Jump to content

B20 Kjøleproblemer, noen som har peil?


Krissbigp

Recommended Posts

Hei.

Jeg sliter med kjøling på en B20 jeg har.

 

Leste et innlegg fra en annen med samme problemet, men stiller likevel med emne..

 

Her er problemet:

 

Motoren kan godt gå i fri på 3500 omdreininger og temparaturen er helt super! INGEN problemer i det hele tatt...

Men så fort jeg setter den i gir og kjærer med et turtal over ca 2200 omdreininger begynner nåla å stige... Jeg slakker av, setter den i fri og om noen sekunder synker temparaturen...

 

Noen som vet hvor feilen kan ligge??

 

Dette er gjort og sjekket:

 

Ny Termostat

Sjekket at oljekjøler ikke er tett

Sjekket impeller (denne ser meget fin ut og leverer vann)

Nytt eksosbend

sjekket innvendig i eksosmanifold at kjølekanalen ikke er rustet igjennom til eksos delen inni

 

 

Men det er en liten ting jeg tenker på...

Det sitter et kobberrør oppå eksosmanifolden med 4 kanaler ned i manifold. Dette røret er banket en god del på det er ikke 100% åpening i røret som det bør være. Kan dette være årsaken?

 

Vet noen hvorfdor jeg kan kjøre på høyt turtall på tomgang mens kjølingen er perfekt, og så fort jeg begynner å belaste motoren (kjøre framover) blir den varm?

 

Håper på tilbakemelding da ferien min begynner om 10 Dager....

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

sistnevnte spørsmål kan jeg besvare, uten last på motoren utvikles på langt nær den samme energien som ved last, da det kun går energi med til å svirre motoren rundt, når du så belaster motoren må den kompansere med å pøse på adskillig mer drivstoff for å opnå samme turtall, du for da betydelig større energiutvikling i motor, og ikke en ren del lite av energien per enhet drivstoff i en forbrenningsmotor går som kjent over til varmespill. Dermed blir en motor i teorien vamre jo mer energi en pøser innpå, der kommer termostaten inn i bilde som skal regulere slik at motoren holder tilnærmet gjevn temperatur under alle last forhold, åpner for større vanngjennomstrømning ved behov = mer effektiv kjøling, og struper ved lavlastkjøring (da motoren trives best mellom 70-95 grader, med tanke på smøreegenskaper og slitasje.

Link to post
Share on other sites

Flere forslag:

Henger meg på Joda5700. Når du kjører fremover forsvinner vannet bak båten og den kan suge luft hvis slange er defekt eller lekk.

En annen ting er at den suger gjennom ett rør som også fungerer som styreaksling for drevet. Hvis simmeringene her er gåene vil den også suge luft i fart.

Link to post
Share on other sites

På 290 drevet vil det ikke ha noe å si om langen fra drevet er løs før man nærmer seg i plan, slik at denne løftes over sjø, men du har muligens et 280 drev, og det kjenner jeg ikke, derfor bør du sjekke det. En annen ting kan jo være at kjølekanalene i motoren er innsnevret pga møkk/korrosjon, eller at ferskvannspumpa er slitt. Hva slags b20 er det?

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Går ut i fra at denne er saltvanns kjølt? På disse motorene kan kjølekanalene i blokka tettes av rust. Prøv å skru ut drenerings pluggen som sitter i bakkant av blokk, rett bak oljekjøler. Hvis det er tett bak denne er nok kjølekanalene i blokka tett. Beste løsningen er nok å demontere toppen og stake opp kanalene, Endelokkene på eksosmanifold bør også demonteres slik at denne kan stakes opp. Du kan også prøve og kjøre motoren med systemrens i kjølesystemet. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar!!!!!

 

Høres ut som en del jobb mye av det, men jeg kan i det minste sjekke de enkle ting som belg, sjekke akterspeilet når jeg kjører i forskjellige hastigheter...

 

Det er et 280 drev jeg har.

 

En B20, inbiller meg at det er en bilmotor ettersom det er vakuum tapp på fordelerlokket.

 

Manifolden var full av dritt så den er rensket opp men da er det mulig at det er mer dritt i motoren...

 

Hvordan får man enkelt sjekket at den belgen eller den slangen mellom drev og skroget er i orden? Bare ved å se på den?

 

Men kan impeller være dårlig selv om den ser helt topp ut?

 

Og ingen kommenterte det kobberrøret jeg beskrev. Er det kanskje lite trolig at det er årsaken da eller?

 

 

Takk for all hjelp så langt!!

Link to post
Share on other sites

det ble nevnt at motoren trives best opp mot 90 grader men er den saltvannkjølt dreper du motoren med "biltermostat"

du må bruke orginal for saltvann

på min b20 motor var det viktig at tenning var riktig også med tanke på temperatur

jeg tullet lenge med min før jeg fant ut at eksosmanifoil var gåen innvendig enda den så ny ut fra utsiden

det hender det samler seg mye dritt i kjølekanaler og manifoil

Link to post
Share on other sites

Jepp det er det jeg tror. Står kun B20 på blokka, ikke noe volvo penta skrevet på den...

 

Jeg er helt sikker på at eksosmanifold er rent og helt sikker på at eksosbend er nytt, for det kjøpte jeg selv.

 

Bør jeg Prøve å få tak i et måle intrument for tenningen da eller?

 

Er det vansklig å bytte belg? Jeg vet at den ene av de er bra men er ikke sikker på den andre...

 

Noen som vet hvordan man får bra eller best justering av dobble stromberg forgassere? 175CD.

Eller er det bare å justere på den "skruen" i bunn av

flotørkammeret??

