Jump to content

propell, ibiza 19 touring med 115 hk suzuki 4 takt

ibiza fan

Recommended Posts

har en ibiza 19 touring med en 115 hk suzuki 4 takt som går veldig tregt i plan

propellen som jeg har på nå er 13 halv x 24 balistic stål

maks turtall 5800

36 knop

null aks

kan 13halv x 22 passe bedre vil den da gå dårligere eller bedre

eller er de best å sette på større motor 140-150 hk (suzuki)

for de som lurer på om at de er 13 halv x 24 så er jeg helt sikker på de for at den er brukt på en mye lettere båt tidligere

Redigert av ibiza fan (see edit history)

Hei

Suzuki DF115 max turtallsområde: 5000-6000rpm WOT, stemmer dette med din manual?

24pitch. Var stor i forhold til størrelse på båt og motor.. Er disse båtene så "lettdrevet"? Sikker på at det er 24pitch?

Selv har jeg bella 530 excel på 18 med 115optimax og når nesten 5650rpm WOT med en 13 3/8 x 19 Ballistic

Uansett, så er det riktig som Korsnes sier, trolig lavere fart. Men ikke sikkert pga da oppnår høyere rpm WOT ved å gå en stigning ned. Ca2-300rpm+

Redigert av KenBjork (see edit history)

ja iflg kalkulatoren beregnet med lik propell i 22" og med samme slipp-prosent må man ha 6300 o/min for å oppnå samme fart som med 24". og siden max turtall er 6000 så blir ny beregnet toppfart 33.

men dette er jo ingen eksakt vitenskap da slipp-prosenten kan bli lavere med en 22" . den var ganske høy med 19% på dagens oppsett! så om slippet kommer ned på under 15% med en 22" så vips har man samme toppfart som før :cheers:

• 2 år senere...

de går mot vår så lurer jeg forsatt på dette med min trege båt og propell størelse eller skal jeg kjøpe større motor har lyst på en 140 eller 150 hk

propell i dag 13 1\2 ganger 24 xl balistic.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Med den slipprosenten beregnet over, mistenker jeg at det er en feil her. Du sier at propellen er riktig stigning ,men vet du helt sikkert at turtelleren viser riktig? Jeg hvet ikkke hva definisjonen din på null aks er. Hvor lang tid 0-20 Knop med normal last?

Er det denne båten http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=15771&mid=51213 Isåfall styrker det mistanken min om at det er noe rusk med noe av inndataen her. Har forøvrig en Suzuki df 90 selv den står det 21 på.

• 1 år senere...

Skal nå kjøpe ny propell den gammle er skadd bøyd blad, jeg har lyst til å prøve en med mindre signing

har tenkt å kjøpe 22 stigning har i dag 24 stigning har følt. at den er feil .hva tenker dere.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Jeg har en 19 fots askeladd med Merc 115 4T. Men jeg tror det er 14/5x17 får maks 35 og ca 25 på 4000 omdr. Den er ikke spessielt rask i plan den heller. Burde vel hatt 150HK om den skulle oppleves sportslig! Tror nok lit dårlig mellomregister skyldes 4t. En 2t ville nokk hatt en del raskere akselrasjon. Spørs om du har for mye stigning på din. Bra for toppfart men dårlig for aks. Mulig Ibizaen er mer lettdrevet enn min ASkeladden men vekta på dem rekner jeg med er relativt lik

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...