jorhan Startet 1.August.2008 Del på Facebook Startet 1.August.2008 Sliter med at når jeg fyller diesel så kommer det opp en del diesel når jeg fyller. Prøver å fylle veldig rolig men det slår opp allikevel. Skummer og fosser over enda tanken ikke er full. Tanken la jeg inn nå i våres og slangen til fyllinga er også helt ny. Den går direkte ned i tanken og har en innvendig dimensjon på ca 58 mm. Dette her fører til et forferdelig klin og jeg kvier meg nesten for å fylle diesel nå Hadde det vært en tanke å få satt på en type "vannlås" så det ikke går direkte ned? Samtidig så synes jeg dieselen nå skummer mye mer enn tidligere... Synspunkter mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Det høres ut som om du har glemt å montere lufting på tanken. Tanken må ha en egen slange for evakuering av luft når du fyller. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhan Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Luftinga er på plass. 19 mm. Kanskje den burde vært større? Men stussen på tanken passa perfekt til 19 mm slange så det var derfor jeg brukte det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 (redigert) vannlås? skal ikke ha slikt på fylleslangen, i noen tilfeller bruker man en forhønining (vannlås) på luftesalngen dersom denne er lavere en fyllestussen, her kan det jo da ligge væske å sperre for utluftingen, videre kan det jo være du har en knekk på fylle eller lufteslangen som skaper problemet... Alt tyder iallfall at du har problemer med evakueringen av luften i tanken for å få ned dieselen. Hadde forresten samme problem på min forrige båt, jeg solgte den :-) Redigert 1.August.2008 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Hei Det er viktig at lufteslangen ligger slik at diesel som kommer opp i slangen renner tilbake til tank, Ellers vil det som nevn over lage seg vannlås. Hilsen Smaapala. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 19mm skulle være nok men som SeaRaymond beskriver, sjekk at det ikke er knekk på lufteslangen eller at du har en unaturlig sving på den som kan gi en vannlås. Da vil du ikke få ut lufta i tanken når du fyller og du får samme problemer med fylling som du beskriver i ditt første innlegg. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhan Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Skal ta meg en tur i båten og sjekke lufteslangen. Kanskje det har skjedd noe med den.... sjekk også selv gjennomføringen til luftinga, denne kan også være tett. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Pleier å skyldes at slangen lit luftingen henger litt på midten ja! Eventuelt at silen på luftestussen er tett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhan Svart 1.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2008 Da må det nesten være noe med slangen. Skroggjennomføringe er helt ny. Slangen også men når jeg tenker meg om så er den kanskje for myk. Brukte ikke armert slange på luftinga Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Prøv å henge den opp slik at den buer oppover i stedet for nedover! Da renner den alltid tom, og problemet er borte! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Jeg har også samme problemet. Selv om jeg fyller forsiktig mot slutten så står dieselspruten opp som en fontene av påfyllingsrøret. Tror at luftingen er ok, men skal sjekke - bare jeg finner den.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Har det samme hos meg i Agderen oxo. Han på fabrikken hadde ikke noe godt forslag heller - bortsett fra å ikke fylle tanken helt full. Jeg åpner derfor en av lukene i gulvet, og følger med. Rundt mannlokket er det en fordypning, og her kan jeg se når dieselen har kommet dit. Gir jeg meg da, går det greitt. -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Schierna Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 (redigert) Sleit også ille med dette på min Nidelv 26. Prøvde å høre etter når jeg fylte men dette var ikke altid likelett. Har nå Scand Baltic hvor det fungerer perfekt. Håper du finner ut av det. Redigert 1.August.2008 av Schierna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Luska Luuri Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Har hatt samme problemet siden båten var ny. Har sett en annonse eller artikkel i et båtblad for ca. et år siden av en liten tank som monteres på fylleslangen rett under påfyllingsstussen hvor også luftingen går innom. Dette virket som en genial løsning, men jeg kan ikke finne den igjen i noen av de bladene jeg har liggende. Har noen lest noe lignende eller kansje noen har den installert, evt en nettadresse? