Jump to content

Stoppet av politiet.. 14 år. min historie..

EivindBu

Recommended Posts

Hei jeg kjøpte min første båt for 2 uker siden, rana 14 425 med 20 hk, yamaha 96, og klarte meg 2 uker før det skjedde..

Grunnen til at jeg kjøpte 20 hk var at det var ufattelig billig ... Jeg hadde rett og slett ikke råd til en båt med 9,9.. Ironisk nok. Nå er marerittet begynt. Jeg tøffer nedover indre havn og ser en ibiza kommer i nærmere 40 knop rett mot meg, jeg prøver å svinge unna, men i det båten tar revers dunker vi bortihverandre.. Jeg finner raskt ut at denne er politibåten. "Sånn går det når du prøver å rømme!" Jeg kjørte vel om lag 2-3 knop da hendelsen skjedde.

Jeg skrur av motoren og holder meg fast til rekkverket til ibizaen. Det gløder nesten av øynene til politimannen, han er kjent for å være streng i politibåten og jeg kjenner igjen dette ansiktet. "ER DU 16?!" Jeg prøver ikke å ljuge, jeg er ikke den typen og sier at jeg er 14. 93 altså. desember.

Senere blir jeg tauet inn i politihavnen foreldrene mine kommer ned, og siden jeg ikke er fylt 15 enda kan de ikke straffe meg så de anmelder foreldrene mine. Alt er blitt et mareritt og jeg kan ønske jeg aldri kjøpte møkket. Har jeg lov å kjøre den om jeg har med noen over 16?... Uansett blir den nok solgt.. jeg kan ikke klandre politimannen eller noe. alt er lost.

ALT ER BLITT ET MARERITT !!

Du tøffer i 2-3 knop i indre havn. Så kommer en politibåt i 40 knop i indre havn og så dulter dere sammen.

Høres ut som om føreren av politibåten var av det ivrigste slaget. :smiley:

På den annen side: Du er 14 og har gjort noe du visste var ulovlig.

Hva skjer i saker som denne? 4000 i bot? Eller er det 1500 som er standardsatsen for alt på sjøen?

Triste greier det Eivind, men nå er jo reglene en gang sånn da, selv om det kan virke veldig urettferdig for deg nå :nonod:

Selg motoren din og kjøp deg en som passer til regelverket så kan du jo ha mange fine turer med båten din allikevel :sailing:

Huff, dette var synd. Men du visste hvilken risiko du tok, så da får du bare la det stå til og se hva som skjer i dagene som kommer. Politiet biter ikke, og dette går nok over i løpet av litt tid. Siden du er 14 er det faktisk foreldrene dine sitt ansvar også. Gør som LUCIELLE sier, så får du stor glede av båten også fram til du blir 16.

Edited by tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Uff, skikkelig trist når sånt skjer. Men regler er regler.

Men det at politiet sa:

"Sånn går det når du prøver å rømme!"

- skjønner jeg ikke helt når du bare tøffet i 2-3 knop.

Anmeldelse mot dine foreldre var vel og i det strengeste laget..

Synd at det kommer så mye ann på hvilke politibetjent i politiet du møter..

Nå skal ikke jeg spekulere hverken i det ene eller det andre i denne saken her, men har forsåvidt hørt om noe strengt politi i Arendal, om det var der dette skjedde.

Men for å dra tråden ut litt, så bør definitivt reglene omskrives snarest.

Her får Eivindbu beskjed om at han bedriver ulovligheter, men helt ærlig, hvor mange her i forumet følger forskriftene helt ut ??

Det jeg tenker på er at de aller fleste 4-5-6 hk motorer også er ulovlige all den tid jollene stort sett går fortere enn forskriftene med denne motorisering.

Og til dere som har lyst til å si "se for deg en under 16 som braser inn i en båt og forårsaker ulykke......", så minner jeg om at ovenfornevnte motorisering også (muligvis) skaper ulykker.

Jeg mener helt klart at stor motor på jolle er helt greit, men at lasermåling må gjøres for å knipe personer under 16 år for fartsovertredelser.

Synes ikke dette er synd i det hele tatt, her er det helt bevisst begått en straffbar handling i og med at føreren av båten har benyttet seg av en båt han ikke har lov til å føre... At det reageres på dette finner jeg rett og rimelig...

Når man begår straffbare handlinger med overlegg så er man selvsagt klar til å ta konsekvensen av det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ikke tvil om at gutten har gjort noe ulovlig, men før dere alle moraliserer for mye så husk at nær 100% av alle under 16 som går med egen jolle med påhenger gjør det samme.

