Jump to content

Tro og overtro på sjøen

Wasco

Recommended Posts

Vet ikke om denne tråden passer her, men vi får prøve :yesnod:

Tema er "Tro og overtro" på sjøen.

Sjøfarere og fiskere har til alle tider hatt mange merklige forestillinger og tradisjoner som de har håndhevet med makt og myndighet.

Husker da jeg var tenåring og skulle ha sommerjobb på ei fiskeskøyte. På den tiden hadde de fleste ungdommen langt hår, og dette ble påpekt av båtens skipper.

På den første tokten fikk vi nesten ingen ting, og jeg ble nermest tvunget til å klippe meg. På neste tokt fikk vi full klaff, og det ble livlig kommentert at dette skjedde fordi jeg hadde klippet meg.

De mente at det lange håret fikk meg til å se ut som en kvinne, og kvinner på fiskebåter - det betød ulykke.

Det hjalp lite at jeg snakket om vikingene og andre kjente sjøfarere opp gjennom tinden som hadde langt hår.

En anne meget makaber holdning som gjorde seg gjelden blandt fiskere på vestlandet før i tiden var at fiskere ikke skulle lære å svømme.

De mente at hvis en fisker falt i vannet, da var det Guds mening at den personen skulle drukne. Å svømme var derfor imot naturens og sjebnens gang, og den skulle en bøye seg for.

Min far som var født på begynnelsen av 20-tallet kunne ikke svømme, og heller ikke mange av hans jevnaldrende. Dette til tross for at de vokste opp ved sjøen og var fiskere.

Vet ikke om dette var lokalt her på stedet hvor bedhuset og pietismen hadde et sterkt grep om folk.

Ubåtmannskap går vel for å være mer overtroisk enn de fleste? Jeg er ihvertfall blitt fortalt følgende av bekjente som har vært på ubåt:

Det er forbudt å nevne ordet "hest" om bord. Grunnen er visstnok at hester forbindes med likvogner, og man skal ikke friste skjebnen på den måten.

Det er heller ikke tillatt å ta med seg ryggsekk om bord. Ryggsekk bruker man når man skal gå langt, og det skal man jo heller ikke når man er om bord på en ubåt. Det var visstnok et uheldig mannskap som forbrøt seg mot dette forbudet, hvorpå ryggsekken prompte ble kastet på sjøen... Antar at marinejegerne får amnesti fra denne regelen?

Gummistøvler og paraplyer er visstnok også forbudt. At man medbringer dette impliserer at man forventer å bli våt, noe man strengt tatt ikke burde bli nede i en ubåt.

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Googlet litt . Her er noen sider.

Rogaland

Agder

Det er nok mange variasjoner kysten rundt, men Plystring,Ryggsekk, paraply og Kvinnfolk er vell de mest kjente. De siste har eg store problemer med å etterleve :smiley:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Ikke bare H est ordet skal unngås. andre ord som ender på ..est er også FY! Om man plyster kommer det vind (mye) Ønsker du vind er det bare til å klø litt på et vant. Folk med ryggsekk på vei ombord hos meg blir høflig henvist til nermeste jernbanestasjon. Kofferter har jeg også sett, de settes i taxi til flyplassen. Marinejegere har såvidt meg bekjent blitt utstyrt med skips sekk....

Det at ord som ender paa est er fy ord, var nytt for meg ogsaa.

De mest klassiske er ryggsekk, paraply, ikke lov aa plystre samt det og omtale dette store "kreaturet" paa 4 bein. Naar man snakket om det saa ble det omtalt som en firbeining.

Naa i sommer saa var det 2 par i en nabo baat som vi kom i god kontakt med. Mannfolka lurte paa om vi hadde TV med Norske kanaler.

De hadde tippet paa "firbeininger" og ville gjerne se paa, ikke ett men syv saanne kreaturlop paa MIN tv i MIN baat. :eek::eek::eek::eek::eek:

Bare tanken paa at noe saant kunne ha skjedd. Overskygger hekkbolger, regnfulle dager og en overfart over "gule humpen" i kuling.

Faar frysningerr naar jeg sitter aa skriver dette naa.

Vaakner paa natta etter mareritt, med firbeiningslop i salongen paa MIN baat. Skjelvende og gjennom vaat av svette.

En forferdlig traumatisk opplevelse, som jeg haaper aa faa ristet av meg ilopet av vinteren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Var en gang på en tråler i Barenshavet. I Honningsvåg hadde en av de ferske fiskerne fått tak i et flott reinsdyrhorn han hadde lurt ombord for å ta med hjem og henge på hytteveggen etter endt tur.

Før den episoden var havet fullt av fisk men etter geviret kom ombord var det svart hav.

Skipper`n en gammel sjøulk ante ett og annet var galt og ga seg i å lete etter "fanskap" som han kalte det og omsider fant han geviret stuet under bakken.

Hornet gikk på havet og 8 timer senere var begge trålpølsene full av torsk igjen.

Ikke noe å kimse med dette.... :nono:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

En anne meget makaber holdning som gjorde seg gjelden blandt fiskere på vestlandet før i tiden var at fiskere ikke skulle lære å svømme.

De mente at hvis en fisker falt i vannet, da var det Guds mening at den personen skulle drukne. Å svømme var derfor imot naturens og sjebnens gang, og den skulle en bøye seg for.

Mener å ha hørt en annen forklaring: Hvis du lærer deg å svømme, risikerer du at havet får smaken på deg, og vil ønske deg tilbake. Det er vel ikke særlig ønskelig haugevis av mil fra land med 5 grader i vannet. Da hjelper det jo ikke noe særlig å kunne svømme. Det vil kun forlenge pinen.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Usikker på hvor mye hold det er i denne teorien. Jo visst var Gudstroen sterk langs kysten, men om en fisker falt i vannet så ble vel alt satt inn på å redde vedkommende. Tror nok også at den uheldige, uavhengig av Gudstro eller ikke, kjempet for å redde seg selv.

Det var vel ikke så mye svømmeopplæring på skolen den tiden, en måtte eventuelt finne ut av det selv. Og det er av den grunn sikkert riktig at mange ikke kunne svømme, eller hadde svært begrensede svømmekunnskaper. Men derfra til å mene at en ikke skulle lære å svømme for om en falt på sjøen kunne en bare drukne; den er vel litt drøy.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Ingen tvil om at det er drøyt. Og det låg jo også en dobbeltsidighet i denne forståelse. Enten det nå kan kalles gudstro eller sjebnetro. For det er klart at når noen falt i sjøen gjorde en det en kunne for å redde vedkommende, og den som datt uti gjorde selvsagt det han kunne for å redde seg selv.

Men jeg vet alikevell at denne holdningen som jeg har skissert rådde blandt mange gudfryktige fiskere her på vestlandet.

Selv om tanken var svært selvmotsigende.

Her i nord-norge er det mye overtro når det gjelder havet og fiske og fangst.

Dersom en fiskebåt ikke får fisk må en finne den skyldige og tenne på en never og la vedkommende bli inntullet i røyken. Jeg har vært med på at de tenner fyrstikk og kaster den etter den de tror har u-tur.

Å steike vaffelkake er ikke bra det betyr hjemlengsel.

Det er flere men det for holde for denne gang...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...