Jump to content

Speilreflekskamera med stabilisator til maritimt bruk


roaldbj

Recommended Posts

Jeg trives med speilrefleks, zoom, og kunne styre lukketid og alt det styret ... disse karene holdt en lusne 80 -85 knop på radaren når de passerte oss.... klikk på bildet for litt bedre kvalitet ... men den er også kraftig redusert fra originalen...

 

DSC_0020_2.jpg

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Et kompaktkamera er som navnet sier kompakt. Et speilrefleks med utbyttbart objektiv er bra greier, men kan neppe kalles kompakt. Mitt Nikon speilrefleks er ikke mye i bruk og jeg ville aldri drømme om å ta det med i en båt. For tungvindt.

 

Ixusen min får plass inni hånden min. Jeg tar bilder like fort som det tar å løfte handa og trykke på utløseren for jeg trenger ikke finne frem kameraet. Det er rundt håndleddet eller i lomma.

 

Kunne ønsket meg bedre vidvinkel, men det er også alt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sverget til små kameraer, men fikk prøve en speilrefleks for ett år siden. En helt annen mulighet til å ta bilder åpnet seg, før fikk jeg nesten alltid alt i vidvinkel(med små kompaktkameraer). Nå, etter jeg kjøpte en Pentax K10 kan man jo sette på en telezoom og faktisk få gode bilder uten å stå oppi ansiktet på dem man tar bilder av. Den har vanntetting, noe som man må betale en god del ekstra for fra andre produsenter. Stabilisator i huset, så optikken blir rimeligere :smiley: Ellers er det nok mindre forskjeller mellom produsentene i dag, fleste god kvalitet, mener jeg.

 

I dag er K10 erstattet av K20, men også K200 er et godt alternativ se her Foto

 

Ville kanskje anbefale den med 18-250 objektiv til 7495,- godt allround objektiv til å starte med.

 

Da jeg kjøpte så fikk jeg disse råd av en "proff amatør" Kamerahuset skal ligge godt i hånden, for meg = stort hus. det har Nikon og Pentax.

Stort søkefelt(når man ser i gjennom kameraet) Nikon og Pentax.

Vanntettinger av hus kun Pentax i denne klassen( av objektiv også hvis man legger til litt mer)

Stabilisator i hus har Pentax, ikke Nikon.

 

Kan man ikke noe om foto så begynn med grønn knapp, så kan man finne ut mer etterhvert.

Link to post
Share on other sites

De blir nok neppe avgjørende da svært få kan se noen som helst forskjell på de bildene som legges inn i et forum som dette. Skal man kunne vurdere bilder opp mot hverandre, må man ta utsnitt av bilder av samme motiv tatt med forskjellige kameraer og med en rekke forskjellige settinger.

Link to post
Share on other sites

Dette her kommer jo ikke opp mot de der moderne 2000 Mpix :lol: kameraene som alle skal ha men tatt med videokamera så er de ikke så verst og godt nok for meg...

 

Her er et bilde på 1920x1080 tatt samtidig som jeg filmet:

helgoysd1.JPG

 

Og her et et tatt i fotomodus på 2048x1536 (Skjælø like etter konvoybagen ble overtatt):

skjaeloe.JPG

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har også en Pentax K10D. Har hatt den i snart to år og tatt nærmere 10.000 bilder i all slags vær. Kameraet har tetninger som beskytter det mot vannsprut og støv i tillegg til at det har stabilisator i huset. Har hatt kameraet med i all slags vær. Fra skitur i skikkelig snøvær til styrtregn i Afrika.

 

Alle kamerahus i den prisklassen tar bra bilder, en må finne den modellen som en føler mest for selv.

Og som har de tillegsfunksonene en føler behov for.

 

Når det gjelder Pentax så har det kommet nye modeller nå. K200D som skal være den rimelige modellen og K20D som er mer proff. Det finnes også objektiv som har værtetting, men de er såpass dyre at det har ikke jeg tatt meg råd til enda.

 

På pentax så kan en også stort sett benytte alle linser som er laget for pentax. På de eldre linsene så kan det være en må justere fokus og blender manuelt.

Link to post
Share on other sites

I de fleste testene av speilrefleks jeg leser i tabloidpressen blir størrelsen på kamera nevnt som noe negativt. For meg er det motsatt. Et ergonomisk godt kamera med litt vekt ligger godt i hendene og det er mye enklere å holde stødig, enn et mini kompaktkamera hvor knappen er tilpasset spedbarn.

 

Årets bursdagsgave til meg selv var en oppgradering fra et analogt EOS 50e til EOS 40D.

 

Om stabilisatoren sitter i objektivet eller huset tror jeg ikke har så mye å si for funksjon og kvalitet. Canon var tidlig ute med IS i objektivet og har fortsatt den utviklingen. Den største ulempen er vel det noe begrensede utvalget av objektiver med IS til Canon.