Det at motoren er under 10HK betyr ikke at ferden er lovlig, båten skal ikke gjøre over 10 knop med montert motor.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Men for å dra tråden ut litt, så bør definitivt reglene omskrives snarest.

.......og for å dra tråden helt ut, hvorfor regler i hele tatt?

Analogt til 80 km/t fartsgrense hvor alle! kjører i 98 km/t. Omskriving til 100 km/t?

Fint, da vil alle! kjøre i 118 km/t. :smiley:

Æsj, regler er noe herk :smash:

Og for å sette riktig navn på riktig hest, det er ikke barnas feil at foreldrene er enten bevistløse (viste ikke :sleep: ) eller at de ikke bryr seg (anarkister :tongue: ).

Å overføre sjøvett på denne måten til yngre båtfolk blir jo litt rart da.

Jada, Petter, jeg vet at jolla går litt for fort og er ulovlig, men du kan jo ikke daffe etter de andre heller.

Kjør nå litt pent da, Petter. Mor blir så engstelig vet du.

Edited by Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

.......og for å dra tråden helt ut, hvorfor regler i hele tatt?

Analogt til 80 km/t fartsgrense hvor alle! kjører i 98 km/t. Omskriving til 100 km/t?

Fint, da vil alle! kjøre i 118 km/t. :smiley:

Æsj, regler er noe herk :smash:

Regner med du mener å referere til 115,99 i 80sonen, og tilsvarende 135,99 i 100-sone :lol:

en ting er vel en 9,9 på en jolle som da går ca 18 knop. 20 hk blir vel i overkant på en liten jolle for mange av oss ang manøvrering i stor fart osv. derfor mener jeg reglene som er i dag er greie, unntatt 10 knops reglen. som er litt lav etter mitt syn.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Det kjedelige med det man har skrevet på et forum er at man kan sjekke hva man har skrevet tidligere? :sweat:

Hei kjøpte båt for en time siden, Motor er 96 modell, hva syntes dere?: ) Er kun 15 så har vel ikke lov til å kjøre den men holder meg vel en halv sommer uten å bli tauet inn:P

!:D har spleiset med mor og far!

Det er ikke jeg som er skeptisk er vel mest far og mor som skal ha medeie.

jeg ønsker og trimme min 20 hk yamaha ... er dette en lett operasjon? , Hilsen Eivind

Er kun 15 så har vel ikke lov til å kjøre den men holder meg vel en halv sommer uten å bli tauet inn:P

Så utifra dette så er det vel litt vanskelig å unnskylde noen, det være seg mor, far eller den nå så triste eier?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Klart du har begått en lovovertredelse og jeg synes egentlig det er greit at du ble tatt for dette, men når det er sagt, synes jeg du er tøff som deler denne historien med oss. Du står for det du har gjort og kommer ikke med dumme bortforklaringer som teite regler og urettferdige politifolk. Dette viser at du har lært noe av episoden og forhåpentligvis kan flere også lære noe av den. Selv om du har det litt vondt akkurat nå, vil du nok komme over det og ta det med deg som en viktig erfaring i ditt fremtidige båtliv.

Mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Kjørte virkelig politibetjenten i 40 knop i indre havnebasseng? Tror jeg hadde tatt en prat med sjefen til den betjenten 40 knop i havnebassenget høres rimelig uforsvarlig ut, politi eller ikke de skal følge regler de å om det er til lands eller vanns.

Jeg jobber til daglig sammen med politiet og vet at det ofte står dårlig til med kunnskaper om mangt hos dem.Det har også dessvere kommet inn endel bajaser i politiet som ikke har noen form for sundt bondevett,men som bare skal vise at de har myndighet.

roy_n

Dagens beste innlegg, Ella - så enig, så enig. Eivind er nok en fornuftig kar, tross alt.

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Jeg synes dette var synd, og underbygger mine fordommer mot politiet, som jeg synes gjør altfor mange elendige prioriteringer! Husker selv for over 10 år siden at jeg lå å fisket, uten motoren i gang, men med landterne da det plutselig kom brasende en båt bort, uten landterne. Det var mørkt og nesten umulig å se. Da jeg skjønte at den hadde kurs rett mot meg, ble det virkelig en ubehagelig greie når man ikke ser båten. Det var selvsagt purken som antydet at kombinasjonen av 10 hk motor og 12 fot jolle kunne gå over 10 knop. Synes det var helt unødvendig å håndtere den saken på en slik måte. Haddde deg skjedd i dag, så hadde de umiddelbart blitt anmeldt for uvettig kjøring og brudd på sjøveisreglene! En annen ting er all den energien de bruker på å stoppe voksnew folk i småjoller med 4 hk motor i indre oslofjord, mange dager gjør de ikke annet, mens folk kjører som noen svin i enorme 40-50 fotere rett utenfor hvor alkoholen og dopet flyter fritt ombord. Jeg misliker denne prioriteringen, og har til dags dato mange gode grunner til beholde mine fordommer mot politiet til sjøs.

