Gunga Din Svart 7.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2004 tror ikke vi har med oss for mye i båten, det finns dom som er värre!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
KAT Svart 7.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2004 Siste båtkjøp: Inspeksjon om bord før eventuell kjøp. Høyt og lavt, under alle luker og inni alle skap. ”KAT” Ja. ”Å, se her er det plass til bestikket” Javel. Virket lensepumpen, mon tru? ”-KAT” Ja. ”Under vinduet der kan vi ha leirmåken og de andre figurene” Javel. Synes det er litt fuktighet der under dørkplaten på toalettet. ”-KAT” Ja. ”Vi må kjøpe nytt bestikk, vi kan ikke legge inn det gamle her” Javel. Dopumpen suger litt luft, kan det være pakningen, tru? ”-KAT” Ja. ”Vi må ha nye gardiner” Javel. Synes tydelig at det lukter septik her. ”-KAT” Ja. ”Jeg vil bruke dette skapet som matskap” Javel. Septikslangene må nok skiftes. ”-KAT” Ja. ”Se – her er det plass for grytene” Javel. Ventilen for sjøvannsinntaket ser veldig rustent ut. ”-KAT” Ja. ”Her kan vi ha klærne til guttene” Javel. Må nok skifte sjøvannsventilene. ”-KAT” Ja. ”Jeg vil heller ha klokka der i stedet for der” Javel. Vil også skifte sjøvannsslangene. ”-KAT” Ja. ”Under luken der kan vi ha oppvaskmiddel og vaskebørste” Javel. Det lekker litt olje her, er det pakningen til oljefilteret kanskje? ”-KAT” Ja. ”Se – et stort klesskap her. Med stang for kleshenger” Javel. Sikkert bare filteret som ikke er skrudd godt nok til. ”-KAT” Ja. ”Under her kan vi ha vaskemidler” Javel. Ledningsnettet ser litt dårlig ut. ”-KAT” Ja. ”Vi må vaske hele pantryet” Javel. .Sikringsskapet er plassert helt feil. ”-KAT” Ja. ”Det er en liten frys i kjøleskapet” Javel. Vinsjen virker. ”-KAT” Ja. ”Hvor er dusjen?” Javel ”-KAT” Ja. Hvordan får jeg på gassovnen?” Hmmm. Javel. Her er det mye å gjøre før båten blir ship shape. ”-KAT” ”Er kjøleskapt på?” Jada. Der mangler det jo en sikring. ”-KAT” Ja. ”Hvordan får jeg på lyset nede i salongen?” Jada. Dieselslangene ser litt slitne ut. ”-KAT” Ja. ”Se- det er et glasskap her” Jaha. Dieselslangene holder kanskje i år. ”-KAT” Ja. ”Det er jo et barskap dette” Hæ – hvor? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 8.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2004 Siste båtkjøp: Inspeksjon om bord før eventuell kjøp. Høyt og lavt, under alle luker og inni alle skap. :eek: Den likte jeg. Ganske beskrivende ! Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 8.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2004 Få nipset ombord! Synes det bare vitner om at dama( ev. damene) i familien er engasjert i båten, og det er jo supert. Om vekta av nipset utgjør en fare for sikkerheten ombord så kjøp større båt! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Denne tråden startet jeg i 2004 og mye har forandret seg siden den gang. Hos meg. Vi har vel enda ikke lesset båten ned med nips og andre porselensfigurer, men noe har kommet ombord. Mest på belysningsfronten. For å skape hygge ombord når skumringen faller på. Vi setter bort det løse før vi forhaler. Jeg ser andre småbåteiere ha en langt mer tidkrevende jobb dersom ikke nipset er limt fast og står støtt i sjøgang. Vi er opptatt av at det er pent rundt oss, også ombord. Puter og pledd er blitt endel av Astor. Pleddene er gode å ha rundt seg når duggen kommer på kveldstid og man kjenner det blir småkaldt. Dette er nok mer viktig for fruen enn skippern, men når jeg tenker over det så trives jeg godt blant pledd og puter og pene gardiner. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Vi har vel enda ikke lesset båten ned med nips og andre porselensfigurer, men noe har kommet ombord. Jeg synes du har ganske mye Inge! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 22.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Ligner ikke på Astors utvalg, Lars. Her må man ansette en egen matros kun til støvtørking. Jeg har heldigvis ikke så mye plass til slikt ombord. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frivakten Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 (redigert) Skyldes all nipsen båteierens (mannens) dårlige samvittighet overfor kona som aller helst ønsket seg en liten hytte på snaufjellet? Eller at et moderne båtliv krever så mange og kostbare duppeditter at kona får innrede som hun vil som en kompesasjon? Og er ikke nettopp disse menneskene som er mest ømfintlige for hekkbølgene? Når nipsen raser i gulvet så de tørkede blomsterkvastene og te-lysene fyker dørk-imellom? Da ser det ut som en krigssone hvor midtgangen er minelagt med glasskår og i stupmørket vet man ikke hvor man er hen. Og ikke vet man hvilken vei man skal hytte med nevene engang. Alle vinduene er stengt igjen med de nye lystette gardinene med fyrlykter og skjell. Men strengt tatt, er da ikke en sånn båt ganske så sjø-udyktig og burde heller vært parkert på en campingplass? Redigert 22.August.