Polarn Startet 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2008 Når jeg er ute å navigerer skuta mi treffer jeg selvsagt en god del andre skuter. Før i tiden var det vanlig å hilse på hverandre. De fleste gjør det nå i dag også men av og til treffer jeg folk som bare ser rart på deg. Antar dette er nybåteiere. Personlig føler jeg meg skikkelig tulling når jeg hilser og nærmest får fingeren tilbake. Jeg navigerer riktig nok mye i indreoslofjord i ukedagene, og det er der det mest forkommer. Kommer jeg lenger ut mot Sætre, Son, Moss hilser alle og smiler hyggelig. Pleier dere å hilse på folk som hilser? Kanskje en rar trå, men la det stå til.... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Amfea Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Klart vi hilser, skulle bare mangle. Alle motorsyklister hilser på hverandre, det samme gjør båtfolk Hva folk i båt gjør er jeg ikke sikker på Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Gunga Din Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 självklart hilser man på sjöen...... har båtfolk gjort i alle tider.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zach Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Hilsing på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 hahaha, såppass jeg. Tenkte ikke på å søke etter en trå som hadde omtalt dette. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Alle som kjører Mazda MX-5/Miata cabriolet hilser også, enten ved å vippe på vippelyktene eller vinke med hånda. Da jeg var liten gutt og med pappa på sjøen hilset alle, nå er det ca kun 1/3 del som hilser først, og kun 3/4 deler som hilser igjen hvis jeg hilser først. Folk med lik båttype/størrelse er flinkest til å hilse igjen, merket det med den forrgie skjærdgårdsjeepen og med snekka jeg har nå. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
logget av Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Hvis man har lyst så hilser man og hvis man har lyst til å hilse igjen så gjør man det. Det ligger en større forpliktelse i å hilse igjen enn å hilse, og da spesiellt hvis det er små barn som hilser først for de har ikke rukket å gjøre noe galt enda. Så lenge det alltid er en som må hilse først og ikke alle hilser igjen, så er det flere hilsere på sjøen enn ikke hilsere. Den var kanskje litt dyp for noen denne men slik vil jeg påstå det virker i praksis. Det er alltid koselig å hilse for det indikerer vel at man har det fint. Sitér dette innlegget Link to post
halvorsen Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 bare hygelig å hilse gjør stort sett dett både når jeg kjører på 2 eller 3 hjul , å selfølgeli når jeg ferdes på sjøen , Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Alle som blir fornærmet for de ikke "alle" hilser anbefales en tur i Blindleia fra Lillesand til Ulvøsund med retur, på en dag som idag. Hils til alle i øst og vest, bli irritert på de som ikke hilser tilbake (og få for all del ut irritasjonen her på forumet), men viktigst av alt er å bestille time hos fastlegen til dagen etterpå slik at vinkelankehånden kan få seg en behandling med kortison! Ha en god tur! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bearded Beast Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 (redigert) om eg var på sjøen bare blandt ikke-hilsere ville eg vært litt ukomfortabel. da antagelig de samme folka ikkje ville brydd seg om noen sku få problemer. om de er på sjøen for å være sur og ikkje hilser tilbake engang så tvila eg på de gidder komme bort og gi en hjelpende hånd om det skulle trenges.. her rundt oppleve eg det som førerne/medpassasjerer av store cabincruisere av den raske sorten med en sølvrev bak rattet hilser minst. kansje de hilser på hverandre? det vet ikkje eg. imens står eg og vinka. ikkje alltid for å være hyggelig og hilse på en artsfrende men likegjerne fordi eg ser flodbølgen komme. så noen ganger vinker eg med åpen hånd, andre ganger med knyttet neve. Redigert 26.Juli.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Hvis båtplassen kan brukes som en "trend måler", så synes det meg at det er mange surmagede grinebitere som meg her. Det er ikke vanskelig å opprettholde misnøyen, når en vil ha noe å klage på for å kunne bli fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 (redigert) Har også tenkt litt på dette. Og dette er min oppfatning: - Småbåter hilser aldri på meg først. - Seilbåter og motorbåter hilser like ofte. - Store båter hilser altid tilbake. - Alle hilser hvis ungene mine hilser først. Og de vinker til den store gullmedaljen! Men må si at det er nedadgåend med hilsningen på sjøen, synes jeg. - Med eller uten bikkje...ingen forskjell. Redigert 27.Juli.2008 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Jeg gir nesten opp og hilse. Det er nesten ingen som hilser tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Har eller lagt merke til at ALLE hilser når jeg har hunden min ombord Så til dere som opplever at folk ikke hilser - kanskje dere skulle skaffe dere hund Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Har eller lagt merke til at ALLE hilser når jeg har hunden min ombord Og jeg som trodde det var meg de hilste på Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 (redigert) Det er jo nevnt i denne tråden at alle hilser når det er unger som vinker....og jeg tror at hunder har noe av den samme virkningen(selv om ikke de er like flinke til å vinke først ) Så hvis en ikke har unger, eller ungene er blitt så store at de ikke lenger gidde vær med gammer'n på sjøen...da bør en skaffe seg hund Redigert 26.Juli.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
