Jump to content

Stoppet av politiet.. 14 år. min historie..

EivindBu

Recommended Posts

Jeg tror ikke at trådstarter (som alt for mange) forteller hele historien. Jeg tror politiet var på jakt etter ham. Og ikke fordi han kjører rundt i 2 - 3 knop.

Jeg vet ikke om han har bestått båtførerprøven men jeg synes han og resten av familien bør ta den.

Jeg tror trådstarter er akkurat det det advares mot her på forumet, og at han er av den typen som fører til at båtførerprøven blir obligatorisk.

Og tar jeg feil, så skal jeg selvfølgelig be om unnskyldning.

Vi som er voksne får moralisere vi,men kan vi med handa på hjerte si at vi ikke bryter regler følger loven til punkt å prikke.Nei jeg tør påstå at det gjør vi ikke.

Ta en titt i traffikken, se på hvordan mange godt vokse oppfører seg på vannet og eller rundt omkring der vi ferdes det er mange som brøyter seg frem å opptrer som rene idioter.

Det jeg mener er at en guttunge som tøffer rund i havnebassenget i 2-3 knopp opptrer like ansvarlig som mange av oss voksne.

roy_n

Det er vel ingen her som sier at de ikke bryter noen regler eller lover fra tid til annen, men når man gjør det så er man selvsagt klar til å ta konskvensen av det man gjør og ikke slik sutring som vi ser i denne tråden..

Selv bryter jeg både lover og/eller regler daglig, og når jeg blir tatt så gjør jeg opp for meg uten at verden går under av den grunn... Det er denne sytingen som enkelte lirer av seg om at politiet reagerer når noen blir tatt med buksa nede som er latterlig etter mitt syn. Ta straffen som en mann om man har "baller og ryggrad" har man ikke så kan man sutre og klage som ei kjærring på at øvrigheta reagerer.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå er det jo en gang sånn at når man er 14 år så er verden veldig svart/hvit og utrolig urettferdig til tider.

Jeg kan en del om akkurat det (3 barn på 9 - 13 og 19), så jeg tror trådstarter var litt fortvilet og forbannet når sommerplanene ble forandret.

Deilig for ham å få det ut av systemet vel? Genialt med et forum da :wink:

... Jeg tøffer nedover indre havn og ser en ibiza kommer i nærmere 40 knop rett mot meg, jeg prøver å svinge unna, men i det båten tar revers dunker vi bortihverandre.. Jeg finner raskt ut at denne er politibåten. ...

Jeg tillegger kanskje Eivind en dose subjektivitet i sin rolle og fremstilling?

En sak har alltid to sider, og i motsetning til et par andre innlegg over er mitt inntrykk at politiet gjør en god jobb, også til sjøs.

"Den andre siden" er vanskelig å få fram i et forum som dette da anmeldelsen neppe offentliggjøres,

men noe sier meg at beskrivelsen "nærmere 40 knop rett mot meg, jeg prøver å svinge unna, men i det båten tar revers dunker vi bortihverandre.."

antagelig er formulert noe annerledes av motparten.

Jeg velger derfor å se Eivinds frustrasjon som et partsinnlegg hvor det er to sider involvert.

Vi har også jolle, med 9,9 hk (15 hk) samt en 14 åring, men vi er enige om fart, bruk, utvise "sjømannskap", osv

og så langt har alt gått bra. Jeg har tilgode å se politiet slå ned på annet enn for høy fart og uvettig bruk.

Skulle anmeldelsen alikevel komme, skal jeg betale boten uten å lage sak om "urettferdighet" på Båtplassen,

i full visshet om at vi faktisk har brutt regelverket i forhold til båt/ motor/ alder.

Når man begår straffbare handlinger med overlegg så er man selvsagt klar til å ta konsekvensen av det.

Flise spikkeri i dette tilfellet, synes nå jeg.

En annen ting er all den energien de bruker på å stoppe voksnew folk i småjoller med 4 hk motor i indre oslofjord, mange dager gjør de ikke annet, mens folk kjører som noen svin i enorme 40-50 fotere rett utenfor hvor alkoholen og dopet flyter fritt ombord. Jeg misliker denne prioriteringen, og har til dags dato mange gode grunner til beholde mine fordommer mot politiet til sjøs.