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Anonym Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Selv har jeg ikke så mye unyttig ombord.. Har jo plante da, en aloe-vera-greie, så den er jo også litt nyttig.. Har snart overlevd sitt første år ombord! Og Buddhaen min, en Laughing Buddha, den skal alltid stå på plassen sin, det er helt sikkert.. Den bringer jo lykke! Buddhaen står fast der han står, mens plante må flyttes ned på dørken og sikres før hver tur, noe jeg gjerne gjør.. Det er alltid ok med litt grønt ombord. Lysestaker og sånt gjemmes ned i en skuff, og hentes opp igjen så snart ankerdrammen er inntatt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Fjerning av løse gjenstander er en del av det å gjøre sjøklart.. Jeg kikket et par ganger på denne båten på Kjäringön som Lars H har lagt ut bilde på, den ligger jo innerst i vika der og rimelig trygt for det aller meste untatt fotografenes linse da og nyskjerrige blikk. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
MT. Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Dere har for store båter. Nips i en daycruiser må skrues fast der det ikke er i veien. Derfor kommer det aldri nips i min daycruiser. (Men nå er samboeren så opptatt av at vi skal handle ny campingvogn at hun har fullt nips-fokus der i stedet, da. Det er faktisk MULIG at det kan være en medvirkende årsak... ) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Careka Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Med tre hunnkjønn ombord blir det fort et lite tonn ekstra :cryin: Jeg har 4 ombord og duppedittene er det jeg som har, det andre kjønn fyller opp med klær. flere skift hver dag, så skap-plass og stueplass er ikke å oppdrive. Jeg har fredet et lite område, hvor jeg skal ha mine duppeditter, så får de 4 andre okkupere hva de vil. Men det går godt. de ser selv når det ikke er plass til mer. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
SpaceCab Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 (redigert) hei Selfølgelig er det blitt noe kims og nips ombord hos oss, men har nå endelig funnet en måte som gjør at ikke kona bærer på land all gadget´n min. Hun har en tendes å rydde noe voldsomt, siste hun ville ta med hjem var dorg snøret mitt som jeg kjøpte iford og selvfølgelig ikke har brukt:-) i tillegg var det ett par mindre slanger som hun bestemte seg for at vi ikke hadde brukt for, hun hadde selvfølgelig rett i det, men fae....n så irriterende at hun skulle ha rett. Nå har jeg løsningen på det problemet, hver gang hun vill pakke med hjem ting jeg vil ha liggene "JUST IN CASE", sier jeg at det kan du ikke ta med, det tillhører sikkerutsyret i båten. Da får det ligge i fred for er det noe vi er opptatt av begge så er det sikkerhet:-) Vanligvis bruker jeg str 56 i tøfler og 42 i sko, men føler jeg ett overtak Kanskje ikke fint å lure henne slik, men uten hadde vel båten sett ut som stua hjemme og den er vel femi etter mitt syn. Redigert 23.August.2007 av SpaceCab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Jeg skrev første innlegg i denne tråden 1. april i 2004. På ingen måte noen aprilspøk. Kun etter observasjoner bryggelangs. For det må vel bli endel jobb og ta alt dette nipset vekk og legge det på et sted hvor sjøgangen ikke tar tak i det? Siden den gang har også Astor fått endel pynteting ombord. Men jeg tror jeg kan si at alt med måte. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
vivvi Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Her var det spennende lesning, og jeg må vel få lov til å si det at min båt er nok ikke den reneste, men alt som er fremme av "nips" har en nytteverdi. Altså lysestaker i alle vinkler, fassonger og materialer. Og Astor: Noe er lov Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
