Jump to content

Speilreflekskamera med stabilisator til maritimt bruk

roaldbj

Recommended Posts

Jeg skulle idag kjøpe meg nytt speilreflekskamera med stabilisator til bruk ombord.

Dette ble vanskeligere enn forutsatt. Valget stod mellom Canon 450D og Olympus E 520. Så langt jeg har forstått har Canon stabilisatorene i selve objektivet, mens Olympus har sin i selve kamerahuset. En selger mente at Olympussystemet var best, mens en annen at Canons system var best. De to kameraene har har visstnok også forskjellig elektronisk håndtering av bildene. Olympus har visstnok litt mer korning enn Canon. Er det noen som har erfaring med speilreflekskameraer med stabilisator og hvilket av disse to systemene som fungerer best ombord. Er selvfølgelig åpen for andre merker. Jeg har minimal rede på fototeknikk. Men det hender jeg treffer utløseren.

Guest Avmønstret#

Jeg kjøpte et Konica Minolta speilrefleks med stabilisator i huset. Valget var enkelt da optikk med stabilisator koster noe sinnsykt. Oppfølgeren til kameraet mitt er en eller annen Sony speilrefleks, mener det også har stabilisator i huset.

For normale folk blir det i praksis slik at man ikke vil ha/ta seg råd til optikk med stabilisator, ergo så må man kjøpe et hus som har det.

Stabilisatoren er gull verdt, særlig fordi man kan forlenge lukketiden og kan ta bilder med naturlig/lite lys mye "lengre" enn vanlig. Og det er jo også sef. god hjelp når man knipser håndholdt, og særlig når man zoomer.

I din siste setning skriver du at du har "minimal rede på fototeknikk". Da er normalt ikke et speilreflekskamera førstevalget. Kjekt å kunne skifte objektiver og kjøre en masse manuelle innstillinger, men har man ikke rede på fototeknikk må man jo først lære det før man har nytte av den store funksjonaliteten det er mulig å få med speilrefleks.

F.eks. har Canon IXUS 950 IS 8,0 megapixel og 4x optisk zoom med optisk bildestabilisator. Den har den samme avanserte DIGIC III processoren som 450D. Man kan stille inn en mengde funksjoner manuelt. Har modellen uten stabilisator og jeg kan manuelt sette lukkertider ned til 15 sekunder. Justere blender opp eller ned inntil 2 EV. Lysmåling evaluerende senter eller spot, eller manuell. En drøss funksjoner for fargebalanse inkludert under vann, fyrverkeri, lukkerprioritert, blenderprioritert osv.

Masse av dette vil normale brukere aldri bruke. Man setter fargebalanse i auto, lukker/blender i auto, lysmåling i evaluerende og knipser i vei. Siden det tar under et halvt sekund fra strøm på til bilde klart til knips, klarer jeg å knipse det meste før speilreflekskamerafolkene har greid å løfte kamaraet sitt.

Valg av kamera er ikke båtrelatert, selv om kameraet kan ta bilde av en båt. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Her et bilde tatt på frihånd hvor lukkertiden ble opp mot ett sekund:

imgp1009.jpg

Tips: Det kan være lurt å eksperimentere litt med hvitbalansen i kameraet når man tar nattbilder uten blits. Slike bilder har en tendens til å få en kraftig oransje farge. Dersom kameraet ditt støtter RAW, kan du justere hvitbalansen som du vil i ettertid.

I din siste setning skriver du at du har "minimal rede på fototeknikk". Da er normalt ikke et speilreflekskamera førstevalget. Kjekt å kunne skifte objektiver og kjøre en masse manuelle innstillinger, men har man ikke rede på fototeknikk må man jo først lære det før man har nytte av den store funksjonaliteten det er mulig å få med speilrefleks.

Tja. Mange nye speilreflekskameraer (f.eks. Nikons D40/D60-serie) er myntet på nybegynnere. Der er det så mye automatikk og brukervennlighet at man like gjerne kunne brukt et kompaktkamera. Fordel med speilrefleks: bedre bildekvalitet. Ulempe: større og mer klumpete.

Siden det tar under et halvt sekund fra strøm på til bilde klart til knips, klarer jeg å knipse det meste før speilreflekskamerafolkene har greid å løfte kamaraet sitt.

Oppstartstiden på D80 er 0,18 sekund :cool:

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Jeg har en Olympus E-500, og har aldri angret på spranget tilbake til speilrefleks. Det tror jeg heller ikke du kommer til å gjøre roaldbj.