Link to post
Share on other sites

For å få nok kjøling på denne motoren må alle 5 kobberrørene hvor 4 går inn på oversiden av eksosmanifoilen og den 5. går inn på eksosbendet være helt åpne og ha vannføring. Tetter dette seg vil vannføringen være for liten og du vil få redusert kjøleeffekt. Start med å forsøke å "blokke ut" kobberrørene slik at du er sikker på at normal vanngjennomstrømming oppnås. Inspiser deretter kjøleren der hvor kobberrørene skal sitte om det er åpent. Det skal være et 6 mm hull som går noen mm ned. Der skal du treffe den indre delen av eksoskjøleren, om du kjenner etter med et skruhjern. Ikke bor hull her! Vannet skal fordele seg i perpendikulært (90 grader utover til siden) og kjøle ned eksosen her. Det kan også lønne seg å demontere den fremre endeplaten og skrap/spyl ut "graks". Ta deg tid til å se hvordan eksoskjøleren er støpt sammen innenfor endelokket, slik at du ikke ødelegger noe.

 

Hadde 2 stk AQ130D/280 i det forrige århundre, og husker at jeg slet med dette noen ganger. Det fine med disse motorene er at alt lett og billig kan repareres! Lykke til.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Nå har jeg kjøpt nytt kobberrør. Dette kostet 1760kr og var ikke feilen på kjølesystemet.

 

Har vært innom volvo penta verksted og de mener det må være eksos manif.

 

Men jeg har en følelse av at det sitter mellom "vannet" (drevet) og vannpumpa... Slange fra drev igjennom bakplata eller noe sånt....

 

Ingen som har noen flere gode idêer?

 

Takk for all hjelp sålangt...

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du har sjekket det, men den gang jeg hadde en AQ140 (B21 motor) så lå båten en periode i ro. Da greide noen blåskjell å vokse seg såpass store i kjølevannsinntaket på drevet at de blokkerte såpass mye at sjøvannspumpa ikke greide å levere nok vann. Når jeg sier kjøvannsinntak i dette tilfelle så er det like innenfor de ribbene fremme på undervannshuse der kjølevanne går inn på drevet.

 

Den andre plassen jeg noe uventet så samme problem var i siste flens inn på sjøvannspumpa. Der hadde det også greid å lagt seg noen blåskjell som delvis blokkerte kjølevannet inn på sjøvannspumpa.

 

Det som lurte meg litt når jeg begynte å jobbe med dette problemet var at det så ut som om sjøvannspumpa leverte vann, det viste seg bare at dette ikke var nok p.g.a. nevnte to tilstopninger av blåskjell.

 

Jeg har forøvrig også sett små blåskjell tilstoppe oljekjøleren. Et par rør tilsptoppet er nok til å få for lite oljekjøling,

 

Nå vet ikke jeg om B20 har lik oljekjøler som B21, men oljekjølere på min B21 var ganske nøpen. Jeg begynte faktisk å sjekke den årlig for å unngå problemer midtfjords.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en B20 med 280 drev tidligere. Saltvannskjølt. Hadde det samme problemet at motoren ble varm under belastning.

Kjøpte systemrens hos Maritim. Lot den sirkulere en stund. Motoren ble bedre.

Men det viste seg etterpå at jeg hadde hull i eksomanifoilen også.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Nå har jeg kjøpt nytt kobberrør. Dette kostet 1760kr og var ikke feilen på kjølesystemet.

 

Har vært innom volvo penta verksted og de mener det må være eksos manif.

 

Men jeg har en følelse av at det sitter mellom "vannet" (drevet) og vannpumpa... Slange fra drev igjennom bakplata eller noe sånt....

 

Ingen som har noen flere gode idêer?

 

Takk for all hjelp sålangt...

 

Mvh

Ups, det var ikke meningen å forlede deg til å kjøpe dyre deler som ikke var årsak til feilen likevel. Mitt poeng var at sjøvannspumpen MÅ kunne levere riktig mengde kjølevann gjennom systemet, FRA inntak TIL uttak. Kopperrør med bøy på senker vanngjennomstrømningen.

 

Her er flere sjekkpunkt: Sjekk om inntaket er helt åpent og fritt for graks, sjekk om S-slangen til sjøvannet i drevet ikke lekker og drar luft, sjekk oljekjøler om den er helt åpen, sjekk eksosmanifoil for innvendige lekkasjer, sjekk om det er innvendige eksoslekkasjer slik at eksostrykk ikke blåser inn i sjøvannskretsen.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Har samme motoren, originalmotoren enda fra -76(aq130) i en Polar 17 fots bowrider som fungerer perfekt enda etter 30 år med sjøvannskjøling :smiley:

 

Er helt enig med de som sier du bør sjekke sugesiden, da spesielt inntaket nederst i fremkant drev bør ha fullt areal uten groe, skjell, etc, S-slangen fra drev til drevplate og bytt gjerne del nr. 3 på dette bildet hvis den stussen ser tært ut, demonter den uansett for en sjekk :

 

{9E8E7215-AA1A-402E-8C2B-195BC7913723}.jpg

 

 

Mistenker en liten lekkasje i denne vinkelstussen siden du sier det blir varmt akkurat rundt 2000rpm, da er denne for det meste i luft siden hekken begynner å slippe sjøen.

 

* Har du drevet av så bytt også eksosbelg & knutebelg hvis ikke du allerede har gjort det, og plastforingene (del#2).

Før du strammer slangeklemma bakerst på knutebelgen pumper du inn en drøy dl. med vanlig motorolje med ei oljekanne så der er litt smøring og rustbeskyttelse - gjør det også lettere å se om belgen begynner å bli dårlig senere, da det vil bli litt oljefilm i vannet rundt den hvis der er dannet noen mikrosprekker i gummien :wink:

 

Belger, kjølevann/vinkelstuss, foringer og s-slangen bør ikke bli mer enn ca. en tusenlapp..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...