 

Gode tester og beskrivelser finner du på http://www.dpreview.com/

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sverget til små kameraer, men fikk prøve en speilrefleks for ett år siden. En helt annen mulighet til å ta bilder åpnet seg, før fikk jeg nesten alltid alt i vidvinkel(med små kompaktkameraer). Nå, etter jeg kjøpte en Pentax K10 kan man jo sette på en telezoom og faktisk få gode bilder uten å stå oppi ansiktet på dem man tar bilder av.

Zooming kan være greit i en del tilfeller, men det lager krøll med dimensjoner og avstander motivene i mellom.

Jeg kan selvsagt zomme litt med Ixus'en, med stort sett brukes største vidvinkel som er noe slikt som tilsvarende 32mm.

 

Da jeg kjøpte så fikk jeg disse råd av en "proff amatør" Kamerahuset skal ligge godt i hånden, for meg = stort hus. det har Nikon og Pentax.

For min del kan kameraet ikke bli lite nok. Jeg vil ha det tilgjengelig der og da uten engang å merke at jeg har det i lomma. Spesielt i båt er liten størrelse svært viktig synes nå jeg, men det er jo smak og behag.

 

Kunne kjøpt en annen Canon enn Ixus, med bedre optikk, men optikken er uansett så god at ikke mange ser forskjellen og lysstyrken er heller ikke noe problem.

 

Da koker det hele ned til at big is bad.

Link to post
Share on other sites

For all del Lotus, jeg har også verdens tynneste kamera et Casio Exilim ca 10x5x1,5cm, men det blir mitt sekundær kamera. Greit å ha i lomma, men i båten har jeg plass, selv med mine 25 fot :wink: lille båt. Ta bilde av en fugl f.eks, man ser den jo ikke engang med kompakten, da er det tele som gjelder. For å holde det stødig,så må det ligge godt i hånda.

Link to post
Share on other sites

Legger de på en annen server enn BP...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har en Olympus E 510 med stabilisator. Fornøyd med kameraet, ikke fullt så fornøyd med programvaren som fulgte med. Men her er det jo mye å velge i da på markedet. Kameraet mitt er vel ikke akkurat designet for maritimt bruk, men fungerer så lenge en er forsiktig. Har et Olympus værbestandig digital kamera som ligger i båten bestandig.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legger de på en annen server enn BP...

 

Selvfølgelig... :blush:

 

Har ikke tilgang på noen annen server jeg da. Har ikke annen internetttilgang enn via naboen (trådløst nett). Måtte si opp telenor da jeg flyttet- de kunne ikke levere ADSL hos meg :cryin: . Uansett går det greit med nettet til naboen. Spleiser på regninga.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta bilde av en fugl f.eks, man ser den jo ikke engang med kompakten, da er det tele som gjelder.

Ja, helt enig. Var på en gresk øy i mai. En øy med lite turister, men desto flere fugletittere. Kompaktkameraene var ikke veldig utbredt hos disse folka. Bruken av kameraene hos disse folka er da helt forskjellig fra min båtverden. jeg vil anta at hovedmotivet hos meg befinner seg nærmere enn 10 meter i 95% av tilfellene. Hovedmotivet mitt har aldri vært ei måke 30 meter unna :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lotus har et godt poeng. Kompaktkamera er utmerket til øyeblikksbilder, da det er lett å putte i lomma og å ta med over alt. -Men i dag har jo de fleste kamera på mobilen som erstatter kompaktkameraet...i stedet for å bruke 2-3-20.000,- på vidvinkel. ...Men Lotus den måka 30 meter unna; hvis du tar bilde av den akkurat idet den skal lette kan det bli tøft!

 

Det er veldig morsom å leke med speilrefleks, og har du først prøvd det så er som men golf, båtliv og heroin: Du blir hekta, og pengene får vinger.

 

510546646_03ae7c99f5_o.jpg

Fotografen...Zack Schnepf

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv en Oly E520 for ikke så lenge siden. Valgte den nettopp pga bildestabilisator i kamerahuset, samt at fourthirds systemet som Olympus benytter gir relativt kompakte objektiver. De har litt mindre bildebrikke en de fleste andre leverandører, noe som gir både fordeler og ulemper. Fordelen er kompakte objektiver, du må f.eks. multiplisere brennvidden med 2 for å sammenligne den med et gammelt 35mm filmbasert kamera. (De fleste andre har en faktor på 1.6) Ulempen er at det kan bli mer bildestøy, spesielt dersom du benytter høy ISO. På lav ISO er dette ikke merkbart. En annen ting som kan være en ulempe er at det ikke finnes like mange tredjepartsleverandører som leverer objektiv til Olympus, som til andre merker. På den andre side har Olympus selv et godt utvalg både billige og bra og også dyre og svært bra. Noen tredjeparts leverandører finnes det dog.<br /><br />Så langt er jeg godt fornøyd med kameraet. I denne prisklassen blir du nok fornøyd uansett hvilket merke du velger, forskjellene er ikke store. Det jeg vil anbefale er at du tar en tur i fotobutikken og prøveholder alle aktuelle modeller og kjøper den du trives best med, den som passer best til hendene dine. JapanPhoto har som regel et rikt utvalg. Litt dyrere enn på nett, men du før klådd på tingen og du har en fysisk butikk å forholde deg til. (Jeg har ingen som helst slags forbindelse til JP, har bare vært der en gang og kjøpt kamera der.)

