Jump to content

Hilse på sjøen

Polarn

Recommended Posts

Når jeg er ute å navigerer skuta mi treffer jeg selvsagt en god del andre skuter. Før i tiden var det vanlig å hilse på hverandre. De fleste gjør det nå i dag også men av og til treffer jeg folk som bare ser rart på deg. Antar dette er nybåteiere. Personlig føler jeg meg skikkelig tulling når jeg hilser og nærmest får fingeren tilbake. Jeg navigerer riktig nok mye i indreoslofjord i ukedagene, og det er der det mest forkommer. Kommer jeg lenger ut mot Sætre, Son, Moss hilser alle og smiler hyggelig. Pleier dere å hilse på folk som hilser? Kanskje en rar trå, men la det stå til....

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Alle som kjører Mazda MX-5/Miata cabriolet hilser også, enten ved å vippe på vippelyktene eller vinke med hånda.

Da jeg var liten gutt og med pappa på sjøen hilset alle, nå er det ca kun 1/3 del som hilser først, og kun 3/4 deler som hilser igjen hvis jeg hilser først.

Folk med lik båttype/størrelse er flinkest til å hilse igjen, merket det med den forrgie skjærdgårdsjeepen og med snekka jeg har nå.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Hvis man har lyst så hilser man og hvis man har lyst til å hilse igjen så gjør man det. Det ligger en større forpliktelse i å hilse igjen enn å hilse, og da spesiellt hvis det er små barn som hilser først for de har ikke rukket å gjøre noe galt enda.

Så lenge det alltid er en som må hilse først og ikke alle hilser igjen, så er det flere hilsere på sjøen enn ikke hilsere.

Den var kanskje litt dyp for noen denne men slik vil jeg påstå det virker i praksis.

Det er alltid koselig å hilse for det indikerer vel at man har det fint. :smiley:

Alle som blir fornærmet for de ikke "alle" hilser anbefales en tur i Blindleia fra Lillesand til Ulvøsund med retur, på en dag som idag. Hils til alle i øst og vest, bli irritert på de som ikke hilser tilbake (og få for all del ut irritasjonen her på forumet), men viktigst av alt er å bestille time hos fastlegen til dagen etterpå slik at vinkelankehånden kan få seg en behandling med kortison!

Ha en god tur!

:smash::flag::sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

om eg var på sjøen bare blandt ikke-hilsere ville eg vært litt ukomfortabel. da antagelig de samme folka ikkje ville brydd seg om noen sku få problemer. om de er på sjøen for å være sur og ikkje hilser tilbake engang så tvila eg på de gidder komme bort og gi en hjelpende hånd om det skulle trenges..

her rundt oppleve eg det som førerne/medpassasjerer av store cabincruisere av den raske sorten med en sølvrev bak rattet hilser minst. kansje de hilser på hverandre? det vet ikkje eg.

imens står eg og vinka. ikkje alltid for å være hyggelig og hilse på en artsfrende men likegjerne fordi eg ser flodbølgen komme. så noen ganger vinker eg med åpen hånd, andre ganger med knyttet neve. :wflag:

Redigert av Korsnes (see edit history)

Har også tenkt litt på dette. Og dette er min oppfatning:

- Småbåter hilser aldri på meg først.

- Seilbåter og motorbåter hilser like ofte.

- Store båter hilser altid tilbake.

- Alle hilser hvis ungene mine hilser først. Og de vinker til den store gullmedaljen! :lol:

Men må si at det er nedadgåend med hilsningen på sjøen, synes jeg.

- Med eller uten bikkje...ingen forskjell.

Redigert av Bützfleth (see edit history)

Det er jo nevnt i denne tråden at alle hilser når det er unger som vinker....og jeg tror at hunder har noe av den samme virkningen(selv om ikke de er like flinke til å vinke først :lol: )

Så hvis en ikke har unger, eller ungene er blitt så store at de ikke lenger gidde vær med gammer'n på sjøen...da bør en skaffe seg hund :yesnod:

Redigert av wabra (see edit history)

Jeg har inntrykk av at hilsingen har en tendens til å avta med økt hastighet. De gamle hurtigrutene hilste ALLTID tilbake og tilogmed med hornet når jeg hilste på dem. Da de nye hurtigrutene kom ble det slutt på dette. Hurtigbåtene hilste heller aldri tilbake. Fra lufta derimot har jeg mange morsomme minner. Dette er fra Trondheimsfjorden og omegn. På tur ut eller inn fjorden så var det nesten alltid ett eller annet fra forsvaret som to turen ned for å hilse på. Mange Seaking, Herkules, F16. 2 stk Herkules på tur ut til Ørlandet. Den ene bryter av og kommer inn i LAV høyde rett over meg. F16 var bare en gang, men desto hørtes den skikkelig. Jeg var under dekk da jeg hørte et himlandes brøl. Kom meg opp i full fart og akkurat tidsnok til å se monsteret forsvinne i skydekket. Den tok flere runder før den stakk og brukte ca 5 sekunder på samme strekningen som jeg i motving og strøm hadde brukt 5 timer på. :crazy:

Etterpå fikk jeg vite at det var sønnen til en kjenning av meg som måtte hilse på. :cryin::cool:

Men det morsomste var et fly fra den gang Braathen. Jeg hadde seilt inn fjorden og inn mot Værnes flystasjon. I et fantastisk flott vær var jeg i ferd med å snu ca 1km fra land på Skatvalsiden av fjorden da et Braathenfly på innflyging plutselig brekker av og flyr helt bort til der jeg ligger (for fulle seil) for så å legge seg tilbake akkurat tidsnok til å sette hjula på stripa. Det var forresten på denne turen tilbake til Trondheim jeg ble ekstra godt kjent med Strindfjorden som jeg mener vi hadde en liten konversasjon på for noen dager siden i en annen tråd.

Her på Sørlandet har jeg nesten gitt opp å hilse som mange av dere også antyder. En blir nesten litt :confused: når enkelte ikke gidder bryet å hilse tilbake. Kikker bare dumt på deg, og da føler du deg bare dum selv også.

Per :seeya:

Jeg var på Island i forbindelse med jobb og fikk anledning til å se meg litt rundt. Det var litt rart for jeg trodde først jeg ble tatt for en annen. Så oppdaget jeg at alle hilste på hverandre og sa "godadjen" hele tiden. Det var bare å sette i gang med integreringen selv om jeg bare var der for en kort uke.

Riktig koselig var det.

Det var ikke like mye hilsing i Reikjarvik som litt i utkanten, men høflighet, ja det kunne Islendingene.

hilser på de aller fleste jeg møter. store som små. jo yngre folk er jo oftere hilser de tilbake.. de som ganske sikkert ikke hilser er de som man møter rundt 50-60 år som glor fra det tidspunktet man har mulighet til øyekontakt til de er forbi. stirrer bare dumt på meg og gjør ikke engang ett lite nikk . :smash::smash: synes det viser stor mangel på vanlig høflighet å ikke hilse igjen når noen hilser. dette gjelder ikke der trafikken er stor.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...