Jump to content

Hva er økonomisk kjøring?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Hva er egentlig mest økonomisk fart for en båt som gjør 20-22 knop? da tenker jeg pr. nm for å forflytte seg fra A til B. Jeg har aldri hverken målt eller reflektert mye over dett før, men med sånne dieselpriser må man jo tenke litt på forbruk.

Noen sier at det lønner seg å legge seg 200-400 rpm under fullt, andre mener det er mest lønnsomt å kjøre i 7-8 knop, men da blir det jo desto flere timer å kjøre. Jeg mener altså på rene transportetapper, noen som kan fortelle meg?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Her trenger du en forbruksmåler for å finne det laveste forbruket.

 

Her sett litt inne på Windy sine "performance" tester og der går alle båtene mest økonomisk på lav fart(7-8 knop).

Men du kjører nok greit økonomisk så lenge du ikke ligger i halvplan for det suger absolutt mest drivstoff.

Link to post
Share on other sites

Forbruksmåler er nok tingen, men ikke får å finne det laveste forbruket, for det er alltid på tomgang...hehehe... men laveste forbruk utfra hvor mange knop fart en holder, på planende båter er som regel den mest økonomiske farten med tanke på å komme lengst per enhet brennstoff, like over planingsterskelen.

 

Jeg har nylig montert Fuel 2100 Navman i min båt, her er omtrent resultat:

 

700 rpm, 3 knop, 3 liter i timen = 1,00 l/n.mil

1200 rpm 5,5 knop, 9 liter i timen = 1,64 l/n.mil

1800 rpm, 6,7 knop, 14 liter i timen = 2.1 l/n.mil

 

1800-2800 Her ligger jeg aldri, da det går en masse suppe til å dra med seg "havet"

 

3000 rpm, 21,5 knop, 32 liter i timen =1.49 l/n.mil

3200 rpm, 23 knop, 36 liter i timen = 1,57 l/n.mil

3400 rpm, 26 knop, 42 liter i timen = 1,61 l/n.mil

3600 rpm, 28 knop, 46 liter i timen = 1,64 l/n.mil

3800 rpm, 30 knop, 52 liter i timen = 1,73 l/n.mil

 

maks 4400 rpm, 37 knop, 65 liter i timen = 1,76 l/n.mil

 

Dette er veldig omtrentlig utfra hva jeg kan huske, på en ukes båttur med ca 25 timer på motor, og 400-450 liter bensin avsvidd

Link to post
Share on other sites

Finn momentkurven for motorene dine. Der ser du ved hvilket turtall du tar ut høyest dreiemoment. Det er også det mest økonomiske turtallet, dvs du får mest energi ut av motorene i forhold til drivstofforbruket.

 

Ellers er det viktig å kjøre på jenve turtall. Mye regulering opp og ned er lite drivstofføkonomisk. Å gi brått pådrag så svartrøyken står bak deg er f.eks jevngodt med å fyre for kråkene.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Økonomisk fart for både bensin og dieselmotorer er vanskelig å finne uten dig forbruksmåler

men her er et tips: les denne artikkelen http://www.dn.no/baat/article1412079.ece og sjekk spesielt kurven for forbruk og fart :eek:

det lønner seg ikke å ligge i for lav fart da båten "flytter for mye vann" i motsetning til å ligg oppå og flyte.

Av det kurven forteller er øk fart ca 5 - 8 knop under topphastighet avhengig av hvor høyt denne er.

(mye suppe går det på båt uansett)

Link to post
Share on other sites

...... Der ser du ved hvilket turtall du tar ut høyest dreiemoment. Det er også det mest økonomiske turtallet, dvs du får mest energi ut av motorene i forhold til drivstofforbruket. ....

 

Ble ikke det en litt for enkel konklusjon Arnstein?

Det turtallet hvor man har høyest dreiemoment kan ligge særdeles ugunstig i forhold til skroget og hastigheten. Satt på spissen så kunne jo dette være der hvor båten "akkurat ikke" kommer i plan :wink:

Jeg tror man kan gå ut fra at de aller, aller fleste båter har best drivstofføkonomi når de holder moderat deplasementshastighet.

Men for all del: den største drivstoffbesparelsen kommer når man ligger stille :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ble ikke det en litt for enkel konklusjon Arnstein?

Jo, kanskje det siden jeg ikke tok med i forutsetnigene at motorvalg og propell antas avpasset til fartøyets størrelse og ønsket hastighet. Siden dette er tale om en Princess 41, regner jeg det som opplagt at produsent har utstyrt denne båten med passende motorer. Tviler på at denne skuta er tiltenkt skal holde seg innenfor skrogfart, da trådstarter hentyder til typisk marsjfart i området 20-22 kn.

 

Ellers er jeg selvsagt helt enig i det du sier og påpeker. :wink:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

...., da trådstarter hentyder til typisk marsjfart i området 20-22 kn. ....

 

Helt uten noen baktanke om mobbing så mener jeg at både Princess'eiere og mange andre som til vanlig hopper bortover med 20+++ knop kunne spare både diesel og stresshormoner på å legge seg på deplasementshastighet av og til.

Ja, jeg vil sogar påstå at en sjøtur i 6-7-8 knop kunne bidra til å slappe av og legge nervene tilbake i fine folder . . . .

 

Ett av mine favorittsitat er at "På sjøen skal man bevege seg med 6 knop, for sjelen går ikke fortere - og den vil man jo helst ha med seg." :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...

Jeg har nylig montert Fuel 2100 Navman i min båt, her er omtrent resultat:

 

700 rpm, 3 knop, 3 liter i timen = 1,00 l/n.mil

1200 rpm 5,5 knop, 9 liter i timen = 1,64 l/n.mil

1800 rpm, 6,7 knop, 14 liter i timen = 2.1 l/n.mil

Stemmer de laveste verdiene her??

