Jump to content

Sjøen er for alle - erfaringer fra fersk båteier?


TomasK

Recommended Posts

Heisann!

 

Har for ikke så alt for lenge siden utført en liten drøm, nemlig kjøpt meg båt. Mine besteforeldre har i flere år hatt båt og båtplass ikke så langt unna hytta si i Sandefjord (hvor vi forøvrig også bor), men egen båt har alltid vært høyt oppe på lista.

 

Fikk endelig råd til det nå, og handlet en 16 fot Skibsplast (490 VS) med rimelig ny motor på 50 hk. Har ikke kjørt mange timene alene før, så jeg valgte å begynne "enkelt" naturlig nok. :)

 

De første få turene vi har hatt til nå, har vært rimelig skremmende.. Ikke fordi jeg ikke takler båtkjøring osv, men rett og slett fordi jeg nesten er litt redd pga andre båtførere. Sandefjord er kjent for å få maange sommergjester og det kan bli fort fullt utover skjærgården. Jeg har lånt og kjøpt litt bøker, og prøvd å lære meg sjøvettregler samt andre ting slik at jeg er klar for båtprøve om ikke så alt for lenge (er forøvrig 31 år). Dog virker det som om jeg nesten er alene med den tanken... Folk kjører som totalt idoter rundt meg, gjerne i 30-35 knop - og det i steder hvor det er 7 knops grense. Det å dreie mot styrbord når man møter båter gjelder tydeligvis ikke når man har 25+ fot... Vike for båter som kommer fra styrbord? Neppe...

 

Er det flere der ute som opplever dette, eller er jeg rett og slett for opptatt av andre til å nyte båtlivet selv? Litt av grunnen til jeg skriver dette, er at jeg nettopp leste tråden med en 14 åring som ble stoppet av politiet med en båt med 20hk.. Hos meg virker det som om de på min egen alder og stor pengesekk er laaaaaaaangt værre enn den yngre garden.

 

Til slutt vil jeg komme med en stor takk til de ytterst få som har vinket meg når jeg i god tid har vist tegn på å vike pga vikeplikt. Slike ting gjør meg skikkelig glad! :)

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg, men Sandefjord er ikke enestående vedr dette. Her i Kragerø må man også virkelig være våken på en solfull dag. Store båter kommer i halvplan gjennom trange sund og en har ingen mulighet til å komme unna hekkbølgene. Kaffekanna velter og alt i hyller raser utover dørken. Ungjentene(og guttene) kommer i pappas skjærgårdsjepp i fult plan og en vat aldri hvilken side de vil pasere på. Ikke særlig morsomt. Politibåten ligger kun i indre havn med blåseapparatet klart til å sjekk gud og hvermannsen

Link to post
Share on other sites

...Er det flere der ute som opplever dette, eller er jeg rett og slett for opptatt av andre til å nyte båtlivet selv? ...

Nope. Vi er MANGE som har opplevd slikt! :cryin::puke::wflag:

Derfor er jeg glad for å befinne meg i et mere "båtfattig" område! :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

heisann...krysset i går fra langesund til kragerø.møtte vell rundt 50 båter på veien over.(jeg har en marsj fast på 4 knop).hvor at 2 båter virkelig viste båttett og sakket av når de passerte...syntes att politiet skulle tatt og kikket litt mer rundt i skjergården på sommertid...spesielt når den kommer til halvplanende25-40 fot båt som passerer 24 fots tresnekke i halv plan med under en halv meter klaring...har tatt blider at disse båtene som passerte meg og skal sende disse enn til politiet når jeg kommer til kragerø...og disse bildene har både dato og tidspunkt..

Link to post
Share on other sites

Ser dette veldig ofte i indre-Oslofjord også desverre :nonod:

 

Beklageligvis for de som kan ferdes på sjøen, er at jeg synes fellesnevner for mange av de som kjører "tulling" er båter man ser det er bra med lån på.

Har kanskje tjent endel penger i de siste årene og kjøper da en båt, uten noen annen erfaring en 30min på brygga med selger.

 

Fortvilet gutt på 17 :rolleyes:

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Har merket meg det samme i Sandefjordsfjorden og rundt Tønsberg / Nøtterøy selv. Helt utrolig hvor blottet folk er for vett ute på fjorden. Jeg synes det virker ut som om denne trenden dessverre har tiltatt i de senere år. Det var ikke så ille tidligere er min erfaring. Har selv opplevd folk som gir f... eller ikke forstår vikeplikt flere ganger denne sommeren. En annen ting jeg har merket meg er at mange er allergiske mot å gå etterhverandre i trange farvann. Nei da skal man heller gå side om side i samme retning :crazy: Opptil 4 båter i bredden har jeg møtt.. hvor gjør man av seg da når man møter en slik blokkade? Bare på en rundtur rundt Nøtterøy var vi vitne til 2 nestenulykker, den ene nokså alvorlig med to cabincruisere på møtende kurs i 25-30 knop :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg ferdes mye i tresnekke i indre Oslofjord, som vel skulle være et sterkt trafikert område, men kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsene her. Synes de aller fleste oppfører seg eksemplarisk og treffer stort sett bare hyggelig båtfolk under veis. Selvfølgelig er det en del idioter også. Opplever ca en sterk episode hver gang jeg er ute, men det er jo ikke allverden i all den trafikken. Og jeg lar aldri en enkelt idiot ødelegge dagen og båtgleden for meg. Men mer politi under veis hadde vært på sin plass. Ser mange planere i indre havn.

