mart69 Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Man skal ikke medbringe avskårne blomster ombord. Dette brukes i begravelser og har dermed ingenting på en båt å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Å steike vaffelkake er ikke bra det betyr hjemlengsel. Men "sveler" er vel tillatt...i hvert fall på Møre Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
p-kaill Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 He,he,,,, sveler har ikke vært tema..... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 5.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Noe som kanskje ikke har med overtro å gjøre, men alikevell Vi "søringa" har jo hørt at nordlendinger tradisjonelt ikke spiser makrell. Har dette med overtro å gjøre, eller er det myten om at makrell spiser på lik fra drukna sjøfolk som er årsaken? Og til slutt, er denne fordommen mot makrell fremdels levende blandt dagens nordlendinger? Eller spiser yngre nordlendinger makrell? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
knutza Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Jeg spiser ikke makrell, men det har med at det ikke finnes makrell i sjøen her. Men du har et poeng i at nordlendinger var/er konservativ i matveien. Jeg satt og diskuterte dette med svigerfar her om dagen. I gamle dager var ofte folk sultne, særlig om fiske uteble, men å spise skjell var uaktuelt. Dette ble ansett som agn og ikke menneskemat. Steinbit er også en fisk som ble lite utnyttet. Krabbe var uhørt å spise. Fortsatt er det mange som anser blåskjell som uspiselig. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 5.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Her på vestlandet var det jo utenkelig å spise breifalbb og steinbitt bare for 20-25 år siden. Krabbe derimot har jo altid vært prissatt på disse kanter. Eller er det jo heller ikke så mange årene siden folk begynte å spise hvalkjøtt Appropo...min bestefar var gartner og tok en gang på 30 tallet med seg en kasse med salat og diverse grønnsaker til en fattig familie. Han ble bryskt avvist med kommentar om at riktignok var de fattige, men de spiste ikke gress... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
roesok Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Eller er det jo heller ikke så mange årene siden folk begynte å spise hvalkjøtt Folk har vel spist hvalkjøtt så lenge de har fanget hval.. Og det er vel en stund. Jeg hadde iallefall hvalkjøtt som en viktig del av kostholdet i oppveksten på 60-tallet. Men så var det da også en hvalstasjon der.. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Pilt Pompel Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Tro eller overtro; to ting er hellige ombord hos oss: - Vi SKAL ingen steder, det heter vi seiler mot eller går mot et sted. I seilbåt tror jeg det er viktig å vise en viss ydmykehet overfor elementene. - Ankerpils/ankerdram. Ikke ment som drikkepress, folk får gjerne ta en cola om dem vil, men mer som en samling etter at ankeret har fått feste eller at fortøyningsliner etc er på plass. Tid for oppsummering og refleksjon over dagens seilas, og en fin stund for ettertanke og å huske alle de små tingene som skal gjøres før en eventuelt forlater båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kongeskipet Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Ingen som har nevnt at å skifte navn på båten bringer ulykke. Redigert 5.August.2008 av fiskegrateng (see edit history) Sitér dette innlegget Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve? Link to post
10ta9c Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Seilte med en skipper, som kom ombord med ryggsekk og hestehale. Det varte heller ikke leng før han hadde lagd hestefigurer i finer, og arrangerte hesteveddeløp på "partydekk". Noe vitsing ble det fra den eldre garde, men stort sett er nok praktisering av slik overtro på veg ut. Kansje jeg skal kalle prosjektet mitt "Fola blakken"? Bare for å utfordre sjebnen. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Wasco Svart 5.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Folk har vel spist hvalkjøtt så lenge de har fanget hval.. Og det er vel en stund. Jeg hadde iallefall hvalkjøtt som en viktig del av kostholdet i oppveksten på 60-tallet. Men så var det da også en hvalstasjon der.. Jeg spiste også hvalkjøtt i min oppvekst på 60 tallet.... Men det er ikke riktig som du sier at folk har spist hvalkjøtt så lenge det er blitt fanget hval. Det var spekket fra hvalen som ble utnyttet...skrotten ble kastet på havet. Dette kan jo også komme av at man i gamle dager ikke hadde mulighet til å frakte hvalkjøttet fra sørishavet og tilbake til Norge. I såfall måtte det saltes, og det ble ikke gjort. Først etter at det kom båter med store frysere begynte en å ta med hvalkjøtt tilbake til Norge Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Fanafjord Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Fornøyelig historie: Jeg kjenner noen fra fiskermiljøet på Sunnmøre og i disse fiskebåter er det selvfølgelig forbudt med ryggsekk, etc og det er ikke lov å nevne "Hest" eller "Gris". Ved nevning av disse dyr stopper fiskelykken umiddelbart. En dag når båten til vennen min var ute hadde de en ungdom blant mannskapet som var litt "enkel" og faktisk trodde på dette her. Det var harde dager og enorme mengder med fisk. Dagene ble slitsom og han ungdomen orket ikke mer fisk. Han ble da observert på køyen sinn der ha lå og mummlet: "Hest, Gris, Hest, Gris, Hest, Gris...." Redigert 5.August.2008 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fanafjord Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 En annent ting han fortalte var at det skulle sjøsettes en fiskebåt. Natten før sjøsetting hadde noen sprayet et svært hestehode på baugen. Båten ble ikke sjøsatt før dette var ordentlig fjernet! På en annen tur fant han en avis der et bilde av en hest var sirlig klippet ut. