Jump to content

Status i Kragerøskjærgården


KOB

Recommended Posts

Da har jeg vært innom både Skutvikkilen og Portør.

Begge flotte havner, men ikke i fellesferien.

Spise maten min i kø gjør jeg nok ellers i året.

Ble en knaus rett innenfor Portør.

Men havnene kommer nok i min bruk litt utenfor sesongen en gang.

Og takk til deg og Mouche

Jeg er kanskje litt rar, men jeg synes egentlig det er hyggelig med litt mye folk i havnene. Men nå skal det sies at vi mest er der på dagsturer, siden vi har hytta utenfor Kragerø som base. Men det er nå en gang slik at å finne de fine og kjente uthavnene folketomme i juli er å håpe på for mye. Ønsker en å være for seg selv er nok løsningen å finne holmer eller svaberg litt utenfor de mest trafikkerte ledene.

 

Her et bilde fra Portør i ettermiddag

img_1283.jpg

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

I stille vær og på dagtid anbefales det å ta en tur til Langholmene på utsiden av Stråholmen, ikke mange plasser der men jøss hvor fint. To muligheter for innkjøring, enten inn via Mostein eller øst / nordøst for Langholmene. Er noen båer , grunner men ikke verre enn at det går greit hvis en er observant.

Link to post
Share on other sites

Hansi - du nevner et av våre absolutte favorittsteder, utsiden av Stråholmen. Vi pleier alltid å gå inn fra sydsiden og det er greit for båter som stikker opptil en meter på gode dager. Barna lærte vel egentlig å snorkle i dette "sundet" hvor det er 1,5 til 3 meter dypt og fin sandbunn mange steder. Aldri problemer å få plass der, også for seg selv, virker som nokså få er klar over hvor fint det er der!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er flott Hansi. Da sørger du for at det blir like rolig vær på Torsdag/Fredag som det har vært idag, så skal jeg ta en tur innom og titte/bruke dagen der.

Det er ikke det at jeg ikke liker andre båter, men jeg får en helt annen ro i sjelen når det bare er en håndfull båter i et gitt område. Nesten som før om åra når ungene akurat hadde gått og lagt seg

:sleep::sleep::sleep::sleep::sleep:

Neida! jeg har bare to :wink:

Heter det foresten unger når de har passert 20"

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hansi: Nå må du ikke røpe alle pærlene da... forresten når vi er i området er det vel litt bedre plass :cheers:

 

Mouche: Hvis du er på hytta i begynnelsen av August, da kunne det være at du fant "Båtfolk" på favorittstedet ditt, da kunne du jo kommet bortom og fått en "obligatorisk :cheers: "

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mouche: Hvis du er på hytta i begynnelsen av August, da kunne det være at du fant "Båtfolk" på favorittstedet ditt, da kunne du jo kommet bortom og fått en "obligatorisk :cheers: "

 

Er i Lillesand og forblir her neste 2,5 uke! Det er maaaange fine plasser i Kragerøs skjærgård for de som ikke er avhengige av å ligge, spise, sove og hva vet jeg(?) med naboer på alle kanter til enhver tid. Kan eventuelt gi deg noen tips om steder å ligge. Bare ta kontakt (via IM) hvis/når du skal dit så kan vi ta en prat per telefon og jeg kan nevne noen steder!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hadde en nydelig dagstur i Kragerøskjærgården i dag. Kone, barn og gjester ville til Jomfruland og bade.

Jeg slapp dem av der og hadde en herlig 4 timers tur alene!

 

Jomfruland midt på dagen i dag. Rimelig fullt:

img_2084.jpg

 

Stråholmen. Fullt både på utsiden og innsiden av moloen:

img_2088.jpg

 

Traff på denne karen. Omtalt i egen tråd.

img_2092.jpg

img_2093.jpg

img_2094.jpg

 

Og et avsluttende bilde fra Jomfruland i ettermiddag:

img_2096.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

lå 3 netter i laneidkilen lørd til mand . var innom en tur på fredagen tror jeg og så min første baatplassen vimpel :flag::flag: en viksund cabincruiser 30 fot eller no. lå på styrbord side i den andre "lagunen" . vi hilste :-) HVEM VAR DET?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Reiser nedover og tilbringer 3 uker i Kragerøskjærgården fra helgen av. Dårlig med Båtplassenvimpel foreløpig, men båten er en helvit Fjord 880 med Aqaquick RIB i snap daviter. Båten heter "Svanen" og navnet står i hekken. Blir vi observert er det fult lovlig å gjøre seg til kjenne og bli bedt på en :cheers:

 

God sommer alle sammen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Var rundt i Kragerøskjærgården for ca en uke siden. Lå ett par dager ved Uleholmene. En av mine favorittplasser. Minner mye om Koster egentlig, bare mye mindre område. Tok noen turer med jolla rundt på holmene, og observerte en Aquador 25 med BP-vimpel. Tipper det var KOB.

Ellers var det massevis av båter i dette området, som overalt ellers i fellesferien.

 

Måtte også innom gjestehavna en tur for å handle. Heldigvis ble det et kort opphold der for vår del.

Dette må være den verste havna i hele landet med tanke på skvalping fra andre båter. Det var dønn umulig å være ombord i båten under oppholdet. Båten rullet kontinuerlig. Det føyk skjærgårdsjeeper i halvplan ut og inn rundt bryggene der hele tiden.