logget av Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Jeg gir nesten opp og hilse. Det er nesten ingen som hilser tilbake. Du får prøve en kombinasjon med vinking og store hekkbølger. Det hender at det virker bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Jeg har inntrykk av at hilsingen har en tendens til å avta med økt hastighet. De gamle hurtigrutene hilste ALLTID tilbake og tilogmed med hornet når jeg hilste på dem. Da de nye hurtigrutene kom ble det slutt på dette. Hurtigbåtene hilste heller aldri tilbake. Fra lufta derimot har jeg mange morsomme minner. Dette er fra Trondheimsfjorden og omegn. På tur ut eller inn fjorden så var det nesten alltid ett eller annet fra forsvaret som to turen ned for å hilse på. Mange Seaking, Herkules, F16. 2 stk Herkules på tur ut til Ørlandet. Den ene bryter av og kommer inn i LAV høyde rett over meg. F16 var bare en gang, men desto hørtes den skikkelig. Jeg var under dekk da jeg hørte et himlandes brøl. Kom meg opp i full fart og akkurat tidsnok til å se monsteret forsvinne i skydekket. Den tok flere runder før den stakk og brukte ca 5 sekunder på samme strekningen som jeg i motving og strøm hadde brukt 5 timer på. Etterpå fikk jeg vite at det var sønnen til en kjenning av meg som måtte hilse på. Men det morsomste var et fly fra den gang Braathen. Jeg hadde seilt inn fjorden og inn mot Værnes flystasjon. I et fantastisk flott vær var jeg i ferd med å snu ca 1km fra land på Skatvalsiden av fjorden da et Braathenfly på innflyging plutselig brekker av og flyr helt bort til der jeg ligger (for fulle seil) for så å legge seg tilbake akkurat tidsnok til å sette hjula på stripa. Det var forresten på denne turen tilbake til Trondheim jeg ble ekstra godt kjent med Strindfjorden som jeg mener vi hadde en liten konversasjon på for noen dager siden i en annen tråd. Her på Sørlandet har jeg nesten gitt opp å hilse som mange av dere også antyder. En blir nesten litt når enkelte ikke gidder bryet å hilse tilbake. Kikker bare dumt på deg, og da føler du deg bare dum selv også. Per Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Jeg var på Island i forbindelse med jobb og fikk anledning til å se meg litt rundt. Det var litt rart for jeg trodde først jeg ble tatt for en annen. Så oppdaget jeg at alle hilste på hverandre og sa "godadjen" hele tiden. Det var bare å sette i gang med integreringen selv om jeg bare var der for en kort uke. Riktig koselig var det. Det var ikke like mye hilsing i Reikjarvik som litt i utkanten, men høflighet, ja det kunne Islendingene. Sitér dette innlegget Link to post
navar Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 (redigert) Hilser til alle jeg! Dvs det gjør jeg helt til fellesferien. Nå er det så mye båter utpå i arendal at jeg ville fått senebetennelse i handa. Derfor hilser jeg bare på trebåter nå i ferien. Redigert 26.Juli.2008 av navar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Da jeg var liten og besøkte min familie i Trysil sa alle som møtte hverandre.... "Takk for sist"....selv om de aldri hadde møtt hverandre. Alle steder har sine særegenheter, og det er jo koselig Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Xtian Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Hilseiveren har nok kjølnet noe med årene og det økende antallet båter på fjorden. Men datteren vår på 3 hilser og vinker ivrig til samtlige båter, og uteblir reaksjonen legges også et entusiastisk "HALLOOOO" til. De fleste vinker tilbake da. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Per T Kålin Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 Hvis vi er smarte nå så lærer vi opp smårollingene til å hilse så kanskje vi får en ny hilsegenerasjon om noen år. Per Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 God plan! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 hilser på de aller fleste jeg møter. store som små. jo yngre folk er jo oftere hilser de tilbake.. de som ganske sikkert ikke hilser er de som man møter rundt 50-60 år som glor fra det tidspunktet man har mulighet til øyekontakt til de er forbi. stirrer bare dumt på meg og gjør ikke engang ett lite nikk . synes det viser stor mangel på vanlig høflighet å ikke hilse igjen når noen hilser. dette gjelder ikke der trafikken er stor. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.