Wasco Startet 1.August.2008 Link til dette innlegget Startet 1.August.2008 Jeg er som oftes alene når jeg går ut med båten min, enten på korte eller lengere turer. Det jeg ofte tenker på er hva som ville skje hvis jeg faller over bord!!??? Det finnes vel ingen mulighet til å innstalere en "dødmannsknapp" på en gammel 9-11 hk Marna fra 1968. Alternativet blir da å bruke en sikkerhetssele med en redningsline. Men så kommer problematikken. Den ene enden av redningslinen fester jeg i sikkerhetsselen...men hvor fester jeg den andre enden? Jeg finner ikke noe som kan brukes til dette formålet. Til slutt må jeg vel også montere en form for badestige slik at jeg kan komme meg ombord igjen - hvis uhelle skulle være ute. Men så tenker jeg på en ting til Er det realistisk at jeg skal klare å dra meg selv bort til båten mens denne er i bevegelse...selv om det ikke er snakk om mer en 7-8 knp? Hva med faren for å få føttene bort i propellen hvis jeg blir hengende på "slep" etter båten? Dette var mye på en gang... Er det realistisk å tenke så mye sikkerhet...eller er jeg "overnervøs"? Er det andre en meg som ofte er alene i båt? I så fall - hva gjør dere for å forsikre dere mot et eventuelt mann over bord? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Salt Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Er det andre en meg som ofte er alene i båt?I så fall - hva gjør dere for å forsikre dere mot et eventuelt mann over bord? Jeg har brukt redningsvest eller annen vest med feste for sikkerhetsline; line med tre kroker; en på midten festet i festet i vesten, en av de ytre endene festet i line langs båten eller et fast punkt ved styreplassen. Lina er så kort at man ikke faller i vannet. (det blir verre med Winga-en hvis jeg skulle trenge å gå på fordekket mens jeg er alene ombord - der er det smalt mellom rekka/manntauene og styrehuset). Seilere på langtur har brukt å henge ei lang line ut, slik at de kan gripe i den hvis de skulle falle overbord. Badestigen må kunne slås ned fra vannet; du kommer deg ikke opp til rekka alene. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Smurph Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Jeg skaffet meg en vanntett VHF med tanke på nettop dette; hva gjør jeg hvis jeg faller over bord når jeg seiler alene? Sikkerhetsline osv. er seff på plass i dårlig vær, men er ikke noe jeg normalt plager meg selv med innaskjærs og ved havblikk. Med vanntett menes skikkelig vanntett, IP68, dvs. at den skal holde minimum 1/2 time når den er nedsenket til 1,5 meter. Denne bor fast i redningsvesten min når jeg er alene, og er sikret med reim og krok. Så har jeg ihvertfall en reell mulighet for å rope etter hjelp hvis uhellet skulle være ute. Denne kommer i tillegg til den fastmonterte VHFen. Radioen er en Icom IC-M71. Så vidt jeg vet er dette den eneste håndholdte VHFen på markedet som har en så høy beskyttelsesgrad til en såpass akseptabel pris, ca. 3 200 hos Seatronic, litt mer i Watski-butikkene. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
norspeed Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Du skriver: "Det finnes vel ingen mulighet til å innstalere en "dødmannsknapp" på en gammel 9-11 hk Marna fra 1968." Er det en dieselmotor? Hvis så - kan du ikke ha en vanlig elektrisk dødmannsknapp. Du må i så tilfelle lage noe som stopper dieseltilførselen. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Ja det er diesel, så dødmannsknapp kan jeg se bort fra Det med vanntett VHF er jo en god ting, men det stanser ikke båten! Tenk hvilke skaden en førerløs båt kan forårsake!!! Må nok bli en annordning der jeg er festet i ett eller annet, slik at jeg kan få dratt meg ombord igjen. Å ha et tau hengende etter en motorbåt er vel ikke så lurt med tanke på at tauen kan gå inn i propellen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
