Boywonder Startet 2.August.2008 Del på Facebook Startet 2.August.2008 Oppdaget i dag morges at det er kommet et "no wake zone" skilt inn Galtesund. Genialt! Får bare håpe folk forstår det da... Mye enklere å håndtere et slik reglement enn 5 knops regelen. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Er dette en offisiell merking gjort av myndighetnene eller er det et privat initiativ?... Siden det etter hva jeg kan forstå er "No Wake Zone" så må dette være et privat initiativ siden norske myndigheter ikke bruker engelsk takst alene på skilt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Wake har vert diskutert her på BP. I tillegg har Eivind Amble skrevet en artikkel i Båtmagasinet om dette med tittelen: Marerittet hekksjø. I dag handler temaet om å forsure båtlivet for andre; produsere brutale hekksjøer uten å bry seg om folk og natur. Linken til artikkelen: Hekkbølger (Wake) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Leste emne tittel, og innlegg nr #1 Hva er dette tenkte jeg... Så kom innlegget til Nemo. Er det da snakk om No wake zone = ingen hekkbølger sone ?? Hadde jeg kommet kjørende/seilende så hadde jeg ikke skjønt bæra Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Da jeg var liten gutt dro jeg på båttur med en kompis og hans familie noen ganger. Skal vi si dette var i f.eks. 1974. De hadde båten et par hundre meter opp i Sandeelva, innerst i Sandebukta. Målet for turen var som regel Kommersøya. Men - til saken - i de dager tror jeg det var 'no wake' - 'ingen hekkbølger' - i selve Sandeelva pga erosjon av dyrket mark langs elvebreddene. Kan ikke si at jeg direkte husker hva skiltet sa, men jeg husker at kompisens far forklarte oss fenomenet 'no-wake', så da vi ble gamle nok til å låne båten deres på egenhånd (annen båt, nå skriver vi ca 1979) var vi fullt klar over hvor sakte vi var nødt til å kjøre der. Noen andre som kan huske om det fantes et 'no-wake' skilt i Sandeelva på søttitallet? Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Belgarath Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Det står ikke "no wake zone " på skiltet, men er vet det som er nermest i den betydningen i norsk sammenheng. Skiltet er hvitt firkantet, med rød kant og bilde av to bølger over hverandre og rød strek over. Under er det et skilt som forklarer betydningen. Egentlig ganske greit og ryddig. ser veldig offisielt ut. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post Share on other sites More sharing options...
navar Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Har sett skiltet og det er i grunnen ganske forklarende. Rart at det er noen som likevel ikke skjønner hva det betyr... Skjønner ikke hvordan de overlever... De kan nemlig ikke lese heller...(står ett gult skilt på andre siden av galtesund - 5 knop indre havn ingen bølgeslag) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
håpløs Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 hva betyr det skiltet da? at man kan kjøre så fort man vil bare man ikke lager bølger? Jeg lager mindre bølger i 50 knop en i 5knop... Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Skiltet er et "No wash" skilt. Wash kan oversettes med svell eller bølgeslag. Det er hjemlet i artikkel 6.20 i CEVNI som sier: Vessels shall regulate their speed to avoid creating excessive wash or suction likely to cause damage to stationary or moving vessels or structures. In particular, they shall reduce speed in good time, but not to below the speed required to steer safely:a)... (min utelatelse) b)... c)... d)... e) On sections of the waterway designated by the competent authorities; such sections may be marked by the sign A.9 (annex 7). Hensikten er altså å redusere farten slik at bølgeslag og svell ikke gjør skade på faste eller bevegelige fartøyer og objekter. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
xpress666 Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Hmmm. Er det noen som vet hvorfor ikke myndighetene har en side med alle offisielle skilt som de kommer med? Skal det være mulighet til å sette seg inn i alle skilt som de kommer med så må vi vel få muligheten til å lese om dem!!!! Sitér dette innlegget Kl D1 SjøkapteinNavigare necesse est, vivere non est necesseWindy 43 Typhoon 2x TAMD 73 EDC Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) Oppdaget i dag morges at det er kommet et "no wake zone" skilt inn Galtesund. Genialt! Får bare håpe folk forstår det da... Et skilt som man ønsker skal følges bør ha tekst på norsk, eller et internasjonalt symbol. "No wake zone" oppfattet jeg som "ikke vekk oss-sone" da jeg leste Boywonders første innlegg. Og det med å ikke vekke gav liten mening Nå ser jeg dessuten av tråden at det finnes et internasjonalt symbol. CEVNI som det ble vist til (av Åtte glass) gjelder for øvrig innlands-vannveger, ikke havet. (redigert kl 0955) (jeg skjønner ikke helt hva som var galt i siteringa i forrige utgave av kommentaren min) Redigert 3.August.2008 av JanT (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Politiet som skal føre oppsyn med at lover og regler følges har liten sans for slike subjektive bestemmelser. Alle båter lager bølger. Mindre kanskje i lave hastigheter, og økende etterhvert. Hvor går grensen for hva som kan karaktiriseres for skjenerende og dermed ulovlige bølger? Klare brudd er greie, de er enkle å bevise. Men hva med alle de som ligger i grenselandet? Politiet ønsker seg konkrete bestemmelser og hastighetsgrenser som kan måles (feks. med radar) loggføres og legges fram i etterfølgende rettsaker som utvetydelige bevis. Jeg har derfor liten tro på at slike skilter vil bli særlig utbredt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Dette skiltet "No wake zone" fungerer aldeles utmerket i USA og hverken båtfolket eller politiet er i den minste tvil om hva dette betyr! Det kan kanskje også ha en viss sammenheng med at der har man respekt for politiet, mens her i landet skal vi krangle på den minste ting? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Skiltet vil vel alltid komme i tillegg til de generelle fartsbegrensningene i området og er vel neppe ment å erstatte disse? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Nei, no wake er no wake, punktum finale og bøter og fengsel til den som bryter reglene. Som sagt fungerer dette aldels utmerket i USA, har gjort i åresvis og ser i utgangspunktet intet problem med å innføre dette her! Dette betyr, som diskutert her ofte, at forskjellige båter kan hjolde forskjellig hastighet og allikevel være innenfor/utenfor tillatt hastighet. Tviler derfor på at amerikanskje investorer vil kjøpe Scand! Og til de som sier at joda, men det blir så subjektivt så hjelper det "over there" at sheriffen setter på blålys og sirene og gir deg en advarsel. Tydeligvis så kan de der borte bruke litt sunn fornuft og dømmekraft og la tvilen komme tiltalte til gode, men klare overgrep betyr game, set og match (bøter og fengsel)! Dette er vel noe av den sunne fornuften som etterspørres her til tider at øvrigheten skal vise? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Dette betyr, som diskutert her ofte, at forskjellige båter kan hjolde forskjellig hastighet og allikevel være innenfor/utenfor tillatt hastighet. Ja, det er greit, så lenge alle holder seg innenfor de generelle fartsgrensene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Ja, det er greit, så lenge alle holder seg innenfor de generelle fartsgrensene. Jeg irriterer meg ikke over ei lita gummijolle som planer i 10-15 knop dersom det ikke er alt for trangt i farvannet. De lager jo ikke bølger overhodet. Møtte ei "gummijolle" med innenbordsmotor i halvplan i går, den lagde derimot store bølger... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) Ja, det er greit, så lenge alle holder seg innenfor de generelle fartsgrensene. Tror faktisk ikke at man da har formelle fartsgrenser uttrykt i knop eller miles og det er jo litt av poenget at man ikke trenger? Det betyr jo selvfølgelig ikke at en båt som lager svært små hekkbølger kan holde en hvilken som helst fart, der kommer det vel andre regler inn også mht til sikkerhet, hensyn osv I praksis kan man da se en ordlyd som definerer dette som følger; No-wake speed is idle speed or slow speed creating no appreciable wake. Er ikke det en grei ordlyd da? Redigert 3.August.2008 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Det betyr jo selvfølgelig ikke at en båt som lager svært små hekkbølger kan holde en hvilken som helst fart, der kommer det vel andre regler inn også mht til sikkerhet, hensyn osv Nemlig. Dagens regler og fartsbegrensninger er vel ikke i første omgang utformet med det for øye å forhindre ville tilstander på flybridge, ved at kaffen og cognacen risikerer å skvulpe over på oppankrede båter nær leia? Nei. Fartsbegrensninger har vi for å forhindre sammenstøt og ulykker i trange led og i havneområder med mye trafikk. No wake skiltet er overflødig etter min mening etter en slik sikkerhetsmessig vurdering og kan umulig være noe politiet velger å prioritere Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Her mener jeg at du faktisk glemmer noe vesentlig, nemlig hensynet til alle de båter som ligger fortøyet rundt omkring? Mange steder, blant annet hvor jeg er (Lillesand) er det diverse båthavner/båtplasser hvor det ikke er noen fartsbegrensninger, men du verden så hjelpsomt det hadde vært om det var en No wake zone mange steder her, ikke minst ved marinaen hvor det fylles noen tusen liter bensin og diesel hver dag og båtene blir slengt rundt av f.eks Scand både ditt og datt som kommer forbi (god avstand) og setter noen helt forj..lige hekkbølger! No wake zone betyr at noen båter kan gå i kun fire knop, andre i 8/10, men du mener at det er bedre med en fartsgrense for alle hvis jeg forstår deg riktig og i så måte er vi helt uenige! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Bare å føye på med forbud og restriksjoner mot dette og hint har lite for seg hvis de ikke kan følges opp og håndheves. Tvert om vil dette være med på å redusere respekten for andre og viktige bestemmelser. I en situasjon hvor vi daglig leser at politiet mangler ressurser på sjøen, kan du da ikke på alvor mene at de nå skal bruke tiden sin på å jakte og rettsforfølge Scand Balticer og andre fordi de kanskje produserer ubehagelige bølger? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Dette skiltet "No wake zone" fungerer aldeles utmerket i USA og hverken båtfolket eller politiet er i den minste tvil om hva dette betyr! Men i USA er engelsk (stort sett) det lokale språket. Det er det ikke her i landet. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Jeg irriterer meg ikke over ei lita gummijolle som planer i 10-15 knop dersom det ikke er alt for trangt i farvannet. De lager jo ikke bølger overhodet. Det er en interessant misforståelse. Det kan så være at bølgene fra en planende båt i det minste ser mindre ut enn bølgene fra den samme båten når den går i halvplan. Det blir likevel feil sammenligning ettersom båten uansett lager minst bølger når den går i styrefart. Et annen liten sak er båter som har stor motor og propell for å få høy toppfart, og som dermed får en nokså høy tomgangsfart. Det betyr ikke at tomgangsfart er styrefart. Om du har skaffet deg båt som går så fort at du må pumpe den ut av og inn i gir for å manøvrere sakte i trange farvann så er dét ditt problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Men i USA er engelsk (stort sett) det lokale språket. Det er det ikke her i landet. Ja, og hva så. Det omtalte skiltet er uten tekst på samme måte som f.eks. blindvei skiltet er på land. At noen her inne bruker engelske ord for å beskrive noe de kunne gjort på norsk betyr jo ikke at skiltet blir vanskeligere å forstå for de som ser det. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.