 

Kanskje de største bøllene drar til Sørlandet om sommeren?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

...spesielt når den kommer til halvplanende25-40 fot båt som passerer 24 fots tresnekke i halv plan med under en halv meter klaring...har tatt blider at disse båtene som passerte meg og skal sende disse enn til politiet når jeg kommer til kragerø...og disse bildene har både dato og tidspunkt..

 

Under en meter? :rolleyes:

 

Beklageligvis for de som kan ferdes på sjøen, er at jeg synes fellesnevner for mange av de som kjører "tulling" er båter man ser det er bra med lån på.

 

Hvordan kan du se på en båt at eieren har måttet ta opp lån for å kjøpe denne? :eek:

 

Nå har jeg selv hytte i området som omtales, Kragerø/Bamble, og har hatt det i mange år og er mye ute på sjøen i mange slags båter (av mindre type og både motor og seilbåt), dorger og ligger stille og fisker, driver med vannsport osv, men kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen som hylekoret setter frem her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke ta en titt på dette TEMA: "Sjøen er for alle - erfaringer fra fersk båteier?"

 

Her får vi beskrevet situasjonen fra "ferske" båteiere. Det er vel slik de opplever situasjonen. La ferskingene få uttale seg uten at vi skal ta uttalelsene i tvil.

 

Spar oss for drittsleng om hylekor og diverse andre uttrykk.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg tilot meg å bruke utrykket "hylekor" så regner jeg med at den var til meg?

 

Uansett, når man fremsetter påstander om at man har tatt bilder av båter på 25/40 fot i halvplan som passerer en med under en meters avstand, ja da har man mistet litt troverdighet, etter mitt syn. Dette var det jo heller ikke en "fersking" som sa?

 

Og jeg har vel lov til å mene akkurat like lite, eller mye, som alle andre her også om jeg er av en annen oppfatning av de "faktiske" forhold, også kalt ytringsfriheten, enn andre?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen alle

 

Håper ingen tok innlegget mitt for syting eller hyling, var ment som en liten greie fra en fersk båteier som sagt..

 

Jeg har alltid sett for meg at båtlivet var et rolig liv med avslapping og kos, noe jeg virkelig trenger da jeg har en hektisk arbeidsdag ellers. Men hvis jeg hele tiden må være påpasselig for større båter som raser rundt som idioter, så veit jeg ikke lenger. Noen ganger føler jeg meg mer stresset etter en kort båttur enn hvis jeg hadde sitti på jobben.

 

Men jeg får vel bite tennene litt sammen og heller ta det som det er. :)

Link to post
Share on other sites

Det var til alle som slenger med leppene - under flere temaer - om hylekor, forståsegpåere, troverdighet. You name it. Og det er forsåvidt det jeg gjør nå ved å påpeke denne situasjonen. Derved sporer vi av tråden til noe som hører hjemme i OT.

 

Innlegget til TomasK gir vann på mølla til tilhengere av Obl.Båtførerbevis. Hva så. Beskrivelsen hans - og andres - er slik han oppfatter situasjonen. Alle vet at det ikke er enkelt å bedømme avstander i en hektisk situasjon. Vi såkalte erfarne må ikke derved ta dette så bokstavelig at vi går i oppløsning.

 

Hva ytringsfriheten har å gjøre med dette skal jeg la være å kommentere. Det får stå for din regning Mouche.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Gratulerer med båt :smiley:

 

Du er ikke alene om å være litt nervøs iblant. Vi har etterhvert kommet oss litt opp i båt størrelse, men det skjer ofte, litt FOR ofte, at jeg må varsle andre ombord om å holde seg fast. Vi er ikke akkurat veldig flinke til å sikre alt som er løst... Selv pleier jeg å sette kaffekoppen på dashbordet, istedet for koppeholderen like under, med det naturlige resultat at det er kaffe overalt på et øyeblikk, med (også like vanlig og naturlig ;-) HVA-VAR-DET-JEG-SA fra kona som resultat av det igjen :cheers:

 

Vi rusler stort sett rundt i 5-6 knop i indre Oslofjord, med stor tetthet av båter. Alle typer. Det er trangt, ingen tvil om det, og mange båter på liten plass. Det jeg ofte opplever som skremmende er høy fart, på både små skjærgårdsjeeper og større båter, som ofte passerer svært nærme. Hva om en teknisk feil oppstår ? Styrestaget hopper av, styresnekka velger akkurat det tidspunktet til å hoppe over noen tannhjuls-tenner, eller for den saks skyld rake over alle sammen og totalt miste styringen ? Drev eller påhengsmotor står tvers før du rekker å si "Å-F..." med mulig katastrofalt resultat. For ikke å snakke om hva som kan skje om man kommer uoppmerksomt skjevt på en hekkbølge fra en annen travel skapning ?

