Jump to content

Hvordan fortøye i bøye?


paaland

Recommended Posts

Grønn som jeg er tenkte jeg at jeg kunne få noen tips. Har overtatt en båtplass og skal fortøye i bøye for første gang. Har fått meg med at jeg skal bruke ringen under bøya, men hvordan får jeg ordnet så båten ikke driver i land? Må jeg ha noen slags form for vekt e.l. slik man har når man bruker dregg?

 

Har tegnet en skisse av plassen, nå manger bare tips til hvordan jeg skal hindre båten å blåse i land, men samtidig kunne dra den inn får ombordstigning.

 

FortoyeBoye.jpg

 

Takk fra Kaptein Grønske.

 

En siste ting på si: Båten jeg har overtatt har ikke bunnstoff. Båten har gått i ferskvann og vil det også videre, bør jeg ta jobben med å stoffe båten?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

skulle vel ikke være nødvendig å stoffe båten for å kjøre i ferskvann, men heller polere den under. Ser du er adressert Skien - skal du ha båten i Norsjø eller skienselva? Skienselva er brakkvann, så da bør den i såfall stoffes.

 

Står bøya for nær land, eller er båten for stor? :smiley:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

>Ser du er adressert Skien - skal du ha båten i Norsjø eller skienselva? Skienselva er brakkvann, så da bør den i såfall stoffes.

Skal være på Norsjø.

 

>Står bøya for nær land, eller er båten for stor?

Er nok bare skissen min som er litt dårlig. Teknisktegning er ikke mitt fagfelt. Bøya er lenger unna i virkeligheten. Men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal få til en ordning hvor jeg kan dra båten inn for ombordstigning samtidig som noe holder båten unna land til "vanlig". Hadde det vært en dregg ville jeg strammet tauet og lagt på en lodd av et slag. Er det samme prinsipp som skal følges her?

 

FortoyeBoye2.jpg

 

Jobben blir da å få tilpasset lengdene på tauene.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et tilfelle der uthalerfortøyning / dragfortøyning er smart. Diskutert i trådene https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=39908 og https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=43492 Ved å sette en ring/svivel i bøya og ha et dobbelt tau i bukt via denne, kan du hekte båten i for+akter og dra den inn og ut som du vil. Det er smart om svivelen henger øverst i bøya, så får du heller sikre bøya vha. tau eller lenke mellom topp/bunn..

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Flere måter å løse dette på men vanligst er vel å bruke en enkel "blokk" altså en kloss med ett hjul som tauet vandrer over, denne fester du ute i bøyen, i tillegg trenger du tau 2 ganger lengden ut, slik at dette danner en "ring" mellom land og "blokka". På det ene tauet fester du båten foran og bak, på denne måten kan du dra inn og ut båten uten at bøyen påvirkes, du må selvsagt sikkre tauet iland etter å ha dratt ut båten slik at den ikke vandrer inn igjen mot land i bølger å ajø...

Link to post
Share on other sites

Det enkleste ville være en uthalerfortøying med en eller to tamper med øye spleiset på.

 

-Bruk et tau som er godt og vel det dobbelte av avstanden til land.

-Spleis inn en tamp med øye som du kan fest på et kryssholt akterut.

-Dra tauet gjennom en trinse som du fester i bøya og spleis sammen endene gjerne slik at det også går gjennom ringen på land.

-Nå kan du enten velge å spleise inn en tamp med øye for å benytte til et kryssholdt forut, eller benytte eget/egne tau til land fra fordekk.

 

På denne måten kan du dra båten ut og inn.

Link to post
Share on other sites

En skal vel strengt tatt ikke bruke øyet over bøya til å fortøye i. Gamle nordnorske sjøulker har lært meg å bruke øyet under bøya da bolten gjennom bøya vil være spinklere enn kjettingen samt at den vil ruste med tiden.

 

MEN det er mulig groe mm. vil gjøre det vanskelig mht å få tauet til å gli..?