avsluttet Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Er det mye sjø kan det være greit å "klipse" seg fast. Har du mulighet å lage ett feste på styrhustaket som tåler en manns vekt? Mitt neste prosjekt på min båt blir å lage en solid mast i aluminium på salongtaket, hvor jeg spenner en vaier over hodehøyde bak til mesanmasten. Meningen er at det skal tåle 2 manns/dame vekt - vi får se om det blir til virkelighet en dag. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Selvfølgelig er det mulig å lage dødmannsknapp på den, men spørsmålet er om det er hensiktsmessig på en slik båt... Du har jo en mekanisme for å stoppe motoren, så denne kan sikkert benyttes. Hvis ikke, kan det settes inn en solenoidventil på dieseltilførselen (du må da ha batteri og dynamo), hvor du kan bruke normal dødmannsknapp. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
MaLang Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Kommer ann på tid og sted- men jeg spretter som oftest rundt i en slik: http://www.hhworkwear.com/index.php?menu=9...p;contentid=196 Litt fordi det er kaldt både i vannet og luften her- men også fordi man slipper bli våt når spruten står over båten:) Veldig kjekt å komme seg til land når man slipper være redd for at vannet skal stå over støvla:) Tror nok jeg ville krøpet i en slik uansett hvor på norskekysten hvis jeg var alene i liten båt og været var guffent... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Er det mye sjø kan det være greit å "klipse" seg fast. Har du mulighet å lage ett feste på styrhustaket som tåler en manns vekt? Ja det er ikke noe problem. Tenkte bare ikke på den muligheten. Selvfølgelig er det mulig å lage dødmannsknapp på den, men spørsmålet er om det er hensiktsmessig på en slik båt... Du har jo en mekanisme for å stoppe motoren, så denne kan sikkert benyttes. Hvis ikke, kan det settes inn en solenoidventil på dieseltilførselen (du må da ha batteri og dynamo), hvor du kan bruke normal dødmannsknapp. Kommer nok ikke til å prioritere dødmannsknap, men heller gå for de andre sikkerhetstiltakene Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jens_P Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Jeg bruker også båt alene. Da må jeg tenke sikkerhet før jeg foretar meg noe. Ufravikelig regel er at jeg ikke står på benker akter eller beveger meg ut på dekk eller dollbord så lenge båten drives frem av motor. Stående på benk akter har jeg karmen i knehøyde. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TMS Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Fra sjøfolks uskrevne sikkerhetslov: § 1: Det er forbudt å falle over bord. § 2: Overtredelse straffes med døden. Sitér dette innlegget TMS Link to post
Wasco Svart 1.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Ja, hvor ofte hører vi egentlig om at båtfolk faller over bord og omkommer? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Salt Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Å ha et tau hengende etter en motorbåt er vel ikke så lurt med tanke på at tauen kan gå inn i propellen Nei, det er jo under langtur, som jeg skrev. Og da går båten jo for det meste forover, også om du bruker maskin. Sånne tau kan jo ikke være der under finmanøvrering, så det må hales inn i tide før du går inn mot førtøyningssted. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Wasco Svart 1.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 (redigert) Problemet er at en som er så distre som meg sikkert kommer til å glemme å dra tauet inn Redigert 1.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Windy37GM Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 (redigert) Ja det er diesel, så dødmannsknapp kan jeg se bort fra Flere eldre biler har ventiler som er kun åpne når tenniingen er på. Dette er lett å overføre til båt, for så å sette på en dødmannsknapp. Prøvd å dra deg selv opp etter båten når den tusler avgårde i 5-6 knop og du henger 4 meter bak i tau? Det er "dødstungt". Skulle du slå deg og besvime vil du med stor sannsynlighet bli drept av å bli slept etter båten. med dødmannsknapp stopper båten av seg selv og siver ikke så langt avgårde.. Joda310 Redigert 1.August.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
TMS Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Ja, hvor ofte hører vi egentlig om at båtfolk faller over bord og omkommer? 15 ganger i fjor: Sitér dette innlegget TMS Link to post
