Jump to content

Speilreflekskamera med stabilisator til maritimt bruk

roaldbj

Recommended Posts

canon8juli2009a.jpg

Dette bildet er tatt med mitt Canon 450D og EFS 55-250mm linse med stabilisator.

Det er opp mot 1 meter skarpe bølger og jeg seiler i 20 knop i det "bølgete" område ved utseilingen fra Göteborg nær Trubaduren.

Jeg sitter på overdekket. Avstand til "Tor Fiona" er omlag 1000 meter.

Jeg hadde aldri klart å ta tilsvarende bilde med mitt gamle kamera uten bildestabilisator.

canon8juli2009b.jpg

Her har jeg tatt ut et utsnitt av fotografiet som opprinnelig var på 5.298 kb.

For meg gir bildestabilisatorene atskillig bedre bildekvalitet når jeg seiler i forhold til mitt gamle Canon.

Men jeg er ingen fotograf.

Henger meg på her Roaldbj...kan bare understreke og bekrefte et godt valg av speilreflekskamera. Jeg har nå brukt mitt nye Canon 450D i noen uker, og kan ikke få fullrost det. Jeg bruker en Canon EF-S 17-85 IS USM linse som standard, da den dekker de aller fleste behovene jeg har til vanlig. Linsen er svært kjapp til å fokusere, enten det er i vidvinkelsituasjoner eller mer tele. Og bildene blir usedvanlig skarpe og fine!

Men, som 1. valg til zoomlinse står en Canon EF-S 70-300 IS USM på ønskelisten, og gjerne enCanon Macro 100mm 2.8.

Som et tips bør du bruke både solfilter og solblender.

• 4 måneder senere...

Bildestabilisatoren ligger i selve objektivet, og det kommer dermed ann på hvilket objektiv de forskjellige butikkene leverer med kameraet.

Noen butikker leverer kameraet med ett forholdsvis dårlig standardlinse, slik at den totale prisen blir lav, mens andre velger å legge ved ett skikkelig objektiv med stabilisator og høy lysfølsomhet (lave F-verdier)

Dermed så ser man ofte flere like speilreflekskameraer etterverandre i nettbutikker, men med forskjellige objektiver.

Ett Canon 450D-1000D UTEN objektiv har dermed ikke stabilisator i det hele tatt. Tror vel egentlig ikke det er noen av speilrefleksene til Canon som stabilisatoren ligger i selve kamerhuset. (men noe usikker på dette dog. I tillfelle må dette være på dem dyrere modellene)

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Olympus har etter det jeg ser stabilisator i kamerahuset. (PS - Ikke E-420) Rimeligste pakken jeg har sett er vel dette:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=112675

Når det gjelder de to Canon og Nikon jeg nevnte der det står "Optisk bildestabilisator" så er det disse. Og med at dette er komplette kamera med linser så må vel det bety at det er med bildestabilisator?:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=109489

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=103630

Men ser en på de samme kamerapakkene, altså med objektiv, hos Lefdal så står det at de ikke har bildestabilisator:

http://www.lefdal.com/product/foto-video/s...oductTabcontent

http://www.lefdal.com/product/foto-video/s...oductTabcontent

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Når det gjelder Canon kameraene du linker til, så ser det ut til at det er en skrivefeil hos mpx.no.

Det er altså lefdal som har den riktige innformasjonen her.

, for så vidt jeg vet er dette det typiske standardobjektivet og dette har ikke stabilisator.

Når det gjelder Nikon sine systemer så er jeg usikker og velger dermed å ikke uttale meg om det.

EDIT:

Jeg har selv ett Canon 40D kamera med Canon EF-S 17-85 IS USM objektiv og kan anbefale dette på det varmeste.

Veldig bra allround objektiv med stabilisator!

Det finnes dog objektiv som er mye bedre som står på ønskelisten min, men dette er objektiver i L-serien til Canon og disse er ikke akkurat gratis.. hehe.

Personlig så mener jeg at den standardlinsen (18x55) er noe tess i det hele tatt.

Den er vannvittig lett og den virker billig (noe den jo også er)

Bildene den tar er vesentlig dårligere enn objektivet nevnt ovenfor.

Derfor så er det synd at noen kjøper ett så flott kamera som har alle muligheter til å gjengi fantastiske motiver med dette objektivet som ødelegger litt.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Eneste synlige forskjell på Canon objektivene er at de har en IS i slutten på benevnelsen på den med stabilisator.

Etter det jeg kan se står det ingen ting om IS på noen av de objektivene jeg linket til. Men på begge fra MPX står det altså "optisk bildestabilisator". Objektivet har benevnelsen EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 DC

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Siden ingen har nevnt dette kamerahuset før må jeg nesten gjøre det: Canon 7D!