 

Lagt til:

 

Noen linker:

http://www.cameralabs.com/reviews/Olympus_...eo_review.shtml

http://fourthirds-user.com/

http://www.akam.no/artikler/olympus_e-520/51668

http://www.cameralabs.com/reviews/Olympus_E-520/

http://www.ephotozine.com/article/Olympus-E-520

http://www.biofos.com/esystem/e520_tst.html

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I denne prisklassen blir du nok fornøyd uansett hvilket merke du velger, forskjellene er ikke store. JapanPhoto har som regel et rikt utvalg. Litt dyrere enn på nett, men du før klådd på tingen og du har en fysisk butikk å forholde deg til.

 

Må bare si meg enig i den refleksjonen. Jeg hadde to ulike prinsnipp i fotoverdenen - på analoge speilreflekshus ventet jeg på at kamerahusene var vel utprøvd, -på digitalt blir det motsatt for min del - ferskest mulig modell med forhåpentlig best mulig støybehandling(kornmaterien i bildene som er min prioritet). Når det gjelder objektiver venter jeg helst til det dukker opp en eller annen test/erfaring.

Link to post
Share on other sites

Låner tråden litt.

 

Har 2 compactcameraer, Lumix og Sony. Begge skal være av bra kvalitet. Men som tidligere nevnt er øyeblikksbilder

vanskelig da de har ofte lang "blender-tid".

 

Har det skjedd noe på den fronten på årets modeller? Ønsker ikke speilrefleks, men et lite lomme-kamera som ordner dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte et Canon 450D i Kristiansand tidligere i sommer, og det fungerte over all forventning. Glimrende billedkvalitet, og er lett å bruke selv for nybegynnere. Oppdaget temmelig raskt derimot at jeg nok trenger en kraftigere zoomlinse enn den som fulgte med kameraet.

Nemo saltat sobrius

Link to post
Share on other sites

Syns egentlig stabilisator i kamera er vel oppskrytt, du holder kamera mer rolig men ikke motivet, og dermed får du bevegelse uskarphet uansett. Er motivet ofte mennesker/dyr/barn/båter og lukketiden blir lang pga lite lys vil blitz være løsningen for å holde ok lukkertid, evt senke lukkertiden ved å øke iso. En av fordelene med speilrefleks er at du kan bruke vesentlig bedre blitz en på kompakt kamera. (Ved skikkelig tele foto er stabilisator kjekt, men da snakker vi antaglig litt høyere kvalitetskrav en familiebruk)

 

"Familie" speilrefleks kameraene har redusert/forenklet huset med autofunksjoner så det blir nesten like lett som å bruke kompakt kamera. Bruker du litt tid på å sette deg inn i automatikken / tanken bak programmene fungerer det helt ok, senere kan du prøve å manuelt justere inn bedre bilder en automatikken -da begynner det å bli gøy.

 

Objektiver

Noe av fordelen med speilrefleks er at du kan øke kvaliteten på "den type bilder du tar mest" ved å kjøpe gode objektiver til den type bruk -har du ikke definert de behovene enda vil jeg anbefale å ikke kjøpte for mye objektiver i starten. Kjøp et generelt objektiv (familie zoom som dekker i 35mm spesifikasjon området ca 28-80/100). Når du bruker et slikt objektiv vil du til slutt merker hva det ikke gjør godt nok, da begynner du å definere dine behov.

 

Type kamera -tror faktisk "alle" nye speilrefleks er såpass gode at for familiebruk (dersom du ikke har noe objektiver fra før) er det ikke no rett eller galt valg. Jeg ville gått inn i ett par butikker og prøvd kameraene, hvordan er det å holde i - også med blitz montert, hvordan er knappene for dine hender osv.

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

Siden jeg alltid har hatt Pentax speilrefleks kamera av den vanlige 35mm typen og dermed har mange objektiver så kunne det være av interesse å kjøpe et greit Pentax digital speilrefleks kamere...

 

Hvilke butikker i kongeriket Noreg selger Pentax kamera av rimelig grei kvalitetet til en rimelig grei pris

 

Kjøpte K10d med 18-55 mm fra Pixmania til 5209,- . Dette har de ikke lenger på lager, men kun K20d, og K200d til hhv. 9717,- og 5719,- (begge med 18-55 mm)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...