Jump to content

Promillegrense


JRhansen

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Det som forundrer meg er at avholdsfolk deltar (ikke bare deltar, men står også øverst på barikadene og hyler høyest) i alkoholdebatten.

I hvilken annen sammenheng deltar folk i en debatt, helt uten praktisk erfaring? De har et totalt unyansert syn på saken.

Forby - er den eneste tanke de har i hodet og det eneste de har å bidra med.

 

Du er inne på noe. Det er jo gjerne x-alkoholikere som jobber i feks Blåkors, og x-narkomane som jobber med avrusing/rehabilitering av narkomane.

 

Selv søkte jeg, som student, jobb på Røyketelefonen. Alt gikk på skinner, men på slutten spurte sjefa om jeg hadde røykt selv. Jeg kunne da fortelle at jeg faktisk røykte. Da ble hun helt satt ut og mente at jeg da ikke kunne jobbe der. Jeg argumenterte med at jeg hadde prøvd å slutte mange ganger osv og dermed hadde mye erfaring ifht. evt. ikkerøykere.

 

Ikke f**n om jeg fikk jobben..

 

Men jeg mener den dag i dag at dama tok feil :lol:

----------------

Edit: Og det er mange år siden jeg slutta nå :wink:

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes ganske mange som kjører som idioter, og er tilsynelatende uten reaksjonsevne selv om de er edru.

Omvendt kjenner jeg flere som kan finmanøvrere hva som helst hvor som helst, selv om de er sørpe fulle.

Jeg mener personlig at det er helt vanvittig å påstå at 2 pils går ut over mine ferdigheter som båtfører.

Er enig i at avholdsfolket ikke bidrar med så mye vettugt i debatten.

Deres utgangspunkt er jo at det ikke skal drikkes alkohol noen steder, det innebefatter selvfølgelig også båt.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jeg mener personlig at det er helt vanvittig å påstå at 2 pils går ut over mine ferdigheter som båtfører.

 

Hvordan dine ferdigheter i rusa tilstand er vet jeg lite om, men om jeg feks har jobba hardt en dag, fysisk, og tyller i meg et par pils på kjappen (type 0,33) så kan jeg fort få en grei svingstang. Og det er det jeg kjenner, tar for gitt at mine ferdigheter som både det ene og det andre er temmelig redusert i en periode.

 

Jeg er en vanlig gubbe rundt 40, veier rett over 100kg.

 

Så da bør det vel være 0,2 for meg og 0,8 for deg da? :lol:

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg er at avholdsfolk deltar (ikke bare deltar, men står også øverst på barikadene og hyler høyest) i alkoholdebatten.

I hvilken annen sammenheng deltar folk i en debatt, helt uten praktisk erfaring? De har et totalt unyansert syn på saken.

Forby - er den eneste tanke de har i hodet og det eneste de har å bidra med.

Er det en betingelse at en skal ha "erfaring" for å kunne delta i en debatt :confused::confused:

 

Vil det si at bare de som har prøvd narkotiske stoff har lov til å uttale seg i debatten omkring stoffproblematikken??

Vil det si at bare de som har prøvd å kjøre på Norske landeveier i 180 km/t skal få lov til å uttale seg i debatten omkring fartsbestemmelsene her til lands??

Vil det si at bare de som er blitt utsatt for, eller selv har påført andre blind vold, skal få delta i debatten omkring dette???

 

Selvsagt skal avholdsfolk få lov til å uttale seg.

Hva slags samfunn ville vi ha hvist bare en spessiell gruppe skulle få uttale seg - og bli tatt på alvor??

 

Ønsker vi ikke å ha et åpent samfunn hvor alle skal få lov til å uttale seg?

 

Selv mener jeg at båt og alkohol ikke har noe med hverandre å gjøre.

Det greieste er å ha en null toleranse, for da behøver ingen å lure på hvor mye de kan drikke og alikevell holde seg innenfor grensen.

Da blir regelen helt grei.

Skal jeg kjøre båt, da rører jeg ikke alkohol....and that's it :smash:

Link to post
Share on other sites

Så da bør det vel være 0,2 for meg og 0,8 for deg da? :lol:

Ja, faktisk. Differensiert promillegrense kan ha mye for seg. Snekkepilsen har jeg stor sans for. RIB-føreren derimot, som fyrer opp 300HK og gir jernet ser jeg gjerne at holder seg under 0,2 i promille.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått så medfører inntak av alkohol, også i relativt beskjedne mengder, ikke bare at reaksjonevnen endres, men også at dømmekraften påvirkes. Også dette siste påvirkes før man når den maksimale tillatete grense på 0,8 promille og det kan da bety at en fører av en snekke tar noe større sjanser f.eks med hensyn til avstand til andre båter og skjær, går sikkert greit å krysse foran den båten jeg forøvrig har vikeplikt for, ja man tar rett og slett litt større sjanser?