Koster 11.990,- på Amentio: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2578498

En fin ting med 7D er at den har noe høyere ISO-verdier (enn Pentaxen over) som betyr at du kan bruke kameraet under noe mørkere forhold uten at det blir for mye støy. Dette kan gjøre behovet for IS i objektivet redundant - men selvfølgelig - men vil alltid ha behov for bedre utstyr og får stadig få høyere krav til kvalitet jo mer man leker med speilrefleks.

Videre er Canon 7D veldig værbestandig, se en kort rapport her fra bruk i arktis: http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/

Uten at jeg faktisk vet vil jeg påstå den er mer værbestandig enn Pentaxen over (og legge kamera i fryseren, for så å ta den ut igjen og vente til den tiner før det er brukbart igjen vil jeg ikke si er en særlig reell test; du finner veldig mye som fungerer igjen etter litt tining, ikke så mye som tåler store mengder fuktighet over lengre tid og fremdeles yter bra).

Den største bonusen for 7D er forøvrig muligheten til å ta opp video i Full-HD i super kvalitet (noe som etter min mening gjør at prisen på 12.000,- er verdt det, for stillbilder alene blir det nok litt for mye). Kan nevnes at det finnes spillefilmer/reklamer/etc som blir tatt opp med denne generasjonen SLRer fra Canon.

Her er en video gjort med kameraet: http://vimeo.com/7816393 (muligheten til å bytte objektiv gjør at film-laging blir meget så mye morsommere om man har et lite arsenal objektiv).

Redigert av vilhelmk (see edit history)

En Nikon D70 er også værbestanding. Tok dette bildet da stormen 'Loke' svingte innom for et par år siden (da raset på Hatlestad Terrasse gikk). Ingen spesiell beskyttelse av kameraet. Objektivet er en Nikkor 50mm f/1.8. Fordelen med dette objektivet i dårlig vær er at selve glasset ligger så dypt i objektivhuset at det blir veldig lite vann på linsen.

45529128_Xsgze-M.jpg

Bundin er bátleysur maður

En Nikon D70 er også værbestanding. Tok dette bildet da stormen 'Loke' svingte innom for et par år siden (da raset på Hatlestad Terrasse gikk). Ingen spesiell beskyttelse av kameraet.

Brukte du det over lengre tid eller bare ved et par bilder i et titalls minutter?

Hadde en canon 50d og canon 5d mk ii med "på jobb" (det hender jeg frilanser innenfor sånt) en gang i sommer det pøset som verst. Begge kameraene sa etterhvert takk for seg etter 3-4 timers bruk uten beskyttelse, men de fungerte heldigvis igjen etter tørk... Canon 7d skal da, i følge canon, ha mye bedre beskyttelse for vær enn disse to.

Har ikke så mye peiling på nikon, som er grunnen til at jeg lurer på mer om situasjonen du brukte nikon d70 i.

Hadde meg en tur på motorsykkelen - det var den eneste muligheten for å komme frem på veiene - og tok en del bilder. Kameraet hadde jeg i en Lowepro Mini mag veske over skulderen. Var vel ikke ute i mer enn 1 - 1.5 time, men jeg var gjennomvåt når jeg kom tilbake til kontoret.

Kameraet fungerte problemfritt hele tiden. Men mesteparten av tiden lå det jo i vesken sin, som forøvrig gir utmerket beskyttelse mot været.

Et kjapt søk på nettet antyder at Nikon generelt har generelt god beskyttelse mot regn & støv. Se feks http://www.jimreedphoto.com/content.html?page=5

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Hei.. Har skrollet meg gjennom hele tråden (5 sider!) og har enda ikke sett en forklaring på hva optisk billedstabilisator er.

Tror det kan være interresangt for mange når de skal velge. I hovedsak er det to typer, den ene er mekanisk og den andre elektrisk (altså uten noen form for mekanisk hjelp). Hvordan den enkelte leverandør velger å implementere dene ene eller andre varianten kan selvsakt variere. Metodene kan også kombinerer.

For små kompatkkamera er det nesten utelukkende elektrisk stabilisering som benyttes. Da benyttes gjerne en billedbrikke som er større enn den oppgitte oppløsningen. Programmvaren til kameraet velger da ut i fra en analyse av kameraets bevegelse, som er gitt av små gyroskop, hvilket utsnitt av bildet som faller på sensoren som skal benyttes. Fordelen er enkel konstruksjon og svært rask justering men kvaliteten er lavere enn for mekanisk justering

Mekaniske løsninger kan deles i to grupper. Det ene er løsninger integrert i løsninger som i gjen deles i to undergrupper, stabilisering i kamerahus og stabilisering i linse. Begge leser av kamerabevegelse ved hjelp av gyroskoper. Den andre gruppen er bruk av eksterne hjelpemidler som steadycam/steadicam (begge skrivemåter er korrekt).