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Hvor mange av dere har utløp fra lensepumper, vask, dusj etc. på styrbord side? Fikk smertelig lære som 5-6 åring at alt flytende som skal overbord skal ut på babord side da jeg ikke fikk være med bestefar på havet fordi jeg skulle være snill å øse båten (feilen min var at jeg øste vannet overbors på styrbord side, og da var det ingen bønn, jeg måtte pent finne meg i å bli igjen på land) Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
index Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Jeg har det meste av utløp på styrbord side! Bortsett fra uløpet fra den ene vasken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 10.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Håndpumpa sitter på styrbord side....men den bruker jeg aldri (er det sjebnene som har beskyttet meg - har nemlig aldri hørt om dette) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Godt mulig det ikke har noen betydning, men jeg har bestandig husket på det bestefar sa, så selv når jeg "slår lens" skjer dette bestandig på babord side.. :nono: Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Daffy Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Selv om vinden kommer inn den veien også? Jeg har samme "oppsett" som Index Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Har jo muligheten til å "lense" innendørs og da, hvis været skulle være ufyselig, men dette går og ut på babord side av kjølen Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
benq Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Har nå lest gjennom alle innleggene i dette emnet, har selv rodd fiske for endel år siden og lærte da om tur/utur fra gamle erfarne fiskere. Vi hadde foreksempel aldri hengende 13 kopper i messetaket, vafler kunne stekes ombord av kokken, men ikke bringes ombord av noen dame. Hvis så skulle skje mot all formodning så fikk ingen lov til å ta av vaflene, når kvinnemennesket var gått på land så var det å brenne på rekka etter henne og kaste vaflene på havet. Når vi startet på en ny sesong så skulle alltid båten snues med sola, det kunne bli endel manøvrering med en 130 fots båt hvis det var litt vind og trangt. Hest var jo som det har vært nevnt helt forbudt å snakke om, skulle vi diskutere motorer så hette det motorkrefter (HK). Det var mye overtro dengang, jeg hadde nok kunnet ramse opp mye mere men inlegget er allerede så langt at de færreste orker å lese det. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Hest var [...] helt forbudt å snakke om, skulle vi diskutere motorer så hette det motorkrefter (HK). Nok et argument for å kvitte seg med arkaiske britiske enheter og heller gå over til å måle effekten i kW! Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
-Maja- Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Noe som kanskje ikke har med overtro å gjøre, men alikevellVi "søringa" har jo hørt at nordlendinger tradisjonelt ikke spiser makrell. Har dette med overtro å gjøre, eller er det myten om at makrell spiser på lik fra drukna sjøfolk som er årsaken? Og til slutt, er denne fordommen mot makrell fremdels levende blandt dagens nordlendinger? Eller spiser yngre nordlendinger makrell? Har nok ikke mye med overtro å gjøre detta:- Det tror jeg har mere med at makrell i likhet med sild i alle tider har vært brukt til agn! Fiskekaker= storm Vaffel= dårlig fiske Står det ei kråke på båten når du skal på havet, er det bare å snu og dra hjem igjen Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Ikke bare H est ordet skal unngås. andre ord som ender på ..est er også FY! Om man plyster kommer det vind (mye) Da jeg var på ubåt i min ungdom hørte jeg en annen forklaring. Noe av det verste som kan skje på en neddykket ubåt er lekkasje på ett av trykkluftsystemene, og det er viktig at en slik lekkasje oppdages med en gang. Derfor er alle unødvendige lyder som kan minne om luftlekkasje forbudt, bl. annet ord som slutter med "essst" samt plystring. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Begynner etterhvert å bli en interessant tråd dette. Hjemme hadde vi en "Nordlandsbåt (Kjeks)" med seil. Storseil og fokk som seg hør og bør, far min var en dyktig seiler og styrmann på denne båten, med meg som "fokkeslask". Når vi var ute og seilte så var min plass framme i båten, der skulle jeg sitte og passe på fokka og når vi skulle vende så var det å gå opp mot vinden og for guds skyld ikke "kuvende", det var også forbudt å trampe i båten (for å holde varmen ) dette var visstnok for å ikke påkalle de vesnene som var i havet under båten.Var det dårlig seilvind så fikk man prøve på å klø litt på masten, og skulle du ha god vind så kunne du banke en kobberpenge i masten, kan ikke huske at det noen gang var nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 .............. og skulle du ha god vind så kunne du banke en kobberpenge i masten, kan ikke huske at det noen gang var nødvendig. den har jeg aldrig hört förr...däremot en silverpeng under mastfoten....... eller haifener fastspikede på masten.....(idag får man vel lime dom med Sika til masten! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.