 

Vi har etter hvert blitt vant til mye sjø, fra både stort og smått, ser også mange som reduserer farten ved passering av stilleliggende fiskere eller lignende, men også mye fart med mye "sjø-støy". Sånn er det vel. Heldigvis er det meste vi har ombord av plastikk og tåler å gå i bakken. Ungene har etterhvert forstått at når far roper "hold dere fast", så gjør de det, uten å spørre hvorfor.

 

Anyway, det er flere gode dager på sjøen enn dårlige. Og da snakker jeg ikke BARE om været :flag:

 

Beste tips ? Ikke hold deg fast i noe som knekker :wink: God Tur.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Vi hadde desverre samme opplevelse sist uke like utenfor fredrikstad...Er ikke helt sikker på hva fartsgrensen er der men alikevel..

 

Vi satt 6 stk i en 21fot tre snekke og tøffet utover sakte menn sikkert..Vi møtte en noe større båt med rimelig høy fart og fikk derfor endel bølger..Men det gikk jo egentlig greit...Men i samme slengen kommer det en IDIOT av en båt fører som passerer oss på tur utover ganske nære snekka og han holdt særdeles høy fart..f**n til oppsørsel syns nå jeg men det får være min mening...

Link to post
Share on other sites

Hva ytringsfriheten har å gjøre med dette skal jeg la være å kommentere. Det får stå for din regning Mouche.

 

Ytringsfriheten er faktisk lovbestemt og i praksis i denne saken så betyr det å ha rett til å si sin mening uten at andre, som du her gjør, prøver å nekte noen (i dette tilfellet meg) retten til å gjøre nettop det! Værre er det ikke og jeg tror faktisk at du skjønner dette godt, hvis du vil?

 

For egen del er jeg glad for at jeg stort sett koser meg når jeg er på sjøen selv om det der, som så mange andre steder, befinner seg en del personer som med fordel kunne ha oppført seg noe annerledes, men for de flestes del så er det nok heller snakk om uoppmerksomhet og ubetenksomhet heller enn noe man gjør på "f..skap"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

men for de flestes del så er det nok heller snakk om uoppmerksomhet og ubetenksomhet heller enn noe man gjør på "f..skap"!

 

Eller uvitenhet....forøvrig var det jo hyggelig å lese at du tror dette ikke skyldes "f..skap". Hvor stiller det seg da verdrørende saken med obligatorisk båtførerbevis... :discuss:

(Jeg bare måtte Mouche, vi er jo enige da, jeg vet det, bare jeg sløyfer dette med "obligatorisk") :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

de gjør det nok ikke på faenskap , men heller sløvhet og giddalaushet. gidder ikke ta ned båten fra halv eller helplan. tipper de fleste vet at de lager bølger som blir til ubehag for andre , men de bryr seg ikke :smash::smash:

vet at jeg har sakket ned noe sent noen ganger jeg også . men freser ikke ufortrødent videre i min egen lykkerus som jeg ser endel andre gjør.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Har vært på tur til brønnøysund og det som forundrer meg er at selv om det er store og brede strekninger,så må de passerende båtene passere helt inntil.Selv har vi snekke som lager beskjedne bølger,men på turen virket det ofte som de møtende var ute etter å omplassere alt av barn og utstyr i båten vår.Ved flere anledninger la vi oss godt til høyre,men nei.

Det må vel være det at båten min er så vakker at de vil ta den i NÆRME øyesyn

Link to post
Share on other sites

Eller uvitenhet....

 

En innrømmelse; jeg turte ikke ta ordet "uvitenhet" i min munn siden det hadde jo åpnet opp for en endeløs rekke av innlegg om at; der kan du se Mouche, båtførerprøven, båtførerprøven, bårførerprøven!

 

Minner meg om en viss herremann som sier; fagbevegelsen, fagbevegelsen, fagbevegelsen! :lol:

 

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Håper det ikke ble alt for mange omplasseringer da vi møtte deg mellom Leka og Melstein den 10. juli draugen. Dersom det ble for ille, får vi bare beklage og skylde på at vi ikke helt er kommet over snekketiden ennå. Vi er liksom ikke vant til at det er vi som lager bølger for andre :eek: Dessuten er båten din fin å se på, så vi vil så gjerne nyte synet av den på nært hold.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Ja da, snekketiden er over, men for det meste drar vi rundt i snekkefart fremdeles, vi har det ikke travelt når vi er på sjøen. Har funnet ut at dersom vi holder oss under 6 kn, så lager vi nesten ikke bølger. Du kan jo lese litt om båtskiftet i bloggen vår.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...