Har ikke tenkt så mye på IS ombord, men hvis det virker så godt som på surprise sitt bilde - så får jeg vurdere og oppgradere jeg også (Oly 500 har ikke IS)

Frihånd 1 sek exponering. wow!! Jeg regnet med at IS ville forbedre "camera shake" men dette var meget bra.

I din siste setning skriver du at du har "minimal rede på fototeknikk". Da er normalt ikke et speilreflekskamera førstevalget.
Det som fasinerer meg litt er objektivet 40 - 150 mm, som forhandlerne har forklart meg tilsvarer 80 - 300. Med litt hjelp fra bl.a. Lars H. har jeg fått inn noen poeng med justering av hvitbalanse og enkelte andre funksjoner. Og jeg klarer å trykke på bryteren som lagrer et bilde i kameraet - utolig nok. Hadde vært hyggeløig med flere bilder fra deg på dine seilaser Lotus.

Siden jeg alltid har hatt Pentax speilrefleks kamera av den vanlige 35mm typen og dermed har mange objektiver så kunne det være av interesse å kjøpe et greit Pentax digital speilrefleks kamere...

Hvilke butikker i kongeriket Noreg selger Pentax kamera av rimelig grei kvalitetet til en rimelig grei pris

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Rotet litt rundt inne på http://www.akam.no/ og ser at ingen av kameraene er testet ennå. Tyder på at dette er rimelig nye produkter.

En produktomtale av Canon EOS 450D finner du her.

Forumtråd Olympus E-520 vs Canon Eos450 finner du her. (Har ikke lest den, så jeg vet ikke om den er matnyttig.)

Begge er utvilsomt gode produkter, så det skal mye til å bli skuffet.

Det som slår meg er at i tradisjonell foto så bygger man gjerne opp en samling objektiver og beholder disse, mens man bytter ut kamerahus. Om du velger å gjøre det på den måten vil du ikke få oppdatert teknologi for bildestabilisering når denne sitter i objektivet. Det er elektronikken som utvikles raskest for tiden, det er lengre mellom revolusjonene innen optikk.

Dette er et argument som ville veid mye om valget var mitt. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Til båtbruk ville jeg satsetpå speilrefleks med vidvinkel og ZOOOOOOOOOOM. Husk at på sjøen er motive ofte langt unna. Men når motivet er i båten trenger du som regel vidvinkel.

Jeg har et Canon med ekstra stort objektiv med stabilisator. Det er upraktisk med store linser til vanlig bruk på reiser pga. volumet. Men dersom kameraet skal være med i båten er vel ikke det noe problem (du har jo stor båt). Jeg har lite til overs for kompaktkameraer hvor du zoomer ved å trykke på en knapp. Det hjelper ikke at kameraet ellers er raskt dersom du må fomle med zoomen til motivet er borte.

Uansett hva du kjøper: vi gleder oss til bilder fra båten og båtturene dine.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

En gang Nikon, alltid Nikon :wink:

Jeg kan på det varmeste anbefale Nikons 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF AF-S VR DX Zoom (oi, det var mange koder...)

Altså, da får du hele spennet fra en brukbar vidvinkel, tilsvarende 26mm i 35-format, helt ut til 300mm zoom. Det er en tendens blant mange "nybegynnere" til å fokusere på tele-delen av objektivet, jo mer zoom jo bedre. Det er selvfølgelig kjekt å kunne zoome inn på noe som er langt vekke, men mange av de beste bildene tar du med vidvinkel. F.eks. kan du få med deg alle som sitter rundt bordet en hyggelig kveld, uten å måtte gå ut på båten, og vidvinkel er uvurderlig ved landskapsfotografering. Med dette objektivet får du alt i en pakke, og dessuten en meget bra bildestabilisator i objektivet. Så vidt jeg vet så er Nikon fortsatt alene om å tilby et objektiv med denne kombinasjonen av spennvidde, lysfølsomhet og høy bildekvalitet. Dette er i grunnen det eneste objektivet du trenger med mindre du har helt spesielle behov, og er et superbt "walkabout" objektiv.

Hvilket kamerahus du setter det på er ikke så nøye etter min mening, bortsett fra at du seff må bruke Nikon. Selv bruker jeg en D70s som jeg er godt fornøyd med, men en D40 ville gitt like gode resultater i de fleste tilfellene. Jeg bruker uansett aldri noen av "programinstillingene" på kameraet, slik som sport, portrett etc.

Hvis du først skal ta steget til en speilrefleks så ville jeg uansett lagt mer vekt på objektivet enn kamerahuset. Et godt objektiv overlever gjerne 2-3 kamerahus.

