Jump to content

Sjøen er for alle - erfaringer fra fersk båteier?


TomasK

Recommended Posts

Jeg har ikke lest gjennom all "kos med misnøye" i denne tråden - men jeg forstår trådstarters frustrasjon. Det er mye feil kjøring og seiling på sjøen. Og det hadde vært fint om mange kunne litt mer om Sjøveisreglene. Desverre er det alltid noen få som ødelegger for mange.

 

Som fører av en av disse "belånte 25-40 fots cabincruiserne" må jeg si at det er en del andre på sjøen som faktisk gjør vår fremferd en smule vanskeligere enn den kunne vært. Det er nå slik en gang at sjøen er til for små båter og for store båter - og alle skal leve i enighet og trivsel. Om alle da feks hadde praktiskert høyrekjøring i leia så hadde det vært betydelig mer plass til "forbikjøring" av saktegående fartøy på trygg avstand (jeg regner det som 50 meter eller mer - om man ikke kan se detaljer i ansiktet på en person så er man mer enn 50 meter i fra). En del førere av saktegående fartøyer er også notoriske hatere av alt som lager bølger (en del seilbåter vet ikke selv hvor mye sjø de lager når de går fort for motor) - men de får vi heller glede med at de får nok en "idiot i motorbåt" å irritere seg over :wink: Faren min var/er av den typen - og den eneste motorbåttypen som går pent er den vi har - uansett hva slags båt vi har :lol: . I dag mente han at båten vår gikk pent i 18 knop - det gjør den definitivt ikke - den graver sjø som en Scand Baltic - men i 1-2 meter motsjø er det den beste farten for oss (det var et åpent strekk og vi var langt fra andre båter)

 

Seiling i trang led er også en populær sport som bryter med Sjøveisreglene - for vår del løses det ved at vi slakker av på gassen når vi passerer seilere - eller at vi går en annen led. Men det er en hel del ganger vi møter seilere som krysser i trang led - og da er jeg glad for at jeg kan litt mer enn elementær seiling slik at jeg kan forutse når båtene slår og hvilken kurs de får mot vinden etter slaget. Og jeg forstår godt at båtene vil seile - det er utrolig morro å krysse i farvann der vinden endrer seg med landskapet - men man må ta hensyn til andre. Det kanskje vanskligste å forutse er seilbåter under motor med støtteseil. Jeg har tilgode å se noen slik med korrekt dagsignal som sier at man faktisk ikke seiler. Men som seiler er det kanskje godt at alle andre tror de har vikeplikt for deg - slik at man fortsatt kan tro at man kan gjøre som man vil.

 

Men som i dag - da det blåste 10-13 m/s og var godt med sjø så har ikke være bølger noen stor innvirkning på andre båter - det er mer enn nok sjø til at man merket våre 1/2 meters bølger. Men er det lite vind og folk koster seg med å plaske i 2-3 knops fart - da slakker vi av og går i deplasementsfart der vi lager minimalt med sjø. Noe av det som gleder meg mest er når seilere eller "snekkefolk" da hilser tilbake og takker for omtanken :smiley:

 

Så det hele handler vel om at alle parter lærer seg å leve med hverandre - på godt og vondt og at man tar så mye hensyn som praktisk mulig - dog uten å senke seg selv eller båten ned i dårlig samvittighet :wink: Les Sjøveisreglene paragraf 2 - og forstå hva som står der - da er vi kommet langt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kanskje vanskligste å forutse er seilbåter under motor med støtteseil. Jeg har tilgode å se noen slik med korrekt dagsignal som sier at man faktisk ikke seiler.

 

For en som ikke husker dette fra BF-pensum - hva er egentlig korrekt dagsignal for en seiler med motor og støtteseil?

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

Vi ble bordet av den nederlandske kystvakten utenfor Europort (Rotterdam). Vi motorseilte, og hadde foreskreven kjegle i akterstaget. Personen fra kystvakten antydet at det kunne blitt bot om vi ikke hadde hatt dette merket på plass. Det hører med til historien at merket var hjemmelaget kun timer i forveien av pappkartong og svart tape. :lol:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Europeerne er not betydelig mer formalistiske på en del regler. De håndhever også at man SKAL krysse separasjonssystemer med 90 graders vinkel. Vet om en som ble oppbrag for dette - og han kom seg unna med at han ikke kunne annet enn norsk :lol:

 

Dagsignal for motorseiling har jeg heldigvis ikke ombord - men ankerkula er ombord. Har ennå ikke filulert ut hvordan den skal festes - men det vinner vi nok ut om et kvarter av fjorten dager.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Folk kjører som totalt idoter rundt meg, gjerne i 30-35 knop - og det i steder hvor det er 7 knops grense. Det å dreie mot styrbord når man møter båter gjelder tydeligvis ikke når man har 25+ fot... Vike for båter som kommer fra styrbord? Neppe...

 

Er det flere der ute som opplever dette, eller er jeg rett og slett for opptatt av andre til å nyte båtlivet selv?

 

Du er for ung til å henge med hodet......ja nyt heller båtlivet. Har kost meg flere fine sommerukeruker nå både med skjærgårsjeep og jolle uten å oppdage en eneste idiot.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan være best å gi seg i tide

 

Forbidden

 

You don't have permission to access /video/08/ on this server.

 

Du må nok forklare hva som ligger bak videoen...

 

 

Gøta Kanal 2

 

Filmen :lol: :lol:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...