Lagavulin Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Stemmer nok det. Tror original Bruce er laget av herdet stål, mens kopiene blir laget både i syrefast og galvanisert. Men er nok flere her inne som har mer oversikt. Her er forøvrig er annen tråd om Bruce-ankere. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Finn Erik Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Da har du et ekte Bruce. Brucekopier er støpegods og langt billigere. Mener også bestemt at ekte Bruce kunn blei laget som galvanisert og at de ikke var mulig å få dem i syrefast. Det er derimot mange som lager kopier også kaldt M- anker. De varierer voldsomt i pris, men generelt er så ser jeg priser mellom 3-5000.- for 15 kg. syrefast kopi og da er det ikke en 0 for mye. Dersom du har en syrefast 15kg Bruse kopi fra Biltema til kr 549.- har du nok fått den spesielt billig. Selv så vet jeg om en plass jeg kan få det for 1700.- kr og det tror jeg er veldig billig. Tør ikke gå ut med plassen før jeg evt. selv har kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Jeg har også i sommer prøvd ut hovedankerert, 30 kg Bruce syrefast med 10 mm syrefast kjetting. Jeg forkatter innpå et 7.5 kg bruce med 7 meter kjetting til hovedankeret, og dette satt som "støpt" de gangene jeg testet det hele i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 De varierer voldsomt i pris, men generelt er så ser jeg priser mellom 3-5000.- for 15 kg. syrefast kopi og da er det ikke en 0 for mye. Helt enig. Overså at du skrev syrefast. Uansett er brucekopi fra biltema et anker jeg har svært god erfaring med, og som koster utrolig lite i galvanisert utgave. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Selv så vet jeg om en plass jeg kan få det for 1700.- kr og det tror jeg er veldig billig. Tør ikke gå ut med plassen før jeg evt. selv har kjøpt. Bøe?? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Hei Rolaldbj, hvordan gjør du det når du forkatter? Kjører du ut litt kjetting og sjakler inn et anker til litt lenger opp? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Det er de færreste som her tid og råd til å teste en mengde forskjellige ankere på forskjellige bunnforhold. Bruce (-kopi) er blitt veldig populært i Norge, om det er fordi det er det beste ankeret eller om det er fordi alle andre kjøper det (eller fordi det er det eneste man får tak i på den lokale utstyrsbutikken) er ikke jeg den rette til å svare på. Men har lest en del tester der Bruce kommer ut sånn midt på trret, ikke blandt de beste men heller ikke de dårligste. Men slike tester skal man allitd ta med "en klype salt". I middelhavet ser man ikke så mye Bruce, der er ploganker mer brukt. Selv byttet vi fra en CQR-kopi (Plastimos SOC) og til Delta for noen årsiden. ENORM forskjell. Jeg var overrasket hvor stor forskjell det var, med CQR-en var det stadig problemer, den la seg på siden og ville ikke grave seg inn. Med Delta er det en drøm i forhold; sitter dønn på første forsøk - men unttak der det er mye gress. Delta var en av de som kom meget godt ut i et par av testene jeg leste. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 (redigert) Selv byttet vi fra en CQR-kopi (Plastimos SOC) og til Delta for noen årsiden. ENORM forskjell. Når det gjelder CQR er rådet om å styre unna kopier noe man skal ta alvorlig. Viktigst kanskje at kopiene kan være vesentlig svakere (pga leddet), men også fordi de sjeldent har den samme balansen / vektfordelingen som et orginalt CQR, og som gjør at det setter seg så godt. Noe av hemmeligheter er blyballast i plogen. Har selv et 15 kg CQR, og for endel år siden sammenlignet vi det med endel kopier. Ikke i praktisk bruk, men så på ledd, tyngdefordeling osv. Stor forskjell både i balanse og i hvordan leddet fungerte i praksis. Vet ikke om dette inkluderte Plastimo, men jeg tviler på om de kan være istand til å produsere nøyaktige kopier til den lave prisen de tar. Jeg sier ikke at det ikke har blitt utviklet ankere med bedre egenskaper enn det orginale CQR ankeret med årene, og Deltaankeret har kommet svært godt ut i tester, men som fornøyd CQR bruker forbeholder jeg meg retten til å hevde at den enorme forskjellen trolig i vesentlig grad skyltes at du brukte en (dårlig) kopi. Redigert 21.September.2009 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 (redigert) Etter tre sesonger med orginalt Engbo anker på 16 kg har jeg nå