Har problemer med drivstoff-giveren på Navman på lave turtall

Antar at du har en motor på 200 Hk bensin (eller 300 hk diesel) etter maxforbruket å dømme...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ett av mine favorittsitat er at "På sjøen skal man bevege seg med 6 knop, for sjelen går ikke fortere - og den vil man jo helst ha med seg." :sailing::sailing:

 

 

Det er derfor jeg aldri jogger... Sjeleløse folk. :lol:

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen forutsetninger for å betvile de teretiske betraktninger som fremsettes her, men glemmer man ikke en faktor som vil kunne ha en viss betydning i praksis; vær, vind, bølger og strøm?

 

Hvis man f.eks skal gå imot 3 knop strøm så vil man vel ikke komme særlig langt med en fart på 3 knop som er den i teorien økonomiske fart i en såpeboble fri for vær og vind?

 

Og uansett så gjøres det betraktninger hvor tid ikke er en kostnad, skulle ønske både min lege, tannlege, advokat og bilverksted så sånn på livet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og uansett så gjøres det betraktninger hvor tid ikke er en kostnad, skulle ønske både min lege, tannlege, advokat og bilverksted så sånn på livet!

:sailing:

Hvis du mener at det å legge ned et visst antall nm raskest, mest mulig effektivt og på kortest mulig tid er målet, da er min påstand at du neppe har fått med deg det helt vesentlige med ferie og rekreasjon på sjøen Mouche? :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis du mener at det å legge ned et visst antall nm raskest, mest mulig effektivt og på kortest mulig tid er målet, da er min påstand at du neppe har fått med deg det helt vesentlige med ferie og rekreasjon på sjøen Mouche? :wink:

 

Nja, la oss legge inn en faktor som heter; i den andre enden av båtturen så venter en hyggelig fest med gode venner og masse mat og drikke? Eller i den andre enden venter en konsert som du har gledet deg til i et år og kjøpt fire billetter til kr 1000 per stykk?

 

Forøvrig er jeg også av den oppfatning at turen i seg selv ofte er målet og derfor har jeg som regel ikke noe hastverk med å komme frem! Har vel heller ikke sagt at raskest er best?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På min nyss erhvervede båt, er det montert såkalt "Smart Craft", koblet sammen med motoren - en 115 Optimax.

Har ikke brukt mye tid på de utallige informasjonsdisplayene enda, men "snublet " over ett alternativ som viser forbruk pr nautisk mil. Som forventet er forbruket høyest opp gjennom planingsterskelen og opp mot toppfart. Ved 25 knop tror jeg forbruket lå på hyggelig 1 l/nm.

 

Men, 25 knop er altfor fort, spør du meg, for å ha det trivelig. Greitt hvis man har dårlig tid, eller skal legge en lang distanse bak seg, men ikke ellers. En viktig egenskap for en båt er derfor hvor sakte den kan gå mens i plan, kombinert med hvor fort den kan gå, når dette behovet en sjelden gang melder seg.

 

Kingsea har vel en diesel, og da tipper jeg at den optimale kombinasjon av fart og distanse ligger på et rel. lavt turtall? I hvertfall betydelig lavere enn f. eks. en påhenger ettersom maks dreiemoment ligger lavt/her.

 

En D-4 / D-6 f.eks. med maks turtal 3400 - 3600 o/min har et forbruk som er nokså proposjonalt med turtallet, opp til ca.10 % under maks turtall. Luft og sjømotstand øker jo med farta, så jeg konkluderer da kjapt, at i praksis er det bare å komme seg over planingsterskelen og så roe det ned.

Men igjen, skrogform betyr jo også en del. Hva med en halvplaner for eksempel? (Jo saktere jo mer økonomisk?)

 

Forøvrig tenker jeg sånn, at har jeg først tatt meg råd til en båt, så bruker jeg den som jeg vil, uten mye tanker om drivstoffkostnader. Kjøper jeg en båt, tar jeg høyde for også denne type kostnad, såvel som alle de andre.

 

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

På min båt er det også SmartCraft koblet opp til kartplotteren, som gir mulighet til å lage en graf av forbruk & fart mot turtallet, og samtidig måle faktisk forbruk i øyeblikket mot denne grafen.

 

Beklager den dårlige bildekvaliteten, men nedenfor vises forbrukskurven min. Jeg får lavest forbruk ved tomgangskjøring (ca. 0,8 L/nm), men det blir jo uinteressant i lengden. Har deretter et fartsområde (ca. 20-28 knop) hvor motoren bruker lite (ca. 1,2 L/nm). Hastigheter over dette øker forbruket kraftig, og hastighetsområdet mellom 10-18 knop er også lite gunstig.

 

Northstarfuel01.jpg

Link to post
Share on other sites

for planende båter med bensin sugemotorer er det som regel rett over planetersklen (forutsatt at man snakker reisehastighet) og for V8 bensinmotorer gunstigst ved 3000 o/min men ganske "flat" forbrukskurve opp til 3800/min

 

det er også her dreiemomentet er størst på disse NA motorene.

 

fra en test av 6.0l merc bensin V8 boatmag USA:

 

2860_den_graph4.jpg

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

for planende båter med bensin sugemotorer er det som regel rett over planetersklen (forutsatt at man snakker reisehastighet) og for V8 bensinmotorer gunstigst ved 3000 o/min men ganske "flat" forbrukskurve opp til 3800/min
Akkurat samme konklusjon som min registrering tilsa i mitt tidligere innlegg på denne tråden :smash:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...