Jump to content

Den mest håpløse riben jeg noen gang har sett!

EivindBu

Recommended Posts

Hmmmm.

Denne type motorisering klarer ikke jeg med min beste vilje å forstå hensikten med. Men men.... En kjent mann sa en gang : Noen må kjøre de lave bilene og spise de høye smørbrødene. Det er vel litt her det ligger, bli sett faktoren.

Kl D1 Sjøkaptein
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Windy 43 Typhoon

2x TAMD 73 EDC

Det er flaut å se hvordan enkelte mennesker i den rike verden boltrer seg i penger, forbruk og forurensing bare for et fem-minutters adrenalinkick. Alle vet at vi må endre våre holdninger, idéer og idealer dersom denne kloden fortsatt skal være beboelig for mennesker om 50 år. Når skal vi begynne justeringen?

Jeg legger ved et anderledes bilde som motvekt. Fin båt, ikke sant? Bildet er litt utydelig, men skipperen smiler fornøyd over den fine fiskefangsten.

malawi_boat.jpg

Er enig i at dette egentlig ikke er noe annet en en gedigen egotripp.

MÅ ha det, bare MÅ ha det....

Men moralens pekefinger hjelper selvsagt svært lite mot slike tendenser.

Det som derimot kan skje er at det over tid skapes en holdningsendring. Den holdningen må gå ut på at det til slutt ikke er noen som synes at slike farkoster er tøffe, men at det tvert imot er skikkelig HARRY!! :smash:

Redigert av wabra (see edit history)

900 hk på en slik båt er litt i overkant , det kan jeg si meg enig i.

Men forståsegpåere har vi nok av her i landet.

Ser de som er mest negativ til disse overmotoriserte farkosten er snekkeeiere som farter rundt 7 knop.

Kanskje det er innfall av misunnelse :tongue: ?

Noe som forøvrig er folkesykdom nr. 1 i Norge.

Kanskje ordningen med 5 knop innen 50 meter fra land skulle vært videreført

150 e-tec HO

polarcirkel båt

Lurøy innland

Eks. Rørvik

Kanskje det er innfall av misunnelse :tongue: ?

Den frasen begnner å bli ganske sliten! Man må da kunne få lov til å mene at 20 fots rib'er med 3x300hk er både Harry, asosialt, forurensende, miljøødeleggende osv osv uten at det fremsettes sånne personkarekteristikker? Det er faktisk ikke alle, langt derifra, som drømmer om å kjøre eller sågar eie sånne båter! :nonod:

ps

Jeg er ikke snekkeeier, men kunne gjerne tenkt meg en eldre 20 fots åpen tresnekke i god stand til dorging og kaffeturer, dog i tillegg til de andre båtene jeg har!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da begynner du snart å nærme deg "Hyttenaboen din" i antall båter (KID) :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Derom strides de lærde sier kona :lol: (uff, OT-Vanntro)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Håpløs??? den er vel ikke håpløs.... Den kjører nok forbi alt på fjorden med untak av bensinstasjonene....

Kunne godt tenkt med å få prøve den en tur, hadde nok måttet hatt noen timer med tilvenning før jeg hadde tort å åpne for full throtle.

Ser mest ut som om noen hadde garasjen full av påhengere som de ikke helt viste hva de skulle brukes til, så da hang de disse like godt på ribben til naboen,, :lol:

Motor er gøy... Jeg liker sånne rare skapninger, selv om jeg foretrekker en påhenger av gangen, til nød to. Detn blir så mange tennplugger og holde styr på.

Livet er for kort for sightsing.

Flere motorer er gøy. Når jeg var liten hadde vi stor moro en sommer av å sette 2 påhengere på jolla. En Johnson 4 hk med lang stamme og en Evinrude 5 hk med kort stamme. Alt montert på en 9 fots jolle av ubestemmelig fabrikat. Vi forsterka akterspeilet med noe rekved vi fant i sjøbua, og banka og slo til alt satt i sammen. Det vi ikke tenkte på var at jolla blei veldig tung i hekken. Vi måtte jo sitte to personer på aktertofta iden vi styrte hver vår motor...

Vi fant vel ut at jolla gikk fortere med bare 5 hesteren...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hensikten er vel å få et adrnalinkick........men du verden så mye som skal til :smash::smash:

Er glad jeg er over den alderen da adrenalinkick var livets mål og mening.:cool::lol:

Er enig i at dette egentlig ikke er noe annet en en gedigen egotripp.

MÅ ha det, bare MÅ ha det....

Men moralens pekefinger hjelper selvsagt svært lite mot slike tendenser.

Det som derimot kan skje er at det over tid skapes en holdningsendring. Den holdningen må gå ut på at det til slutt ikke er noen som synes at slike farkoster er tøffe, men at det tvert imot er skikkelig HARRY!! :smash:

Den frasen begnner å bli ganske sliten! Man må da kunne få lov til å mene at 20 fots rib'er med 3x300hk er både Harry, asosialt, forurensende, miljøødeleggende osv osv uten at det fremsettes sånne personkarekteristikker? Det er faktisk ikke alle, langt derifra, som drømmer om å kjøre eller sågar eie sånne båter! :nonod:

ps

Jeg er ikke snekkeeier, men kunne gjerne tenkt meg en eldre 20 fots åpen tresnekke i god stand til dorging og kaffeturer, dog i tillegg til de andre båtene jeg har!

Den er neppe i privat eie men blir mest sansynlig brukt til havrafting / turer med grupper etc.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...