Jump to content

"No wake zone" i Arendal


Boywonder

Recommended Posts

Er dette en offisiell merking gjort av myndighetnene eller er det et privat initiativ?... Siden det etter hva jeg kan forstå er "No Wake Zone" så må dette være et privat initiativ siden norske myndigheter ikke bruker engelsk takst alene på skilt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Leste emne tittel, og innlegg nr #1

Hva er dette tenkte jeg... :confused:

 

Så kom innlegget til Nemo.

 

Er det da snakk om No wake zone = ingen hekkbølger sone ?? :confused:

 

Hadde jeg kommet kjørende/seilende så hadde jeg ikke skjønt bæra

Link to post
Share on other sites

Da jeg var liten gutt dro jeg på båttur med en kompis og hans familie noen ganger. Skal vi si dette var i f.eks. 1974.

De hadde båten et par hundre meter opp i Sandeelva, innerst i Sandebukta. Målet for turen var som regel Kommersøya.

 

Men - til saken - i de dager tror jeg det var 'no wake' - 'ingen hekkbølger' - i selve Sandeelva pga erosjon av dyrket mark langs elvebreddene.

 

Kan ikke si at jeg direkte husker hva skiltet sa, men jeg husker at kompisens far forklarte oss fenomenet 'no-wake', så da vi ble gamle nok til å låne båten deres på egenhånd (annen båt, nå skriver vi ca 1979) var vi fullt klar over hvor sakte vi var nødt til å kjøre der.

 

Noen andre som kan huske om det fantes et 'no-wake' skilt i Sandeelva på søttitallet?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det står ikke "no wake zone " på skiltet, men er vet det som er nermest i den betydningen i norsk sammenheng. Skiltet er hvitt firkantet, med rød kant og bilde av to bølger over hverandre og rød strek over. Under er det et skilt som forklarer betydningen.

Egentlig ganske greit og ryddig. ser veldig offisielt ut.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Har sett skiltet og det er i grunnen ganske forklarende.

Rart at det er noen som likevel ikke skjønner hva det betyr... Skjønner ikke hvordan de overlever...

De kan nemlig ikke lese heller...(står ett gult skilt på andre siden av galtesund - 5 knop indre havn ingen bølgeslag)

Link to post
Share on other sites

Skiltet er et "No wash" skilt. Wash kan oversettes med svell eller bølgeslag. Det er hjemlet i artikkel 6.20 i CEVNI som sier:

Vessels shall regulate their speed to avoid creating excessive wash or suction likely to cause damage to stationary or moving vessels or structures. In particular, they shall reduce speed in good time, but not to below the speed required to steer safely:

a)... (min utelatelse)

b)...

c)...

d)...

e) On sections of the waterway designated by the competent authorities; such sections may be marked by the sign A.9 (annex 7).

a9_forbudt_aa_lage_svell.png

 

Hensikten er altså å redusere farten slik at bølgeslag og svell ikke gjør skade på faste eller bevegelige fartøyer og objekter.

Link to post
Share on other sites

Hmmm.

 

Er det noen som vet hvorfor ikke myndighetene har en side med alle offisielle skilt som de kommer med? Skal det være

mulighet til å sette seg inn i alle skilt som de kommer med så må vi vel få muligheten til å lese om dem!!!!

Kl D1 Sjøkaptein
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Windy 43 Typhoon

2x TAMD 73 EDC

Link to post
Share on other sites

Oppdaget i dag morges at det er kommet et "no wake zone" skilt inn Galtesund. Genialt! Får bare håpe folk forstår det da...

 

Et skilt som man ønsker skal følges bør ha tekst på norsk, eller et internasjonalt symbol. "No wake zone" oppfattet jeg som "ikke vekk oss-sone" da jeg leste Boywonders første innlegg. Og det med å ikke vekke gav liten mening :smiley:

 

Nå ser jeg dessuten av tråden at det finnes et internasjonalt symbol.

 

CEVNI som det ble vist til (av Åtte glass) gjelder for øvrig innlands-vannveger, ikke havet. (redigert kl 0955)

 

(jeg skjønner ikke helt hva som var galt i siteringa i forrige utgave av kommentaren min)

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Politiet som skal føre oppsyn med at lover og regler følges har liten sans for slike subjektive bestemmelser. Alle båter lager bølger. Mindre kanskje i lave hastigheter, og økende etterhvert. Hvor går grensen for hva som kan karaktiriseres for skjenerende og dermed ulovlige bølger? Klare brudd er greie, de er enkle å bevise. Men hva med alle de som ligger i grenselandet?

Politiet ønsker seg konkrete bestemmelser og hastighetsgrenser som kan måles (feks. med radar) loggføres og legges fram i etterfølgende rettsaker som utvetydelige bevis.

