Jump to content

er det fare for tilsotning ved kjøring på lavt turtall?


Sandvik28AC

Recommended Posts

Kan du presisere litt nærmere hva du mener med lengre tid. Dieselmotorer liker seg best under litt belastning, så en god anbefaling vil være å " blåse ut " litt etter å ha kjørt en stund uten belastning. Hvis formålet er å spare diesel er det svært lite å tjene på denne form for kjøring.

Økonomisk kjøring kan du lese om i denne tråden.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis formålet er å spare diesel er det svært lite å tjene på denne form for kjøring.

??Svært lite å tjene?? Hva mener du med det? Det mest økonomiske fartsområde for enhver båt, planende eller ikke, er når du legger deg i hastigheter som ligger innenfor båtens deplasementsområde. For de fleste båter vil dette si et sted mellom 5-8 kn. For min egen båts tilfelle er dette 6 kn. Går jeg over dette begynner båten å løfte baugen, lage bølger og forbruke uforholdsmessig mye diesel.

 

6 kn. med min båt oppnår jeg ved å gå for kun én motor i 1500 omdr. I denne hastigheten bruker jeg 5l/t eller 0,8l/nm. Båten er en helplanende Princess 35 på 8,5 tonn.

Forutsetningene for å kunne gå i slike hastigheter over tid, (selv har jeg gått slik i hele ferien, kun avbrutt av pådrag til planingshastighet når jeg har kommet ut for bølger og mye sjø) er at motoren har noe å jobbe med, les: oppnår normale driftsbetingelser mhp. oljetrykk, kjølevannstemp, lading osv.

 

Store motorer, typisk enkeltinstallasjoner i tunge planende båter, vil gjerne få problemer med å holde tilstrekkelig lav hastigjet og samtidige opprettholde gode driftsbetingelser.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

vis jeg har 2500 som max turtall..er det uheldig med tanke på sot å legge seg på 1000-1200..over lengere tid? motor er tamd 70c.

 

 

Svaret på spørsmalet ditt er nok ja, du vil sote ned motor og turbo, men dette er uproblematisk. Det er bare å dra på litt etter at du har "dorget" i noen timer. Kjør den en stund på høy belastning så brenner du vekk dette sotet.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer også litt på dette temaet. Med tidligere båter har jeg som regel seilt med relativt høy RPM. Med nåværende båt seiler jeg som regel i drøye 8 knop, som tilsvarer omlag 1500 RPM. I manualen til motorene (Yanmar 6 LYA-STE) står det noe om at man etter flere timers bruk på lavt turtall skal gi fullt turtall mens giret står i fri. Yanmar Norge opplyser at man bør ha fullt turtall med giret innkoblet. Vil det i praksis være greit å seile - la oss si - 7 timer på lavt turtall, og så seile på høyt turtall ca 10 minutters tid. Eller krever det lengre tids høyt turtallsseilas?

Link to post
Share on other sites

På forrige internettsiden til Viknes fant jeg en PDF fil der det stod at viknes eiere kjørte Yanmar-motorene sine for snilt. Og videre hadde Yanmar Norge skrevet hvordan motoren skulle kjøres og der ble det presisert at man alltid skal "blåse ut" sot som samler seg i motor og turbo etter mange timer med dorging/lavt turtall. Det gjorde man ved å gi jernet siste del av båtturen. Husker ikke hvor lenge det var.

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder stort sett alt av turbomatede diesel motorer, full rulle med gir selvsagt innkoblet. Slik at du får belastet motoren godt og turboen får jobbe litt.

 

Når det gjelder å kjøre motoren snilt, så fikk jeg samme beskjed av Univa. Min går stort sett under 3600 rpm maks er 4100 rpm.

De mente at jeg kjørte den litt snilt, fikk beskjed om å gi fullt jern en gang i blant trengte ikke være redd for å gjøre dette 20-30 min av gangen. Motoren tålte det og likte det.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

??Svært lite å tjene?? Hva mener du med det?