Det hele munner ut i prioriteringer for å få mest mulig inn i Statskassen. Og ikke hva som ganger oss, folk flest.

Da jeg var 16 år, for 16 år siden, hadde jeg en ganske kvikk moped.

Tempo Tiger ombygget med 86 ccm, vannkjølt italiensk motor med radiator og 26 mm forgasser,.

Kunne være to personer på og kjøre fra 100 kubikkere i lange bratte bakker.

Bla aldri bøtelagt for kjøring med trimmet moped.

Men, kompisene mine som hadde bare litt trim, slik at mopedene gikk ca 80 km/t, de ble tatt og bøtelagt både to og tre ganger i løpet av to års perioden som mopedførere.

Hvorfor?

Aldri kjørte jeg fort eller uvørent i boligfelt eller nærme folk. Tok alltid hensyn. På smale veier, dersom jeg møtte folk, bremset jeg ned til tilnærmet gangfart ved møte/passering.

Pluss noe flaks sikkert...

Kan du overføre dette til båtkjøring så får du kanskje være i fred til du blir 16?

Tips til trådstarter:

Merk om motordekselt til 9,9 hk, og kjør som folk.

Frem til du er 16 år så må du ikke kjøre flat fjøl så lenge det er andre mennesker nærmere enn 100 meter.

En 14 åring som tar det med ro med en 20 hester er tryggere enn en uerfaren 16 åring som ikke tar det med ro.

Vær høflig med Politiet. Du har ingenting å tjene på å ikke være det.

Jeg vet jeg oppfordrer til "lovbrudd", men jeg forteller bare hva jeg hadde gjort selv i din situasjon... :nono:

Bortsett fra at jeg hadde nok sørget at det stod 9,9 på dekselet før jeg prøvde den...

Lykke til. :smiley:

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Guest Avmønstret#
Det hele munner ut i prioriteringer for å få mest mulig inn i Statskassen. Og ikke hva som ganger oss, folk flest.

Tror du på dette selv? Jeg betviler sterkt at politiet går i overskudd ved å gi forelegg til 14 åringer med 20hk på båten.

Og jeg tror nok "folk flest" (frpfloskel) vil klare seg fint uten 14 åringer med 20hk i indre havn.

Hvis det eneste TS har gjort galt er å kjøre sakte rundt med for stor motor, så virker jo politiets reaksjon isolert sett noe overdreven. Men det virker som de trodde (rett eller urett) at TS forut for dette har grisekjørt. Evnt. at de har store problemer i det området med grisekjøring fra unge båtførere. Ut fra det kan jeg skjønne at politiet slår hardt ned på dette. Forøvrig tror jeg ikke et halvt sekund på at politibåten holdt 40knop i indre havn.

Jeg blir sånn passe irritert når det dukker opp "nå må vi ikke moralisere" osv. Klart vi bør moralisere!

Først og fremst bør det moraliseres over foreldre som bidrar aktivt til at guttungen kommer i denne situasjonen. Har ingen problemer med å skjønne at han har lyst på en hurtiggående båt, men det er de voksne foreldrene som skal beskytte/lære opp guttungen, da må man som voksen være tydelig og klare å si utvetydig nei. Regler er regler og sånn er det. De aller fleste klarer fint å forholde seg til disse, men at foreldre lærer ungene at det ikke er så nøye, det syns jeg er en uting, enkelt og greit.

Sånn, da har jeg moralisert ferdig :discuss:

Dette er ikke så enkelt som du tror. Når fjortisene til Politiet kjører rundt i båt med 25hk :discuss:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Og jeg tror nok "folk flest" (frpfloskel) vil klare seg fint uten 14 åringer med 20hk i indre havn.
Jeg er overbevist om at folk flest har mye mer glede av 14 åringer med 20 hk på en 14-16 fot jolle enn 14 åringer med 9,9 hk på 7 fots joller...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Vi har også jolle, med 9,9 hk (15 hk) samt en 14 åring, men vi er enige om fart, bruk, utvise "sjømannskap", osv

og så langt har alt gått bra. Jeg har tilgode å se politiet slå ned på annet enn for høy fart og uvettig bruk.

