grunnstøtt Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Hvis det er et problem med at det suges luft inn pga en defekt sugeslange, sprekk etc. kan dette avdekkes ved å legge baugen mot brygga å kjøre de samme 2200 rpm med motoren igir. Med litt fendring pleier dette å gå greit. Du kan da kjøre med god belastning uten å tømme hekken for vann, og hvis motoren ikke blir varm da er det lekkasje på sugesiden. Har utført dete med stort hell tidligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krissbigp Svart 2.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2008 Flott med så mange gode innlegg og ideer...!!! Takker masse for det! I dag har jeg bestemt meg for å ta opp båten i morgen. I løpet av høsten skal jeg få sjekket og evt byttet dette! Tidligere i dag var jeg å kjøpte ny impeller siden den andre så morken ut... Men det resulterte bare i at den nye ikke ville suge vann...:( Så satte jeg tilbake til den gamle så sugde ikke den heller. Så byttet jeg fra og tilbake noen ganger så etter et par ganger fungerte den gamle igjen... Men den nye fikk jeg ikke til å fungere... Noen klke svar på dette fenomenet? Takk igjen for mye god hjelp! TRANEN2: Ikke tenk på det. Den kostet meg bare 13 Dagslønner, da jeg fortiden avtjener førstegangstjen noe forsent.... Hehe;) Da er den saken ihvertfall 100%... Får se det sånn... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seesnake Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 hei. så ditt innlegg og har hatt b20 selv. kan en del om den motoren. kjenner ikke til dreve dit. Men kan være at du har oversett en liten ting. Det var det siste du skrev. du hadde byttet impeller til ny som ikke virket osv frem og til bake. så virket bare din gamle. Jeg tror svaret ligger her!! Det er MEDBRINGEREN din som er slitt.(utslitt) Den drar impelleren rundt.Denne kan slure for deg . Den sitter bak impellerhuset. sitter i 2 greie små skruer.sjekk denne. Den er sort og ser ut som en kraftig Ø Ringnes1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seesnake Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Går ut i fra at du har sjekket oljekjøleren din? Jeg hadde det på min b20 med 100 drev. helt grei å ta ut denne. Har du ikke filter på saltvannskjølinga ligger det garantert mye grums her. Ringnes1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AQ140A Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 I min AQ140 (B-21) så var det montert en uorginal rett gummislange (ca. 30cm.) mellom stuss drev og motor. Denne var så myk at den klappet sammen ved oppstart. Sjekk at du har en armert slange her eller evt. orginalslangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco17 Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Så at noen nevnte lenger oppe at du må ha riktig termostat til denne motoren. Biltermostaten åpner på 90 grader, båttermostaten mye tidligere. Kan ikke se at du har sjekket dette, så jeg ville bare minne deg om det.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krissbigp Svart 20.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2008 Takk alle som har svart og gitt meg gode råd å tips. Det kan være der det sitter, i impellerhuset, eller den som drar akselen rundt. Jeg ser også at det er grader i lokket til huset. Så jeg prøver å kjøpe nytt impellerhus. Noen som vet hvor jeg får tak i det billig?? Joda 22: skal få sjekket opp dette... Draco: Vet ikke om jeg har fått notert det her, men joda den har jeg kjøpt ny på Volvo Penta og er en marine termostat som åpner mye tidligere enn en bil termostat. Takk igjen alle sammen og om noen vet om gradene i impellerhuslokket har noe å si så gi meg et pip;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Prøv å slipe vekk gradene med fint smergelpapir. Det er viktig at flatene her er 100% plane, hvis de ikke er det vil pumpen suge luft og dermed ikke få vakuum nok til å suge opp vannet. Nytt hus (må sikkert kjøpe komplett pumpe) er en mulighet, men vil nok koste deg 2-3000,- Så jeg ville prøvd å slipe først for å se om det kan berge situasjonen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Njord Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg har også litt kjennskap til disse motorene, men har opplevd motsatt problemstilling. Det som hendte meg var at motoren gikk varm på tomgang. Årsaken var den "finna" jeg hadde akterut. Den hadde både saltvannsinnløp og eksosutløp, og gjorde at på tomgang, så sugde den eksos inn sammen med saltvannet. Løsningen min var å lage et nytt saltvannsinntak under båten. Kan det være slik for deg, at den suger luft / eksos i fart? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post Share on other sites More sharing options...
