Jump to content

Erfaringer med Bluechart G2 Vision

Tutti Frutti

Recommended Posts

Bluechart g2 Vision er det nye 3D kartet til Garmin. Jeg har startet denne tråden i håp om at vi kan holde oss til emnetittelen. ( Prøvde meg i en annen tråd, men der ble det diskutert andre ting)

A)

Jeg har såvidt startet å bruke dette og stusser over hvor dårlig søkemuligheter det er på stedsnavn.

Da vi satt å koste oss i Perleporten utenfor Risør i sommer, så var det tilfeldigvis en fra Mandal som nevte at det var en feil i Bluechart G2 Vision, som hindret at man kunne søke fritt på alle stedsnavn.

F.eks. Søker jeg på MOSS, så kommer det selvfølgelig opp MOSS Båthavn. Men søker jeg på navnene til øyer, holmer etc. så fungerer det ikke.

B)

Og så en annen ting som går på brukervennligheten generelt: På bil GPS fra f.eks. Garmin, så er jeg vant med at man bare kan skrive deler av et navn, så kommer det opp forslag på mange gater, og etterhvert som navnet skrives inn mer eksakt, så minsker utvalget.

På Bluechart G2 Vision er dette ikke mulig, dette burde absolutt forbedres!!!

Er det flere som har denne erfaringen?

Jepp, stemmer. Plaget meg veldig i starten at det ikke fungerte slik det skulle.

Men har glemt helt av det inntil nå.. nå ble jeg irritert igjen gitt. HEHE nei da. :wink:

Jeg har ikke sjekket om det virker bedre med siste FW-oppdatering, tviler på det. Da det ikke har stått noe om det i changelog.

Heisan Sverre,

Jeg har akkurat samme erfaring, det er for det første et minimum med stedsnavn på disse brikkene, uthavner kan du bare glemme. Når det gjelder "Guide til" funksjonen så har jeg irritert meg mang en gang over at den feiler. Når den står og teller prosent for å legge ruten blir den stående på 97% og kommer ikke videre. Jeg har da forsøkt meg å slette alle manuelt lagrede veipunk noe som ser ut til at det fungerer bedre. Når det gjelder denne funksjonen så har jeg også revet håre av meg når jeg ser forslagene. Jeg lå utenfor slagentangen i 15 knop og ville forsøke å finne ut hvor lang tid det ville ta før vi hunne si til et vennepar at vi ankom Tønsberg, guidingen fungerte og vi ville vel bruke i nærheten av 3 timer ???? Da jeg zoomet ut på kartet for å se veien den foreslo, så jeg at den sendte oss uttaskjærs rundt bolærne, nordenfor Færder, men syd for Vasser. Deretter opp forbi på østsiden av Stauper og videre vestsiden av Veiland og opp hele Tønsbergfjorden ???? Jeg tenkte først at den hadde tatt hensyn til kanalbrua i Tønsberg, men da burde den jo ha valgt Vrengen-sundet.... Makan til guiding ! Jeg lastet i vinter også inn siste oppdatering for selve plotteren, en Garmin 525 S. Når dette er sagt wer jeg fornøyd med detaljene på kartet.

Etter å ha skrevet alt dette er jeg litt usikker på hva for slags kartbrikke jeg har, Det er en Bluechart G2, men om det er Vision eller ikke (den er fra 2007) ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg man blir en smule irritert, når det skrytes av avanserte funksjoner som "AutoGuide". Det er jo spesielt i slike stuasjoner man bruker bla. navnsøk. Når jeg først skulle bruke penger på en såpass dyr kartplotter som Garmin4010, så var det blant annet for å hurtig kunne gjøre adhoc vurderinger, mens man "er på vei".

Må kanskje legge til at man kanskje ikke skal ha alt for store krav, men en viss grad av kvalitet på funksjonene må det være, sånn at de i hvertfall er nogenlunde brukbare.

Redigert av Sverre Olav (see edit history)

Hei,

Jeg har nå lastet ned den siste firmware til Garmin. Dette er en Zip fil. Er det noen som husker fremgangsmåten. Må den unzip`es før man legger den in på et SD kort og var det bare slik at plotteren skulle skrus av, SD-kortet settes inn og så skru på plotteren og følge anvisninger......så skru den av, erstatte SD-kortet med oppdateringen på med kartbrikken og så skru på plotteren igjen ?

Har gjort dette før, men husker ikke om dette var fremgangsmåte og om filen måtte unzip`es...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Filen må unzippes.

På min 3010 er der et valg i menyen der man kan velge oppgradering av firmware. Da ber plotteren om at man setter inn brikken med oppgradering.