roaldbj Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 For min egen del vil jeg si at jeg stadig tar nye ting ombord. Det var en ganske stor overraskelse jeg fikk for omlag 2 uker siden da jeg gikk gjennom deler av innholdet i båten. Jeg hadde aldri trodd jeg hadde så mye verktøy ombord, Dette var fullstendig glemt. Jeg må nok ta ut et par hundre kilo verktøy og skruer til neste år som ikke har betydning for båten. Utfordringen blir: hva skal jeg ta ut? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Ta ut absolutt alt, og start på nytt igjen til neste år. Skal se at du da igjen om ett år sitter med akkurat samme følelsen. Merkelig hvordan enkelte ting bare havner i båten uten at noen vet hvordan de har kommet dit. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Enzo Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 (Men nå er samboeren så opptatt av at vi skal handle ny campingvogn at hun har fullt nips-fokus der i stedet, da. Det er faktisk MULIG at det kan være en medvirkende årsak... ) Jøss så du skal også konvertere til tysk kvalitets seilbåt ? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Når det blir for mye dill dall ombord prøver jeg å finne en passe stor bølge, samtidig som jeg må få ut litt sot av motoren. Etter å ha plukket dill dall fra alle mulige steder, blir det bestandig tatt litt av det ut avbåten og satt i campinvogna i steden. Funker vær gang Så fra ca ferie tid er båten tom for dill dallet Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
bjorngb Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Som dere forstår er Poseidon lykkelig forskånt for å drasse med seg tyll, blonder, nips og krimskrams - dermed har jeg både plass og lasteevne til å ta ombord viktige ting som verktøy, reservedeler, påhengsmotorer, joller, kajakker og alt mulig annet "kjekt å ha" Hvorav en større POSEIDEON II?? Var ikke plass til alt likevel?? Siste båtkjøp:Inspeksjon om bord før eventuell kjøp. Høyt og lavt, under alle luker og inni alle skap. Denne kjente jeg godt igjen Sitér dette innlegget Link to post
LarsLarsere Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Selv har jeg kun det nødvendige. Tauverk, sikkerhetsutstyr og annet utstyr som jeg faktisk trenger. Mutter har derimot forlangt å ha et lite bord ombord. Latterlig ettersom det ikke kan stå oppe i sjøgang uansett. Det forsvinner snart på mystisk vis... Bilder,figurer og annet dilldall er forbudt. Det ser idiotisk ut og havner alltid i veien og er det noe jeg hater så er det å vasse i svada når jeg skal fortøye, fiske eller andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 Jøss så du skal også konvertere til tysk kvalitets seilbåt ? Nei, på sjøen er jeg opptatt av kvalitet. Apropos: Var på ei industrimesse i Tyskland i fjor. Kom i prat med et par produktutviklere fra et tysk båtkonsern, hvis navn alltid skaper debatt. Over 4 pils utpå kvelden, ga jeg dem et forslag som bare falt meg inn... Lexan-inspeksjonsluke ved kjølen, sånn at man enkelt kan sjekke at den er der. Det ble stille såpass lenge at jeg skulle til å takke for samtalen, så knakk begge to fullstendig sammen i krampelatter. Hun ene skulle foreslå det i internrådet, sa hun. Så om det dukker opp noe slikt, må jeg nok kreve royalties. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
JRK Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 Hei, Jeg har hytte på sjøen og jeg elsker elektroniske duppeditter. Noen nyttige, andre mer av typen kjekt å ha. Båten er vårt feriested nr. 1. Skulle ikke kona ha samme rett som meg til å fylle opp, og gjøre det koselig på sin måte ombord. Skal vi ut i ruskevær tar det akkurat 3 minutter og pakke det vekk!.Skulle jeg ha krevd den ultimate båt for vær og vind og grov sjø, tror jeg jeg måtte ha byttet ut både kone og venner.... Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 (redigert) Selv har jeg ikke så mye unyttig ombord.. Har jo plante da, en aloe-vera-greie, så den er jo også litt nyttig.. Toppen av kaka tar vel båten som ligger i Sæby. Thetis tror jeg den heter. For de som har sett den, glemmer den aldri. Hele dekket er fullt av planter. På rekka henger det verandakasser. Tror neppe den er særlig sjødyktig. Redigert 15.November.2007 av The Gannet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 Hej Gannet efter vad jag hört...så är det en svensk kille o tjej som startade en långsegling....... men trivdes så godt i sin förste havn Saeby, så dom blev kvar der.....tror dom legat der i 10 år nu (men jag har aldrig snakket med dom själv, bare vad jag hört!) Amorosa kansje vet ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.