Jump to content

Hvordan fortøye i bøye?


paaland

Recommended Posts

har sett "HANDY DUCK" i bruk de siste par år og er like fasinert hver gang, smok i bøya på første forsøk hver gang.

Da har du helt motsatt erfaring med dine observasjoner. Jeg ler like mye hver gang folk med det systemet skal fortøye og må inn og ut flere ganger før de får napp!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det noen enkle triks å benytte når man kommer til gjestehavn, der det er tilsvarende blåse som i dette tilfellet ?

Altså at man skal fortøye baug mot brygge og bøye bak (eller motsatt for de som foretrekker det).

 

En utfordring er å få tau i gjennom ringen i blåsa raskt nok så ikke båten driver av mens man holder på. det er tross alt ofte litt høydeforskjell.

En annen er at det kan bli vanskelig å både fullføre akterfortøyning samtidig som man hopper i land fremme hvis man er få folk ombord.

 

Noen som har funnet seg en god metode og rekkefølge å løse dette på ?

Nei, det er egentlige ingen virkelig gode metoder selv det kanskje kan hjelpe med ulike "pinneløsninger" for å rekke ned til bøya. Det som kan fungerer bra er et tau mellom bøya og land som en kan gripe fatt i. Ligger det flere bøyer med tau til land/brygge kan det fungere som en "bås" og da være en brukbar løsning dersom tauene er stramme å står litt høyt så de ikke glir under båten.

Link to post
Share on other sites

Ang. handyduck, jeg har en variant av denne. Jeg har ligget på på svai i bøye med denne i kuling og den løsnet!! Som den forsiktige mann jeg er hadde jeg heldigvis en ekstra sikring i bøya. Hvor den løsnet? Vet ikke, men vrides og vrenges den noe rundt bøyla i spesielle vinkler kan det skje.

Link to post
Share on other sites

Jeg ler like mye hver gang folk med det systemet skal fortøye og må inn og ut flere ganger før de får napp!

 

Hemmeligheten mener jeg er å tre båtshaken inn i bøyehullet med fangekroken opp, da skal en i teorien ikke bomme.

Det fant jeg ut når jeg mekket til en karabinkrok som ble festet på vaskekostskaftet, å "slå" den på fra oversiden var 70 % bom.

I de siste åra har det kommet en ny type bøyer med kraftigere øye så karabinkroken min gapet ikke over, da var det et par bom før jeg forsto årsaken..

Ang. handyduck, jeg har en variant av denne. Jeg har ligget på på svai i bøye med denne i kuling og den løsnet!! Som den forsiktige mann jeg er hadde jeg heldigvis en ekstra sikring i bøya. Hvor den løsnet? Vet ikke,

 

Ja der er alltid fornuftig med dobbel sikring.

MOOR FAST er en annen variant.

 

Apropos bøye Bruk ikke kjetting men tau ned til moringen.

Da jeg flyttet moringen i fjor var det 1m dypere enn planlagt så jeg skjøte på en meter med kjetting,

Dette er resultatet etter 6 mnd i sjøen, uten båt i bøya.

Kan være behjelpelig med å skaffe trosse

 

moring_kjeting.jpg

 

 

.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Hei. Har en 19 fot som er ute i bøye. Problemet er at vi har ofte sterk side vind, slik at båten står å jobber sidelengs. Noen tips for hvordan vi kan feste båten uten å være redd den skal slite seg. Nå er den festet ,slik tegningen viser😃

BFC4BB3C-E1D0-4E69-BDAB-46CDE979EDAE.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...