Guest Avmønstret#

Jeg blir sånn passe irritert når det dukker opp "nå må vi ikke moralisere" osv. Klart vi bør moralisere!

Først og fremst bør det moraliseres over foreldre som bidrar aktivt til at guttungen kommer i denne situasjonen. Har ingen problemer med å skjønne at han har lyst på en hurtiggående båt, men det er de voksne foreldrene som skal beskytte/lære opp guttungen, da må man som voksen være tydelig og klare å si utvetydig nei. Regler er regler og sånn er det. De aller fleste klarer fint å forholde seg til disse, men at foreldre lærer ungene at det ikke er så nøye, det syns jeg er en uting, enkelt og greit.

Sånn, da har jeg moralisert ferdig :discuss:

Var så dum å låne bort en båt med for stor motor til min nevø før han fylte 16, skulle på teltur til NyHellesund. Ble tatt mens de satt på land og grillet, politiet hadde ikke sett dem ombord i båten. Ingen form for ureglementert kjøring.

Ca 12 år siden, også den gang var minsteboten kr 1500 og jeg havnet i bøteregisteret..

Om det var mitt innlegg to lot deg irritere over Pinkvin, så var det hyggelig det :wink: men du tok ikke poenget. :nonod:

Poenget mitt var at det er så mange som er ute med pekefingen når en 14 åring kjører en 20 HK eller tilsvarende samtidig som deres egne poder kjører Zodiak med 5, 6 og kanskje hele 9,9HK. Far har selvsagt all verdens god samvittighet. Det at en Zodiak med 5-6 HK går langt over 10 knop er tydeligvis ikke så viktig.

Regelen sier maks 8m, 10 HK og 10 knop for de under 16. Alt for mange som glemmer 10 knop grensen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Guest Avmønstret#
Om det var mitt innlegg to lot deg irritere over Pinkvin, så var det hyggelig det :wink: men du tok ikke poenget. :nonod:

Ingen fare, jeg ser poenget ditt. Og som jeg moraliserte tidligere, regler er regler. :smiley: Syns synd på guttungen som har foreldre som lar han komme i situasjoner som dette.

Om han hadde "funnet på" dette selv, og foreldrene ikke visste noe om det så hadde det vært en annen sak, da hadde jeg ikke hatt noe medlidenhet med han. Er man med på leken osv.. :wink:

Hvis min sønn om noen år blir hanket inn av politiet, håper jeg at det vil være for noe slikt som dette. Ingen er skadd og ingenting er skjedd som får store følger i fortsettelsen. I dette eksemplet har de voksne og Eivind sammen lagt opp til dette og det gikk slik det måtte og burde. Så får vi håpe dette blir brukt så konstruktivt som mulig, slik at du, Eivind kan fortsette båtlivet, men denne gangen i lovlige former og mer mopedfart.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Nå har jeg lyst til å dra en sånn gammel "ting var mye bedre før" selv om jeg ikke liker utrykket.

Jeg og mange av mine gamle kamerater fikk våre første joller i 8-9 års alderen med påhengsmotorer fra 5 hk. og oppover.

Disse ble raskt oppgradert til både 15hk. og 20hk. når foreldrene synes tiden var inne og ferdighetene var på plass, og for oss "gutta" var jo akkurat jollekjøring/bading/vannskikjøring og fiske hele greia med sommeren.

Reglene var vel de samme den gangen men det ble nok sett mye mer gjennom fingrene av onkel politi den gangen.

Er helt enig i at reglene er helt greie og skal overholdes, men du verden så mye moro nåtidens jolleramp går glipp av.

Og jeg er også ganske sikker på at mange av oss som moraliserer i disse dager har tilhørt ovennevnte kategori.

Som før nevnt på forumet så er vel ikke "jollerampen" de som bidrar mest på ulykkestatistikken vel? Det er vel de som har fått hår på brøstet og noen drammer innabords med nok motor og fart? :rolleyes: