Jump to content

"No wake zone" i Arendal


Boywonder

Recommended Posts

Grunnen til at jeg benytter engelske ord er at dette er et velkjent begrep i USA, hvor de snakker engelsk (!), mens det her er et ukjent begrep og derfor ikke har noe eget norsk "navn". Men for all del, la oss kalle det; "Den som lager så mye som en krusning på vannet her skal kjølhales!" Bedre nå? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan sikkert være ok med dette skiltet, men som REM skriver er det ingen vits så lenge ikke lovens lange arm er på plass og håndhever reglene.

At det nå har dukket op mange 5 knop skilt i skjærgården er vel og bra. På enkelte plasser kunne det imidlertid med fordel vært untak for f.eks joller under 10-12 fot.

Det gjelder på plassene der det nesten utelukkende er fartsbegrensing for å få vekk større bølger som skapes av båtene.

Om man da skulle brukt NO Wake skilt eller 5 Knop skilt med undertekst er jeg usiker på. Selv om førstnevte er et nytt type skilt i Norge så tar det jo ikke lang tid før man blir kjent med det hvis det plasseres ut mange steder, og gjerne også opplyser om betydningen i båtblader, bladet til NSSR o.l.

 

PS!

Obligatorsik båtføreropplæring bør også bli innført :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Endelig har det kommet et skilt som kan være til glede for mange (og åpenbart til irritasjon for enkelte).

 

Ad politiets dokumentasjon ved fartoverskridelser så benytter de såvidt meg bekjent ikke radar/lasermåling til dette på sjøen. (ref en artikel i Tønsbergs Blad for et par år tilbake). Det eneste kriteriet de legger til grunn er om du planer eller ei. Bøtenivået for overtredelser er i underkant av latterlig ift andre fartsovertredelser, så jeg formoder at disse ikke havner i rettsvesenet men blir vedtatt på stedet.

 

Det er vel åpenbart at det er mye lettere å visuellt bedømme om en båt lager hekkbølger som brytes i forkant, enn om den gjør 8 eller 10 knop i en 8 knops sone?

 

Politiets tilstedeværelse og ressurser... Jeg har sett tre politibåter på sjøen i sommer. En i avisa og to på TV.

 

Jeg har båtplass på et relativt trafikkert sted med 8 knops fartsgrense. Å ferdes langs utliggerne på brygga er tidvis en risikosport. Mågerø marina som ligger lenger inn har nå merket med sakte fart - 3 knop. Dette er i praksis for de aller fleste no-wake-hastighet.

Link to post
Share on other sites

Et annen liten sak er båter som har stor motor og propell for å få høy toppfart, og som dermed får en nokså høy tomgangsfart. Det betyr ikke at tomgangsfart er styrefart. Om du har skaffet deg båt som går så fort at du må pumpe den ut av og inn i gir for å manøvrere sakte i trange farvann så er dét ditt problem.

 

 

Hvis man har en slig båt, så skaffer man seg en "kicker engine" for å løse dette problemet.

Redigert av black_pearl (see edit history)

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Om du har skaffet deg båt som går så fort at du må pumpe den ut av og inn i gir for å manøvrere sakte i trange farvann så er dét ditt problem.

 

Yanmarmotoren min skal gå på 750 pluss minus 25 rpm. Den er stillt på ca 450 rpm, alikevel går det veldig fort når jeg nærmer meg brygga. Jeg har selv foretatt en idiotforbikjøring i sakte fart, pga trang led, mye vind, og en båt foran med hekkagregat som kjørte veldig sakte. Var lettere å kjøre med påhengs ja!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

To sitater for å få sammenhengen, siden kommentaren kommer litt lengre ut i tråden.

 

Ja, og hva så. Det omtalte skiltet er uten tekst på samme måte som f.eks. blindvei skiltet er på land. At noen her inne bruker engelske ord for å beskrive noe de kunne gjort på norsk betyr jo ikke at skiltet blir vanskeligere å forstå for de som ser det.

 

 

Grunnen til at jeg benytter engelske ord er at dette er et velkjent begrep i USA, hvor de snakker engelsk (!), mens det her er et ukjent begrep og derfor ikke har noe eget norsk "navn". Men for all del, la oss kalle det; "Den som lager så mye som en krusning på vannet her skal kjølhales!" Bedre nå? :wink:

 

 

Den opprinnelige posteren sa ikke noe om at det var et symbolskilt i Galtesundet, derfor har jeg hele tida regnet med at det var direkte sitat fra teksten på skiltet. Det at det faktisk er et skilt med symbol, er jo greit!

Nå savner vi bare en link til symbolskiltene.

 

Mouche; skjønner at du harselerer :wink:, men "Ingen hekkbølger" ville kanhende være tilstrekkelig.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hva er det?

 

 

En "Kicker engine" er en liten påhenger man senker ned i vannet og bruker til manøvrering, trolling etc fåes både som elektrisk og bensindrevet. Under kjøring i høy fart er det vanlig å feste disse på en stødig måte slik at de ike skader seg selv eller båten.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Mouche; skjønner at du harselerer :wink:, men "Ingen hekkbølger" ville kanhende være tilstrekkelig.

 

Både ja og både nei som det heter. Det er vel også en realitet at dette skiltet ikke er gangbar vare i fedrelandet mens i utlandet er det et vanlig skilt som (nesten) alle forstår betydningen av, på engelsk! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

..... irriterer meg over plasser der jeg må holde båten rundt 5 knop, lager jo bare mer bølger da enn i 30 knop.

nei, da må du vel enda mere ned i fart, da, for både å holde fartsgrensa og redusere bølgene :wink:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...