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Dette er et svært vanlig problem som ofte oppstår i forbindelse med skifting av slangen mellom påfylling og drivstoff tank. Først og fremst gjelder det de tilfellene hvor drivstoff tanken er plassert litt unna påfyllingen og drivstoffet må transporteren et stykke horisontalt før det kommer ned i tanken. Det man har lett for å gjøre er å kappe slangen litt for lang slik at den første vinkelen eller knekken på slangen under påfyllingen kommer for langt ned. Den praktiske høydeforskjellen mellom påfyllingen og toppen på tanken blir for liten. Denne feilen gjøres også hos båtprodusentene. Man får da litt for lang slange slik at denne henger litt og ikke blir liggende med jevn fall. Hvis toppen på slangen der hvor dieselen skal transporteren horisontalt kommer en tredel lavere enn slangens diameter på et sted så stopper det opp. Man kan vel si det slik at den indre diameteren på slangen krymper med mellom en tredel og en todel. I noen Bavaria motorbåter er det slik fordi tanken ligger på motsatt side av påfyllingen. Slangen henger da litt ned rett over drivstoff tanken. Løsningen er å korte inn slangen, strekke den opp og påse at den ikke ligger nedpå tanken men i et jevnt fall. Den første bøyen etter påfyllingen må sitte høyest mulig. Å legge vannlås på lufteslangen er ingen god ide heller, for er man så uheldig at litt drivstoff skvetter opp akkurat når tanken er full vil kanskje luftingen være blokkert ved neste fylling. (Kommer litt an på vannlåsens utføring og hvordan båten brukes, for en speedbåt vil som regel kaste drivstoffet tilbake i tanken på grunn av litt ”grisekjøring”). Alle slanger må ligge med jevnt fall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhan Svart 2.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2008 Ser at det er flere som har dette problemet. Jeg har tanken liggende rett under dollbordet så påfyllinga går direkte ned i tanken i rett linje. Det jeg også har lagt merke til er at på grunn av dette så får jeg som flere her ikke fyllt tanken helt full. Det jeg gjorde sist jeg fyllte var at jeg så på tankmåleren når jeg fyllte. Problemet er bare at det kommer så fort opp igjen. Plagsomt Men nå skal jeg ned i båten og se om det er mulig å bli litt klokere på dette greine her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhan Svart 2.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2008 Har nå vært i båten. Tok av lufteslangen og sjekket alt sammen. Alt fungerer. Blåste inn i tanken og lufta slo retur ut av lufteslangen. Ingenting er tett. Sjekket også påfyllinga og den fungerer som den skal. Skroggjennomføringe er iorden. Skjønner ikke en dritt av dette her Lurer nå fælt på hva jeg skal gjøre? Bytte tank kanskje? Merklige greier dette her..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Da må det være ett eller annet med fylleslangen som gjør at drivstoffet ikke evakuerer kjappt nok til tank, sikker på at det ikke er en eller annen uheldig vinkel/svai/knekk på slangen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Hvor er luftingen på tanken i forhold til påfyllingslangen på tanken? Det må jo være et eller annet som gjør at du ikke får ut nok luft når du tanker. Hvis det er bra trøkk i påfyllingen så skal du jo evakueres en del luft fra tanken. Luftingen bør ha bra nok dimensjon og en bøy opp ved gjennomføringen i skrogsiden slik at ikke vann kan trenge inn i tanken. Er lufteslange og påfyllingenslange åpen så vill jeg prøvd å øke dimensjon på luftingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Jeg har også samme problemet. For å nyansere litt: Har 110 liters tank. Det er kun når jeg fyller de aller siste literne at "spruten står". Antar at det er i forbindelse med at tanken er full og at jeg fyller opp røret. Får prøve å ikke fylle tanken helt full neste gang og se om dette hjelper. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Hvor er luftingen på tanken i forhold til påfyllingslangen på tanken? Hvis det er bra trøkk i påfyllingen så skal du jo evakueres en del luft fra tanken. Tror du er inne på noe vesentlig her `OLPI`. Hvis utluftingstuss/påfyllingstuss ligger for nære hverandre kan man sikkert få et problem , da luften som evakuereres også kan gå opp via påfyllingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhan Svart 2.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2008 (redigert) Dette tror jeg også er vesentlig! Har tenkt og tenkt på dette i hele dag og tror dette er noe av problemet. Stussen for luftinga står ved siden av stussen til påfyllinga. Skulle nok vært flytta. Lufta går mest sannsynlig da opp påfyllinga som beskrevet i tidligere innlegg her. Tanken er av syrefast type. Stussen kan jo blendes men hvordan kan jeg da enklest få satt på en ny stuss et annet sted uten å måtte ta ut hele tanken? Men det må jeg kanskje uansett for hvis det borres i tanken nå så blir det jo masse spon og skit i tanken. Jæ### drit altså Noe må jeg få gjort uansett for sånn kan det ikke være... Redigert 2.August.2008 av jorhan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Har du ingen inspeksjonluke på tanken? Hvis du har det kan du jo åpne den og holde en kopp under når du borer hull til ny lufting. Hvis du ikke har en slik inspeksjonluke så ville jeg laget inn hvis du likevel skal ta ut tanken. Den er kjekk å ha hvis/når du kanskje må rengjøre tanken en gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 (redigert) Hvis tanken tømmes for diesel og luftes slik at den er tørr. Så borres det hull og sponet søvsuges opp etterpå. Alt igjennom inspeksjonsluken som enten er der, eller lages når du allikevel holder på. Vil ikke evnt rester havne i forfilteret? Joda310 Redigert 2.August.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.