olpi Startet 1.August.2008 Del på Facebook Startet 1.August.2008 (redigert) Artig å høre hva forumets medlemmer tror om det fine værets innvirkning på båtsalget, brukt og nytt. Vil det være en katalysator som øker omsetningen av båter igjen, eller har det liten innvirkning? ............. Når man er på sjøen nå om dagen så er det jo enormt med båter. Jeg registrerer at flere av den yngre garde nå har shinet opp båter av eldre årgang i stedet for å kjøpe en ny, kanksje mindre båt. Både snekker som f.eks Nidelv 24, og planende båter som f.eks Nordkapp King dukker stadig oftere opp synes jeg å registrere. Kanskje en trend? Ikke at det ikke er nok av skjærgardjeeper, men yngre par virker det nå som oftere velger en eldre overnattingsbåt istedet for en åpen ny båt til samme pris. Med dagens drivstoffpriser sparer man jo mye på å overnatte istdet for å dra ut/inn/ut med en jeep. Redigert 1.August.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Meres at markede er langt tregere i år en i fjor, tror nok det stor sett skyldes stadig økende rente, eller at markede begynner å bli mettet? la min ut for salg, mest for å sjekke respons, om et bra bud hadde tikket inn ville jeg solgt til fordel for større båt, ingen bud kom inn... så da blir det å beholde båten, iallfall intil videre fremfor å selge med stort tap iforhold til kjøpsprisen i fjor Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Artig å høre hva forumets medlemmer tror om det fine værets innvirkning på båtsalget, brukt og nytt.Vil det være en katalysator som øker omsetningen av båter igjen, eller har det liten innvirkning? Fint vær gir vel ikke flere penger inn på lønnskontoen. Ikke senker fint vær lånerenta heller. Tipper været ikke påvirker nedgangen i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Kan umulig tenke meg at snikende og ustoppelig økende rente, kombinert med galloperende drivstoffpriser, er noen vinnermelodi for båtsalget. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Det er jo et faktum at det har vært ferre båter i gjestehavnene denne sommeren. Det kan selvsagt være ulike årsaker. Men de båtfolkene som ble spurt svarte at det først og fremst var det dårlige været i fjor sommer som hadde skremt bort båtfolket Så gjennstår det å se om årets fine sommervær vil få båtfolket på sjøen igjen til neste år Hva salget av nye båter anngår så tror jeg absolutt svigningene i økonomi og rentenivået avspeiler seg i folks kjøpelyst Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
jandrea Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Har båtforhandlere i min vennekrets og de er stort sett enige om at det er den dårlige sommeren i fjor som styrer båtsalget mer enn den økte renten. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
SeaRaymond Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Jeg byttet ut båten i fjor til fordel for en nyere og DYRERE, yess the var mye skitt vær i fjor, men ikke i år, dermed ville jeg trodd at årets vær burde vere en pådriver til større ønske om båt i år en på samme tid i fjor Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 (redigert) Tror værforklaringen representerer ønsketenkning fra denne forhandleren, hva med boligprisene og nedgang i bilsalget? Tror nok nedgangen i båtsalget skyldes økonomiske forhold og tanker om fremtidig økonomisk utvikling - såkalt psykologi i markedet. Redigert 2.August.2008 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Jeg byttet ut båten i fjor til fordel for en nyere og DYRERE, yess the var mye skitt vær i fjor, men ikke i år, dermed ville jeg trodd at årets vær burde vere en pådriver til større ønske om båt i år en på samme tid i fjor Problemet er at mange båtfolk valgte en annen ferieform i år, så resultatet av årets finvær først vil gi seg utslag i neste års salg og båtbruk Tror værforklaringen representerer ønsketenkning fra denne forhandleren, hva med boligprisene og nedgang i bilsalget? Tror nok nedgangen i båtsalget skyldes økonomiske forhold og tanker om fremtidig økonomisk utvikling - såkalt psykologi i markedet. Forskjellen er at boligmarkedet var unaturlig opphetet med en prissigning som ikke lignet grisen. Det har ikke vært tilfelle i båtmarkedet. Her begynte prisene å synke før renteoppgangen. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mouche Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Unaturlig opphetet? Hva kan anses som naturlig kontra unaturlig og hvorfor? Det eneste vi vet med stor grad av sikkerhet er at alle markeder går opp og ned, og at vi selv i ettertid har tildels store problemer med å gi fullgode forklaringer på hvorfor, men at psykologi er et vesentlig element i det hele synes svært mange å være enige om! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Wasco Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Unatturlig fordi det oppstår en kjøpepsykose som ikke kan forklares ut fra markedets reelle verdier. Dette er i aller høyeste grad et psykologisk fenomen. Problemet er at vi ofte gjør innkjøp på impulser - senere bruker vi logikken til å overbevise oss selv og våre omgivelser om at det var en god invistering. Dette kan en leve med hvis objektet er en genser eller et par sko til noen hundre kroner. Problemet oppstår når den samme psykologiske mekanismen får oss til å kjøpe leilighet til 5000 000 Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