byttet. Jeg var ikke fornøyd med hvordan det gravde seg ned i leire og sandbunn, og opplevde stadig at det nærmet seg båten når jeg skulle stramme opp. Det er forøvrig blytau (14 eller 16mm). Av den grunn har jeg også begynt å henge på en dødmann på 12-14kg. Jeg har flere ganger vært nede og tittet på hvordan ankeret ligger på bunnen, og det innbyr ikke alltid til en god natts søvn Siste gangen var på bunn av blåleire som var dekket med et ca 10cm tykt lag med løst mudder. det var et langt "plogspor" fram til der ankeret lå. Klørne på ankeret stakk bare såvidt ned i blåleira. Med litt kraft klarte jeg å skyve det litt lengre ned. Feilen er bare at det skulle skjært seg lenger ned når jeg strammet opp. Til orientering hadde jeg hele blytauet ute (50m). For noen uker siden ble ankeret byttet ut med en Bruce-kopi på 20kg. Det ble testet på samme bunn med det resultat at det satt så langt ned i leira at det var blåleire på sjakkelen og kausa når jeg fikk det opp. I helga brukte jeg det når jeg la meg på svai på 16-17 meters dyp. Bunnen var sand. Jeg var antagelig litt "kjip" når jeg la ut tau, for jeg fikk litt dårlig visning på tauet. Ankeret hadde da gravd seg ned i bunnen med plogen, men stokken lå ca 10 cm over bunnen. Jeg forsøkte å presse det ned, men hadde ikke kjangs til å rikke det. Årsaken til at det ikke ville grave seg lenger ned i sandbunnen var ganske sikkert at tauet hadde for bratt vinkel oppover. Et skikkelig dødmannslodd noen meter fra ankeret + mer tau ute ville nok gjort susen her. Konklusjonen min er iallefall at jeg kan sove godt om natta med dette ankeret. Jeg valgte å gå opp til 20kg til tross for at Viksunden bare er 30 fot, men tenkte som så at 4-5kg ekstra for en 1000W vinsj ikke spiller noen rolle. Om natta henger jeg på et dødmannslodd i tillegg. Det er mange som skryter av hvor godt anker de har, men det er ikke få ganger jeg har vært vitne til folk som har mistet ankerfestet midt på natta når vinden har dreiet 180 grader og kommer i en uventet retning. Mange ganger har jeg også stusset på hvor nærme båten folk slipper ankeret. Dette er en vesentlig faktor etter min mening. Det slappeste jeg ser er imidlertid folk som legger til med en skjærgårdsjeep til 500 båtpenger og hiver ut en 4 kilos paraplydregg uten kjetting Redigert 21.September.2009 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Hei Rolaldbj,hvordan gjør du det når du forkatter? Vet ikke fasitsvaret men mye her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28692 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Takk for det, det var en interessant tråd! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jernklumpen Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 bruce er tingen. får alltid feste med 10 kg bruce og 50 meter 6mm kjetting på min 3,5tonn bayliner. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
tuffff Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Etter tre sesonger med orginalt Engbo anker på 16 kg har jeg nå byttet. Jeg var ikke fornøyd med hvordan det gravde seg ned i leire og sandbunn, og opplevde stadig at det nærmet seg båten når jeg skulle stramme opp. Siste gangen var på bunn av blåleire som var dekket med et ca 10cm tykt lag med løst mudder. det var et langt "plogspor" fram til der ankeret lå. Derfor det kalles Engbosleden mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Når det gjelder CQR er rådet om å styre unna kopier noe man skal ta alvorlig. Viktigst kanskje at kopiene kan være vesentlig svakere (pga leddet), men også fordi de sjeldent har den samme balansen / vektfordelingen som et orginalt CQR, [....] som fornøyd CQR bruker forbeholder jeg meg retten til å hevde at den enorme forskjellen trolig i vesentlig grad skyltes at du brukte en (dårlig) kopi. Styrken er nok ikke noe problem med Plastimo/SOC -ankeret. Slik jeg ser problemet med CQR og kopiene er selve leddet, det blir ofte bare liggende på siden og spissen graver seg ikke inn. Tror sikekrtdu har rett i at byfyllt spiss er viktig (som også Delta har), men har ligget ved siden av båter med orginalt CQR som har slitt med å få feste detr vi fikk feste med en gang med Delta. Både Delta og CQR er jo fra Lewmar så jeg betraker Delta-ankeret som en forbedring av CQR - som jo er en relativt gammel konstruksjon. Men: Er du fornøyd er det selvsagt ingen grunn til å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.