Jump to content

Hva er økonomisk kjøring?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Hei igjen!

Nå har jeg konsekvent foretatt følgende målinger gjort med min Princess 414 med 2 stk TAMD60C motorer som hver yter 255 hk ved full effekt. (Samme båt og motorutrustning som Kingsea) Vekt ca. 10 tonn

 

Kjøremønster: Begge motorer på ca. 1300 rpm som gir en gjenomsnittsfart på 8 knop. Siste fem minutter før stans er motorene blitt kjørt med full belastning (6 ganger).

 

Totalt tilbakelagt distanse 92 nm. Startet målingene etter å ha fylt tankene helt til randen og fylte deretter opp igjen 242 liter etter tilbakelagt distanse.

 

Resultat: 242 ltr/92 nm = 2,63 ltr/nm

Totalt Forbruk pr time: 21 ltr/time

Dette er reelle verdier.

 

Til sammenligning (teoretisk):

Jeg marsjer ved ca. 2300 rpm og da gjør jeg ca. 16 knop.

I.h.t. Motorens datablad tar jeg da ut ca. 230 hk pr. motor. Forbruk er avlest til 157 g/hk.

Total forbruk ved marsjfart: 230hk x 2 x 157 g/hk = 72.220 gram. I liter blir dette 72.22 Kg/0.855 Kg/ltr=84.5 ltr/time.

Fordeler man disse litrene pr. nautisk mil får jeg 84.5/16 = 5.27 ltr/nm

 

Konklusjon:

I.h.t. målte og beregnede verdier så halverer jeg drivstoffforbruket pr. nautisk mil ved å tøffe i 8 knop istedet or å kjøre 16 knop marsjfart! Men jeg bruker selvsagt dobbel så lang tid på en gitt distanse, men hvem har det travelt når man har ferie og været er upåklageligt !!! :sailing:

 

mvh

Mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Konklusjon:

I.h.t. målte og beregnede verdier så halverer jeg drivstoffforbruket pr. nautisk mil ved å tøffe i 8 knop istedet or å kjøre 16 knop marsjfart! Men jeg bruker selvsagt dobbel så lang tid på en gitt distanse, men hvem har det travelt når man har ferie og været er upåklageligt !!!

Og hvis du stoppar eine maskina og aukar den andre til 1450 o/min så greier du framleis 8 knop, unngår å køyre turboen på "tomgang" og får endå lågare forbruk.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Ett av mine favorittsitat er at "På sjøen skal man bevege seg med 6 knop, for sjelen går ikke fortere - og den vil man jo helst ha med seg." :sailing::sailing:

 

Hmm jeg har ofte lurt på sjelens hastighet, og tror vel at den kaster anker som henger seg fast i fortiden noen ganger. Da kan en frisk spinakerseilas eller bare en rask tur i jolla hjelpe for å få den løs. Eller kanskje en liten snaps? :cheers:

Link to post
Share on other sites

Og uansett så gjøres det betraktninger hvor tid ikke er en kostnad, skulle ønske både min lege, tannlege, advokat og bilverksted så sånn på livet!

I disse sammenhenger er tid en kostnad, men undrer meg ofte hva som haster slik når vi er i båt. Man snakker om at tiden går og at en må skynde seg for å spare tid.. Hva skal en spare til? Har da mer sans for uttrykket "Tiden kommer".

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Men RITS - hva med smøring til gearkassa på den maskinen jeg lar stå?

 

Eg køyrer 1 time på kvar, på den måten er eg sikker. Den som ikkje sviv står i nøytral og akslingen roterer med.

 

For å vera heilt sikker ringde eg importøren av Twin Disc (Progress Ingeniørfirma) og fekk følgande svar:

-"Etter 1 time starter du opp den motoren som ikke går, sjekker at du får oljetrykk og stopper igjen". Dette viss du ikkje vekslar på motorane.

 

Tipper du har TD gear også, i så fall er det berre å melde seg inn i "singelklubben" :wink:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Ellers er en litt gammel gyllen regel (med mange unntak) at båtens lengde i fot er en av de mest optimale hastighetene under planing mhp. forbruk. Altså en 25 fots båt går mest økonomisk rundt 25 knop (foruten på tomgang). Gjelder self. ikke alle båter, men stemmer fint for min 29 foter.