Hero20 Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Hei. Det var ikke uvanlig og marinisere Volvo moter som da ble satt i båter. Det finnes fra B 18 og oppover. Når kjølekanaler tetter seg av rust, som det er nevnt, starter problemene. Det kan da være like greit og se seg om etter en bruk B 20. Det som da blir nytt, er ny topp, marinisert, ellers kan du bare flytte over deler fra den ene til den andre. Har selv B 20 i båten og det startet lik din. Toppen ble byttet først, uten nevneverdig hjelp. Tok da ut motoren og staket litt her og der. Og i kjølekanaler var det bare kjeks. Ergo ny blokk og flyttet over det som måtte til for mariniseringen skyld. Byttet også ut alle frostplugger med syrefaste. Kjøpes hos forhandler. Den gamle B 20 motoren hadde da gått i 21 år med saltvannskjøling. Oljekjøleren på siden av motoren er også greit og se litt på. Det kan hende den må stakes litt. Da kan du bruke en 6 mm gjengestang med forsiktighet. Impellerhuset bør byttes om det er av den orginale messingtypen. Her blir både hus og aksel slitt. Likeledes er avkastrør for kjølevann og eksos greit å bytte. Termostaten er av typen som åpner på 55 grader. Altså mindre en på bil. Er du usikker, ta den ut og kok den på komfyren i kasserollen for kontroll. Når du tar opp båten er det greit og spyle gjennom vannintaket fra motorrommet og ut gjennom drevet. Belgen bør nok byttes med 2-3 års mellomrom. Da er du sikker på at den er helt. Du ser ikke skader uten at du tar den av. Skal være uten sprekker av noe slag. Sist, men ikke minst viktig: kjøre gjennom etter opptak, med ferskvann i 20-30 minutter (minst) for så og kjøre inn en god blanding frostveske i motoren. Sinkanoden: byttes 1 gang i året. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krissbigp Svart 24.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2008 Takk for godt tips. Kanskje jeg skal prøve dette... Hva er det som er likt og ulikt på en B20 og en marinisert en? Tenker både på innvendig i motor og manifold o.l... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seesnake Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Hei. Du kan også prøve et" triks "med å ta ut impelleren og sette på lokket i gjen.(uten impeller) Blås da i gjennom impellerhuset og kjenn at du klarer dette lett. Har du en blokering da på ut-siden der saltvannet skal gå(gjennon systemet) er det bare å lete. Regner med du har hatt ute oljekjøleren? Dete fikser du Er det åpent der du da blåser(litt motstand selvfølgelig da det går vann her) ligger feilen på sjøvannsiden inn til impeller eller i huset medbringer(tror jeg) R1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hero20 Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 (redigert) Det er litt forskjeller på "vanlig"motor og marinisert: Toppen er i utgangspunktet lik, dog er avkast for vann/eksos forskjellig. Denne bør kjøpes ny. Vannpumpen er byttet ut med impelleren og dekslet foran er også et annet, byttes over. Under dette dekslet er det et drev, i bil er det bakelitt mens i båt er det stål. Flyttes over. Husk og sett inn ny pakning. Inntakslangen går gjerne over i et rørbend før impeller,dette kan byttes ut med en slange beregnet for vann. Kan kjøpes hos Tess. Husk innvendig mål i mm. Kammen i båt er gjerne en C cam. Her finnes det flere varianter. Er cammen i båtmotoren ok, bruk den. Slitasjen på en båtmotor er noe helt annet en en motor i bil. Slites mindre i båt. Ellers bør alle frostplugger byttes med