Link to post
Share on other sites

Fordelen med å fortøye oppe i bøya er jo også at en har mulighet for å "henge" opp tauet fra sjøen når det ikke er i bruk, slik at en unngår etter å ha vært på en ukes båttur å komme hjem til inngrodde tau, derfor jeg gikk over til flytebrygge å fortøye båten til, var ett sant hæ....e hver gang en hadde vært borte med at tauene ble full av "skråme" som igjen i sin tur "møkket" til båten når en drog dem oppetter...Stemmer nok at det er en hvis sjangs for ett "svakere" fortøyningsledd ved å bruke ringen oppå bøya istedet for under, men dog helst med att den i vannflaten vil kunne ruste over med tid å stunder (eller år å dag) men en sjekk i sesongen burde ordne for dette. Regner forresten med at denne gjennongående stangen med ring i er ment nettopp til å fortøye i :confused::smash:

Link to post
Share on other sites

Nei, denne ringen i toppen av ei bøye er ikke ment å fortøye i, men å henge opp taustumpen i. Fortøyningstauet skal sjakkles inpå moringskjettingen litt under der man sjakkler fast bøya. Så skal "øyet" i toppen av bøya benyttes til å henge opp tauett i når du forlater bøya. Man kan selvfølgelig gjøre fast i toppen, men tauet bør i alle tilfeller være sikkret med en sjakkel rett i moringskjetting. Dette for å unngå en del "svake ledd i kjeden".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Vi bruker sånn fortøyning på hytta. Hatt det i 15 år, og brukes fortsatt. Funker veldig bra. Dette er i ferskvann så groe er vell ingen problem da? Vi fester båten kun i baugen, så den ligger på en måte på svai. Det funker vell bare med påhengsmotor. Da ligger baugen alltid mot været.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mitt opplegg er som Captain Barbossa tegnet,

bare at jeg har borret ned en kraftig øyebolt (med bøye) på et lite skjær som nesten synes på full fjære..

 

I tillegg til dette har jeg et tau som ligger på ripen langs hele båten,

det gjør det mye enklere å dra utpå alene..

man drar inn båten, fester tauet så stramt at båten ikke går i land men er lett å stige ombord,

denne taubiten er fast i tauet i baug og akter, så er lett å slippe båten løs :)

 

Det er lett for at båten går i land om tauet er slakt nok til at endene kan festes sammen..

i alle fall med min 17-foter.

 

edit:

man kan selvsagt feste tauet slik at det som går i bøyen og tilbake til båten er stramt,

mens det som går fra land til baugen er slakt, men da går jo båten ut fra land hele tiden,

og du må dra den inn og holde den inntil samtidig som du lesser bensin og fiskeutstyr fra land.. ;)

Redigert av Espen1978 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er opplegget jeg har.

 

fortoyning.jpg

 

1: Spleiset øye med karabinkrok for feste i akterenden av båten. I denne fester jeg en liten blåse med et litt tynnere tau som gjør kroken lett å få tak i.

2: Trinse som tauet går gjennom.

3: Løkke på tauet som enden som skal festes i båten tres gjennom, når du da ikke bruker båten, klipser du karabinkroken inn på tauet foran løkka, da kommer det ingen vei.

4: Løkke på tauet med karabinkrok som festes i fortøyningsringen.

5: 1-1,5m tau fra løkka med karabinkroken(se pt. 4), festet til bunn av fortøyningsbolten/annen fortøyningsring, dette for å få båten ekstra nær brygga dersom du skal laste ombord mye f.eks., sjeldent bruk for om du bare skal hoppe oppi båten alene.

 

Har ikke tatt med fanglina, tror de fleste forstår hvordan den fungerer.

 

Dette systemet har funket bra for meg. Evt kan man også ha enda en løkke med karabin på tauet for å stramme ekstra i dårlig vær.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Bruker samme løsning som Captain Barbossa, festet i toppen av bøya. Har dette på to hytter, og har fungert i hhv. 50 og 15 år uten problemer.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Er det noen enkle triks å benytte når man kommer til gjestehavn, der det er tilsvarende blåse som i dette tilfellet ?

Altså at man skal fortøye baug mot brygge og bøye bak (eller motsatt for de som foretrekker det).