I mitt innlegg lenger opp tenkte jeg totaløkonomi. Burde kanskje vært presisert bedre. Ingen tungbygde motorer og sikkert ikke andre dieselmotorer heller har godt av å gå i dagesvis på tomgangshastighet i 5 / 7 knop. Dette vil over tid føre til nedsoting og danning av belegg i motor / turbo. Å spare noen kroner i diesel den ene dagen for så å få større utgifter på et senere tidspunkt til overhaling av motor / turbo er ikke god totaløkonomi.

Link to post
Share on other sites

Hos ein kammerat av meg , blei det oppdaget under servis på motoren at dysene måtte justeres/skiftes , og motor var godt sotet. (Motor Yanmar 6 ------ )Driftstid ca 500t .

Verkstedet påsto dette kom av "Daukjøring", Hans kjøremønster er å ligge i ca 12 nm, (toppfart 19-20).(( ville vere snill med motor og ha krefter når det var behov)) og ein god del tomgang under fisking. Blei annbefalt å kjøre på fullt ca 10 min kvar 2 time, Motor har nå passert 1300 timer, uten synlige problemer.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med mye småkjøring/tomgangskjøring på 2704ET var at turbo ikke ble nedkokset men "ned" oljet. Det resulterte i mye lukt og røyk når jeg ga gass, motor rommet ble et stinkende og røykfult hull. Forsvant etter ca 10 - 15 min kjøring på marsjfart. Langtidsvirkningen ble økt tillgrising av intercooler...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

vis jeg har 2500 som max turtall..er det uheldig med tanke på sot å legge seg på 1000-1200..over lengere tid? motor er tamd 70c.

 

Ombord i min POSEIDON II står 2 stk TAMD 120 B-CC som samkjører på ett felles samle- og reduksjonsgear og derfra ut til en vridbar propell. Nominelt omdreiningstall på disse motorene er 1.800 rpm, men jeg har til sammen 4 omdreiningstellere og under vanlig gange viser disse fire forskjellige omdreiningstall, dvs "typisk Volvo"...

 

De forrige eierne lå på vanlig gange med en omdreining som ifølge den ene telleren skulle være 1.600, mens de ifølge en annen teller skulle være 1.100 rpm. Hver gang motorene startet kastet de opp store "koksbiter" som landet utover akterdekket. Og jeg tenkte igjen "typisk Volvo" og regnet med at jeg måtte leve med det . . . .

 

Men så kjøpte jeg en laserbasert omdreiningsteller, som jeg sjekket mot diverse andre roterende maskiner. Da fant jeg ut at det var den telleren som tidligere viste 1.100 rpm som var nærmest sannheten. Derfor har jeg gått over til å legge motorene så høyt at den virkelige omdreiningen blir ca 1.400-1.500 rpm. (Da viser den "gamle telleren" ca 1.900 rpm). I løpet av kort tid har nedfallet av koks og forbrenningsrester omtrent forsvunnet.

 

Ut i fra disse erfaringene vil jeg si at du bør være forsiktig med å kjøre motoren timevis på alt for lav omdreining, det kan bli ganske anseelige ansamlinger av koks, olje osv . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Siden livet nytes best i sakte fart og dieselprisene har skutt i skyene blir det mye 12-1400 rpm på meg å. Jeg har også en motor som ikke er så ulik TD70 med maks turtal på 2450rpm. I tilegg har jeg en motor med by-pass på termostaten. Dette medfører at motoren går på 65 grader med denne lave belastningen. Selvfølgelig blir det da etter noen timers gange på lavt turtall å gi jernet for å blåse av sot. Gjerne 10-15 minutter. Det jeg derimot forsøkte med bra resultat her om dagen var Turbo-rens. Man koker opp vann, halvblander vann og rensemiddel, heller det på ei flaske med dusje-tut og sprayer inn i luftinntaket ved ca 1200rpm. Luftfilter taes av hvs man har slikt. En fordel også å spraye en del av vesken inn, stoppe motoren og vente litt, starte etter noen minutter og spraye inn resten av vesken. Gar med ca 1 liter pr. 300hk motor. Her fikk jeg vekk såpass mye sot og fastbrent skit at turboen svivet lettere ved lavt turtall. Det medfører litt mer luft til motoren ved lave turtall og renere forbrenning. Anbefales !

 

Link : QMI Turborens

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...