Jump to content

Diesel kommer i retur ved fylling.


jorhan

Recommended Posts

Luftingen må stå på høystepunkt på tanken. Så var spørsmålet om det var mulig.

 

Var en tur i båten for å kikke på luftingen.

Lufteslangen har grei stigning og fin svanehals på toppen.

Mulig forbedring kan være helt nede ved tanken.

Kanskje en ide å forsøke å få en noe mindre flat start på lufteslangen?

Som bildet viser så er det ikke lett å finne høyeste punkt på en tank med flat topp.

Avstanden mellom påfyllingsrøret og utgangen til lufteslangen er ca 15 cm.

img_2146.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

I vanlige 5 liters kanner er det en liten kanal gjennom hele tuten. Hvis du gjør følgende: Stikker en slange ned igjennom påfyllingshullet helt ned i tanken (ikke ned i dieselen, men omtrentlig toppen av tanken) mens du fyller, vil luft få fri vei opp. Burde ikke det funke? Kan kanskje funke sammen med eksisterende lufting :-)

Husk også at høyeste punktet er det som er høyest når du fyller. Hvis du står på siden av båten krenger den, hva er da høyeste punktet?

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Her er ei billigere og enklere løsning enn å rive ut tanken for å endre på luftestussen.

Har ikke selv prøvd den men den blir nok montert i min båt i løpet av vinteren.

Du finner den i produktkatalogen til vetus på side 87.

http://www.vetus.nl/en/catalogue_2008.html

 

Vet ikke om det finnnes norske forhandlere.

 

Her er et utdrag fra katalogen.

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13887/12177200251.jpg

Link to post
Share on other sites

Den Vetus-saken ser ganske fin ut.

Tror likevel at jeg holder meg til løsningen nedenfor:

img_2148.jpg

Det er ikke SÅ mange ganger i løpet av sesongen jeg må fylle tanken.

 

Det er forresten luftingen fra tanken som synes øverst på bildet. Den er helt klart åpen, for det blåste friskt ut av den etterhvert som jeg fylte tanken med diesel.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei Snekker'n

Jeg har samme båt og samme problem.

Et tips til Nidelv 26 eiere fikk jeg av forrige eier.

Fyll alltid opp vanntanken for du fyller diesel. Dette for å greie å fylle full tank p.g.a stabilisering.

Nidelv 26 har to diesel tanker med en slange på ca ø 55mm for å få gjevn balast. Denne slangen renner det sakte igjennom p.g.a mere motstand enn

den første tanken. Du må fylle sakte slik at begge fyller seg fult opp. Dette lurte meg i starten da min måler viste 3/4 dels tank etter påfylling.

Ta deg god tid når du fyller. :-)

Redigert av Nidelv26 (see edit history)

Mvh Henning

med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) rtfm.gif

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Har som tidligere nevnt også dette problemet, og må si jeg likte vetus-greia, men den lille ekstra tanken på lufteslangen trør jeg ikke det kan bli plass til hos meg.

 

Imidlertid tror jeg ikke det er lufting som er problemet hos meg. Det som kommer opp er dieselskum, og det kan virke som om det er en slags bølgebevegelse nede i tanken som er årsaken. Toppen av tanken er også hos meg helt flat.

 

Noen som har sett denne til salgs i Norge, og vet hva de skal ha for den ? Vetus er jo vanligvis ikke akkurat gratis.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemet på min båt. Stor, flat tank hvor lufting og påfylling er koblet på helt i akterkant av tanken. Jeg mener det kommer av en "luftboble" - eller dieselskumboble - danner seg i tanken på en sånn måte at den ikke er i kontakt med lufterøret. Ettersom man fyller mer øker trykket i denne 'bobla'. Når så båten gynger litt flytter bobla seg langs toppen på tanken til den plutselig 'finner' luftelangen og/eller påfylllingsslangen. Da kommer denne 'skumbobla' - under trykk - opp og ut lufte- og/eller påfyllingsslangen.

 

Poenget er vel å ta det med ro. Jeg kjenner med hånden foran utluftingen, og dersom det slutter å blåse ut av denne tar jeg en pause til båten får gynget litt på seg og utluftingen begynner å 'puste' igjen. Så fyller jeg litt mer etc. Dette løser ikke problemet helt, men det kommer ihvertfall litt mindre diesel ut.

 

En annen mulighet - som jeg ikke har kommet på før jeg sitter og skriver dette nå - er såklart å trimme båten litt ned med baugen sånn at 'dieselskumbobla' skal havne akter i tanken der lufterøret sitter. Ved neste påfylling skal mannskaper fram i baugen for å teste den teorien.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei

Utfra bildet har du en stuss på lufteslangen som antakelig stikker etpatr cm ned under toppen av tanken. Er ofte det når du har slikt vinkelbend med mutter på undersiden.

Da får du lett problematikken med luftboblen som er beskrevet i etpar innlegg lenger opp.

Tror kanskje løsningen er å bytte den med en standard skottgjennomføring som ikke vil bygge mer enn etpar millimeter på undersiden. Hvis ikke det er nok ville jeg laget en forlenger på fyllerøret inni tanken slik at det stopper 3-4 cm under toppen på tanken. Da vil luftboblen ikke klare å finne veien ned i dieselen og deretter opp igjennom fyllerøret, men ta enkleste vei som da er luftingen.

 

Tror jeg ;-)

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Låner denne tråden jeg :flag_bp: Holder på å innstallere ny plast dieseltank og utskifting av alle slanger. Tanken ligger på tvers i båten med langsiden. påfyllingen er på stybord side og inntaket på tanken på samme side som den er nå. Problemet er at jeg da får en sving på påfyllingsslangen.Hvis jeg snur tanken så forsvinner svingen med bare en liten knekk siden jeg ikke får plassert tanken lavere og slangen blir lengre siden jeg må flytte tanken så den er mest mulig sentrert. Noen ideer over hva som er best å gjøre? Dette er tanken http://www.maritim.no/motor-styring/drivstoffsystem/tank-fastmontert/dieseltank-55-liter

Link to post
Share on other sites

Dette høres kjent ut.Jeg har en skarpnes 30, og hvis vi har like drivstofftanker kan jeg innformere om at denne er i plast. Etter åras løp er toppen av tanken krympet nedover ganske så mye. Ca 5-6 cm .Og når tanken min nærmer seg full spetter toppen av tanken ut, og begynner øyeblikkelig å pumpe .Så da er panikken igang. Mitt beste tips er å ha kontroll på tankmåleren. Og lære seg den.Jeg og måtte fram med zaloflaska. Nå fikk jeg en ide. Jeg skal f... hakke meg lage en treflate i samme fasong som tanktoppen, slik vil jeg hindre at dette skjer. Å gud.. måtte dette stemme................

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Laget meg en tre ramme under tanken siden det er v bunn. Og skrudde i noe trevirke rundt tanken oppå for at den ikke beveger på seg. Snudde også tanken slik at slik at påfyllingsslangen gikk på uten at det ble en sving. Fylte full tank i dag og fylte litt kjapt på slutten slik at det kom diesel fra utluftingen og rett i sjøen... Men tankmåleren viste full tank.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...