Jump to content

er det fare for tilsotning ved kjøring på lavt turtall?


Sandvik28AC

Recommended Posts

vil du si at 1200 er for lite..?1200 er et turtall som jeg trives i..det er der båten går "lettest" minst bråk..sannsynligvis minst drivstoff forbruk..da ligger jeg i ca 7-8 mil.

Det viktigste tror nå jeg er at motoren får noe å jobbe med. Den beste indikasjonen på dette er at en oppnår normale driftsbetingelser i den hastigheten man legger seg i. Får du 85 grader eller deromkring i 1200 RPM er dette et bra utgangspungt. Det eneste du da trenger å huske på er å gi jernet som mange påpeker en gang i mellom.

 

De som har fulgt med på BP noen år har kanskje lagt merke til at jeg har skrevet mye om dette tema gjennom åra. På nåværende båt har jeg benyttet et slikt kjøremønster siden jeg kjøpte båten for fem år siden. Før dette, ytterligere 4 år i en 30 fots Fjord Dolphin med dobbelinstallasjon. På full gass oppnådde jeg 24 kn.@3850RPM på Escada da jeg kjøpte den. I dag oppnår jeg også 24kn. @3850 RPM når jeg går for fullt. Tyder dette på at motorene er nedkokset?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Man koker opp vann, halvblander vann og rensemiddel, heller det på ei flaske med dusje-tut og sprayer inn i luftinntaket ved ca 1200rpm. Gar med ca 1 liter pr. 300hk motor. Her fikk jeg vekk såpass mye sot og fastbrent skit at turboen svivet lettere ved lavt turtall. Det medfører litt mer luft til motoren ved lave turtall og renere forbrenning. Anbefales !

 

Link : QMI Turborens

Dette anbefales også, samt mye biligere :smiley: Noen sverger til litt zalo iblandet :smiley:

 

Til moderator, at innlegget mitt ble slettet er forsåvidt ok "Har ikke lest reglene godt nok" :nonod: .

 

Uten å såre noen eller provosere på noen måter så har eg et forslag, og det er at dere bør begynne å moderere innlegg der det er linker til varer remedier og stoff som åpenbart er ute etter pengene dine :cheers: De fleste av disse "selskapene" blir drevet i garasjen hjemme så det burde ringe en bjelle. :smiley:

Link to post
Share on other sites

.................. under vanlig gange viser disse fire forskjellige omdreiningstall, dvs "typisk Volvo"...

 

........ lå på vanlig gange med en omdreining som ifølge den ene telleren skulle være 1.600, mens de ifølge en annen teller skulle være 1.100 rpm.

 

.....Derfor har jeg gått over til å legge motorene så høyt at den virkelige omdreiningen blir ca 1.400-1.500 rpm. (Da viser den "gamle telleren" ca 1.900 rpm). I løpet av kort tid har nedfallet av koks og forbrenningsrester omtrent forsvunnet.

Regner med at turtellerene ombord hos deg også kan justeres... jeg har nå tre dobble sett med turtellere som viser likt turtall ... det var en liten justeringsskrue bak på instrumentet som gav meg mulighet til å synkronisere turtellerene på førerposisjon og flybridge med de mekaniske nede i maskinrommet..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

... det var en liten justeringsskrue bak på instrumentet som gav meg mulighet til å synkronisere turtellerene på førerposisjon og flybridge med de mekaniske nede i maskinrommet..

 

Det skal jeg forsøke!

Slik som det nå er har jeg to stk i styrehuset som viser ca 500 rpm forskjellig. I maskinrommet har jeg også to stk: den ene er i nærhet av sannheten, mens den andre viser "bånn pinne" så snart tenningen slås på - selv med stillestående motor :wink:

Men jeg skal ta en sjekk og sammenholde med lasermåleren.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har aldri brukt vann innblandet zalo i turboene. ....

 

Jeg tør ikke si noe om hva Yanmar anbefaler, men i håndboken til min gamle Wichmann 5DCT ombord i POSEIDON står beskrevet at rotorbladene skal pensles med en Zaloblanding, deretter startes motoren og kjøres hardt mens man tømmer en kjele med vann foran luftinnsuget.

Det gjorde jeg mange ganger, med godt resultat. Den siste gangen var forsåvidt også OK selv om antallet fingre plutselig forandret seg fra 10 til 9,7 :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Turborens på større motorer skjer på full belastning. Det viktigste er at det utføres jevnlig! Å vannvaske en skitten turbolader er nytteløst har prøvd det selv og målt virkningsgrad før og etter uten å se noen forskjell.(Har også prøvd zalo!) På kompressor siden er det kun vaksk som gjelder da blir den som ny. Husk at difusor eller sneilehus må vaskes også. Dette er imidlertid ikke noen stor kilde til tilsoting. Tilsotingen skjer vanligvis på eksos side. Denne kan vaskes også men som regel er det kalsium fra motor olje som setter seg på turbinhjulet og dette må glassblåses vekk. Innløps hus må som regel skrapes rent med stålbørste el. Det viktigste er å unngå å kjøre motor slik at det kommer røyk fra den. Hvilken belastning dette er må man bare finne ut av. Det er uanset lurt å finne ut om motoren klarer full belastning men vær obs på at disse avleiringene kan påvirke motoren negativt. Ville helst ha kjørt motoren er stund på 90% turtall og sett at den gikk normalt før ev fullfart ble prøvet.

 

Til deg med normal ladet motor! (Outbreak)

 

Disse motorere ryker mest på full fart. Dette fordi disse har konstant luftmengde der diesel luft forhold synker med belastning. Som regel er det synlig røyk som er begrensning her. Årsaken til at disse røyker mindre er at dysene på disse motorene har mindre hull fordi ytelsen er lavere. Mindre hull gir bedre forstøving og renere forbrenning. På en ford motor som jeg har er dysene på normal ladet motor 0.19mm på min er de 0.26mm. Vanskelig å se men har stor betydning for gjennom strømning!

Link to post
Share on other sites

Punkt 1: Følg instruksjonsboken. Ikke gjør som admiralen, les i etterhånd og prøv å forstå hvorfor ting gikk til helvete.

Punkt 2: Byggmester har et poeng.

Punkt 3: Outbreak kan bare fortsette på 3300 rpm. Se punkt 2. Hulda kjører på 2400 rpm uten soting, har sjekket dette. Det er slik at røyk av sort/blå farge forteller at det foregår ufullstendig forbrenning. Det som ikke blir forbrent legger seg delvis som sot.

 

Det som fremkommer under punkt 2, var en av grunnene til at Hulda valgte motor uten turbo. Samtidig som systemet i seg selv kjører kjølevannstemperatur på 85 grader selv på tomgang. Og at jeg har kontroll med smøreoljetemperaturen, som ligger rundt 90 grader. Slikt blir det lite sot av.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Punkt 3: Outbreak kan bare fortsette på 3300 rpm. Se punkt 2. Hulda kjører på 2400 rpm uten soting, har sjekket dette. Det er slik at røyk av sort/blå farge forteller at det foregår ufullstendig forbrenning. Det som ikke blir forbrent legger seg delvis som sot.

 

Det som fremkommer under punkt 2, var en av grunnene til at Hulda valgte motor uten turbo. Samtidig som systemet i seg selv kjører kjølevannstemperatur på 85 grader selv på tomgang. Og at jeg har kontroll med smøreoljetemperaturen, som ligger rundt 90 grader. Slikt blir det lite sot av.

 

Den e go. Da fortsetter jeg som før :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...