Mariell Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Aa komme seg ombord igjen i en baat som gaar i 7-8 knop tror jeg du bare kan glemme. Prov aa heng etter en baat i line i den farten. Du har ikke tjangs til aa dra deg inn igjen. Overlevelsesdrakt(survivalsuit) og vanntett VHF er vel det mest betryggende. Saa faar heller baaten seile sin egen sjo. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sjøtummel Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 En ting er å stoppe båten. Et alternativ kan være å få den til å gå i ring. En sikkerhetsline kan du gjerne feste til et flatt bånd som du strekker ut langs dørken i båten. Så lenge du ikke må ut på dekk er det liten grunn til å utsette deg for å falle over ripa, egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 2.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Saken er at min gamle Marna har alle kontrollene ute ved motorkassen. Dette fører til at jeg for det meste står/sitter ute ved rorkulten (selv om båten har innvendig styrepossisjon) Men i dårlig vær trekker jeg selvsagt "innomhus" Etter å ha lest alle inleggene kommer jeg vel til at det enkleste og sikkreste i mitt tilfelle er å bruke en god flytevest, eventuelt flytejakke sammen med en vanntett VHF. Så får heller båten seile sin egen sjø hvis uhelle skulle være ute Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
TMS Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 ...det enkleste og sikkreste i mitt tilfelle er å bruke en god flytevest, eventuelt flytejakke sammen med en vanntett VHF. Så får heller båten seile sin egen sjø hvis uhelle skulle være ute Hva med en slik klokke i tillegg ? "The Emergency is an instrument watch with built-in microtransmitter broadcasting on the 121.5 MHz aircraft emergency frequency. Following a crash or a forced landing, the Emergency will broadcast a signal on which rescuers can home in. The Emergency's transmitter is activated by unscrewing a protective cap and pulling the antenna out fully, it will then broadcast for 48 hours. The transmitter's signal has a range of about 100 miles" Sitér dette innlegget TMS Link to post
norspeed Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Hva koster så det vidunderet? Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Bare litt over 30.000 ..... Sitér dette innlegget TMS Link to post
Servicemannen Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 En måte til å stoppe båten vis man faller over bord er å installere MOB system fra Raymarine og bruke alarmutgangen til å aktivere relè. Dette relè kan man på en eller annen måte bruke til å stoppe motoren. MOB systemet kan brukes uten kartplotter, de aktiveres vis bruker befinner seg mer en 15 meter fra sentralen. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
The Gannet Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Men så tenker jeg på en ting tilEr det realistisk at jeg skal klare å dra meg selv bort til båten mens denne er i bevegelse...selv om det ikke er snakk om mer en 7-8 knp? Det er vel det viktigste punktet hvis du ikke finner en mekanisme for å stoppe båten. Nå er det badetemperatur. La en kompis overta roret. Start med båten liggende stille. La han sakte øke farten. Tror (og det er derfor du selv må teste dette, fordi synsing her er bokstavelig talt livsfarlig) at du har store problemer med å dra deg inn når farten er økt til 3 knop. Tester du dette mens kompisene kjører i 7 knop risikerer du å drukne. Tror jeg. Fruen ville ha en avskylling fra badestigen. Hun hadde problemer med å holde seg fast i 3 knop. Og du er bundet fast. Noe vi har testet er at en person svømmer i 0,5 knop, 0,7 over svært kort distanse. Vann er tyngre enn man tror. Kanskje noen andre har testet det? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Seilere på langtur har brukt å henge ei lang line ut, slik at de kan gripe i den hvis de skulle falle overbord. Og hvor ofte har en hørt at dette har hjulpet noen. § 1: Det er forbudt å falle over bord. § 2: Overtredelse straffes med døden. Brutalt men sant i de aller fleste tilfeller. Ja, hvor ofte hører vi egentlig om at båtfolk faller over bord og omkommer? Liker ikke å tenke denne tanken helt ut fordi det er så unødvendig å sette seg selv i en slik situasjon. Er en oppi båten så forblir en der til en kan stige i land på fast grun. Dødmannsknapp kan installeres i alle båter med diesel. Påenget er at en skal kunne stå i forbindelse med denne hele tiden mens en er ombord. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.