Jump to content

Hilse på sjøen

Polarn

Recommended Posts

Min erfaring med nordmenn er at vi er generelt særdeles dårlig med å hilse, det være seg enten på sjøen og ellers i livet... Det er enkelte som knapt nok gidder å hilse på alle kollegaer når man kommer jobben, og håndhilsing er nærmest kriminelt om det ikke er formelle møter.

Jeg tror dette er noe som ligger anlagt i nordmenns natur, det å hilse er ikke et tema... Det kan nok være noe av årsaken til enklte opplever manglende hilsing på sjøen.

Selv opplever jeg at mangelen på hilsing er størst i sommermånedene, mens på senhøsten, vinteren og våren så har jeg ikke opplevd at folk ikke hilser tilbake...

Hver morgen man entrer jobben/kontoret så hilser man selvsagt på alle kolleger og medarbeidere, de fleste nordmenn ser noe rart på meg når jeg strekker fem lanken for å hilse god morgen... men utenfor dette noe sære kongeriket så er dette en helt vanlig form for hilsing og er nærmest totalt ufarlig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg hilser som regel alltid. Når man seiler europavegen på svenskekysten i fellesferien kan det bli vel mye - men jeg hilser så sant øynene ikke er i kartet, på radaren eller i kikkerten. Og der er de endel. Det er en gruppe båtfolk jeg ikke hilser på. Det er de som kommer aktenfra i 15 knop +, som lager enorm hekkbølge og som skal passere meg nærmest mulig. Nå jeg ser på dem og de hilser. Da hilser jeg ikke tilbake - sikkert dumt, men håper dette bidrar til at de tenke litt på hekkbølgen sin. Jeg synes ikke det er grunn til å hilse på de som aktivt lager hekkbølge nærmest mulig vår båt. Når den samme typen båter kommer forfra dreier de som regel litt unna - i tillegg er ikke disse bølgene så ubehagelige. Nå har vi en relativt tung båt, 14 tonn pluss, men likevel ruller vi litt i hekkbølgene. Kanskje jeg har skrevet dette tidligere. Ellers forsøker jeg etter beste evne å hilse på de minste båtene. Robåter stopper jeg gjerne for og da får jeg alltid hyggelige hilsninger tilbake, som i dette tilfellet (bildet ble tatt litt forsent, idet roeren tar hånden ned):

svk83.jpg

Har eller lagt merke til at ALLE hilser når jeg har hunden min ombord :yesnod::seeya:

Dette blir litt på siden, men jeg har inntrykk av at hundeeiere stort sett hilser på hverandre på landjorda også.

Hilser stort sett på alle som ser i min retning. De som braser gjennom Vrengen i plan hilser jeg ikke på...

Barna klinte til med den enerverende "Uttern-jinglen" da vi passerte en Uttern i kosefart (vi hadde 1,5 kts overtake). Det frembragte smil og latter i begge farkoster.

Hilser i snekkefart, ikkje i 20-30kn.

30kn hilsen er brifing, litt "nedlatende", ikkje noe å trakte etter.

Ver flinkere å vike unna i stor fart, dette satte eg mer pris på enn ein hilsen i mine snekkedager.

Då nikker snekkefolket, holder på pilsen og synes det vises storsinn av hurtiggående skjergårdsjeeper...

Jeg hilser når det er naturlig å hilse; Når man møter blikket til en av de i den andre båten, de er rimelig nært og farten er under 10 knop. 75% hilser tilbake.

Med denne tråden i bakhodet har jeg i dag, som et eksperiment, ikke hilst på noen, bare smilt til folk. Etter 6 timer på sjøen, i de mest båtbefengte områder i Oslofjorden, var det 0 personer som hilste på oss! Det er kanskje ikke så rart med så tett med båter, men vanligvis ville jeg ha hilst i 5-6 av "møtene". I disse situasjonene stirret vi bare på hverandre. Litt merkelig. Vanskelig å komme med en konklusjon.

Det er en gruppe båtfolk jeg ikke hilser på. Det er de som kommer aktenfra i 15 knop +, ......

Samme her. Men det som er så rart er at de er veldig ivrige etter å hilse! Står bare og ser dumt på dem når de hilser.

Hadde to stk idag som absolut skulle forbi meg på bb side. Og ikke en etter en. Ånei, det er fali å komme sist igjennom trange sund!! Den siste prøvde at på til å presse seg imellom!

Ellers så gidder jeg ikke å hilse på for som ikke kan de mest elementære reglene... Hvilken side passerer vi på?

Hadde to stk idag som absolut skulle forbi meg på bb side.

Jeg har levd i den villfarelse at jeg skulle holde godt til styrbord i leden og hvis noen da har større fart enn meg og ønsker å passere meg så ville jeg tro at å passere på min bb side er det mest naturlige? :confused:

I åpent farvann så passerer jeg på den siden som av en eller annen grunn passer meg best.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

75% hilser tilbake.
var det 0 personer som hilste på oss

Må si meg HELT enig her. Jeg er stort sett en ivrig hilser der jeg kommer i 15 knop et sted i Lysefjorden i vår røde Pioner 13. Oftest hilser båtfolk tilbake, men de gangene jeg ikke hilser, er det ikke en kjeft som hilser til meg! :rolleyes: Det er vel ikke båtstørrelsen det kommer an på? :nonod: I så fall...bare vent...om en liten stund blir det noe mye større enn den røde Pioneren jeg møter folk med.

Men mens vi snakker litt om regler. Når to fartøy møtes skal begge som hovedregel vike til styrbord. Men hvis stedet er en åpen fjord, med en mils bredde; blir det da sett på som uskikket å kjøre til babord for den møtende dersom begge er midt på fjorden og manøveren skjer i god tid før eventuell viking til styrbord?

Redigert av 27 knop (see edit history)

Om folk hilser på oss først eller ikke bryr jeg meg katten om. Folk må da få lov å ha sin private sfære i fred. Men vi hilser på de fleste og da hilses det (nesten) alltid tilbake. Og det gjelder også innerst i Oslofjorden. Folk som ser dumt på meg når jeg hilser har jeg aldri opplevd.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...