Wasco Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 De kommer kanskje av at 50-60 års generasjonen som oftes har de største og flotteste båten, og da synes de det er en uting å hilse på de som tilhører de laverestående - de uten flybridge Selv har jeg passert 50...men har ingen flybridge Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Seilaren Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Jeg gir nesten opp og hilse. Det er nesten ingen som hilser tilbake. Det er fordi vi ikke kan se deg inni båten din bak alle glassene Jeg hilser stort sett på alle jeg ser. Vinker ikke til båter der jeg ikke klarer og se hvem jeg hilser til. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sydvesten Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Min erfaring med nordmenn er at vi er generelt særdeles dårlig med å hilse, det være seg enten på sjøen og ellers i livet... Det er enkelte som knapt nok gidder å hilse på alle kollegaer når man kommer jobben, og håndhilsing er nærmest kriminelt om det ikke er formelle møter. Jeg tror dette er noe som ligger anlagt i nordmenns natur, det å hilse er ikke et tema... Det kan nok være noe av årsaken til enklte opplever manglende hilsing på sjøen. Selv opplever jeg at mangelen på hilsing er størst i sommermånedene, mens på senhøsten, vinteren og våren så har jeg ikke opplevd at folk ikke hilser tilbake... Hver morgen man entrer jobben/kontoret så hilser man selvsagt på alle kolleger og medarbeidere, de fleste nordmenn ser noe rart på meg når jeg strekker fem lanken for å hilse god morgen... men utenfor dette noe sære kongeriket så er dette en helt vanlig form for hilsing og er nærmest totalt ufarlig.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Jeg hilser som regel alltid. Når man seiler europavegen på svenskekysten i fellesferien kan det bli vel mye - men jeg hilser så sant øynene ikke er i kartet, på radaren eller i kikkerten. Og der er de endel. Det er en gruppe båtfolk jeg ikke hilser på. Det er de som kommer aktenfra i 15 knop +, som lager enorm hekkbølge og som skal passere meg nærmest mulig. Nå jeg ser på dem og de hilser. Da hilser jeg ikke tilbake - sikkert dumt, men håper dette bidrar til at de tenke litt på hekkbølgen sin. Jeg synes ikke det er grunn til å hilse på de som aktivt lager hekkbølge nærmest mulig vår båt. Når den samme typen båter kommer forfra dreier de som regel litt unna - i tillegg er ikke disse bølgene så ubehagelige. Nå har vi en relativt tung båt, 14 tonn pluss, men likevel ruller vi litt i hekkbølgene. Kanskje jeg har skrevet dette tidligere. Ellers forsøker jeg etter beste evne å hilse på de minste båtene. Robåter stopper jeg gjerne for og da får jeg alltid hyggelige hilsninger tilbake, som i dette tilfellet (bildet ble tatt litt forsent, idet roeren tar hånden ned): Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 I går lot jeg være å hilse først. Det ble ikke mange hilsner nei. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Har eller lagt merke til at ALLE hilser når jeg har hunden min ombord Dette blir litt på siden, men jeg har inntrykk av at hundeeiere stort sett hilser på hverandre på landjorda også. Hilser stort sett på alle som ser i min retning. De som braser gjennom Vrengen i plan hilser jeg ikke på... Barna klinte til med den enerverende "Uttern-jinglen" da vi passerte en Uttern i kosefart (vi hadde 1,5 kts overtake). Det frembragte smil og latter i begge farkoster. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
logget av Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Hilsing og hekkbølger er jo populært om dagen. Man kan jo bruke hilseplakaten. 0,5 x 0,5 meter burde holde i de fleste tilfellene, men 1 x 1 meter er greit hvis man ønsker å skrike. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Send plakaten over i 1.5 x 1.5 m format. Så skal jeg printe den ut. Plast belegge den og vise den ved nødvendige situasjhoner. Håper at dette ikke blir beregnet som selvtekt? Sitér dette innlegget Link to post