I allefall tør jeg innrømme at alkohol har denne effekten på meg, selv i så beskjedne mengder som en halvliter pils! Kan da bare konstatere at andre synes nokså sikre på at det ikke har denne effekten på dem, litt merkelig etter mitt syn!

 

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I allefall tør jeg innrømme at alkohol har denne effekten på meg, selv i så beskjedne mengder som en halvliter pils! Kan da bare konstatere at andre synes nokså sikre på at det ikke har denne effekten på dem, litt merkelig etter mitt syn!

 

Problemet for disse at det skal så ørsmå mengder alkohol til før at dømmekraften går over til en drømmekraft. Denne overgangen er nok ikke merkebar det i hele tatt.

 

Drømmekraften (I am the Champion :cool: )er egentlig mye farligere enn dømmekraft. For den kan jo være så ymse den. :smiley:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hvis du blir svingstang av en halvliter, så bør du selvfølgelig holde deg unna halvlitern.

 

Noe jeg heller ikke har skrevet, men innrømmer at en halvliter påvirker meg, noe som forøvrig er vitenskapelig bevist i diverse tester skjer med de aller fleste av oss! Selvfølgelig er du et hederlig unntak så derfor bør det være egne regler for deg? :wink:

 

Forøvrig tar jeg meg en halvliter for å bli påvirket, gjør ikke du?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Promillegrensen i vanlig skipsfart er for et par år siden redusert til 0,5.

Men som det nevnes ovenfor har stadig flere rederier en "company policy" som går på absolutt 0-toleranse.

Mulig, men de siste tre årene har grensen vært 0,2 promille - se sjøloven §143 (§144 er også viktig å få med seg, det er pliktmessig avhold i tjenestetiden og åtte timer før tjenesten begynner).

 

Det litt spesielle er vel at for småbåter som brukes til passasjertransport i næring er grensa 0,8 promille (småbåtloven §33). :rolleyes:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ja, faktisk. Differensiert promillegrense kan ha mye for seg. Snekkepilsen har jeg stor sans for. RIB-føreren derimot, som fyrer opp 300HK og gir jernet ser jeg gjerne at holder seg under 0,2 i promille.

 

Du er inne på kjernen av problemet. Det er ulykkene med høy hastighet og fyll som ødelegger for de av oss som klarer å gjøre gode vurderinger selv, dvs feks ta en pils i koggen en solskinnsdag. Og løsningen blir en lov som skal ha samme egenskap som "one size fits all" sokkene har, de passer til ekstremt få.

 

Jeg tar gjerne en pils, og en pils til, når jeg putrer rundt i landstedsbåten med 5hk, på et lite vann uten noe særlig annen ferdsel, på en solskinnsdag.

 

Er kjærring og unger med holder det med en pils, gjerne av den lette sorten. Men jeg rører ikke alkohol hvis jeg har noe som helst ansvar og er i båt på sjøen/havet. Jeg gjør et stort skille mellom å ferdes på et stille vann og det å ferdes på sjøen, som er en annen verden ifht. potensielle utfordringer. Og er jeg i seilbåt rører jeg ikke noe uansett før vi er fortøyd.

 

En innstramming av regelverket vil ha null virkning for meg og familien. Ergo vil de positive effektene overgå de negative, så det er bare å sette 0,2 for vår del.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig tar jeg meg en halvliter for å bli påvirket, gjør ikke du?

 

Nei, den første tar jeg for tørsten og smaken. Det er lite som overgår en kald pils i sommervarmen.

 

Fortsetter jeg å drikke utover den ene, er det vel for å bli påvirket jeg tro.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tror jeg hadde en 10-12 pils og en skvett bacardi innabords når jeg la til igår, var og titta på båten istad, hadde både truffet riktig bås og satt taua riktig på!!!

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde en 10-12 pils og en skvett bacardi innabords når jeg la til igår, var og titta på båten istad, hadde både truffet riktig bås og satt taua riktig på!!!

Du verden! Ennå et godt eksempel på at båtliv og alkohol fungerer utmerket sammen.. :wink:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde en 10-12 pils og en skvett bacardi innabords når jeg la til igår, var og titta på båten istad, hadde både truffet riktig bås og satt taua riktig på!!!

Da er vel bare spørsmålet om du forårsaket noen ulykker på veien før du fortøyde?

Jeg antar at så lenge du har sjekket båten for materielle skader at du ikke utelukker at noe har skjedd på grunn av din tilstand bak rattet uten at du er klar over det.

 

Hvis du ikke har mer respekt for andre på sjøen så burde du kanskje kvitte deg med båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...