Det fungerer også å starte plotteren med brikken med ny versjon i plotteren så vidt jeg vet, men dette har jeg ikke prøvd.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Tkker for svar oddgeir,

Jeg mener langt bak i hodet at jeg satte i brikka med oppdateringen og så slo på plotteren (G.525S). Det jeg var mest usikker på var dette med zip., men da vet jeg det. Det var vel kanskje egentlig ganske logisk da zip er en komprimering av filer og plotteren neppe har winzip installert....gud så dum jeg kan være :lol:

Redigert: Nei, det stemmer jammen at jeg hadde plotteren på, valgte oppgradering av firmware. Lurer på om den ikke ga beskjed om at den ville slå seg av selv og at man deretter skulle sette inn oppgraderingen og så skru den på....eller....nei, får bare skride til verket, det gjorde jeg sist gang og fikk det til...

Redigert av VannTro (see edit history)

Jeg synes dette var en interressant sak å dykke ned i siden vi leverer en masse Garmin plottere.

Belanor har tatt henvendelsen meget seriøst, og har sjekket opp + gitt oss et langt og utfyllende svar. Kortversjonen er som følger:

"Reduksjonen i antall stedsnavn i noen kartområder i Bluechart skyldes at digitaliserte papirkart for disse områdene er byttet ut med S-57 data. Disse inneholder ikke like mange stedsnavn."

"Produksjonen i Sjøkartverket er de siste åra blitt pålagt en prioritering som har vært å ferdigstille hovedkartserien for hele Norge med S-57 data. Dette arbeidet er nå på oppløpssiden."

"Det har imidlertid ikke vært ressurser til å implementere tilsvarende antall stedsnavn som i papirkartene i denne prosessen. "

Det er altså Sjøkartverket som leverer rådataene til både Bluechart og de andre leverandørene. Garmin er slik jeg forstår det tidlig ute med nyeste kartteknologi. Fordelene er god funksjonalitet, minus for at det er begrenset antall stedsnavn. Det siste vil bli gradvis bedre etterhvert som rådataene fra Kartverket kompletteres.

Jeg har tatt kontakt med et par konkurrenter som også selger mye plottere, og de var ukjent med at dette var et problem. Hos Maritim har vi hatt et noen kundehenvendelser om manglende stedsnavn. Det kan dermed se ut som om de fleste lever greit med begrensningene, men ut fra mine egne erfaringer som bruker håper jeg stedsnavnbasen øker raskt og mye. Søking på navn er flott, mens scrolling på skjerm + markering av waypoints er tungvindt. Vi kan uansett ikke gjøre annet enn å vente på at rådataene basert på ny teknologi får like mange detaljer som de gamle kartene. Husk papirkart som backup folkens!!!!

mvh

øyvind@maritim

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)

Takker for flott oppfølging av tråden Øyvind, fint om man kan få info når en seriøs oppgradering av kartbrikken er på plass, men det kommer de vel antagelig til å annonsere selv...Belanor.

• 3 uker senere...

Eneste jeg har å utsette på min garmin 4010 med G2Vision er at dybder kommer og går ettersom hvilken zoom jeg har på kartet.

Altså jeg kan se en 0,5meter og så zoomer jeg ett hakk in og den forsvinner , zoomer en gang til in og den dukker opp igjen eller jeg må zoome ut igjen for å se den ,alt ettersom hvilket sted det er.

Merkelig det der men for meg så er det ikke så big deal. Plotteren er fantastisk ellers

Garmin er noe dritt. De har ennå ikke klart å lage sjøkart over Mjøsa. Her er det flere tusen båteiere som sikker kunne temke seg et kart spm virker på Garmin sine plottere. Så dere som har båt i Mjøsa, ikke kjøp Garmin.'Har selv en Garmin 525 S.

Tror du ikke finner mange av de andre produsentene heller har kart over mjøsa. Det er vel det vanlige at det er for få bruker i hvert system til at de tar kostnaden med å lage kartet.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Jeg svarer sjøl, ettersom jeg fikk mail akkurat nå.

Den enheten är tyvärr ikke kompatibel med Bluechart utan må ha Bluechart G2 Vision.

Altså er min hittil ubrukte "nr2-lisens" på eldre Bluechart ganske lite verdt, da den ikke kan brukes på nye plottere. Garmin imponerer meg bare mindre og mindre. Tomtom er mye bedre til veinavigasjon.

Noen som kan anbefale en grei ny Garminplotter, med ekkolodd, som tar de vanlige Bluechart-kartene? (Ikke g2.)

Er det noen rabatt med å oppdatere vanlig Bluechart til g2?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Slik jeg har skjønt det, så kan du velge mellom Bluechart G2 eller vanlig Bluechart ut ifra dine behov. Husk bare på at du må bestille kart som kommer på "SD-brikke", da det er dette mediet som kartplotter Garmin420 støtter.

Garmin tilbyr å oppgradere fra vanlig Bluechart til G2, det må vel være et bra alternativ!

Redigert av Sverre Olav (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...