger alltid en god impeller ellers går 1ern ( ingen termostat ), pga kjøle systemet liker den heller ikke lange luftige svev ( er vel den største havari årsaken bland yngre brukere ) Den må ha rett propell, for stor propell og 3ern går . Vil ha god bensin/olje . Med rett propell, god bensin og korrekt justert går den leeenge ( hvis den blir brukt ansvarlig ( ansvarlig betyr ikke nødvendigvis luse kjøring )) . Arne Kjetil Redigert 9.Juli.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
xHermansen Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Ja, har også hørt dette er gode motorer med tøff lyd. Men det jeg bekymrer meg for, er om jeg kommer til og bli helt satt ut av bensinforbruket. er jo nå vant til den evinrude 70 hk som jeg har. Ja, den bruker jo også mye, men det er til og leve med (Ikke nå kom og si at jeg må få meg en 4 takt hehe. Jeg kommer jo også til og kjøre roligere nå. Med tanke på at jeg ikke trenger så mye gass for og komme opp i plan og holde grei fart. Hva mener folket her som har litt peiling? :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 dette bli for spesielt interesserte Sitér dette innlegget Link to post
xHermansen Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Mener du at man er spesielt inntrisert for og lure på forskjellen på forbruket? hehe Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) nei tenkte på en sånn rekkesekser. spesielt og antagelig slett ikkje sytalaust slik vi liker det. tror du må dra på meir enn du tenker for å holde samme fart som før. toppfarten blir uansett minimal forskjell Redigert 9.Juli.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
xHermansen Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Vil da tro at toppfarten blir endel høyere med denne.. klarer rundt 36 knop nå. Og har da hørt om disse båtene som passerer 50 knop med 90 hk. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Vil da tro at toppfarten blir endel høyere med denne.. klarer rundt 36 knop nå. Og har da hørt om disse båtene som passerer 50 knop med 90 hk. Syntes det høres litt vell optimistisk ut, med å passere 50 knop med en 1987 mod. Mercury 90 hk på en Hurricane 570. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 tjaa kansje når du 40 knop med en slik en om motoren du har nå er i stand og greier 36 i godt vær. einaste du burde få bedre akselerasjon enn før Sitér dette innlegget Link to post
xHermansen Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Jeg har altid hørt dette er spreke motorer. ville ikke tro at yamaha sin 3 sylindret 90 hk er så mye sprekere enn merc sin 6 sylindret 90 hk. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Jeg har altid hørt dette er spreke motorer. Det er de uten tvil, men å passere 50 knop skal mye til. Lykke til og God Sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 nei. 90 hk er 90 hk samme ka merke det er. forskjellene er og blir minimale på toppfart Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 nei. 90 hk er 90 hk samme ka merke det er. Siden motoren er nyere er 1982 er den målt på propellen som alle andre nyere motorer, denne 90 hk motoren er den samme som 115 hk motoren ifra FØR 1982 ( effekten ble målt på veiva før 1982 ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bearded Beast Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 motoren han har er fra -91 og er 70 hk såvidt eg kan sjå og er da målt på samme vis. eg holde fast ved at forskjellen på toppfart blir minimal. mens forbruket blir maksimalt Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Vil da tro at toppfarten blir endel høyere med denne.. klarer rundt 36 knop nå. Og har da hørt om disse båtene som passerer 50 knop med 90 hk. dette var vel litt opptimistisk.. vi må huske på at dette er en gammal dritt motor fra midten av 80 tallet. tror du skal være mer enn fornøyd hvis du kommer i plan. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Suggen (i sundet) Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Et godt gjennomtenkt og flott innlegg "beaty of aqua" Har du hatt Mercury før eller er det bare generell synsing kombinert med hva kameratene dine synes? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Han går fra 70 til 90Hk, og dere mener han ikke vil få noe mer i toppfart, bare øket forbruk ??? Har dere en slags faglig begrunnelse for denne typen meninger? Dersom motoren har god komp på sylindrene(dvs tette stempelringer) og ingen lekkasjer/falsk luft i veivhus e.l., hva mener dere skulle være dårligere enn på en yngre totakter? Så lenge kompen er god og det sier BANG på riktig tidspunkt har han vel fremdeles 90hk i motoren, som er bortimot 25% økning fra hva han har nå. Vi snakker totakt, verdens enkleste teknologi. Synes det er litt mye tulleinnlegg her nå... En hurrycane 470 er en lett båt laget for å gå fort. Jeg har selv en Dalla Pieta 16' som er samme båttype. Disse gjør med 50hk standard motorer ca 45-50 knop i V50 offshore klassen. Med 90hk går de rundt 70 knop (Norgesrekkorden satt på Songevannet er 72 knop med 90Hk). Så at hans båt med 90Hk, riktig propell osv bør lukte på 50 knop er vel ikke urealistisk. Monter en vanntrykksmåler og riktig propell, så er du tydeligvis godt berget. Og prut som bare det... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.