syrefaste. Disse leveres soom standard. På toppen sitter det riktige frostplugger. Startkransen i gammel båtmotor kan med hell byttes over. Da er du garantert at starter og krans henger sammen. Ellers er det greit med Volvo motorer. Se etter merker på fordeler,svinghjul foran og juster ventiler. Utførlig beskrivelser finner du et annet sted her. Var en link i starten av innleggene. Resten er bare og bytte over. Fordeler,plugger,ledninger etc. Obs! det er ikke uvanlig at Volvo motorer bruker tommeverktøy og ikke i mm. 1/2' og 3/8' er meget vanlig. Lykke til. Redigert 25.August.2008 av Hero20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Resten er bare og bytte over. Fordeler,plugger,ledninger etc. Fordeleren er gnistsikker på Volvo Penta, samt at den ikke har vakuumstyring, men vektstyring (for kompensasjon av tenningstidspunkt ved høye turtall) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torino Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Hei Jeg har en B20-270. Masse problemer, mye lært. Jeg er ingen ekspert, men mener å vite som følger: -Vannet suges opp gjennom drev, fra drev til transom via slange, fra transom til filter og så til pumpe. Her kan være tett dersom det har grodd i drevets inntak(jeg vet). Dersom du har filter med gjennomsiktig lokk, jeg har nå, så ser du hvor mye vann som sirkulerer. -Etter pumpa går vannet til oljekjøler, så til eksosmanifold, så opp i røret ditt og inn i termostat. Termostaten blander kaldt/varmt vann inn i topp/blokk. Har du mye rust, og det har du, så ligger det i bunn av blokk kanaler, som gir mindre sirkulasjon men neppe problemer. Mesteparten av varmen kjøles vekk i toppen. Vannet går så fra termostat via andre rør til eksosrøret. -Jeg hadde samme problem, fylte båten halvfull med vann, tok av slangen før filter og sugde vann fra bunn av båt=motor gikk ikke varm=tett drev=bading med tilhørende staking av baby-blåskjell=ikke varmgangs probelemer. Før dette sleit jeg, hadde motor fra hverandre, fjernet rust, kjøpte deler, etc., etc. fortsatt like varm, den fikk jo ikke vann. Sukk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Snadder Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 Hei. Jeg står nå skrur på min b20 aq130 og har ett lignende problem. Sist sesong fikk jeg en "klokkelyd" i motoren, sjekket alle ventiler og trykk og alt var i orden. Kort tid ettpå klarte den ikke å ta imot gi gass pådrag, bare buldret og klarte ikke større turtall enn tomgang. Så stoppet den... Virket som at den på en måte satt fast... Med skiftnøkkel dro jeg den først litt tilbake og da gikk motoren fint rundt igjen med skiftnøkkel. Nå står den på motorstativet i garasjen og det aller meste er skjekket ut og funnet i orden. Hva var så feil? Jag fant ut at i enden av eksosmanifoilen sitter det en pakning mellom denne og eksosbøyen ut til drevet, denne skiller eksos og vann i manifoilen, hos meg var denne ødelagt så jeg vil tru at eksos og vann har blandet seg i eksosmanifoilen. Skrudde av endelokket på andre siden av eksosmanifoilen og da var det bare å stake ut MASSE rust.... Spørsmålet mitt nå blir: 1. Hva mere skal/bør/må jeg nå gjøre? 2. Er denne ødelagte pakkningen årsaken til mine problemer? 3. Hvordan påvirker det teknisk sett motoren at eksos og vann blander seg i manifoilen? Setter UTROLIG pris på ALLE henvendelser ang dette! Mvh. Alexander. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 1. Du har et dreneringshull med kran for sjøvann helt bakerst til venstre (sett forfra) - nederst på blokka. Forsøk å løsne denne. Hvis det så vidt pipler vann ut har du muligens et kjent problem. Det er i mange tilfeller et lag på ca 2 cm med rustflak og skit som legger seg i bunn av kanalene rundt sylindere. Ta av toppen og pakningen og skrap ut all møkka for å sikre bedre kjøling. Jeg har vært borte i et tilfelle der kjølevannstemp var helt super mens olja nærmest kokte slik at en egentlig ble lurt av giveren som måler et helt annet sted. Sjekk også oljekjøleren - kan være mye grums og gummirester der også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.