Jump to content

Endelig ny båt .Benéteau Antares 650 Silver Edition / Suzu. Yipppi

Gizmo

Recommended Posts

Endelig :lol: er nybåten på plass. Jeg er ikke Skipper skuteløs lengre. Etter mye tenking, vurdering og vingling

er valget gjort - og båten på plass.

Valget falt på en ny Benéteau Antares 650 Silver Edition / Suzuki DF 115 - kjøpt hos Forhandler i Bodø.

Har ikke fått brukt båten så mye ennå, men er bare positiv så langt ...

Brukte ettermiddagen til å få "ting og tang" ombord. Så nå er jeg også i gang

med "innflyttinga" - så er det å begynne å planlegge montering av litt utstyr.

Kartplotter/ekkolodd er på tur fra USA, så skal radio/CD spiller, og høytalere på plass.

VHF er også høyt på lista, så for vi se etterhvert. Tror nok også at Hydraulisk styring blir prioritert.

Men først skal det brukes og nytes :yesnod:

Mvh

Gizmo

Joda, tanken er tenkt :yesnod: Men jeg lurte på om jeg skulle prøve en sånn liten portabel

gassvarmer. Er usikker på hvor praktisk den egentlig vil være, så hvis noen har erfaringer

så mottas de med takk.

På litt sikt vil nok Wallas, eller noe lignende, komme på plass.

Vi hadde Wallas 1200 Sail på vår Beneteau Antares 650. Den varmet meget bra, selv om vinteren.

Det er notert bak øret.

Var dere ellers fornøyd med båten? Vil du si noe om styrker og svakheter ...

Gratulerer med ny båt :smiley: Jeg har Eberspächer D4 (4kW) i min Antares 650, glad jeg gikk for en stor varmer, varmer raskt opp og holder rutene rene under alle forhold.

Vil så absolutt anbefale hydraulisk styring også, sparer en del arbeid og lufting om en innstallerer autopilot samtidig.

Edited by abbor (see edit history)

Hei abbor

Igjen, tusen takk for den testen du sendte meg en kopi av - den var absolutt til nytte,

som du forstår.

Har du trimflaps på din båt? Og vil du si at det er en "nødvendighet"

Jeg har ikke trimflaps og ser heller ikke noe behov for det. Har hørt at noen har kuttet bort 15-20cm i bakkant av kjølen for å få bedre egenskaper ved toppfart, men har ikke vært i kontakt med noen som har gjort det. Kan virke som om stegkjølen skaper litt problemer for propellen når båten har en del tyngde i midten av båten eller lengre fram, spesiellt når det svinges.

Jeg har ikke trimflaps og ser heller ikke noe behov for det. Har hørt at noen har kuttet bort 15-20cm i bakkant av kjølen for å få bedre egenskaper ved toppfart, men har ikke vært i kontakt med noen som har gjort det. Kan virke som om stegkjølen skaper litt problemer for propellen når båten har en del tyngde i midten av båten eller lengre fram, spesiellt når det svinges.

Ja, jeg har også hørt om dette med å kutte kjølen.

Så også en Antares avertert på FINN for en stund siden, hvor det var

opplyst at nettopp dette var gjort.

Men jeg snakket ikke med vedkommende for å høre om erfaringer, kanskje dumt at jeg ikke

gjorde akkurat det ...

Men hadde dette vært et "stort" problem, så hadde nok du også registrert dette.

Har også hørt at stegkjølen kan skape problemer ifm båthenger ved utsetting...

Edited by Gizmo (see edit history)

Stegkjølen er problemetasik for båthengeren hvis du ikke har en Svela henger.

Merker problemene som jeg antar skyldes kjølen når vi er mange i båten, er jeg alene eller 2 merker jeg minimalt.

Hvis du skal montere hydraulisk styring, men ikke går for autopilot med det samme kan det være smart å tenke på hvor fremtidig autopilot skal monteres, og så bestille hydraulikkslangene med en skjøt på korrekt sted. Dermed kan du når autopilot skal monteres bare skru fra hverandre slangene, montere de på AP og lufte på nytt. Så slipper du å bestille nye slanger eller få disse kappet og krympet på med nye nippler på nytt.

Gratulerer med ny båt ! Dersom jeg skulle kjøpt ny båt i dag ville det blitt en slik en, men de penga, de penga...

Ser at det er en Silver edition du har kjøpt, hva skiller denne fra de andre utgavene?

- anders m.

Men jeg lurte på om jeg skulle prøve en sånn liten portabel

gassvarmer.

joda meget effektiv til å lage duggen på vindusrutene enda verre :wink: som kjent så blir det meeget fukt av å fyre med gass. regnvær, våte klær, liten cabin og en varmeovn som produserer damp er en dårlig løsning om man vil se hvor en kjører. kjøp wallas du først som sist :smiley:

Hvis du skal montere hydraulisk styring, men ikke går for autopilot med det samme kan det være smart å tenke på hvor fremtidig autopilot skal monteres, og så bestille hydraulikkslangene med en skjøt på korrekt sted. Dermed kan du når autopilot skal monteres bare skru fra hverandre slangene, montere de på AP og lufte på nytt. Så slipper du å bestille nye slanger eller få disse kappet og krympet på med nye nippler på nytt.

joda meget effektiv til å lage duggen på vindusrutene enda verre :wink: som kjent så blir det meeget fukt av å fyre med gass. regnvær, våte klær, liten cabin og en varmeovn som produserer damp er en dårlig løsning om man vil se hvor en kjører. kjøp wallas du først som sist :smiley:

:crazy: joda, når man bare får hjelp til å tenke seg om .. Takk :cool:

Edited by Gizmo (see edit history)