McEwan Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Forarbeidene beskriver gjerne hvorfor og hva man ønsker å adressere, det er riktig. Jeg klarer imidlertid ikke helt å se relevansen i dette tilfellet. Grensen er satt, og man kan gjerne være uenig, men det forventes at man følger lovverket åkkesom. Når dere så får kjeft av politiet, så er det de som er "vrange" og "maktsyke"? og hvordan håndhever man en lov uten å ivareta hensikten i dette tilfellet? Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 (redigert) Det objektive i denne saken er klart: Loven er brudt og politiet har gjort sin plikt. En helt grei sak. At det er mange barn som kjører med 9,9-hesters motor som også burde vært stoppet, gjør ikke saken noe bedre og er irrelevant. Deretter blir det litt synsing om politiet har opptrådt unødvendig bryskt etc. Dette er det helt umulig for oss på Båtplassen å vurdere etter å bare ha hørt den ene parten - med andre ord må vi bare se bort fra det. Så har vi spørsmålet: Er det OK av foreldrene å utsette barnet sitt for dette? Jeg synes ikke det. Til sist har vi diskusjonen om lover er til for å følges eller å brytes etter eget forgodtbefinnende - og om hvordan man reagerer når man blir tatt. Jeg er selv blitt tatt i fartskontroll. Syntes selvfølgelig at det var ergerlig, men ser ingen grunn til å kritisere verken loven, fartsgrensen, fotoboksen eller noen annen. Det er bare å punge ut og bli ferdig med det. Redigert 15.Juli.2008 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
roaldbj Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Jeg skal ikke blande meg inn i den aktuelle diskusjonen men bare innrømme at jeg har gjort mye galt selv opp gjennom årene i forhold til lovverket. Fremdeles lar jeg jentene seile omkring i gummibåten når vi ligger for svai og det ikke er andre båter i nærheten. De har sikkerhetslenken koblet til håndleddet og seiler med gummibåt som har omlag 13.5 HK påhenger og ofte med meg ombord, men også alene. Jeg vet at dette er ulovlig. Jeg har vurdert det slik at de ikke skader/belaster andre seilende, sjøforholdene er alltid svært gode, og jeg lar dem teste ut egenskaper ved gummibåten, dvs planingsfarten. Om vi skulle få kontroll er jeg forberedt på å ta "støyten". Der jeg har vokst opp var det alltid slik at barn av bønder kjørte traktor "for tidlig", jeg har kjørt bil for tidlig. Jeg kjører noen ganger bil for fort - og er forberedt på åta "støyten". I den aktuelle historien reagerer jeg ikke på at trådstarter /hans foreldre får bot, men på tradstarters opplevelse av hvorledes politiet stopper ham. Politiet vinner alltid på å vise en behersket og sunn oppførsel. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Om alt som står i første innlegget i denne tråden stemmer, syns eg at politiet er å klandra ein heil del. Å rasa avgarde i 40 knop i indre havn, er i seg sjølv gale nok. Når du so svingar av, for å unngå kollisjon, so vert det kalla for å prøva å rømma. I 2-3 knop ? ? Men so kan ein og lura på kor utgangspunktet hans var, hadde nokon tipsa han om at "den båten som kjører sopass pent der borte, der er motoren for stor i forhold til føraren sin alder" ? No er ikkje eg skriftlærd i lovbøkene, men eg vil tru at ein dyktig mann skulle kunna få mykje utor dette, med politimannen på tiltalebenken. Men dermed ikkje sagt at du er skuldfri. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Alt er blitt et mareritt og jeg kan ønske jeg aldri kjøpte møkket. ALT ER BLITT ET MARERITT !! Politiet vinner alltid på å vise en behersket og sunn oppførsel. Må bare melde meg på her at vi alle har vært ung en gang og gjort endel tabber. Det viser karakterstyrke av trådstarter å "bekjenne sine synder" på denne måten, så jeg er egentlig ikke så bekymret for hans videre båtliv. Moralistene (og de er det jo endel av her inne på BP!) her bør vel gå litt i seg selv og spørre seg selv om man egentlig er så god som en fremhever seg selv som? Slutter meg til Roalds betraktninger omkring egenhet til den enkelte polititjenestemann. Tror nok at det finnes, som ellers i samfunnet, mindre gode eksempler på arten rundt omkring... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Bernt Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Jeg ser ikke forskjel på å kjøre stedy med 8hk og over 10knop. Eller 14 fot 20hk 3-4 knop. (Sån etter loven da) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Da jeg var på din alder, 1971.... lenge siden.. nei da. Jeg kjøre rundt med en 21 fot snekke med 8 hk sabb i, gikk 6 knopp på full fart. Ikke var det slike regler heller På sommers tid var ikke motoren kald. gikk dag og natt...... Den ærfringen som jeg fikk fra denne tiden er helt avgjørende, tenker på respekt for sjøen, manuvrering i trange farvand. tette filter midtfjords etc.... Enkel sagt: Veldig god ærfaring å ha med seg.... Håper det ordner seg for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Man kan vel høste erfaring innenfor lovgrensen. Må bare vente til en blir gammel nok Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Hilmar 2 Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Synes det er inmari dårlig av Politiet å ta en som kjører rundt i 3 knop. De burde ta de som er 14 og kjører i 25! i steden Synes det blir så feil bare Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hansi Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Jeg tror ikke at trådstarter (som alt for mange) forteller hele historien. Tro er noe man gjør i kjerka. Å insinuere om alle mulige scenarioer har ingen hensikt. Gutten har kjørt en båt han ikke har lov til å kjøre. Og alle vi foreldre som har barn, joller som går for fort driter oppi det stort sett. Hva er problemet egentlig ? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Problemet er loven og foreldre. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 (redigert) . Redigert 16.Juli.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Synes det er inmari dårlig av Politiet å ta en som kjører rundt i 3 knop.De burde ta de som er 14 og kjører i 25! i steden Hilmar, hva er forskjellen ? Har du ikke lov så har du ikke lov. Min påstand er at alle er meget godt klar over hvor grensene går om hva som er lov eller ikke. De aller fleste av oss tar ikke hensyn til reglene. Far må jo ha en jolle som planer når han skal på butikken å kjøpe øl, ikke sant. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 hehe egentlig så er det ingen forskjell. Men tenk hvor mange unger rundt om kring som kjører ulovlig da. Hadde de tatt alle så Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hansi Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Akkurat, det sier noe om hvor idiotiske reglene er. Likesom at en 16 åring kan kjøre en 50 foter med 1500 hester uten noen form for opplæring eller kompetanse. Hører heller ikke hjemme noen plass. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Akkurat, det sier noe om hvor idiotiske reglene er. Likesom at en 16 åring kan kjøre en 50 foter med 1500 hester uten noen form for opplæring eller kompetanse. Hører heller ikke hjemme noen plass. Jeg tror du har oversett en og annen regel her: Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt. Nødvendige ferdigheter er vel ikke det samme som "uten noen form for opplæring eller kompetanse"? Sitér dette innlegget Link to post
Gismo Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 I den aktuelle historien reagerer jeg ikke på at trådstarter /hans foreldre får bot, men på tradstarters opplevelse av hvorledes politiet stopper ham. Politiet vinner alltid på å vise en behersket og sunn oppførsel. Helt enig dette, men vi må nok bare innse at lover og regler blir fulgt mer og mer nøye. Om ikke helt firkanta av og til. Jeg og sikker flere med med meg har opplevd å bli stoppet i fartskontroll med bil og blitt målt til en km/t over grensen til adskillig lavere bot. Men er det noen som har blitt målt til akkurat eller en km/t under? Er vanlighvis ikke noe fartsvin men kjører veldig mye i jobben og da hender det at fartsgrenseskilt ikke blir sett tidsnok.... Var enklere for 20 år siden da jeg kjørte moped på E18 med en kammerat bakpå, uten skilt, uten lys, ingen hadde hjelm og begge var 14 år. Møtte lensmannen som bråsnudde, kom etter og stoppet oss. Han var lokalkjent og viste hvor vi kom fra og beskjeden vi fikk var og kjøre traktorveien gjennom skogen hjem og holde oss vekk fra hovedveien.......... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Jeg tror du har oversett en og annen regel her: Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt. Nødvendige ferdigheter er vel ikke det samme som "uten noen form for opplæring eller kompetanse"? Er ikke langt unna nei, står ingen ting om at han skal ha opplæring på det fartøy han fører, men generell ferdighet i bruk av båt. Er så utvannet som det kan bli etter mitt syn. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Man blir gjerne møtt med ganske hard kritikk når en ymter om mere politi.I min enkle verden synes det meg at det bør være en sammenheng mellom antall forbrytelser og antall etterforskere. Jeg har ikke noe imot at mine skattepenger går med til å lønne folk som etterhvert kanskje ikke har oppgaver nok til en full arbeidsdag - dersom det er det som skal til for å få slutt på innbrudd etc. Som sagt - i min enkle verden. Nå har jo Siv lovet å bruke 400 000 000 mer på politi det første året, samt satsing på elektrosjokkpistoler. Så hvis noen håper på mindre politi fremover, vel.... (Er det ikke ofte FRPere som klager over politi og regler?). Og de som liker å slenge med leppa til onkel vil vel kanskje være noe mer utsatt for å få seg en karamell, som de seint vil glemme. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Men er det noen som har blitt målt til akkurat eller en km/t under? Ja, faktisk flere ganger! Og jeg er heller ikke i tvil om at jeg har nytt godt av en margin som har gått i min favør. Ellers så er det jo litt interessant at politiet kritiserers for å følge de lover og regler de er satt til å passe på at vi alle etterlever. Og er det ikke det at de faktisk gjør jobben sin, ja så er det jamen måten de utfører denne på som skal kritiseres? Kanskje litt synd at ikke flere av de perfekte her på forumet jobber i politiet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Synd at redigeringstiden er over. Jeg skulle så gjerne ha endret min første linje:"Man blir gjerne møtt med ganske hard kritikk når en ymter om mere politi." til: "Man blir gjerne møtt med ganske hard kritikk og masse vås når en ymter om mere politi. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 I disse agurktider: Atter en gang har synserne på Bp slått til. Nå er det politiet som skal "taes" for å ha håndhevet loven! Jadda, VET at det er litt "broddne kar i alle land" (les= finnes minusvarianter i den etaten også), men han gjorde faktisk jobben sin. (MÅTEN har vi kun fra EN kant.) Spørsmålet JEG stiller meg er: Hvor F@.. var foreldrene til "lovbryteren" hen under dette båtkjøpet? Samme spørsmål kan/bør stilles i MANGE sammenhenger i samfunnet i dag, eller?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Plomma I Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Unger under 16 er vell ikke det største problemet men "unger" fra 20 og oppover som kjører som om de er aleine på fjorden. Forbi vår brygge "Fjellvik Båtforening" kjører det daglig flere ganger om dagen ribber,skjærgårdjepper og cabincruisere med "hånbrekket" på og lager vannvittige bølger i indre havn, disse førerne blir forbanna hvis du påpeker dette ved å plystre på dem og peke bak båten for å gjøre dem oppmerksomme på hekkbølgene, men de bare ler av deg. Her på mandag var det noen som var i båten sin for å repparere motoren i snekka men disse måtte bare gi opp. Vi har også politibåten stasjonert ved vår brygge men det er ingen hjelp i det. Ungane på 16 og under kjører små båter som ikke lager bølger og er ikke til noen større sjenanse, så dere voksne se bak båten når dere er ute på fjorden Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
oslofjord Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 (redigert) I disse agurktider:Atter en gang har synserne på Bp slått til. Nå er det politiet som skal "taes" for å ha håndhevet loven! Det er da grovt uaktsom av politiet hvis det var slik at de "bråbremset" forran jollen slik at det ble et sammenstøt. (Sitat Eivindbu: ...jeg prøver å svinge unna, men i det båten tar revers dunker vi bortihverandre.. ") Redigert 16.Juli.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Var vel nummeret før han dere polti'n la ut spikermatta tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.