For integrerte mekaniske løsninger i selve linsen, justeres inbyrdes posisjon mellom flere linsegrupper ved hjelp av små aktuatorer eller elektromagneter. Dette vil flytte den optiske aksen en anelse ørlite grann, nok til å holde samme utsnitt i samme posisjon og dermed stabilt på billedbrikken. Integrert løsning i kamerahuset shifter selve billedbrikken fysiskt ved hjelp av aktuator/electromagnet slik at valgt utsnitt holdes stabilt på bilde brikken.

Min favoritt er dog eksterne mekaniske stabilatorer som enkelt og greit har som mål å eliminere bevegelser/rystelser før de i det hele tatt når kameraet. Dette er den løsning som profesjonelle fotografer foretrekker da det gir en lang større kontroll på kameraet. Enkelt sakt er det treghets prinsippet som utnyttes ved å montere kameraet på ett tungt stativ. Mer avanserte modeller benytter ett system av lodd og fjærer. Filmindustrien er storforbrukere av slikt utstyr. For hobby fotografen kan inkjøp være dyrt og utstyret er ofte klumpete og oppfordrer lite til spontan fotografering. Man elliminerer imidlertid alle ulemper som elektrisk og integrerte mekaniske løsninger medfører av kompleksitet. Dessuten funker samme dings for alle kamera du måtte ha. Sier seg selv at beste løsning uansett er å holde kameraet i ro, og det løses med stead(y)icam. På nettet finnes mange oppskrifter på gjør det selv steady(i)cam som kan være like bra som kjøpevare.

Breg

Vidar (Z)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Fant dette svaret på en side angående optisk bildestabilisator:

Canon er veteran innen bildestabilisering. Deres optiske stabilisator overgår en digital

stabilisator ved at den opphever kamerarystelser uten tap av bildekvalitet. Den kan

enten bevege et linse-element for å motvirke vibrasjonen - kalt linseforskyvning - eller

fungere som et prisme med variabel vinkel. Den sistnevnte typen reagerer etter

impuls fra en gyro-sensor ved å endre form, og dermed bryte lysstrålene slik at bildet

holdes i ro på CCD-brikken.

Mye kamera erfaring her( noe jeg ikke har) og benytter meg av muligheten til å spørre:

å ta bilder i forbindelse med sjø, det være seg overskyet eller sol - bør man bruke noe form for filter?

Filteret som gir mest utbytte i samband med vatn er nok eit polaroidfilter. Det fjernar refleksar så du kan sjå ting under vassflata. Du kan og bruke det på himmelen for å få flotte graderte, djupe blåfargar.

Som nesten novise på foto prøver jeg å spørre ekspertisen her om noen konkrete spørsmål uten å starte en ny tråd og beklager, litt utenfor den pågående diskusjon:

Vi tenker på å kjøpe et nytt ,men enkelt digitalt speilrefleks kamera i lavere prisklasse. Pris 4 - 6 t Forslag-m/ og u/videofunksjon.

Kan et eldre Vivitar objektiv brukes brukes på et nytt digitalkamera; dvs finnes det overganger/adopter?

Kan objektiver /utstyr fra mitt gamle Pentax speilrefleks brukes på et nytt digitalt?

Takker for innspill

Kan objektiver /utstyr fra mitt gamle Pentax speilrefleks brukes på et nytt digitalt?

Takker for innspill

Gamle Pentax objektiver passer rett på nye Pentax speilrefleks. Hvis de er så gamle at det er skrufatning (M42) så må du ha en adapter.

På de nye Pentax kameraene så får du også bildestabiliserng på alt av objektiver siden bildestabiliseringen ligger i huset og ikke i objektivet.

I prisklassen 4-6 tusen så må det bli Pentax Pentax K-x eller en Pentax K-m (Utgående modell). Alternativ kun et Pentax K20D hus. Da får du også værtetting med på kjøpet.

Det er ikke så mange butikker som fører Pentax, men Japan Photo skal gjøre det. Kan også kjøpes på nettet. Feks fovi.no

Alle nye speilrefleks som selges i dag tar gode bilder, så du bør hvelge det du føler for. Dersom en har mye bra pentax optikk liggende så er det en god grunn til å kjøpe Pentax.

Hvis det skulle bli ett annet merke så kan du jo og vurdere å selge de gamle objektivene. Det omsettes en del brukt optikk på finn og foto.no

• 3 uker senere...

Om noen fortsatt har penger på bok etter julen er det nå gode "romjulstilbud" på enkle men gode speilreflekskamera.

Lefdal har dagstilbud 29.12. på Sony Alpha 230 med 18-55 mm til 2795,-

Expert har Nikon D3000 med 18-55 mm til 2990,-

Men så var det det med stabilisator da, har noen av dem det..?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...