Jump to content

Koke suppe på en spiker; gamle redningsnyheter er bedre enn nye...


Suzuki

Recommended Posts

Denne artikkelen som gjelder en gammel sak er blitt en "ny" nyhet i Aftenposten kan vel tildeles en egen tråd.

 

Til ettertanke om hvor små marginene er på sjøen, til tross for all verdens hjelpemidler, sommervær og alle forholdsregler.

 

_sjolivets_farer_im_811261v.jpg

 

Her blir Pål Sørvoll reddet etter seks timer i åpen sjø. Han var så medtatt at musklene hadde begynt å gå i oppløsning. ( Foto: STEFAN PERSSON )

 

 

 

Redningen: artikkel fra Aftenposten

 

Edit: ser nå at suzuki's tråd omhandlet det samme. En god ting kan ikke sies mange nok gang... :smiley:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Det som ikke er så bra, er at saken er førsteside stoff i Aftenposten.

 

Det var vel heller en henvisning til innholdet i fredagens A-magasin.

A-magasinet har vel heller ikke samme krav til å være blodferske med nyhetsstoff, men går mer i dybden - gjerne på flere år gamle saker.

Jeg synes det var en bra og tankevekkende artikkel, godt skrevet og interessant innhold.

Anbefales!

 

Pål

(for øvrig uten noen sammeneheng med Pål fra artikkelen) :smiley:

Redigert av silentia (see edit history)
Link to post

Leste historien og husker den, men jeg reagerer på at mannen nå kun tar med nødraketter, det var tross alt pirb`n som redda`n.

Jo flere systemer jo bedre, Nødraketter, neonlys(knekkbare), PIRB, VHF m/dsc etc...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Nødpeilesenderen virket kun en kort stund og til å begynne med ble den lokalisert på Grønland. I følge artikkelen tok det lang tid før man skjønte at dette var et 'ekte' nødsignal. Hadde han hatt en vanntett bærbar VHF kunne han kontaktet danskebåten (som han så i det fjerne), redningshelikoptrene (som kretset over ham, men ikke så ham) - nødbluss ville også påkalt oppmerksomhet mye tidligere.

 

For seilaser i trafikerte/kystnære områder ville jeg prioritert VHF og nødbluss framfor nødpeilesender.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...