Skulle anmeldelsen alikevel komme, skal jeg betale boten uten å lage sak om "urettferdighet" på Båtplassen,

i full visshet om at vi faktisk har brutt regelverket i forhold til båt/ motor/ alder.

Det har vi også, en med 9,9 og 1 med 8 hk. I Sverige i ferien har de kjørt lovlig, mens i Norge er det ulovlig. Jeg har vokst opp med jolle med og uten seil. I min tid var det GH 10 og With 10 som dominerte. Selv hadde jeg Pioneer 11 med 4.5 hk Chrysler. Jollekjøring/seiling er etter min mening en viktig erfaring før man går videre. Min datter kjører ut og inn av båser, eller legger til brygger. Tidligere måtte jeg vare passasjer, gå på et sted og gå av et annet.

Hjem lørdag, sto hun en del til rors på seilbåten. Både under seil og motor. Jeg holdt utkikk ved siden av henne, min kone på andre siden. Hun er også innom finn.no hver dag. Innprentet på SB kjøring. leser båtfører-prøven.

Jeg ønsker at flest mulig ombord i vår båt skal kunne manøvrere den på en enkel måte, samtidig som at de skal kunne VHF-bruk(kalle opp).

Hva skjer vis jeg/kona blir syk ombord. Synes det da er greit at flere kan klare å ta den inn mot land. Mener ikke legge til.

men nærme seg land og kalle opp etter hjelp.

Selvfølgelig er det også stor hjelp i en jolle med 2,5 hk. Men ikke spes gunstig med 4 ombord. Gummijolle med 4 hk over-stiger lett 10 knop.

Uvettig kjøring skal slåes ned på. For meg er ikke dette uvettig kjøring. Blir dette misbrukt, finioto med kjøring.

Vi sees!

Jeg tillegger kanskje Eivind en dose subjektivitet i sin rolle og fremstilling?

En sak har alltid to sider, og i motsetning til et par andre innlegg over er mitt inntrykk at politiet gjør en god jobb, også til sjøs.

"Den andre siden" er vanskelig å få fram i et forum som dette da anmeldelsen neppe offentliggjøres,

men noe sier meg at beskrivelsen "nærmere 40 knop rett mot meg, jeg prøver å svinge unna, men i det båten tar revers dunker vi bortihverandre.."

antagelig er formulert noe annerledes av motparten.

Jeg velger derfor å se Eivinds frustrasjon som et partsinnlegg hvor det er to sider involvert.

Jeg har nesten ikke sett noe annet! Til dags dato har jeg faktisk aldri sett at purken har stoppet en motorbåt over 28 fot, med unntak av et par ribber i altfor høy fart. Jeg ferdes mye på sjøen, og i 90% av tilfellen er de opptatt med å plage folk som oppfører seg ordentlig, som ikke har gjort noe galt i det hele tatt. Men de er kanskje et par måneder fra aldersgrensen, mangler en vest el.li., også blir det et helvets bråk, mens andre med større båter kan tillate seg hva som helst i akkurat det samme havnebassenget.

Eksempelet på de som har fått bot mens de lå fortøyd er et typisk eksempel, som det skjer masse av hvert eneste år. Det er totalt meningsløst å kaste skattepenger ut av vinduet på slikt tull! Hvis de ikke har noe annet å gjøre enn å plage slike mennesker, kan de like gjerne holde seg hjemme. Jeg begynte forøvrig å kjøre 10 fot with alene da jeg var 8 år gammel. Det var heldigvis i en innsjø, og på daværende tidspunkt eksisterte det ikke noe purk, men de kom etter hvert.

Guest Avmønstret#
Jeg begynte forøvrig å kjøre 10 fot with alene da jeg var 8 år gammel. Det var heldigvis i en innsjø, og på daværende tidspunkt eksisterte det ikke noe purk, men de kom etter hvert.

