Jump to content

Speilreflekskamera med stabilisator til maritimt bruk


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har hatt tre speilreflekser. To Minoltaer og et Nikon, begge for 35mm film.

 

Jeg tror det er to hovedforskjeller, det siste punktet er det viktigste.

* Minolta har plasthus, Nikon har metall. Hva som er best vet jeg ikke. Nikon føles mer solid, men er tyngre. Hvis plasten er 'hard' eller herdet skal det nok mer til for å lage sprekker i plasten enn bulk i metallet.

* Elektronikken og menystyring. Nikon var (for meg) mye mer intuitivt enn Minolta.

 

Etter å ha tenkt litt, er kanskje Pentaxen som ble nevnt tidligere i tråden et bra valg for bruk på sjøen iom. at det er vanntett.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Da ble det litt både-og. Jeg fant et tilbud på Ikelite digital undervannshus spesielt tilpasset Olympus mju 1200 kompaktkamera og kjøpte dette. 1200 pixler på et kompaktkamera er vel i drøyeste laget. Men undervannskamerahuset passer utelukkende på dette. Dermed kan jeg endelig ta bilder under båten i forbindelser med noen prosjekter jeg har på gang. Det var ektefellen som ønsket dette kameraet. Huset skal være vanntett ned til 40 meter. Huset gjør at vi nå også kan ta bilder når bølgene slår over overdekket. Jeg har forstått det slik at noen seilbåtførere benytter tilsvarende hus når de tar bilder i "grujmset" vær.

 

undervannshus.jpg

 

 

Takket være noen svært gode innlegg i denne tråden falt valget på Canon EOS 450 D ID dobbelt zoom kit med to linser, henholdsvis EF-S 18 - 55 mm IS og EF-S 55 - 250 mm IS. Forstår at brennevidden skal multipliseres med en faktor 1.6 slik at zoomen tilsvarer min gamle analoge 400 mm. Denne ettermiddagen blir det mye eksperimentering med ulike manuelle innstillinger. Jeg er takknemlig for mange gode innlegg i denne tråden. Disse bidro til at valget ble relativt enkelt. Forstår ellers at valget er litt hipp-som-happ.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med et kongekamera! =)

 

Jeg er ingen fotograf selv, men da jeg skulle kjøpe speilrefleks for 1/2 år siden begynte jeg med å se på brukte linser da jeg fra tidligere har erfart at jeg fort har lyst på "en sånn og en sånn".

 

Siden alle Canon speilreflekskamera benytter samme linsesystemet så finnes det utrolig mye fine brukte linser tilgjengelig. Også når en skal kjøpe nye linser er det veldig greit å få tak i linser med bra kvalitet.

 

Et tips er at en får mye igjen for å kjøpe linser med metall-innfesting.

Link to post
Share on other sites

Det har blitt mange bilder med kameraet med full zoom, som visstnok tilsvarer den gamle analoge 400 mm min. Med et gammelt analogt speilreflekskamara jeg hadde krevde det ganske god stabilisering av kameraet for å få skarpe bilder. Med det nye kameraet med innebygd stabilisator i selve objektivet blir bildene svært skarpe selv om jeg står på overdekket. Jeg gleder meg nå til de neste ukene ombord. De skal sikkert kunne gi meg grunnlag for mange fotoopplevelser til vinteren. Godt at vi ikke har sommer året rundt - da kunne jeg ikke få gå gjennom alle bildene som tas. Alternativet hadde selvfølgelig vært å ikke ta noen bilder i det hele tatt. Jeg er imidlertid av den formening at man ved å ta bilder av seilasen, så kan man i ettertid bli mer oppmerksom på overrettere og profiler i landskapet som er vel verd å merke seg. Jeg husker første gang jeg seilte til Strømstad uten kartplotter eller andre tekniske navigasjonssystemer. Hadde kart og kompass. Jeg så bare på øyene og glemte å se på de viktige overrretterne som de erfarne seilerne benyttet.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Kjøpte nettop (igår) et Sony DSLR A300 kamera, 18-70mm + en 70-300 Sigma zoomlinse!

Har tidligere hatt Nikkormat FT2 (Helmanuelt) + diverse garnityr, så verden har gått fremover siden da !

Er nå midtveis i instruksjonsboken og prøver å friske opp min tidligere hobby fra over 30 år tilbake i tid!

Kjøpte dette apparatet pga. god batterikapasitet ,bra Live view og bildestabilisator i kamerahuset, det betyr en del for meg!

Foreløpig har jeg ikke noe å utsette på valget, selv om Canon og Nikon klinger bedre også i mine ører.

Regner uansett med at hvis det er noe å utsette på bildene, skyldes det mest meg selv og ikke kameraet!

Regner med jeg kommer sterkere tilbake med prøvebilder etter hvert!

 

Forresten noen som vet om bra free-ware bildebehandlingsprogram?

Eller bør man anskaffe en lisens av Photoshop eller tilsvarende?

Link to post
Share on other sites

Bare husk at EF-S linser ikke kan brukes på de større modellene til Canon. Eller til proffkameraene dems.

Jeg mener ganske sikkert at dette ikke er mulig.

 

Jeg har selv 40D med EF-S 17-85mm USM IS objektiv og dette objektivet kan ikke brukes på feks. 5D.

Rett og slett forde 5D (og noen andre) har full bildesensor.

 

Bare ett tips.