Jeg har derfor liten tro på at slike skilter vil bli særlig utbredt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette skiltet "No wake zone" fungerer aldeles utmerket i USA og hverken båtfolket eller politiet er i den minste tvil om hva dette betyr! Det kan kanskje også ha en viss sammenheng med at der har man respekt for politiet, mens her i landet skal vi krangle på den minste ting? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skiltet vil vel alltid komme i tillegg til de generelle fartsbegrensningene i området og er vel neppe ment å erstatte disse?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei, no wake er no wake, punktum finale og bøter og fengsel til den som bryter reglene. Som sagt fungerer dette aldels utmerket i USA, har gjort i åresvis og ser i utgangspunktet intet problem med å innføre dette her! Dette betyr, som diskutert her ofte, at forskjellige båter kan hjolde forskjellig hastighet og allikevel være innenfor/utenfor tillatt hastighet. Tviler derfor på at amerikanskje investorer vil kjøpe Scand! :rolleyes:

 

Og til de som sier at joda, men det blir så subjektivt så hjelper det "over there" at sheriffen setter på blålys og sirene og gir deg en advarsel. Tydeligvis så kan de der borte bruke litt sunn fornuft og dømmekraft og la tvilen komme tiltalte til gode, men klare overgrep betyr game, set og match (bøter og fengsel)! Dette er vel noe av den sunne fornuften som etterspørres her til tider at øvrigheten skal vise?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette betyr, som diskutert her ofte, at forskjellige båter kan hjolde forskjellig hastighet og allikevel være innenfor/utenfor tillatt hastighet.

Ja, det er greit, så lenge alle holder seg innenfor de generelle fartsgrensene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, det er greit, så lenge alle holder seg innenfor de generelle fartsgrensene.

 

Jeg irriterer meg ikke over ei lita gummijolle som planer i 10-15 knop dersom det ikke er alt for trangt i farvannet. De lager jo ikke bølger overhodet. Møtte ei "gummijolle" med innenbordsmotor i halvplan i går, den lagde derimot store bølger...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er greit, så lenge alle holder seg innenfor de generelle fartsgrensene.

 

Tror faktisk ikke at man da har formelle fartsgrenser uttrykt i knop eller miles og det er jo litt av poenget at man ikke trenger? Det betyr jo selvfølgelig ikke at en båt som lager svært små hekkbølger kan holde en hvilken som helst fart, der kommer det vel andre regler inn også mht til sikkerhet, hensyn osv

 

I praksis kan man da se en ordlyd som definerer dette som følger; No-wake speed is idle speed or

slow speed creating no appreciable wake.

 

Er ikke det en grei ordlyd da?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det betyr jo selvfølgelig ikke at en båt som lager svært små hekkbølger kan holde en hvilken som helst fart, der kommer det vel andre regler inn også mht til sikkerhet, hensyn osv

Nemlig. Dagens regler og fartsbegrensninger er vel ikke i første omgang utformet med det for øye å forhindre ville tilstander på flybridge, ved at kaffen og cognacen risikerer å skvulpe over på oppankrede båter nær leia?

 

Nei. Fartsbegrensninger har vi for å forhindre sammenstøt og ulykker i trange led og i havneområder med mye trafikk. No wake skiltet er overflødig etter min mening etter en slik sikkerhetsmessig vurdering og kan umulig være noe politiet velger å prioritere

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her mener jeg at du faktisk glemmer noe vesentlig, nemlig hensynet til alle de båter som ligger fortøyet rundt omkring? Mange steder, blant annet hvor jeg er (Lillesand) er det diverse båthavner/båtplasser hvor det ikke er noen fartsbegrensninger, men du verden så hjelpsomt det hadde vært om det var en No wake zone mange steder her, ikke minst ved marinaen hvor det fylles noen tusen liter bensin og diesel hver dag og båtene blir slengt rundt av f.eks Scand både ditt og datt som kommer forbi (god avstand) og setter noen helt forj..lige hekkbølger! No wake zone betyr at noen båter kan gå i kun fire knop, andre i 8/10, men du mener at det er bedre med en fartsgrense for alle hvis jeg forstår deg riktig og i så måte er vi helt uenige!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bare å føye på med forbud og restriksjoner mot dette og hint har lite for seg hvis de ikke kan følges opp og håndheves. Tvert om vil dette være med på å redusere respekten for andre og viktige bestemmelser.

I en situasjon hvor vi daglig leser at politiet mangler ressurser på sjøen, kan du da ikke på alvor mene at de nå skal bruke tiden sin på å jakte og rettsforfølge Scand Balticer og andre fordi de kanskje produserer ubehagelige bølger?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette skiltet "No wake zone" fungerer aldeles utmerket i USA og hverken båtfolket eller politiet er i den minste tvil om hva dette betyr!

Men i USA er engelsk (stort sett) det lokale språket. Det er det ikke her i landet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg irriterer meg ikke over ei lita gummijolle som planer i 10-15 knop dersom det ikke er alt for trangt i farvannet. De lager jo ikke bølger overhodet.

Det er en interessant misforståelse. Det kan så være at bølgene fra en planende båt i det minste ser mindre ut enn bølgene fra den samme båten når den går i halvplan. Det blir likevel feil sammenligning ettersom båten uansett lager minst bølger når den går i styrefart.

 

Et annen liten sak er båter som har stor motor og propell for å få høy toppfart, og som dermed får en nokså høy tomgangsfart. Det betyr ikke at tomgangsfart er styrefart. Om du har skaffet deg båt som går så fort at du må pumpe den ut av og inn i gir for å manøvrere sakte i trange farvann så er dét ditt problem.

Link to post
Share on other sites

Men i USA er engelsk (stort sett) det lokale språket. Det er det ikke her i landet.

Ja, og hva så. Det omtalte skiltet er uten tekst på samme måte som f.eks. blindvei skiltet er på land. At noen her inne bruker engelske ord for å beskrive noe de kunne gjort på norsk betyr jo ikke at skiltet blir vanskeligere å forstå for de som ser det.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...