 

Og til de som mener sjelen ikke går raskere enn 6 fot, så spurter min og jeg må hente den igjen :lol:

Link to post
Share on other sites

Tror den regelen gjelder for min båt også! 21ft og 21knop. Ellers helt enig med deg som ikke klarer 6 knop. Skal man en tur til solun eller bulandet fra Bergen er det ikke serlig hyggelig å måtte snu i sognefjorden fordi helga er oppbrukt! Bruker nesten aldri båten på sakte. Kjører alltid 20knop eller mere!

Link to post
Share on other sites

Ellers er en litt gammel gyllen regel (med mange unntak) at båtens lengde i fot er en av de mest optimale hastighetene under planing mhp. forbruk.

 

Her er det nok mange unntak ja!

For å greie å marsje økonomisk i 38 knop måtte eg nok doble maskinkrafta og installere 2 x 600 hk bygd i lettmetall!

For mindre planande båtar kan nok regelen stemme relativt godt.

 

Alle båtar er deplasementsfartøy opp til 8,5- 9 knop, deretter er det andre reglar som tek over.

Skrogfart vil også vera den mest økonomiske farta uansett båttype med tanke på forbruk pr nm, etter at båten er lagt i plan blir det eit individuelt reknestykke.

 

Sjå på tabellen til svenning og legg merke til at det begynner å butte kraftig frå 8,6 til 8,8 knop medan forbruket på 32 knop nærmar seg det same som for 8,6 utan å kome under. Tabellen vil vise same tendens for dei fleste båtar, inkludert min eigen.

 

Saken for oss med tyngre båtar er at det finns ikkje noko slik som "økonomisk" marsjfart, det kostar det kvite or augene å trumfa fartyget over 15 knop uansett.

 

Har i sommar lagt merke til at både min og andre vesentleg større båtar ser ut til å nå den optimale skrogfarten på rett under 8 knop.

For min del er det 1 maskin og 1350 o/min, lite foss om baugen og relativt rolig aktanfor oss. Men sjølv i den farten produserer eg for mykje hekkbølger, for å eliminere dei må eg ned til 6 knop.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Hvis man f.eks skal gå imot 3 knop strøm så vil man vel ikke komme særlig langt med en fart på 3 knop som er den i teorien økonomiske fart i en såpeboble fri for vær og vind?

noen uker på etterskudd, men likevel: Jeg siterer omkvedet fra en båtlivsang fra disse kanter, nåja, litt lengre inne ved fastlandet:

"... snekka gjør fem, ælva gjør tre, vi vinner med to, og det klarer seg det."

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg mener alle leverandører av båter burde vært pliktige til å oppgi en kurve som forteller hvor mye båtene bruker pr. nautiske mil på forskjellige turtall. Det ville vært bra både for miljø og familieøkonomi. Ved valg av båt kan man da også ta hensyn til forbruket ved valg av båt. Hva med en slik liste her inne på baatplassen? I disse tider vil vi jo gjerne unngå båter som lager unødvendig store bølger, og bruker tilsvarende ekstra drivstoff. Samtidig vil vi om vi har en slik båt gjerne vite hvor den går unødvendig dyrt. De som har en Volvo Penta kan gå inn på volvo sine sider og lese av forbruk på forskjellige turtall. sammenligner man det med farten man oppnår på respektive turtall er det enkelt å lage en kurve for egen båt.

Link to post
Share on other sites

Når vi er ute på tur kjører vi nesten alltid(utenom høy sjø) i rundt 8 knop.. Motorene rusler da på et rolig turtall 200 omdreininger over tomgang! Da bruker vi rundt 15 liter i timen med aggregat kjøring, om vi hadde kjørt i marsjfart som er litt over 20 knop hadde forbruket økt drastisk vi snakker om et forbruk over 50 liter i timen!

 

Poseidon, det er slettes ikke alle Princess eiere som flår avgårde! :wink::flag:

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Når vi er ute på tur kjører vi nesten alltid(utenom høy sjø) i rundt 8 knop.. Motorene rusler da på et rolig turtall 200 omdreininger over tomgang! Da bruker vi rundt 15 liter i timen med aggregat kjøring, om vi hadde kjørt i marsjfart som er litt over 20 knop hadde forbruket økt drastisk vi snakker om et forbruk over 50 liter i timen!

 

Korleis greier du å flytte den skuto med 2 x 61 i 20 knop med hjelp av "over 50 liter i timen"?

