røyksopp Startet 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2008 heia,skulle prøve å skifte sink på "ny-båten" da fikk jeg meg en overaskelse. det sitter en vp aqad40b med290dp, første propell gikk greit, andre propell dønn fast. prøvde med en stor tersj, stoppa p.g.a. turte ikke mer, redd for å ødelegge. finnes det noen gode råd å få oppgitt. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig propell-problem .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 (redigert) Uten at jeg har snøring på båter med inb og drev.. Så er det nok saltspreng som kan til at den sitter sikkert, få på noe crc våtvåt ett par døgn så kommer det nok. Om det er det som er årsak selvfølgelig. Mrn stikker sikker innom noen kloke drev hoder her snart serru Redigert 23.Juli.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
flex Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Hei Sett på tersen igjen med så mye pådrag du tør. Varm forsiktig opp (liten blåselampe). Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Har du skrudd av mutteren innerst da? Propellene setter seg ikke fast slik med mindre det ikke er brukt fett på akselen når de ble montert. Hvis du er helt sikker på at mutter og låsskive er fjernet så skal det bare være å dra den rett av. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
røyksopp Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 kunne setfølgeli glemt å skru av muttern og låsering, men en plass går grensen. håper på litt mere seriøse svar. varme propellen med blåselampe?? splainen er jo vulket fast!!! Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Den er vulket fast ja, og hvis du ikke får av propellen så må du nok ofre den propellen og kjøpe deg en ny. er ikke så mange andre triks en det du har fått til nå annet en å skjære av prop og gummi og splitte splineshylsen som sitter fast rundt akselen. Så dynk med penetrerende veske, varm forsiktig og ters eller skjær og kutt. Det forslaget som du fikk av meg i mitt forige innlegg er faktisk noe jeg måtte fortelle en kar engang,, han trodde at det bare var en mutter som holdt alt og at den mutteren med de store vingene trodde han var en skive som satt fast i den innerste propellen. Sålenge du ikke forklarer at den mutteren spesifikt er skrudd løs så kommer forslaget automatisk fra meg. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
røyksopp Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 trur på det forslaget om å bruke vinkelsliper, alle råd tas imot med stor takk selv om noen er kansje litt lite gjennomtengt..... trudde vel at jeg skulle berge den jekla propellen, koster jo litt. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Frysespray på akslingen for å kjøle den ned og dermed krympe den noe kan være nok til at den løsner. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Hei Kann det være en mulighet å ta ett tykkvegget kobber rør med en innvendig diameter på ca 24,5 mm og holde det mot spline hylsa på proppellen og slå den løs. Er klar over faren for å slå sund undervans huset så du måtte i alle tilfeller være forsiktig . Håper du slipper å bruke vinkelsiper Du må vell i alle fall bruke dugelig med penetrerende smøremiddel. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Det er jo et forsøk verdt, men du er i så fall ikke den første som må påkoste drevet betydelige summer for å skifte ut spindel og propell. Noen Volvo Penta forhandlere har erfart det samme som deg og bedyrer at problemet oppstår når feil eller for lite grease blir brukt etter at propellen har vært avmontert. Jeg er enig i denne påstanden. Det er stor mulighet for å ødelegge mer med å slå propellen av, derfor ville jeg vurdert å kløyve propellen til fordel for å berge akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 (redigert) Låner denne tråden litt. Jeg får ikke av konet som sitter yterst påpropellakslingen. Har løsnet mutteren, satt gearhendelen i framover og prøvd med verktøyet fra VP, men erfarer at propellen glir sakte rundt fordi om gearet står i forover. Om jeg setter gearet i revers virker det som propellen står dønn fast andre veien. Har alltid holdt igjen propellene ved propellskifte ved å sette gear i forover eller revers, men blir litt i tvil nå. Er det rett fremgangsmåte å bare bruke giret som hold ved løsning av dette konet, eller må jeg sette noe fysisk(treklosse e.l) for å holde imot rotasjonen? Kan det være noe galt med drevet eller er det bare motoren som roterer når det beveger seg? Redigert 5.Juni.2010 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
FjordHT Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Sett tæsja i så mye spenn som du tør, smør på med veske slik som de andre sier, å så smører du deg selv med tålmodighet. Har selv opplevt å sette ting i press med tæsje og latt det stå med veske lenge, for å så se at det plutselig er løst. Ellers så hadde jeg satt sammen uten å bytte zink hvis den ellers er grei og brukt drevet så lenge det duger slik det er :) Aquadoren: Min satt også noe enormt(tror vi snakker om samme sak), jeg måtte finne meg ei lang stål stang for mere moment, samt holde godt igjen på propellen. Om det er feil eller rett løsning vet jeg ikke, men det virket for meg, og hos meg sitter alt sykt godt fast... Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Det er beskrevet i håndboken med å sette den i gir, det virker på mine drev Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
lippert Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Det enkleste er å ha giret i fri. Så finner du bare en trekloss, 2x4" som du stikker mellom propellen og plata. Da står det helt fast. Så slipper du å bytte på giret Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Aquadoren Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Skal prøve med trekoss og en jernstang tredd utenpå et skrujern for å få moment. Det jeg ikke forstår er hvorfor jeg klarer å dra rundt propellen når giret står i forover,men i revres er motstanden mye større slik at jeg ikke klarer dra det rundt(u andre retningen). Noen som tør prøve seg på en forklaring? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Jeg satte en 2"*4" trebjelke mellom ytterste propell og toppen av drevet og festet med et tau. Så tok jeg en jernstang og tredde utenpå skrujernet, da løsnet det greit. Hadde giret i fri. Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.