 

En utfordring er å få tau i gjennom ringen i blåsa raskt nok så ikke båten driver av mens man holder på. det er tross alt ofte litt høydeforskjell.

En annen er at det kan bli vanskelig å både fullføre akterfortøyning samtidig som man hopper i land fremme hvis man er få folk ombord.

 

Noen som har funnet seg en god metode og rekkefølge å løse dette på ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør det noen ganger motsatt (avhengig av hvor mange som er om bord, vind etc.).

Fortøyer i land først også slipper meg ut igjen og fester i blåsa.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Når det gjelder "Erik"s problemstilling, så syns jeg bøyekroken er kjekk å ha.

Jeg legger den klar med 8-10m flytetau, og andre enden av tauet festet i aktre kryssholt på SB side, før jeg går inn til brygga. I det båten "sklir" forbi bøya, huker jeg kroken i og lar deretter akterfortøyningen passe seg selv, mens jeg får gjort midlertidig fast foran. Deretter er det bak for å stramme opp bøyetauet. Kroken er såpass "dyp" i "øyet" at det skal mye til før den faller av bøya. Stort sett går dette bra uten at underholdningsverdien blir for høy.. :giggle:

Deretter kan det hende at jeg bytter ut kroktauet med et gjennomgående tau i bøye-øyet, hvis jeg føler at det vil være enklere mtp. avgangen igjen.

Link to post
Share on other sites

Hmm...litt kompliserte råd for et enkelt problem. Med utgangspunkt i at båten din ikke er 50 fot og 20 tonn går det greit med ett dragtau. Et dragtau går gjennom ei blokk (rustfri) som du gjerne kan feste under bøya, men er bøya relativt ny går det vel bra på toppen også. ok det heter "dragtau" og trinse heter "blokk" siden dette handler om båt :wink: Lykke til med god fortøyning.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker den samme løsningen som "Arvid_A" på "Erik"s problemstilling ved fortøying i gjestehavn. Jeg har imidlertid ikke den lange stangen som han har i enden av tauet, men en grov karabinkrok. Dette funker for meg, men dersom bøyen er lav og du står høyt oppe på egen båt, er nok slik lang stang med krok greiere. Men kun 8 - 10m flytetau synes jeg var snaut. Har sett mange som febrilsk i en stresset situasjon må skjøte på mer tauverk. I enkelte havner ligger bøyen laaaangt ute (og i andre alt for kort ute for en lang båt).

 

Jeg har også sett ulike patentkarabinkroker til å feste på enden av båtshaken, men jeg vil påstå at i 50% av de tilfellene jeg ser noe slik i bruk, får de ikke festet kroken på bøyen eller at den ikke løser ut fra båtshaken! Noen av disse patentene skal faktisk tre tauverket gjennom ringen på bøyen, men med den løsningen blir det ennå mer å le av :blush::giggle: ved mislykkede forsøk.

 

Når det gjelder "paaland" sitt spørsmål om eget opplegg, har jeg god erfaring med "Captain Barbossa" sitt opplegg. Svigerfar hadde en 15fots trebåt på landstedet sitt på Nordmøre med 2 meter forskjell på flo og fjære, og med bøyen langt nok ute, fungerte dette alltid 100%.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei er enig i at det var enormt komplisert alle disse tegningene! før vi hadde brygge hadde alle i bukta vår båtene på utlegg. Tingen er å bruke en flytering som man fester til øyet i bøya.. altså den under. den øverste på stang er ikke sikker. den kan ruste av etter få år i hardt miljø også. når man trer landtauet gjennom ringen blir dette lett å dra. Man må selfølgelig sørge for å ha et utlegg tilpasset båten og i riktig avstand til land. må være slakt nokk til å kompensere for flo og fjere. Båter har ennorm oppdrift så om utlegget er for lite kan den ved stor flo løfte utlegget. vi brukte til opplysning to åpenbåter på 14-15 fot for å sette ut lodd på 750 kg. vi brukte å feste et tau i hekken for å hindre at dem svaiet rundt bøya men ble liggende med baugen mot bølgene hele tida, tauet festet vi med en romslig løkke rundt landtauet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...