Vil tru at du då ligg ein stad mellom 80 og 100. På full peising skal 2 x 61 ha 120 liter.

 

Eg har 2 x 70E (omtrent same maskinkraft), mindre og lettare båt og er knapt nok i stand til å marsje på 20.

 

Eg kjenner godt til 435'en, min onkel har ein undermotorisert - 86 med 2 x 60C, der snakkar vi anstrengt marsj på 15 - 16 og eit forbruk som ikkje ligna grisen.

 

Det er jo ca 2l/nm uansett!

 

Relativt korrekt observert, dersom tala hadde vore korrekte.

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Når vi er ute på tur kjører vi nesten alltid(utenom høy sjø) i rundt 8 knop.. Motorene rusler da på et rolig turtall 200 omdreininger over tomgang! Da bruker vi rundt 15 liter i timen med aggregat kjøring, om vi hadde kjørt i marsjfart som er litt over 20 knop hadde forbruket økt drastisk vi snakker om et forbruk over 50 liter i timen!

 

Er du sikker på at det ikke er større forskjell? 15 liter timen i 8 knop gir 1,9 liter pr. nautiske mil, 20 knop gir jo bare en økning til 2,5 liter pr. nautiske mil. Jeg tipper at du i så tilfelle enten bruker mer ved 20 knop, eller brøyter endel sjø ved 8 knop. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Korleis greier du å flytte den skuto med 2 x 61 i 20 knop med hjelp av "over 50 liter i timen"?

Vil tru at du då ligg ein stad mellom 80 og 100. På full peising skal 2 x 61 ha 120 liter.

 

Eg har 2 x 70E (omtrent same maskinkraft), mindre og lettare båt og er knapt nok i stand til å marsje på 20.

 

Eg kjenner godt til 435'en, min onkel har ein undermotorisert - 86 med 2 x 60C, der snakkar vi anstrengt marsj på 15 - 16 og eit forbruk som ikkje ligna grisen.

 

 

 

Relativt korrekt observert, dersom tala hadde vore korrekte.

Er nok 2xTAMD 71A i denne båten.. 358 hkx2

 

Den 1986 modellen du snakker om med Tamd 60C er nok Princess 414..

 

Skroget på en 414 sammenlignet med en 435 er helt annerledes! 414 og 435 har forskjellige konstruktører, så egenskapene til de to båtene kan ikke sammenlignes.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Då er du godt motorisert, likevel trur eg at forbruket i 20 knop skal ligge vesentleg høgare enn det du antyder.

Det betyr at bamsane skal ha over 140 l/t på max, då spørs det kor mange prosent du må gå med for å halda 20.

Går du for halv maskin skal dei ha 70, tviler litt på at du greier 20 knop på halvt.

 

Kva greier du på max og kva turtal har du då? Kva turtal har du i 20?

 

Når det gjeld 86'en så er nok det ein 435 farr. Ein skal enten vera direkte sveiseblind eller totalt uinteressert i båtar for å forveksle 435 og 414.

Mor mi hadde garantert ikkje sett forskjell...

Kjenner godt til båten og med 60C er den direkte undermotorisert viss ein skal marsje med 15-16 knutar.

Utruleg nok finns det ikkje oljesvetting eller lekkasjar heller...

 

Han er forresten for salg, hadde eg vore i marknaden etter eit romsleg fartyg hadde den stått alvorleg høgt på lista.

Likte spesielt godt dinetten med rullegardina og salongen, at akterlugaren er stor som ein dobbelgarasje er nesten sjølvsagt.

Veldig gode luker til maskinrommet i salongen også.

Eg er ikkje spesielt glad i AC på grunn av høgda du får på akterdekket, men det er og det einaste eg ikkje likar med båten.

Veldig høg frå dollbordet og ned på flytebryggene...

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Den som er annonsert på Finn.no er motorisert med minste(ifølge Princess sine nettsider) alternativ Tamd 61A. Jeg trodde det var slik at denne båten kom med 61A, 71A og 71B. Ikke 60C? 60C har 255hk så ja, denne er nok ganske undermotorisert.

 

Den skal ifølge datablad toppe på 29 knop, men dette gjør den ikke i den tilstanden den er i nå, gjør den ikke mer en 24-25 knop om våren.

Min båt har 6 faste sengeplasser, istedefor dinette har den en ekstra lugar.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...