Jump to content

Promillegrense


JRhansen

Recommended Posts

for Norskregistrerte skip i utenriksfart tillates vel 1,5 ? vet ikke om det er like liberalt for handelsfartøyene i innenriksfart, tviler på det, tror uansett nok de fleste rederier har null tolleranse for alkohol i tjenesten, men mener det offentlige loverk åpner for 1,5 for handelsfartøy i utenriks ja.

Link to post
Share on other sites

Promillegrensen i vanlig skipsfart er for et par år siden redusert til 0,5.

Men som det nevnes ovenfor har stadig flere rederier en "company policy" som går på absolutt 0-toleranse.

Spøkefullt bemerket kan det av og til virke som om enkelte oppfatter det som 1,0 - 2,0 - 3,0 osv . . . .

 

Men spøk til side; dette er et meget alvorlig tema og tilstanden her heldigvis langt bedre enn den var for noen få 10-år siden!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette er hva jeg finner;

 

Sverige: Planen var å senke promillegrensen til 0,2, men på grunn av intern uenighet i Regjeringen er planene utsatt. Derfor gjelder fortsatt grensen for "grovt sjøfylleri" på 1,0 promille. Dersom man har mindre enn én i promille, vil man vurdere om man var uaktsom eller farlig.

 

 

 

Alltid litt morsomt med noen tilbakeblikk som "Hva sa jeg den gang"?

 

Promillegrense også i Sverige

Til tross for bastant motstand fra både båtorganisasjoner og fagmyndigheter i Sverige, vil det bli innført en promillegrense også i nabolandet. Svenskene har valgt å legge promillegrensen på 1,00. Som kjent bidro Båtforbundet KNBF til at promillegrensen i Norge ble 0,8 til tross for at regjeringens forslag var 0,5. Det burde derfor være av interesse for norske politikere at grensen i Sverige er lagt enda høyere. I finland er promillegrensen 1,2 Samtlige partier i den svenske Riksdagen går inn for lovforslaget, som trolig blir innført allerede fra 1. juli i år.

 

Dette er hentet fra KNBF's Nytt april 1999 og som man ser så var KNBF da stolte av at de hadde medvirket til at promillegrensen til sjøs ble 0,8 og IKKE 0,5 som regjeringen gikk inn for. Litt overraskende for meg i alle fall!

 

Og i dag sier KNBF;

 

- Jeg blir ikke noen dårligere båtfører selv om jeg tar meg en pils eller et par glass hvitvin til rekene, så lenge jeg holder meg under 0,8 i promille, sier Syvertsen.

 

- Men hvorfor skal det være forskjell på land og sjø?

 

- Det er et helt annet ulykkespotensial på veien. Du kjører ikke i kø i sjøen. Og i de ulykkene man har hatt med promille på sjøen, har den vært langt over 0,8, sier Syvertsen.

 

Og hva sier Redningsselskapet?

 

- Slik det er nå, bør man se på 0,8-grensen. Vi ser at de styggeste ulykkene skjer i en kombinasjon mellom høy fart og alkohol. Vi ser derfor behov for å senke grensen, sier Johnsen.

 

Han sier at de ikke har tatt stilling til hvor promillegrensen bør ligge, men de er opptatt av at farepotensialet blir minst mulig.

 

Ser ut som de bolde riddere fra dette forumet har lavere toleranse for kombinasjonen alkohol og båtliv enn de virkelige ekspertene?

 

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg er at avholdsfolk deltar (ikke bare deltar, men står også øverst på barikadene og hyler høyest) i alkoholdebatten.

I hvilken annen sammenheng deltar folk i en debatt, helt uten praktisk erfaring? De har et totalt unyansert syn på saken.

Forby - er den eneste tanke de har i hodet og det eneste de har å bidra med.

Link to post
Share on other sites

Det var vel nesten ikke å betrakte som en ulykke siden båten og gubben var stukket til sjøs igjen når politiet kom. Agurk !!!

 

Redigert etter "Tomat" uttalelse: "Agurk-Nytt" :seeya:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

....... Forby - er den eneste tanke de har i hodet og det eneste de har å bidra med.

 

En slik platt generalisering som du her kommer med vitner ikke om den helt store evnen til analytisk tilnærming.

Men hvis det er "det eneste du har å bidra med" så sier det jo sitt . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg er at avholdsfolk deltar (ikke bare deltar, men står også øverst på barikadene og hyler høyest) i alkoholdebatten.

I hvilken annen sammenheng deltar folk i en debatt, helt uten praktisk erfaring?

Det er vel ikke mer forunderlig enn at drikker-til-daglig-folka og drikker-på-fest-folka ytrer seg minst like livlig i debattene, skulle jeg tro.

Avholdsfolk har jo suveren erfaring i å være edru. (Kanskje jeg skulle prøve det sjøl en dag? :crazy: )

Redigert av Hekksjø (see edit history)

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

drikker-på-fest-folka

 

De kjenner dog saken fra begge sider.

 

Avholdsgjengen har like lite nyansert i debatten som en alkoholiker.

 

Jeg har sett de negative sidene ved alkohol. Jeg var til sjøs på 60 og 70 tallet, Jeg har vært gjennom det helvete det er å ha en alkoholiker i familien. Jeg har bodd 8 år i Italia.

 

Basert på den erfaringen, medisinsk litteratur, at de fleste drikker fordi det smaker godt og at det er sunnt - gjentar jeg min påstand at "avholderene" ikke har noe å bidra med i debatten.

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig bare synd på avholdsfolket! Hvorfor? Jo, fordi når de våkner om morgenen så føler de seg så bra som de kommer til å gjøre hele dagen!

 

Hvem som har sagt dette? Dean Martin, og han visste hva han snakket om! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...Avholdsgjengen har like lite nyansert i debatten som en alkoholiker....

....Basert på den erfaringen, medisinsk litteratur, at de fleste drikker fordi det smaker godt og at det er sunnt - gjentar jeg min påstand at "avholderene" ikke har noe å bidra med i debatten...

Hjælpe å trøste :eek:

Hansi viser til to innlegg som begge grunngir årsaken til siste dagers oppslag. Skjønner ikke at avholdsfolk skal trekkes inn i den debatten!

HVIS du har slik "erfaring" med alkohol som du sier, "glemmer" du kanskje den nedsettelse av bl.a. reaksjonsevne et menneske får, selv med MEGET små mengder alko i blodet!

En pils (eller 2) i en kogg /snekke i lusefart en sommerdag, lager neppe det store avisoppslagene, i motsetning til ombord i et fartsmonster med hundreder av Hk i full fart i tett trafikk.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg er at avholdsfolk deltar (ikke bare deltar, men står også øverst på barikadene og hyler høyest) i alkoholdebatten.

I hvilken annen sammenheng deltar folk i en debatt, helt uten praktisk erfaring? De har et totalt unyansert syn på saken.

Forby - er den eneste tanke de har i hodet og det eneste de har å bidra med.

 

En rattfyllerist som kjører ihjel andre mennesker diskriminerer ikke..... de kjører ihjel avholdsfolk like så vel som folk som liker en :drink: eller to. Så avholdsfolk bør vel få lov til å ha en mening i en alkoholdebatt de også....?? Før de blir kjørt ned....? :crazy:

Link to post
Share on other sites

...................den nedsettelse av bl.a. reaksjonsevne et menneske får, selv med MEGET små mengder alko i blodet!

 

Og det får meg til å undres over hvordan generalsekretæren i KNBF, som også er medlem her, kan uttale som han gjør om en en pils eller et par glass hvitvin til rekene! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...