 

Etter handleturen tøffet vi litt rundt omkring mot Jomfruland. På Schweigaardsholmen var det god plass, så vi fortøyde inntil fjellet et fint sted det var bolter. Regnet med at det var fullt på Jomfruland, siden det skulle være konsert der. Og det var sikkert ganske fullt der også, etter hva vi fikk erfare av jolletrafikk utover natta. Blir ikke veldig imponert av skjærgårdsjeeper i halvplan gjennom trange sund når det er mørkt der det ligger båter fortøyd. Spesielt når dette ikke er noen snarvei heller i forhold til den vanlige leia der. På dagtid var det også noe trafikk av båter der, men disse viste hensyn og bare tøffet pent og rolig gjennom.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel omtrent rett øst for Portør. Jeg kjenner ikke noe annet navn på disse holmene. Det er ganske mange av de der, og i kartet står det bare Uleholmene.

Mulig de heter noe annet lokalt? Synes vel egentlig at kartet er noe ullent i dette området, sånn generelt. Jeg har nok ikke siste utgave heller, og det er bare de gamle oppmålingene på de. Men vi klarer oss uansett, selv om det er mange skvalpeskjær rundt der. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har aldri visst noe navn på de øyene, men skjønner jo godt hvilke øyer/skjær du tenker på. Sitter med Kystatlaset foran meg og i dette er faktisk ikke øyene merket med noe navn. Uansett flotte øyer å legge seg til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vi benyttet en del av ferien i Kragerøsljærgården. Dessverre lå ikke været til rette for opphold på holmer og skjær, men det ble mitt første besøk på Jomfruland. Fantastisk øy med vanvitttig mye veps !

Jeg er ikke den ivrigste fotograf, men noen bilder ble det....

 

trawler.jpg

Denne lå i havna i Kragerø en del dager og ble hyppig beundret.

 

iii.jpg

Denne drar sikker en del av dere kjensel på. En Nordhavn 46 som har hatt turen sin fra Tjøme til Sognefjorden denne sommeren.

Vi banket lett i skutesiden og fikk en hyggelig prat med både Rederen & Rederinnen. Fantastisk flott skute med hyggelig besettning !

 

for_seil_gjennom_kreppa.jpg

På vei gjennom Kreppa ble vi liggende etter denne som gikk for relativ liten seilføring hele veien.

Lettbåten ble rodd ved siden av rederinnen om bord !

 

flora.jpg

På vei fra Kragerø til Kreppa passerte vi denne idylliske plassen.

 

jomfruland_havn.jpg

Tårnhavna på Jomfruland var godt besøkt også i August.

 

jomfruland_fyr.jpg

Dette fyret har nok mange passert på sin vei. Det nye fyret på Jomfruland.

 

jomfruland_ku.jpg

Husdyr er det også bra med i Tårhavna.

 

foring_av_ku.jpg

Selvfølgelig måtte vi sjekke om eple sto på menyen. Det gjorde det IKKE.

 

idyll.jpg

Så fantastisk vakkert kan det være, dette må jo være en riktig sommerpærle selv uten havutsikt.

 

mengder_med_stein.jpg

Jomfruland er jo kjent for sine enorme mengder med rullestein...

 

byggemateriale.jpg

Slikt benyttes jo selvfølgelig som byggemateriale.

 

friluftskirke.jpg

Friluftskirke har man også på øya.

 

solnedgang.jpg

Til slutt, solnedgangen rett over Tårnhavna mot Kragerø en flott kveld.

 

Vi hadde, uansett vær, en flott uke i skjærgården. Det skulle selvfølgelig blitt tid til langt flere reisemål og flere overnattinger, men junior om bord begynner skolen i dag og da måtte det avbrytes før det hadde begynt. Vi traff forøvrig også "Hansi" og "Langesunds-gjengen. Meget hyggelig bekjentskap som resulterte i en laaang fredag med 16 personer og fire gitarer på land i Tårnhavna. Dette ble en kjempekveld ! (Noe fuktig dog, men slik skal det vel være innimellom). Takker forøvrig også "Mouche" som kom med en rekke tips vedrørende naturhavner som burde besøkes. Nå fikk vi gjort svært lite av dettte, men det kommer flere sjanser. Jeg fikk også et hefte av en bekjent under veis. Dette er utgitt av Brevik Seilforrening og beskriver nøye alle pærlene med kart og insseilings-tips i det meste av Kragerøskjærgården.

 

Vi fortsetter ferien senere denne uka, men da i mer hjemmelige trakter. Har aldri vært på Oscarsborg, så den står på menyen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel omtrent rett øst for Portør. Jeg kjenner ikke noe annet navn på disse holmene. Det er ganske mange av de der, og i kartet står det bare Uleholmene.

Mulig de heter noe annet lokalt? Synes vel egentlig at kartet er noe ullent i dette området, sånn generelt. Jeg har nok ikke siste utgave heller, og det er bare de gamle oppmålingene på de. Men vi klarer oss uansett, selv om det er mange skvalpeskjær rundt der. :smiley:

 

Du snakker om de som ligger rundt styrmannsholmen?

Link to post
Share on other sites

Var rundt i Kragerøskjærgården for ca en uke siden. Lå ett par dager ved Uleholmene. En av mine favorittplasser. Minner mye om Koster egentlig, bare mye mindre område. Tok noen turer med jolla rundt på holmene, og observerte en Aquador 25 med BP-vimpel. Tipper det var KOB.

Tror nok det stemmer. Vi var mye i Portør-området i sommer, og dessuten tror jeg det bare finnes en Aquador 25WAe med Båtplassen-vimpel :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for hyggelig bekjentskap Hansi :cheers:

Det spørs om dere ser oss i området mer i år, men til neste år blir det nok en tur før turen går til Sverige/Danmark (slik er i hvert fall tanken). Kos dere resten av sesongen !

 

Jeg måtte forøvrig legge inn dette bildet også. Det er tatt av et skilt ved vertshuset i Tårnhavna. (skiltet ligger på bakken ved sykkelutleia)

Fikk meg en god latter må jeg innrømme....

 

eventyr_kr_5_ii.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...