Du har sikkert hørt det før, men antall megapiksler på brikken bør ikke vektlegges for mye. Et 6MP kamera gir bilder på 3000x2000 punkter. Et 12MP kamer gir ikke dobbelt så store bilder, men ca. 4500x2670 piksler. Med mindre du har tenkt å blåse opp bildene dine i stort format på papir så gir dette minimal med merverdi. Skal du vise bildene dine på skjerm eller prosjektor så må du ha like høy oppløsning på skjermen eller prosjektoren som det kameraet gir for at det skal ha noen betydning, og det er det ganske få skjermer (eller prosjektorer) som har.

Bundin er bátleysur maður

Det som fasinerer meg litt er objektivet 40 - 150 mm, som forhandlerne har forklart meg tilsvarer 80 - 300. Med litt hjelp fra bl.a. Lars H. har jeg fått inn noen poeng med justering av hvitbalanse og enkelte andre funksjoner. Og jeg klarer å trykke på bryteren som lagrer et bilde i kameraet - utolig nok. Hadde vært hyggeløig med flere bilder fra deg på dine seilaser Lotus.

det er et meget godt objektiv i sin prisklasse, eller for å si det på en annen måte: "God nok grunn til å velge Oly framfor de andre".

Gå inn på Digit.no

Jeg kan ikke huske å ha sett negativ omtale av Oly (Zuiko) objektiver.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Hvilke butikker i kongeriket Noreg selger Pentax kamera av rimelig grei kvalitetet til en rimelig grei pris

Clas Ohlson (av alle..) har Pentax K100D til bra pris, siden etterfølgeren K200D nå er på markedet.

Jeg kjøpte mitt 'brukt' av en kameragal kollega fra England. Han satt plutselig med 5 forskjellige kamerasystemer, men hadde bare turt å informere kona om tre av dem... Valgte derfor å avgi Pentax'en over til meg for en rimelig penge.

Gamle objektiver funker som bare det. Jeg hadde en 80-300 og en 30-70 Miranda som opprinnelig passet til min gamle analoge P50. Går som fot i hose på det nye digitale. Selvfølgelig ikke autofokus, siden det ikke fantes på det gamle analoge, men K100D gjenkjenner korrekt 300 mm når jeg setter den på (kommer opp i displayet bakpå).

RED:

Som fredivar hadde jeg egentlig lyst på K10D (nå K20D som er etterfølgeren), men det var litt dette med pris & sånn da...

Har imidlertid "satset" på Pentax nå, så med tiden kan jeg kanskje forsvare å bytte kamerahuset til en K20D...

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Men regn nå ikke med at "gamle" objektiver kan brukes på nyere kamerahus i "all fremtid". Det går ikke så veldig lang tid mellom det at produsentene finner ut at de skal bytte objektivfatninger. Selv har jeg "en haug" med Canon og ekvivalente objektiver fra mitt gamle Canon 35mm kamera som selvfølgelig ikke passer på mitt digitale Canon EOS 350D kamera.

Lars H.

(live webkamera fra Trudelutt i Åsgårdstrand her)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som storMy_Fana sier....en gang Nikon, alltid Nikon...også har jeg selv et Canon kompaktkamera nå -men det er fordi speilrefleksen ble stjålet for noen år siden.

Det meste ha jo kommet frem, men jeg har lyst til å føye til noe. En zoom er lyssvak, og jo større de blir jo mindre lys slipper de gjennom. De fleste zoomer rundt 300mm (35mm-måling) fungerer bare i dagslys. Lysåpning/blender 4,5f og høyere er daglysobjektiver. For å kompansere for det lille lyset som slipper gjennom bruker kameraet lengre lukkertid. I skumringen kan objektiver med blender 4,5f være 5-10 sekunder på lukkertiden, og de må både du og motivet stå stille hele tiden. Stabilisator kan ikke kompasere for dette, men et skikkelig stativ hjelper. For å bruke zoom fra båt må båten ligge så godt som helt stille i sjøen. Jeg vet ikke hvor mye bevegelse kompensatoren kan kompansere for, men jeg antar det er begrenset. Likevel; noen ganger er det bedre med et dårlig bilde enn ingen bilde.

For å få bilder med 'liv', er vidvinkel tingen, men ikke nødvendigvis fiskeøye. Stå så nære motivet som mulig og bruk noe som tilsvarer 20-24mm i 35mm-format.

Til portretter og bilder som må ha riktige proporsjoner trenger du et objektiv som tilsvarer 50mm i 35mm-format. 50mm har minimal forvrengning.