olpi Svart 2.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2008 Foreløpig så ser det ut til at de aller fleste mener renten har skylden for sviktende omsetning av båter. Været har mindre eller ingen betydning mener et flertall. Fasiten er jo ikke tilgjengelig, men jeg tror at fjorårets sommer kan ha vært dråpen for mange som har unlatt å bytte/kjøpe ny båt. For de aller fleste er båtlivet bare en kort periode hvert år. Når man så får drittvær i denne perioden er det nok noen og enhver som tar frem kalkulatoren for å regne på hva båten koster dem, og hva annet man kan bruke disse pengene på. Snakket med en familie fra Oslo tidligere i sommer. De hadde en nesten ny Joda 290, og ville bytte i en større hurtigående båt (tipp hvilket merke ). Vi kom inn på at dieselprisen har økt så mye fra ifjor. Fikk da til svar at det var for peanuts å regne så det ofret de ikke en tanke. Båten kostet dem ca 50000,- i året, drifstoffutgifter var da ikke medberegnet. Det var kun for bryggeavgift, serviceutgifter og innelagring med klargjøring. Hvis/når de byttet båt til en større ville utgiftene øke en god del. Selv om dette ikke gjelder alle så er det nok ganske mange båteiere i de større byene som har det slik. Da blir 3 ukers ferie dyr. Hvis også været slår seg vrang så tror jeg nok psykologiske effekter vil spille en rolle for hva man gjør mht om man ska kjøpe ny båt, eller kanskje finne en annen ferieform. Med slike årlige utgifter hadde i hvertfall ikke jeg hatt båt. Det hadde jeg rett og slett ikke hatt råd til. Kanskje det er store utgifter til bryggeplass etc som er en større årsak til sviktende omsetning av båter? Mange tjener jo veldig bra og har ingen problemer med slike utgifter, men for mange andre så koster det kanskje langt mer enn det smaker. Noen synspunkter på det? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 (redigert) NRK-Sørlandet kunne i allefall melde ganske nylig om en båtforhandler som hadde en betydelig omsetningsoppgang i forbindlese med fin-været. 90% av alle folk går i flokk og handler på impuls. Når sola skinner vil de være på sjøen. Så enkelt fungerer mekanismene. Men om finværet får noe utslag i bruktbåtmarkedet og i segmenetet i klassen over skjærgårdsjeeper og små daycruisere, har jeg mindre tro på. Hovedtyngden av de som skal handle til over 1 mill. har nok et noe mer langsiktig perspektiv - selv om det finnes impulskjøpere også her. Redigert 2.August.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 (redigert) Jeg har ingen oversikt, men er det noen som vet hvor stor prosent av Norges småbåtflåte som befinner seg i en million og mer klassen? Ikke for det, hvis det er snakk om helt nye båter, er det vel ikke store greiene du får for under en mill... Redigert 2.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mouche Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Svaret er det vel ingen som vet, men fra hukommelsen så har jeg lest/hørt at manregner med at det er et sted mellom 500.000 og 1 mill fritidsbåter i alle størrelser og fasonger i Norge. Av disse er ca 293.000 forsikret for en totalverdi på mellom 50 og 60 milliarder og gjennomsnittsverdien på disse er da i området 150/200.000. Dette betyr at halvparten, eller mer, av fritidsbåtene er uforsikret og jeg vil anta at disse båtene i gjennomsnitt er betydelig mindre verdt enn de som er forsikret så kanskje gjennomsnittsverdien på alle fritidsbåtene i Norge er mellom 50 og 100.000? I all enkelhet så tror jeg nok at i forhold til totalen så utgjør disse millionbåtene i antall kun promille eller kanskje noen ganske få prosent! At de (og eierne?) gjør langt mere ut av seg er en annen sak! At vi andre, som ikke har sånne båter, også gjør mere ut av disse er nå min påstand, men der vil nok ekspertene være uenig! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Blue_Dragon Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Været har nok mest betydning for slag av små båter. Har hørt en del båtprodusenter skylde på været, men jeg tror ikke det har vært skyld i nedgangen i salget. Markedet er rett og slett mettet etter salg av enormt mye båter de siste årene. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) Ny båt til 1 mill. er jo oftest ingen stor båt, i hvertfall ikke når vi snakker om motorbåt. Til den prisen får man vel stort sett en 26-28 fots ny motorbåt. Selvfølgelig en del unntak både den ene og andre veien. Størrelse på motor og type båt og merke spiller en rolle for prisen. Ser man på brukte båter tror jeg det er ganske mange med en verdi mellom 500` og 1 mill i Norge. Mye flere enn noen promille av totalen. Det virker på meg som om det er i denne prisklassen veldig mange som er ute etter overnattingbåt havner når de skal handle båt. I hvertfall når de har hatt båt tidligere og har litt erfaring med båtlivet. Jeg tenker da kun på motorbåter. Hva seilbåtfolket tenker og velger har jeg svært liten insikt i, men registerer jo at det blir flere og flere Bavariaer på sjøen og de er som regel ikke av de minste variantene. Jeg tror som jeg såvidt var inne på tidligere at flere vil velge en brukt overnattingsbåt enn en ny daycruiser nå fremover. Jeg tror at drivstoffutgiftene vil være med på at en del nå kjører/seiler mindre, og saktere. De vil overnatte mer istedet for å dra inn/ut/inn. I hvertfall de som har litt avstand fra hjemhavnen til skjærgården. Nå har jo regnværet kommet igjen selv om temp`n er helt fin. Ganske stille er det vel også her i sør. Fint båtvær m.a.o. M.h.t. hvordan båtsalget utvikler seg så får vi vel kanskje en indikasjon på det ut fra Goggens grafer som sikkert snart dukker opp igjen i oppdatert versjon Forsatt god båtsommer til alle her! Redigert 3.August.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.