Jump to content

3-fot syken, hva er det?

Wasco

Recommended Posts

Jeg har hatt den sykdommen i mange år allerede men hver gang jeg er ute og seiler tur så blir jeg kurert for en liten stund og er nå på min 3dje 34 foter.

Tror forøvrig den sykdommen har større spredning i Norge enn i andre land , se f.eks til Sverige der de har en mye lengre båttradisjon enn det vi har , der er fortsatt båtene betydelig mindre enn de er i Norge

Edit !

Tror faktisk jeg har noe som kalles 34fots syken.

Redigert av Enzo (see edit history)

Her i gården er det kjærringa som er bitt av denne sykdommen..... :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har merkelig nok ikke vist symptomer på 3-fot ennå, jeg lurer på om den såkalte 3-fotssyken bare er et vanlig sett symptomer, men at det også finnes andre varianter. Jeg er nemlig plaget av 2"-syke og toalettsyke.

2" manifesterer seg ved at når jeg kjøper pc-skjerm tar det bare få uker før jeg ønsker meg en som er 2" større, det har plaget meg hele veien fra 15" CRT og opp til dagens 22" LCD.

Toalettsyken er at jeg er fornøyd med selve båtens størrelse, men ønsker meg et mer sivilisert toalett. I Penny er det en spesielt utformet plastbøtte man bruker hvor det måtte passe, jeg kunne vært villig til å ofre noe volum inni båten for å få et eget avlukke med pumpetoalett. I den første Poseidon var vi gjennom flere typer toalett, samt en relativt enkel dusj, stadig med et lite ønske om noe bedre. Poseidon 2 har vist seg fullstendig tilfredsstillende med samme kvalitet på baderomsinnretninger som en grei norsk leilighet, men et slikt toalettrom er hverken vekt- eller volummessig mulig å realisere innenfor Pennys 22'. Poseidon 2 var forøvrig i seg selv et ekstremt utslag av 3-fot, iom. at det ble et sprang på 17'.

Hei.

prevangsjonen må være at renta har og gjerne kommer til å stige ennå mer, forbruket øker, Dieselen har steget og bøten får gjerne 2 motorer.

Jeg øket med 10 fot og fra en båt på 3,5 til 4,25 i bredde, så her ble det masse mer plass.

Jeg og fam har ikke angret et sekund på dette ennå for nå har vi hytte på sjøen med det meste av fasaliteter.

mvh

Catano

Mvh

catano

Nå om dagen kjøper alle førstegangsbåtkjøpere 50fot. de kan som kjent føres uten "lappen" vet dere. Går man over 50fot, må man ha kystskippersertifikat eller tilsvarende. Og det vil vi jo ikke, vil vi vel???

Konklusjonen og slutningene man kan trekke ut fra det er at nye båtfolk blir født resistente mot sykdommen, mens vi andre vil på sikt utvikle en slags form for resistens :diving:

Tja... må vel i tilfelle være renteøkninger og prisfall i boligmarkedet. :lol:

tror du, ja, men slikt følges gjerne av en betydelig nedgang i bruktbåtprisene. Dét er farlig, det. :crazy:

Tror forøvrig den sykdommen har større spredning i Norge enn i andre land , se f.eks til Sverige der de har en mye lengre båttradisjon enn det vi har , der er fortsatt båtene betydelig mindre enn de er i Norge

Tja, det varierer nok litt med pris og tilgjengelighet på havneplass, opplagsplass og marinaer med stor nok kran. For min del var en viktig faktor seilingshøyde. Jeg brukte noen timer på å studere sjøkart før jeg bestemte meg for maks høyde.

Skrape bunnstoff.

Jeg hadde den følelsen første gang jeg så min nåværende båt på land, ja. Først oppdaget jeg at det ikke var så overvettes dyrt å leie inn noen til å skrape og stoffe, og etter å ha gjort båtpussen på egen hånd også er jeg farlig komfortabel med store skrog. :yesnod:

Jeg får innrømme at fot-messig har jeg veldig lyst på en båt som er 6 fot større, men da er jeg på grensen for hva jeg føler meg komfortabel med å seile alene (og da er det størrelsen på riggen og ikke båten jeg tenker på). Det som virkelig skremmer, i alle fall venner og familie, er at jeg innerst inne har alt for lyst på en skonnert eller galeas på en 60-70 fot. Ulempen er at det blir helt nødvendig med mannskap, men hva gjør man ikke for at guttedrømmen skal bli virkelighet? :wflag:

Det høres veldig fornuftig ut Sleipner!!!

Ta større jafs, med flere føtter om gangen.

Det blir langt mindre medisinutgifter på den måten :wink::wink:

Hva er det forresten nå du har i tankene?????

Drømmer om treskøyte på rundt 40fot+ med semidiesel! :flag: Men hverken har jeg plass eller råd til noe slikt enda. Men om noen år kan det være mulighet for det!! :flag:

Jeg så først på båter i ca 35 fot størrelsen når jeg fikk intresse for båter. Jeg så meg rund i någen år og viste ikke helt hvad jeg ønsket meg men fant i slutten den rette: 72 fot Alden Yachts ketch! Der tok jeg ut mange ganger 3 fot syken som hadde vokst opp i båtdrømmene men så 2 år senere at dette var "litt" galskap. I dag har jeg helbredes om -20 fot og synes den størrelsen passe meg bra til de formålet jeg bruker båt til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...