Jump to content

VP 290DP, innerste propell sitter dønn fast


røyksopp

Recommended Posts

:boxing: heia,skulle prøve å skifte sink på "ny-båten" da fikk jeg meg en overaskelse.

det sitter en vp aqad40b med290dp, første propell gikk greit, andre propell dønn fast.

prøvde med en stor tersj, stoppa p.g.a. turte ikke mer, redd for å ødelegge. finnes det noen gode råd å få

 

oppgitt.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig propell-problem .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post

Uten at jeg har snøring på båter med inb og drev..

Så er det nok saltspreng som kan til at den sitter sikkert, få på noe crc våtvåt ett par døgn så kommer det nok.

Om det er det som er årsak selvfølgelig.

 

Mrn stikker sikker innom noen kloke drev hoder her snart serru

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Den er vulket fast ja, og hvis du ikke får av propellen så må du nok ofre den propellen og kjøpe deg en ny. er ikke så mange andre triks en det du har fått til nå annet en å skjære av prop og gummi og splitte splineshylsen som sitter fast rundt akselen.

 

Så dynk med penetrerende veske, varm forsiktig og ters eller skjær og kutt.

 

Det forslaget som du fikk av meg i mitt forige innlegg er faktisk noe jeg måtte fortelle en kar engang,, han trodde at det bare var en mutter som holdt alt og at den mutteren med de store vingene trodde han var en skive som satt fast i den innerste propellen. Sålenge du ikke forklarer at den mutteren spesifikt er skrudd løs så kommer forslaget automatisk fra meg.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Hei

Kann det være en mulighet å ta ett tykkvegget kobber rør med en innvendig diameter på ca 24,5 mm og holde det mot

spline hylsa på proppellen og slå den løs.

Er klar over faren for å slå sund undervans huset så du måtte i alle tilfeller være forsiktig .

Håper du slipper å bruke vinkelsiper :cryin: Du må vell i alle fall bruke dugelig med penetrerende smøremiddel.

Link to post

Det er jo et forsøk verdt, men du er i så fall ikke den første som må påkoste drevet betydelige summer for å skifte ut spindel og propell. Noen Volvo Penta forhandlere har erfart det samme som deg og bedyrer at problemet oppstår når feil eller for lite grease blir brukt etter at propellen har vært avmontert. Jeg er enig i denne påstanden.

Det er stor mulighet for å ødelegge mer med å slå propellen av, derfor ville jeg vurdert å kløyve propellen til fordel for å berge akslingen.

Link to post
  • 1 år senere...

Låner denne tråden litt. Jeg får ikke av konet som sitter yterst påpropellakslingen. Har løsnet mutteren, satt gearhendelen i framover og prøvd med verktøyet fra VP, men erfarer at propellen glir sakte rundt fordi om gearet står i forover. Om jeg setter gearet i revers virker det som propellen står dønn fast andre veien. Har alltid holdt igjen propellene ved propellskifte ved å sette gear i forover eller revers, men blir litt i tvil nå. Er det rett fremgangsmåte å bare bruke giret som hold ved løsning av dette konet, eller må jeg sette noe fysisk(treklosse e.l) for å holde imot rotasjonen? Kan det være noe galt med drevet eller er det bare motoren som roterer når det beveger seg?

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Sett tæsja i så mye spenn som du tør, smør på med veske slik som de andre sier, å så smører du deg selv med tålmodighet.

Har selv opplevt å sette ting i press med tæsje og latt det stå med veske lenge, for å så se at det plutselig er løst.

 

Ellers så hadde jeg satt sammen uten å bytte zink hvis den ellers er grei og brukt drevet så lenge det duger slik det er :)

 

Aquadoren:

Min satt også noe enormt(tror vi snakker om samme sak), jeg måtte finne meg ei lang stål stang for mere moment, samt holde godt igjen på propellen. Om det er feil eller rett løsning vet jeg ikke, men det virket for meg, og hos meg sitter alt sykt godt fast...

Link to post

Skal prøve med trekoss og en jernstang tredd utenpå et skrujern for å få moment. Det jeg ikke forstår er hvorfor jeg klarer å dra rundt propellen når giret står i forover,men i revres er motstanden mye større slik at jeg ikke klarer dra det rundt(u andre retningen). Noen som tør prøve seg på en forklaring?

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...