Jump to content

Bytte dieselmotor - få opp farten på plattgatter


Josteinb

Recommended Posts

Hei,

 

Har en 28 fots plattgatter for hånd, som medfølger en innenbords MD2 motor. Har i utgangspunktet tenkt å ha den ut sesongen, og deretter selge for å kjøpe en litt kraftigere motor. Ønsker en marsjfart på rundt 30 knop. Lurer på hvilken motor som kan anbefales til det formål? Evt. hva forbruket blir? Usikker på hvilken aggregat som er i den nå, men antar at den må byttes om motoren blir kraftigere?

 

 

mvh

Jostein

Link to post

Du må nok ha mer info om båten før responsen kommer skulle jeg tro.

Vekt, materiale og skrogform er det drev type etc.

 

Antar at det er en trebåt.

Sett at det er ett planende skrog med vekt 3000kg (sikkert tyngre) ville jeg tippet 250-300HK diesel ell. for å cruise i den farta.

Hvis du heller legger deg på 20-22 knop holder det kanskje med 180-200HK

 

Min mening er at å marsje i 30 knop med denne er altfor fort! Antageligvis ville den gå opp i liminga...

 

Sikkert andre med samme båt her som er mer presis i antagelsene :-)

Link to post

MD2 yter jo mellom 15 til 25 hk alt etter hvilken utgave. Så en overgang til 2-300 hester er en nokså kraftig overgang. Dersom det er snakk om en gammel trebåt som man nesten leser gjennom linjene her, så tror jeg at jeg hadde latt være. Du risiker å lage et byggesett av hele båten, både på grunn av fart og vekt. Dette er nok et skrog som ikke er konstruert for disse hastighetene i det hele tatt.

Link to post
Usikker på hvilken aggregat som er i den nå, men antar at den må byttes om motoren blir kraftigere?

 

Er du sikker på at det er hekkaggregat? Dersom det er en MD2 så vil jeg anta at den har gear og fast aksling.

Dette må byttes om du skal ha større motor. Marsj på 30 knop i en eldre plattgatter i tre har jeg lite tro på :nonod:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Den ser sånn ut:

 

5510020807.jpg

 

5590694341.jpg

 

Ikke så pen nå, men til vinteren skal den få litt ansiktsoppløfting.

 

Målet er ikke å racing på sjøen altså, men mellom 20 og 30 knop bør være overkommelig med en sånn båt, uten at det er fare for liv og helse, eller hva? I såfall, hva slags motor bør jeg kikke etter?

Link to post

Oi. sånn jeg ser det så er det sikkert en grunn til at den ble plastet... Men har du arbeidslyst og mangel på hobby til all fritiden du har til overs så er det sikkert et hyggelig prosjekt. Vet du noe mere om båten? ser jo ut som om skroget har greie linjer, men ble ikke så veldig fasinert av overbygget sånn ved første øyekast.

 

hva skal herligheten koste?

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Ved første øyekast ser det ut som en plattgatter med deplasementsskrog, altså ikke en planende båt. Da vil du ikke få den til å gå raskere enn skrogfarten vil jeg tro. Vet du hvor lang den er?

Det finnes en formel for å regne ut max fart i forhold til skroglengde på ikke-planende båter.

Tror nok du kan glemme 30 knop først som sist.

Dette er en gammel båt fra den gang 12knop var dobbel så raskt som snekkene gikk, og av mange ansett som ekstreme hastigheter for folk som bare skulle rase rundt og ikke kunne kose seg på vannet... :cool:

 

Hvis Volvo-motoren starter og går, la den stå. Den er sikkert tilpasset skroghastigheten.

 

Å putte inn en V6/V8 på 2-300 hk er bare tull. Båten er ikke bygd for det, og i første bølge vil skroget dele seg opp i sine enkelte bestandeler.

 

Siden båter er plastet rundt baut, skal du ikke se bort fra at en betydelig andel av det ovennevte skroget er matjord av første klasse... :wink:

Link to post

Hva slags fart den er kapabel til, er umulig å si uten å se hvordan den ser ut under. Mulig den kan gå i 12-15 knop m/ større motor dersom den oppfører seg noenlunde som en halvplaner.

 

Honduras mfl har også et poeng mtp at det sikkert er en grunn til at den ble plastet - og siden båten er plastet over det hele - større sjanse for at forråtnelsen har fått arbeide fritt. Må iallefall sjekkes grundig før kjøp.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Skal prøve å komme med så mange opplysninger som jeg har om båten. Den er 7.2 m lang, 2.20 bred, ukjent modell. Den er til salgs i Sverige, og selger virker ikke så erfaren med båten, så derfor har jeg ikke så mye opplysninger, men han har sagt at hvis man vil ha mer fart på fartøyet, så må det byttes motor. Motoren er MD2, med startsveiv. Skal kanskje rett over grensen og se på den i helgen, og finner ut mer da. Men inntil videre så er jeg nysgjerrig på hvordan og hva man kan gjøre for å få litt mer fart. Evt. motorer osv. Den koster forresten bare 15000 svenske kroner, er derfor villig til å ta sjansen på båten, er den råtten, så selger jeg motor, tar evt underskudd på kjøpet til etterretning, og finner meg et annet prosjekt.

Redigert av Josteinb (see edit history)
Link to post

Skal ikke ta motet fra deg, men finn deg et annet prosjekt!!

 

Å flekke av plastingen er mye jobb og så er det nok som det sies, en grunn til at den er plastet.

Hvis du kunne prutet ned båten mot motorens verdi er det ok å kjøpe. Men en MD 2 fra 70 tallet er heller ikke mye verdt i dag,

max.5-6000 hvis den starter og går normalt!

Verdien på denne båten er begrenset til bruksverdien. På den annen side, hvis plastarbeidet er utført skikkelig og fagmessig kan du ha båt i mange år!

Husk også på at det koster flesk å kvitte seg med en båt slik på avfallsmottaket hvis det skulle vise seg at den i tillegg er befengt med mye råte!

Link to post

takker for mange gode råd. Dukket opp ting jeg ikke visste om, så det var godt jeg spurte her. Får ta en titt på båten, og kanskje beholde plastingen på skroget, men ta vekk på dekk og overbygg, så blir den litt penere kanskje. Skulle den vise seg å være avfall, så blir den brukt til en skikkelig 17. mai salutt neste år. Bare å tipse meg om dere vet om et prosjekt i prisklassen opp til 15.000, helst en plattgatter eller cruiser (ligne på den som er avbildet over) i størrelsen 18-27 fot. Bør kunne være mulig for to å sove. takker og bukker for alle tips. e-posten min er josteinb@hotmail.com

Link to post

Husk t om du kjøper denne i Sverige må du betale HK-avgift og moms når du tar den inn i Norge. Det finnes en god del eldre trebåter i Norge også. I disse tider med stillestand i det norske båtmarkedet skal du ikke se bort fra at du kan prute ned gamle trebåter som ligger på Finn for 25-30 000 ned til de 15 000 du har satt av til båtkjøp. Sommeren er på hell, og nå er i hvert fall rette tiden for skambud.... :smash:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...