Sånn for å oppsummere:

* Vidvinkel for å ta bilder rundt leirbålet, 20-24mm. 18mm er greit det også...

* Normalobjektiv, 50mm, for bilder av båten og familiemedlemmer :)

* Zoom for å ta bilder av måker og den gamle colin archer'n på andre siden av fjorden. Jeg hadde 300mm, men når motivet var langt unna synes jeg 300mm var lite. Og sånn var det de fleste gangene jeg brukte zoom'en. 300mm funker fint på nærbilder av fugl ca 50m unna.

* Et skikkelig stavtiv som du kan ta med på land. Tre solide og stødige føtter med mange justeringsmuligheter, men tenk også på hvor langt du evt. skal bære det. Ikke sikkert du vil ha et som er for tungt.

Zoomen er objektivet du trolig vil ha mist bruk for, men på den andre siden: Det er nok også det objektivet som er morsomst å leke med. For å kompansere for det manglende lyset, kan du justere kameraet til høyere (høyeste) ISO-kvalitet. 1600/3200, men da kan bildene bli kornete.

Det er veldig greit med stativ når du bruker 50mm til portretter også. Bruk film med..., jeg mener: Juster kameraet til laveste ISO-kvalitet - 50, 100 eller 200 som gir 1/8 sekund eller kortere (1/16s) lukkerhastighet.

Vidvinkel og 50mm bør ha blender bedre enn 3,5. Helst 1,5... En god blitz er selvfølgelig greit å ha, men oppgaven til blitsen er å kompansere for manglede lys som slipper gjennom objektivet. Blits er siste utvei -om du ikke har eget studio da, og kan sette opp lamper og paraplyer i alle bauger og kanter.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Men regn nå ikke med at "gamle" objektiver kan brukes på nyere kamerahus i "all fremtid".

Lars H.

Men med seriøse leverandører kan man det. I hvertfall Nikon og Olympus. (Ikke i all framtid selvfølgelig)

Riktignok er det moderne funksjoner i moderne objektiver som man ikke kan bruke, men alle de gamle objektivene er ikke verdiløse av den grunn.

Og forresten - hvor mange "virkrlige" amatørfotografer kjører et spielrefleks kamera i FullAuto :crazy:

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Den dagen jeg ikke kan ta et brukbart foto uten stabilisator begynner jeg med frimerker. :lol::lol:

Alle bildene jeg har tatt/tar, er håndholdte. Men når en stolpe eller gjerde, rekkverk er innen rekkevidde uten å ødelegge motivet ved å velge en annen vinkel, benytter jeg meg av det. Jeg lar det gå en sport i å ta nattbilder på frihånd/støtte. Da føler jeg at jeg har fått til noe ekstra. En god følelse når det ferdige bildet foreligger.

Men stabilisator er jo en lettvint måte å gjøre samme jobben på.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg er heldigvis kommet i den alderen at jeg ikke gidder å drasse rundt på et speilreflekskamera, har gjort det i alt for mange år...

Pensjonerte nylig Canon Powershot G2 kameraet (ikke speilrefleks men meget godt 4 Mpix kompaktkamera) med et Canon Vixia HF100 videokamera. Dette tar 3 Mpix stillbilder med 12x optisk zoom og optisk bildestabilisator og det beste av alt: Det går rett i samme belteveske som G2en :cool: så da er det enkelt å ta det med over alt uten at jeg trenger å planlegge at jeg skal ha med kamera. Det beste kamera er nå en gang det du har med deg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Jeg har gjort samme som SveinHa. Speilrefleksen er solgt til fordel for en Canon Ixus som også har stabilisator. Under en del forhold tror jeg noen vil slite med å se forskjell på billedkvalitet opp mot speilrefleks.

Det er jeg enig i. Eneste forskjellen er når man henger på et objektiv som virkelig trykker bildet sammen, eller en ekstrem vidvinkel. Bildekvaliteten på Ixus er blitt meget bra.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jerg suger all informasjonen i tråden. Hos meg blir det ca 5000 bilder på 7 sommeruker. Jeg koser meg om vinteren med å studere overrettmerker og mange andre ting. Jeg tar bilder av de merkeligste ting. Jeg har lært mye om både båter og seilingsleder ved å studere bilder i etterkant. I tillegg til all underholdning i dyreparker og andre steder.

Et lite tips til deg Roald. Når du velger optikk, kunne det vel være greit met et som har mulighet for makro? Du tar jo bilder av mange små tekniske detaljer i motor ol.

Lars H.

(live webkamera fra Trudelutt i Åsgårdstrand her)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...