Jump to content

Alene i båten, jeg tenker på sikkerhet

Wasco

Recommended Posts

En dieselmotor trenger vel strengt tatt 3 ting for å funke: Diesel, kompresjon og luft.

Hvis du stenger for lufta (fjærbelastet klaff foran luftfilteret) så vil motoren stoppe ganske så umiddelbart.

Har jobbet en stund i Lybia for et amerikansk firma (!!) hvor vi pumpet en liten innsjø fullt av spillolje etter et blow-out over i tankbiler. Lufta i den varmen (30-40º ørken) var nærmest mettet med oljegasser slik at - avhengig av vindretningen - dieselmotorene (Cummings V8) som drev pumpene, av og til hadde en tendens til å løpe løpsk p.g.a. at gassene i innsuget fikk motorene til å ruse, som dermed gikk fortere, som dermed sugde enda mere gass, o.s.v. - en skremmende opplevelse!

En enkel fjærbelatet klaff foran inntaket til luftfilteret - og som ble holdt åpen av en liten sperre - og et tau i sperren som utløser - og vips - så stoppet udyret!

:sweat:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ja, hvor ofte hører vi egentlig om at båtfolk faller over bord og omkommer?

I gamle dager var det en av de vanligste årsakene - med smekken åpen ! Tror faktisk at det at det har blitt mer vanlig med toalett ombord bokstavelig talt har reddet endel mennesker.

Jeg bruker båt endel alene, og for meg er det bare en regel - jeg beveger meg ikke i områder jeg kan falle ut dersom det er framdrift på motoren.

Dessuten har jeg litt tro på å holde seg edru !

-koh

Det er vel det viktigste punktet hvis du ikke finner en mekanisme for å stoppe båten. Nå er det badetemperatur. La en kompis overta roret. Start med båten liggende stille. La han sakte øke farten. Tror (og det er derfor du selv må teste dette, fordi synsing her er bokstavelig talt livsfarlig) at du har store problemer med å dra deg inn når farten er økt til 3 knop. Tester du dette mens kompisene kjører i 7 knop risikerer du å drukne. Tror jeg. Fruen ville ha en avskylling fra badestigen. Hun hadde problemer med å holde seg fast i 3 knop. Og du er bundet fast. Noe vi har testet er at en person svømmer i 0,5 knop, 0,7 over svært kort distanse. Vann er tyngre enn man tror. Kanskje noen andre har testet det?

Har begynt å forstå at tanken om å "dra meg selv" ombord er døfødt.

Kjempefint at jeg fikk avklart det før jeg gikk i gang med å innvistere i dyrt utstyr

Jeg bruker båt endel alene, og for meg er det bare en regel - jeg beveger meg ikke i områder jeg kan falle ut dersom det er framdrift på motoren.

Dessuten har jeg litt tro på å holde seg edru !

-koh

Det ville jo være trist hvis jeg IKKE skulle få være ute under fart....siden jeg har mye bedre plass ute en inne. Men hvis været blir urolig holder jeg meg selvsagt innendørs

Hva alkoholpåvirkning anngår er ikke det noe problem for meg, drikker aldri på sjøen

Holder meg der det er "vanskelig" og falle utav når jeg er alene og under fart. Skal jeg opp på fordekket og gjøre klar fortøyninger kobler jeg altid fra. Samme om jeg skal på bimmelim over rekka. Har jeg med ukjente folk forklarer jeg som regel hva de forskjellige spakene på Sabben gjør slik at visst jeg faller ombord klarer de ihvertfall og koble fri.

Enkelt og greit, bruk vest og vær ekstra forsiktig når du er alene!

Seilere på langtur har brukt å henge ei lang line ut, slik at de kan gripe i den hvis de skulle falle overbord.
Og hvor ofte har en hørt at dette har hjulpet noen.

Ja, si dét. Jeg har aldri hørt om noen som bruker dette som sikkerhetsutstyr annet enn for ett formål: bading. Jeg bruker det selv og det går ganske greit selv om båten holder et par knop. En lang fortøyningsline med en fender i ene enden er et nyttig badeverktøy for varme dager med lite vind. :yesnod:

Hei,

Eg og tenker ofte på dette. Ein Sikkerheits bryter som var nemt tidlegare er ikkj heilt å sjå bort ifrå. Kansje eit tau festa i deg, ei talje og neste ende i regulatoren. Drar du i tauet stoppar motoren. Men ei slik elektroninsk bryter på diesel tilførselen er ikkje så dumt, men Dieselfiltera på dieselmotorane bruker og vere stort. Og dei gamle gode maskinene bruker ikkje mykje drivstoff.

'

Her er litt og tenke på. Men kanskje noko elektronisk som er festa i redningsvesten som sender signal til einmottaker enhet. Vist ein beveger seg så, og så mange meter bort frå båten så stenger systemen regulatoren.

Komplisert, kanskje dyrt men forhåpentelegt brukbart. (Visst folk selgjer slikt?)

Sikkerheit er i allefall viktigt, både for folk, motor og båt!!

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

....Dieselfiltera på dieselmotorane bruker og vere stort. Og dei gamle gode maskinene bruker ikkje mykje drivstoff.

En dieselmotr sender rundt 8/10 av tilført diesel i retur, gjør den ikke? Isåfall, korriger meg i vilden sky :-) Så den vil tømme et filter 8-10 ganger så fort som den "egentlig" burde fordi resten går i retur...

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

MOB eller Dødmannsknappen må kobles på pumpen for å få noe effekt. Pumpen bryr seg ikke om filtrene er fulle. Kutter mometant motoren, men er det godt sig i båten vil jo denne forflytte seg ganske langt, og du skal være en god svømmer for å nå den igjen. Det beste er nok å forbli ombord og begrense bevegelsesfriheten din mot båtens ytterkant.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Man kan planlegge så my man vil, og ha regler for seg selv opp og ned. Det hjelper ikke mot å falle overbord når man er alene.

Det å falle overbord er resultat av en. "Skal bare..." handling, og det går alltid på tvers av regler etc.

I motorbåter er dødmannsknapp er tingen. Gjerne forbundet med et tau som slepes etter båten.

Det finnes ikke den båtmotor som det ikke kan lages en dødmannsknapp til!

Men hva med seilbåter?

Hvis du er alene i en seilbåt og går for fulle seil med god bør, og gjør en 7-8 knop....og du så faller over bord?

Du kan ha en sikkerhetsline hengende etter båten, men det finnes vel ingen "dødmannsknapp" som firer seilene? Dette betyr at båten seiler videre i samme hastighet, og du vil ikke klare å dra deg selv ombord igjen....

MOB system kan slå autopilot på standby. Skikkelig trimmet båt går opp i vinden og stopper. Men man kommer seg ikke opp i alle båter fra vannet. Plastimo har en enkel løsning, liten gjennomføring med propp. Drar i proppen og ut kommer lang steg. :smiley: Men selvsagt blir båtliv aldrig 100% sikkert, hvad er livet uten små risiko...?

Men hva med seilbåter?

Vi holder oss på innsiden av rekka og er koblet til sikkerhetslinen hvist vi har livet kjært. Og det er ofte mye bevegelse av oss på en seilbåt. Framdekket kan være hasard men vi "må" fram der en og annen gang og da er vi som oftest koblet opp til sikkehetslinen som løper i båtens lengderetning. Går en over bord er det som oftest av at en har mistet klarsynet og får panikk i gitte situasjoner.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...