Jump to content

Engelske båter/Norske Princess/Fairline mot Windy

SandAnker

Recommended Posts

Vanskelig å si egentlig. Det er mye smak og behag. Vi liker Windy's båter opp til 37 fot. De nye og større synes ikke vi gir så mye ekstra (44'en er samme konsept som 37 og er salongen er trang under dekk - 48 har jeg bare sett utenfra - synes cockpiten blir veldig steril) Fairline har en stor ulempe i vår verden ved at sittekomfort i cockpit og førerplasser er dårlige. Princess V serie fra 45 og oppover liker vi godt. Men kvalitet på tekniske installasjoner og bak fasaden er nok ikke på høyde med Windy.

Sjøegenskaper tror jeg er hipp som happ - men jeg tror at Windy vektlegger sjøegenskaper mer enn Fairline og Princess om man ser på skrogene og ikke minst førerplassene (Windy er etter min mening helt ledende her). Jeg har selv ikke kjørt Fairline 44 Targa - den falt ut av vår vurdering etter en omvisning på messa i Düsseldorf. Jeg har blitt fortalt av noen som kjenner båten at den går ganske høyt med baugen med IPS 600. Jeg synes også det er rart båten ikke gjør mer enn 34 knop med disse motorene i og med at den er lettere enn vår båt (vår gjør 35-36 med IPS 600). Windy anbefalte oss drev installasjon på Windy 44 - den første båten de lagde med IPS bød på noen overraskelser (baugen gikk høyere enn forventet)

Oppfølging og service er viktig ved alle båtkjøp av nyere båt. Windy har jeg erfart er fantastisk bra på oppfølging fra fabrikk. Aaby som vi handlet av bruker Vollen på reklamasjoner - og det var en av grunnene til at vi ikke kjøpte Windy når vi byttet nå. Princess har jeg hørt bra om på service/oppfølging. Det motsatte har jeg hørt om Fairline. Vi så forøvrig på en 40 Phantom da vi byttet båt nå - men klarte ikke på tross av litt iherdighet fra vår side å få kjøpt en slik båt.

Om vi skal bytte fra båt med takterrasse til mer sporty båt vil nok valget stå mellom Windy og Princess. Passerte to V65'er i dag - og de så ikke helt feil ut de heller :wink:

Edited by Bitteliten (see edit history)

Takk for et velbegrunnet svar,

Jeg ser at det er mange som har noe i "mot" Windy, men det er vel ingen som kan ta fra de at det er en bra båt,

selvom den nå ker byggd mere etter Sydlandske ønsker, hvor markedet deres er større en det Norske.

Det jeg har sett av Fairline har værte veldig bra på "overflaten" nå har jeg ikke sett på alle instalasjoner som er gjort,

og hvordan det ser ut under overflaten.

Men klarte du ikke og få kjøpt båt, var ikke selger interesert i og selge deg båt?

Men klarte du ikke og få kjøpt båt, var ikke selger interesert i og selge deg båt?

Det stemmer nok det - det var nok en for liten båt vi var interessert i . Den koster bare 5 millioner :rolleyes: De selger nok en hel del Squadron til redere på Mørekysten. Men jeg har fra flere hold også hørt at oppfølging etter salg ikke er så bra. Tror en annen årsak var at en ny Phantom 40 for leveransen neste sommer med dagens valutakurs koster 1/2 mill mindre enn det Fairline Norge skal ha for den 40 de har til salgs. Mulig det var feil av meg å påpeke det :smiley:

Noen som vet hva årsaken til det voldsomme prisfallet på disse båtene. I en undersøkelse gjort av Båtmag. var det vel flere Princess/Fairline som kom dårlig ut?

Tror nok mye skyldes privat bruktimport - pundet gjør disse båtene mye billigere enn å kjøpe i Norge.En 40 Targa er nok minst 1/2 mill billigere å ta fra UK. Og jeg tror at Fairline Norge forsøker å holde prisene høye.

Edited by Bitteliten (see edit history)