Plastarbeider Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Hilser i snekkefart, ikkje i 20-30kn. 30kn hilsen er brifing, litt "nedlatende", ikkje noe å trakte etter. Ver flinkere å vike unna i stor fart, dette satte eg mer pris på enn ein hilsen i mine snekkedager. Då nikker snekkefolket, holder på pilsen og synes det vises storsinn av hurtiggående skjergårdsjeeper... Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 jeg hilser alltid til de jeg møter på sjøen Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Wasco Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sjøtummel Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Har eller lagt merke til at ALLE hilser når jeg har hunden min ombord Hm, det er kanskje en plan B for framtiden. Til nå har blondine på dekk hatt samme effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Men blondinene er dyrere i drift.... Så i disse tider med økende brenstoffspriser må vi tenke på omkostningene Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Kjeles Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 De som undres over at hilsing på sjøen er i ferd med å bli historie, finner et åpenbart svar i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Har nettopp vært opp og ned Alverstraumen via Feste og Lindås slusen. Nesten alle hilste og vi hilste selvfølgelig tilbake. Lindåsslusen kan anbefales. Heftig strøm igjenom Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 De som undres over at hilsing på sjøen er i ferd med å bli historie, finner et åpenbart svar i denne tråden. Du har nok rett i det, men det finnes flere kategorier båter/folk som regnes med her. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Svolværpostei Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Jeg hilser når det er naturlig å hilse; Når man møter blikket til en av de i den andre båten, de er rimelig nært og farten er under 10 knop. 75% hilser tilbake. Med denne tråden i bakhodet har jeg i dag, som et eksperiment, ikke hilst på noen, bare smilt til folk. Etter 6 timer på sjøen, i de mest båtbefengte områder i Oslofjorden, var det 0 personer som hilste på oss! Det er kanskje ikke så rart med så tett med båter, men vanligvis ville jeg ha hilst i 5-6 av "møtene". I disse situasjonene stirret vi bare på hverandre. Litt merkelig. Vanskelig å komme med en konklusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Det er en gruppe båtfolk jeg ikke hilser på. Det er de som kommer aktenfra i 15 knop +, ...... Samme her. Men det som er så rart er at de er veldig ivrige etter å hilse! Står bare og ser dumt på dem når de hilser. Hadde to stk idag som absolut skulle forbi meg på bb side. Og ikke en etter en. Ånei, det er fali å komme sist igjennom trange sund!! Den siste prøvde at på til å presse seg imellom! Ellers så gidder jeg ikke å hilse på for som ikke kan de mest elementære reglene... Hvilken side passerer vi på? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Hvilken side vi passerer på er en uaktuell problematikk for den gamle snekka mi og meg..... Har enda til gode å passere noen...men blir ofte passert både på bb og sb side og da vinker jeg og spør om vi skal kappkjøre Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 (redigert) Hadde to stk idag som absolut skulle forbi meg på bb side. Jeg har levd i den villfarelse at jeg skulle holde godt til styrbord i leden og hvis noen da har større fart enn meg og ønsker å passere meg så ville jeg tro at å passere på min bb side er det mest naturlige? I åpent farvann så passerer jeg på den siden som av en eller annen grunn passer meg best. Redigert 28.Juli.2008 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Ellers så gidder jeg ikke å hilse på for som ikke kan de mest elementære reglene... Hvilken side passerer vi på? Det er tydelig at selv de som tror de kan reglene - ikke kan de Min motstand mot obligatorisk båtførerprøve svekkes av slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Reglene er klare, men hvis jeg tuter på en båt jeg innhenter, tror jeg han vil missforstå og kaste noe på meg! Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 (redigert) 75% hilser tilbake. var det 0 personer som hilste på oss Må si meg HELT enig her. Jeg er stort sett en ivrig hilser der jeg kommer i 15 knop et sted i Lysefjorden i vår røde Pioner 13. Oftest hilser båtfolk tilbake, men de gangene jeg ikke hilser, er det ikke en kjeft som hilser til meg! Det er vel ikke båtstørrelsen det kommer an på? I så fall...bare vent...om en liten stund blir det noe mye større enn den røde Pioneren jeg møter folk med. Men mens vi snakker litt om regler. Når to fartøy møtes skal begge som hovedregel vike til styrbord. Men hvis stedet er en åpen fjord, med en mils bredde; blir det da sett på som uskikket å kjøre til babord for den møtende dersom begge er midt på fjorden og manøveren skjer i god tid før eventuell viking til styrbord? Redigert 28.Juli.2008 av 27 knop (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 (redigert) Om folk hilser på oss først eller ikke bryr jeg meg katten om. Folk må da få lov å ha sin private sfære i fred. Men vi hilser på de fleste og da hilses det (nesten) alltid tilbake. Og det gjelder også innerst i Oslofjorden. Folk som ser dumt på meg når jeg hilser har jeg aldri opplevd. Redigert 28.Juli.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.