Jump to content

Status i Kragerøskjærgården


KOB

Recommended Posts

Starter med et oversiktsbilde som jeg gjengir med tillatelse av fotografen, Inge Nessiøy.

 

Stølefjorden i forgrunnen, Portør i høyre billedkant, Vestre Rauane midt i bildet, fjorden som går mot venstre er Kagerøfjorden. Den store odden fram mot midten av bildet er Rapentangen, Skåtøy er den sore "takkete" øya bortenfor Kragerøfjorden. Jomfruland lett kjennelig lengst i bakkant av bildet, Stråholmen til venstre for denne.

 

dsc_06061.jpg

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Her blir nok vi å finne også, men fra 4 august. Kragerøskjærgården er flott, men i år prøver vi oss i august også. Håper det da blir mindre kaos og bedre vær :cheers:

Flotte bilder KOB, har du noen av "Kreppa" så legg gjerne ut disse også :flag:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da skal du få en liten værmelding fra skjærgården også "håpløs" siden jeg befinner meg her nå;

 

I luften 18 grader, i sjøen 16 grader, overskyet og ventes regn/regnbyger og muligens torden og lyn senere i dag. Ikke allverdens vær du går glipp av! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Flott bilder KOB! Har flydd over her utallige ganger og kjenner også skjærgården relativt godt gjennom mange båtturer. Vi er på vei østover - tar det svært sakte og har tenkt å bruke noen dager i Kragerøskjærgåden en gang i neste uke eller neste helg. Foruten Skrata og Jomfruland synes vi det er trivelig i Skutevigkilen og Langøykilen. Selvsagt foregår inn og utseiling via Portør. Har også noen fantastiske båtminner fra svabergene der.

Link to post
Share on other sites

Torsdag 17. juli - tur til Krikken Kystfort og Jomfruland

 

Utsikt fra Krikken - Vestre Rauane ytterst

img_1178.jpg

 

 

Utsikt fra krikken mot sør. Vi ser innseilingen til Kragerøfjorden, Rødskjær litt til høyre mot horisonten, Rapentangen i høyre billedkant og Fengsholmen bak denne.

img_1179.jpg

 

Les mer om Krikken Kystfort

 

Eikeskogen på Jomfruland

img_1183.jpg

 

På tur

img_1193.jpg

 

 

Jomfrulandsrenna sett mot sør

img_1197.jpg

 

 

Lengst nord på Jomfruland

img_1198.jpg

 

 

Han likte ikke at vi kom for nære....

img_1201.jpg

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

"Yr" har pluttselig funnet ut at neste lørdag/søndag skal by på overskyet vær, men de ombestemmer seg hele tiden :crazy:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ligger på Svenner nå, og beveger meg snart over mot Jomfruland og Kragerø.

Har ikke vært på disse kanter med båt på 30 år, så det er nesten synd jeg ikke har mer en denne uka.

Noen steder jeg bare må besøke ? Liker meg best i pene rolige uthavner.

Dagen her har iallefall startet med knallvær.

 

Hilsen "femknopsturisten"

 

svenner.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Skal for første gang med egen båt til Kragerøskjærgården (siste halvdel av uke 32) og det er mange gode tips til steder å besøke her i denne tråden.

 

Helgen 9.-10. august skal tilbringes på golfbanen i Kragerø, så jeg lurer på om det er gjestehavnplasser (evt. uthavn) ved Stabbestad?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Helgen 9.-10. august skal tilbringes på golfbanen i Kragerø, så jeg lurer på om det er gjestehavnplasser (evt. uthavn) ved Stabbestad?

Har faktisk ikke rukket å sjekke, men tror det nå også er gjestehavn der. Det er bygget ut en svær havn for hytte- og leilehetseierne oppe på golfbanen, med "golfbilvei" mellom havna og golfanlegget.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ligger på Svenner nå, og beveger meg snart over mot Jomfruland og Kragerø.

Har ikke vært på disse kanter med båt på 30 år, så det er nesten synd jeg ikke har mer en denne uka.

Noen steder jeg bare må besøke ? Liker meg best i pene rolige uthavner.

Dagen her har iallefall startet med knallvær.

 

Hilsen "femknopsturisten"

Så lite vind som det nå er og er meldt for morgendagen så ville jeg satset på Portør. Andre muligheter i den ytre skjærgården er Vestre Rauane, Skrata og Skutevikskilen, regnet fra sør mot nord. Jeg holder en knapp på Skutevikskilen, etter Portør. Jomfruland er jo også fantastisk, ikke minst med flotte turmuligheter. Her er det gjestehavn, men det er jo alle muligheter for å ligge på svai og ta gummibåt til land hvis du har.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Med det været som nå er spådd så ville jeg personlig valgt vekk "Skutevikkilen". Ikke sikkert du finner en plass der med særlig kveldssol f.eks. Gå ut i området Portør, Skrata (også på utsiden finner du fortøyningsringer og fortsatt i le av små skjær utenfor, Vestre og Østre Rauana eller hvorfor ikke prøve Stråholmen? Hvis du stikker for dypt til å ligge i havna på Stråholmen så er det også fint å ligge til ankers på innsiden og bruke jolla til land.

Er du glad i å ligge tett i tett med båter så er Jomfruland en fin havn, men kan bli mye skvalp fra båter hvir du ikke får plass langt inne i havna.

Schweigårdsholmene er også en fin uthavn bare pass deg for skjæret på babord side i innseilingen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært innom både Skutvikkilen og Portør.

Begge flotte havner, men ikke i fellesferien.

Spise maten min i kø gjør jeg nok ellers i året.

Ble en knaus rett innenfor Portør.

Men havnene kommer nok i min bruk litt utenfor sesongen en gang.

Og takk til deg og Mouche

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...