 

Men hvis du ikke har tenkt til å oppgradere til slike kameraer, så er EF-S linser billigere og like bra.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Den dagen jeg ikke kan ta et brukbart foto uten stabilisator begynner jeg med frimerker. :lol::lol:

---

mvh Astor

 

 

Med fare for å bli " tiet ihjel" den uttalelsen Astor er noe med det mest avslørende snobberi tøv jeg har hørt .

Tydelig at foto ikke er noe du kan særlig mye om - selv du er nok prisgitt de fysiske lover - tro det eller ei

 

takk

Link to post
Share on other sites

Jeg er i alle fall godt fornøyd med stabilisatorene i mine objektiv til EOS 450D.

Det hadde ikke blitt atskillig færre bidrag fra meg på BP uten disse.

Så kan man jo mene at BP godt kunne vært foruten at jeg hadde disse stabilisatorene.....og det er i så fall et svært godt poeng!

Link to post
Share on other sites

Jeg er i alle fall godt fornøyd med stabilisatorene i mine objektiv til EOS 450D.

-

 

Billedstabilisator i objektivet er et fantastisk redskap.

de nyeste stabilisatorene gir deg mulighet for å gå inntil 3 blendertrinn opp i forhold til det beste du kan klare håndholdt.

 

F.eks på lange telelinser er dette helt uvurderlig.

 

Forøvrig roaldbj så er det bra du har " disse stabilisatorene" og forsyner oss med flotte og aktuelle bilder.

Alltid en fornøyelse å se hva du har fått øye på på din vei.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å bli " tiet ihjel" den uttalelsen Astor er noe med det mest avslørende snobberi tøv jeg har hørt .

Tydelig at foto ikke er noe du kan særlig mye om - selv du er nok prisgitt de fysiske lover - tro det eller ei

 

takk

 

Da jeg utdannet meg til fotograf i svart/hvitt-tiden lærte jeg meg noen triks for å kompensere med bla. lukkertider/blender/asa-verdier. Og de samme fysiske lovene hadde vi faktisk da også. :lol: Men snakker vi om ekstrem-fotografering kan selvsagt en stabilisator hjelpe til for et skarpt bilde.

Jeg har sikkert ikke så mye greie på foto som deg, men min ballast greier seg til min hobbyfotografering fra toppdekket på Astor.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Et godt tips til et greit kompaktkamera er Olympus Mju Though 8000. Dette er et 12MP kompaktkamera med 3,6x optisk zoom - eller enda viktigere, 28-105mm. Her får du altså en god vidvinkel samt lett tele. I tillegg er det optisk bildestabilisator.

 

Men det som virkelig er sellingpoint her, er at kameraet er vanntett ned til 10 meters dyp! Med andre ord det ideelle kameraet til båtbruk! Her får du altså en god vidvinkel (til kompaktkamera å være) som er kjekt å ha i trange omgivelser. Du får en god optisk bildestabilisator når solen går ned OG du får et vanntett kamera som du kan svømme rundt med eller knipse bilder når det våte element virkelig byr opp til dans. Eller hvis du vil leke i vannet og knipse bilder av fisk. :)

 

Jobber forøvrig som selger på distribusjon i en heller stor nettbutikk (største i norge) og er produktansvarlig salg på foto/video.

Link to post
Share on other sites

Billedstabilisator har man bestandig bruk for.. Eller du har aldri ikke bruk for det,, hehe er vel riktigere så si.

Så lenge lyset er litt dårlig kompenserer kameraet med å ha litt lengere lukketid, Så på en vanlig linse, som vanligvis ikke er blant de mest lyssterke, vil en slik billedstabilisator ha fin nytte..

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Bildestabilisator er alltid kjekt å ha nås man skyter håndholdt, du klarer aldri å holde helt stabilt og bildestabilisatoren vil kompensere noe for dette slik at du kan ta bilder men litt lengre lukkertid en du kan uten stabilisator. Men når du bruker stativ og kameraet står helt stødig må du slå av stabilisatoren da den i seg selv lager litt bevegelse om kameraet er helt stødig. Så fordelen med bildestabilisator er at du kan ta bilder som ikke blir befengt med bevegelsesuskarphet når det er litt mørkere eller med litt lengre tele en om du ikke har bildestabilisator. Og det gjelder for Astor også, han kan da ta bilder håndoldt når det er helt mørkt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Stabilisatorer hjelper mot bevegelsesuskarphet pga at fotografen ikke klarer å holde kameraet helt i ro. En tommelfingerregel sier at du med stabilisator kan øke lukkertida 4 ganger (to trinn) uten å redusere skarpheten i bildet, men dette kan være høyst individuelt.

 

MEN: glem ikke at bildestabilisatorer hjelper ikke det spøtt mot bevegelsesuskarphet pga at motivet beveger seg.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Pentax K10D/K200D/K20D + den kommende K-7 (21. Mai) har alle stabilisator + er forseglet mot vann. I tillegg kommer nytt "kit" objektiv (standard zoom), antakelig 21.Mai det også, som også er forseglet mot vann og støv. Disse er ideelle for maritimt miljø.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg alltid har hatt Pentax speilrefleks kamera av den vanlige 35mm typen og dermed har mange objektiver så kunne det være av interesse å kjøpe et greit Pentax digital speilrefleks kamere...

 

Hvilke butikker i kongeriket Noreg selger Pentax kamera av rimelig grei kvalitetet til en rimelig grei pris

 

 

Prøv Fovi.

www.fovi.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...