Jump to content

Må man ha galvanist isolator med landstrøm?

asunde

Recommended Posts

Har i dag en vedlikeholdslader i båten som jeg kobler direkte i skjøteledning fra land.

Ønsker nå å montere en landstrømenhet og et 220v uttak inne i båten.

Biltema sin landstrømenhet: 16 A 44-403 1.199,00 kr ser ut til å være billigste alternativ men denne har ikke innebygget galvanisk isolator.

Så spørsmålet er da om jeg må ha en galvanisk isolator, eller om det er nok med bare biltema sin enhet med jordfeilbryter?

Vil som regel bare ha landstrøm ombord på turer i gjestehavner, ikke i hjemmehavn.

Maritim har landstrømenheter med isolator innebygd men da er prisen over 3000kr.

Hilsen

Arild

Redigert av asunde (see edit history)

Isolator løser ikke problemet med tæring. I beste fall hindrer den de små tendensene.

Men egentlig er dette med jording, tæring og sikkerhet ikke noe problem i det hele tatt.

Direktoratet har godkjent lokalt jordplan i båt som en fullgod løsning. Det betyr at man lovlig kan klippe jordlederen fra land og lage et lokalt jordplan, dvs en metallplate som har kontakt med vannet.

Nå orker jeg ikke hele diskusjonen en gang til, men det er dokumentert at ledningsevnen til saltvann er mye, mye høyere enn den ledningsevne som er nødvendig for å trigge både kurser, jordfeilbrytere og å utgjøre noen fare for badende.

Løsningen er så bra at man heller ikke har satt noen begrensning for denne i ferskvann.

Hvis du gidder, kan du pløye deg gjennom denne strengen.

Her finnes alt av dokumentasjon på hvorfor lokalt jordplan virker glimrende, hvor bra ledningsevnen er i vann og hvorfor alle forsøk på å slakte lokalt jordplan har falt i fisk.

Fra innlegg #683 tok det helt av. Da fant jeg frem til dokumentasjon og tester som viste hvordan virkeligheten er. Etter det innlegget tok det helt av, men resultatet er og blir: Lokalt jordplan er i særklasse sikkert. Mye sikrere enn lokal bryggejord noensinne kan bli. Rett og slett fordi det er en bedre jordforbindelse enn alt annet og fordi den er uavhengig av alt annet på land. Den virker like bra uansett forholdene på land.

Glem din galvaniske isolator. Få deg heller nok metall under vannlinjen til å oppfylle kravet til jordingsareal. Klipp jordledningen til land og lev lykkelig ever after. helt lovlig og godkjent av DSB.

PS: Lokalt jordplan brukes også i 99% av alle norske bolighus og virker like bra der selv om saltvann og båt gir en mye bedre jord.

Redigert av Lotus (see edit history)
En skal ikke se bort i fra et det snart kommer krav om isolator eller skilletrafo.

Jo det kan man se bort fra med 100% sikkerhet. Vil aldri skje.

Løsningen til DSB med lokalt jordplan i båt er sikrere enn lokalt jordplan i hus, da lokalt jordplan i båt er en enda bedre jordleder.

Før det kommer krav om skilletrafo i båt kommer det nok forslag om skilletrafo i alle norske bolighus. :smiley:

Før det kommer krav om skilletrafo i båt kommer det nok forslag om skilletrafo i alle norske bolighus. :smiley:

Tok meg på ordet..

Hvordan det fremdeles kan diskuteres opp og nedad vegger omkring dette er meg en gåte. Det var et reelt problem tidligere, men nå som man tillater samme måte å jorde på som i hus burde problemstillingene være ute av verden. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...