Burde sendes noen til innsjøen der vi bor. Det er maks 4hk i sjøen, noe som overholdes greit mesteparten av året. Men så kommer hyttefolket om sommeren og plutselig fyker det gummibåter i fullt plan mellom kajakker, kanoer og svømmere.

Største vi så sist vi lå på stranda var en gummi med tre voksen og fire barn i fint plan bortover. Grei opplæring av ungene det syns jeg.... :crazy:

J.. Jeg ferdes mye på sjøen, og i 90% av tilfellen er de opptatt med å plage folk som oppfører seg ordentlig, som ikke har gjort noe galt i det hele tatt....

Vi har sikkert forskjellig syn på det å bli plaget.

Jeg ble en sommer stoppet i to forskjellige havner på Sørlandet hvor jeg høflig ble anmodet om "å blåse" i en promillekontroll.

Dette var tydeligvis en kampanje, da vi så dette flere steder nedover.

Jeg føler ikke dette som plagsomt, snarere tvert om.

Fremdeles er det heldigvis romslig og fritt på sjøen, også når det gjelder regelverk og håndhevelsen av dette.

Mitt inntrykk er at det er de få som ikke klarer å forholde seg til de enkleste regler om å ta hensyn til andre

som blir hanket inn.

Så så, Eivind. Ta det ikke tungt.

Du er ikke den eneste som har gjort noe ulovlig (og fått bot)... Det er kjipt nå, men du får en historie du kan fortelle vennene dine i mange år fremover, evt. en historie du ikke vil fortelle vennene dine, og sånn du forklarer deg har du ikke gjort noe alvorlig galt.

Ha en fortsatt god sommer, -ikke la denne opplevelsen ødelegge sommeren for deg!

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Bortsett fra at jeg hadde nok sørget at det stod 9,9 på dekselet før jeg prøvde den...

Vel er politiet dumme, men så dumme er de vel dog ikke? Nå er det jo som bekjent heller ikke lov å kjøre en båt som kan gå fortere enn 10 knop og de aller fleste båter utstyrt med en 9,9hk kan det. Tror selv politiet vet det!

Har selv latt mine barn kjøre båt ulovlig (fy fy!) og gudskjelov har det gått bra på alle måter. Hadde de blitt stoppet og fått bot så hadde jeg betalt den og latt verden gå videre ganske så uforstyret, er da ikke noe å lage så mye "bråk" om dette?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vel, hører kanskje med til historien at vi har hytte på en øy uten fastlandsforbindelse eller ferge så all kommunikasjon til venner, post, butikk osv osv må gå per egen båt og distansene er forholdsvis store også. Har da valgt å la dem bentte båt før de ble 16 som også resten av familien kunne benytte.

Dessuten så lot jeg dem bevvisst få lov for i mine øyne gjør "praksis mester", ikke lesing i en teoribok!

Dobbeltmoral? Sikkert, men selvvalgt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Blir man tatt for noe man vet er ulovlig så får man ta det med et smil. Ikke noe vits i å krangle om det (ref min fartsbot med jolla tidligere i sommer - jolla har nå radarjammer montert :wink:)

MEn føler man seg urettferdig behandlet er det nok greit å skaffe seg litt profesjonell hjelp. Greit at saken da blir litt større - men også politiet kan ta feil - faktisk gjør de det ikke sjelden - men innrømmer det ofte gjør de nok ikke

Jeg synes politiet gjør en god jobb, og de viser skjønn. De er synlige - det heter forebyggende arbeide. De har også et regelverk å forholde seg til. Å bruke ordet "plage" i denne sammenheng synes jeg vitner om manglende forståelse for politiets oppgaver.

Jeg la merke til dette i det opprinnelige innlegget: "Sånn går det når du prøver å rømme!" Jeg har vanskelig å tro at det var 2-3 knop i havnebasenget som var årsaken til at trådstarter ble stoppet.

Jeg ble stoppet i 20+ kn i et sund mellom to øyer. På øyemål var det mer enn 300 meter brett og jeg kjørte midt i sundet. Øyemålet var feil, ingen tvil om det og jeg ventet meg en bot. "Nå vet du bedre" sa den uniformerte og lot meg kjøre. (jeg bruker nesten alltid vest når jeg er alene i båten)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...